2008-11-21, 20:13
Medlem
Någon riktigt bilsimulator där man typ övningskör.
Citera
2008-11-21, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ochså
Jag söker ett spel som jag spelade när jag var mindre, men jag hade det inte själv, jag spelade det hos en kompis.

Jag tror att vi spelade det år 2000 eller tidigare, jag är lite osäker. Kan även ha varit lite senare, jag är osäker.

I alla fall, spelet utspelade sig "förr" man styrde över gubbar som hade svärd mm. Man började med en stad vill jag minnas, man såg kartan från ovan hela tiden. Man kunde producera gubbar, jag kommer inte ihåg riktigt hur, och sedan kunde man sätta dem på "spaning". Spelet var uppbyggt på att man fick spela i "rundor", man gjorde det man skulle, och sedan klickade man på klar, då bytte det dag, och under tiden utförde fienden alla sina drag. Och sedan när det blev ny dag gick de gubbar som man hade satt på spaning. De rörde sig altså en viss sträcka varje ny omgång.

I staden hade man en liten mätare. På denna mätare fanns det flera markörer. Man kunde reglera vad man ville satsa på. Det mellanrummet mellan markörerna representerade olika saker, så fick man liksom dra markörerna i sidled för att markera hur många % man skulle satsa på varje sak. Jag tror att ett av avstånden var att producera krigare, en var satsning på mat, och den sista var nog utbildning vill jag minnas.

Sedan kunde man bygga "nybyggare" som sprang iväg (en viss sträcka varje ny dag) så man kunde grunda nya städer.

De trupper som man var ute och gick med kunde man också slå läger med, de mådde inte bra av att vara ute för länge, då kunde de ju svälta.

Tyvärr har jag ingen kontakt med denna kompis längre, så jag kan inte få reda på vad spelet hette.

Min förklaring känns ganska omständig, men jag skulle verkligen uppskatta om någon ville hjälpa mig.

Jag skulle också JÄTTE gärna vilja veta vad detta spelet heter...det låter precis som det spelet jag spelade när jag var ung, skulle vilja tro att det var runt 1995...
Citera
2008-11-21, 21:11
Medlem
Citat:
Jag söker ett spel som jag spelade när jag var mindre, men jag hade det inte själv, jag spelade det hos en kompis.

Jag tror att vi spelade det år 2000 eller tidigare, jag är lite osäker. Kan även ha varit lite senare, jag är osäker.

I alla fall, spelet utspelade sig "förr" man styrde över gubbar som hade svärd mm. Man började med en stad vill jag minnas, man såg kartan från ovan hela tiden. Man kunde producera gubbar, jag kommer inte ihåg riktigt hur, och sedan kunde man sätta dem på "spaning". Spelet var uppbyggt på att man fick spela i "rundor", man gjorde det man skulle, och sedan klickade man på klar, då bytte det dag, och under tiden utförde fienden alla sina drag. Och sedan när det blev ny dag gick de gubbar som man hade satt på spaning. De rörde sig altså en viss sträcka varje ny omgång.

I staden hade man en liten mätare. På denna mätare fanns det flera markörer. Man kunde reglera vad man ville satsa på. Det mellanrummet mellan markörerna representerade olika saker, så fick man liksom dra markörerna i sidled för att markera hur många % man skulle satsa på varje sak. Jag tror att ett av avstånden var att producera krigare, en var satsning på mat, och den sista var nog utbildning vill jag minnas.

Sedan kunde man bygga "nybyggare" som sprang iväg (en viss sträcka varje ny dag) så man kunde grunda nya städer.

De trupper som man var ute och gick med kunde man också slå läger med, de mådde inte bra av att vara ute för länge, då kunde de ju svälta.

Tyvärr har jag ingen kontakt med denna kompis längre, så jag kan inte få reda på vad spelet hette.

Min förklaring känns ganska omständig, men jag skulle verkligen uppskatta om någon ville hjälpa mig.

The Settlers kanske. Hade spelet runt 1998, men förstod mig inte på det och slutade spela det, så vet inte om det riktigt om det går ut på det du säger Men vissa delar känns igen.
Citera
2008-11-21, 22:01
Moderator
memymos avatar
Citat:
Jag söker ett spel som jag spelade när jag var mindre, men jag hade det inte själv.....

Heroes of Might and Magic är ju tur baserat. Låter lite som det med. Men ändå inte.

Settlers är inte så man kan kontrolera gubbar för att gå utan för gränserna direkt. Det är iaf inte "Tur" baserat.

Låter även lite som baldurs* gate.
http://wiki.fz.se/Baldur%27s_Gate_2

Mina slantar är på nummer 3.

Googla lite på det och se om du hittar bilder som du känner liknar det.
Citera
2008-11-21, 22:42
Medlem
krille11s avatar
Hejsan! Jag söker några nya roliga spel, har just nu bara fifa 09 och gta 4. så ge mig gärna några tips
Citera
2008-11-21, 22:46
Medlem
KaoseTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krille11
Hejsan! Jag söker några nya roliga spel, har just nu bara fifa 09 och gta 4. så ge mig gärna några tips
Vilken plattform och genre?
Citera
2008-11-22, 00:19
Medlem
ochsås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grekiskGUD
Jag skulle också JÄTTE gärna vilja veta vad detta spelet heter...det låter precis som det spelet jag spelade när jag var ung, skulle vilja tro att det var runt 1995...

Jag har sökt på massor av forum idag, ingen verkar kunna veta exakt vad det gäller.

Dock laddade jag ner civilization 3 idag, det var hur likt som helst, men det var dock inte rätt spel. Jag laddade ner civ 4 också, men det var definitift inte rätt. Frågan är om det var någon mod eller nått jag spelade, eller bara en expansion eller nått, jag måste söka på detta.

Nu återstår att kolla upp vad settlers är för något.

Om det är någon som vet något om detta spel, hör av er till mig, det skulle verkligen uppskattas.
Citera
2008-11-22, 00:24
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Jag har sökt på massor av forum idag, ingen verkar kunna veta exakt vad det gäller.

Dock laddade jag ner civilization 3 idag, det var hur likt som helst, men det var dock inte rätt spel. Jag laddade ner civ 4 också, men det var definitift inte rätt. Frågan är om det var någon mod eller nått jag spelade, eller bara en expansion eller nått, jag måste söka på detta.

Om det är någon som vet något om detta spel, hör av er till mig, det skulle verkligen uppskattas.
Det låter som sagt som Civilization och med tanke på årtalet bör det vara Civ 2.
Citera
2008-11-22, 02:29
Medlem
Söker en fullversion av Worms 1995

söker just denna version pga nostalgi
http://en.wikipedia.org/wiki/Worms_(1995_video_game))

hittade en demoversion av den på
ftp://ftp.team17.com/pub/t17/demos/pc/wdemo.zip

obs vill inte betala :P
Senast redigerad av ColacX 2008-11-22 kl. 02:53.
Citera
2008-11-22, 11:03
Medlem
Citat:

Om det är samma spel vi tänker på så är det inte Settlers, kom tänka på att det är samma skapare för Settlers dock dvs Sierra. korkat att man inte tänkt på det tidigare

edit : Hittade det spelet jag sökte!! "The Rise & Rule of Ancient Empires" Hoppas att det var detsamma, Tog mig ett par timmar att hitta detta
Senast redigerad av grekiskGUD 2008-11-22 kl. 11:32.
Citera
2008-11-22, 11:47
Medlem
Jag tänker på två spel jag spelade mycket när jag var en skitunge. Dessvärre minns jag inte namnen.

Jag letar efter namnet till ett spel på Super Nintendo.

Jag har inte starka minnen då det var riktigt längesen. Men i alla fall så var man nån liten snubbe, minns inte om han kunde flyga eller ej. Spelet utspelades i en godisvärld och banorna var då uppbyggda av godis.

Kanske inte så mycket fakta, men någon där ute kanske vet.

Andra spelet minns jag tydligare, det var ett till Sega Mega Drive.

Det var ett Disneyspel där man kunde spela antingen som Musse Pigg eller Kalle Anka. Av nån anledning var det mycket svårare att lira som Kalle, tror jag.
Spelet börjar i en skog är jag ganska säker på. Man spelar genom massa underhållande banor. En minns jag särskilt, för då var man i en bana fylld med kakor och kex. Bossen var Madame Mim på den banan. Sista bossen var Svarte Petter.
En av Kalle och Musses attacker var att kasta (röd,blå?)sand på fienderna. Möjligtvis kan det varit magi, jag upplevde det som sand när jag var liten

Hoppas någon vet
Citera
2008-11-22, 11:48
Medlem
zapatistas avatar
Söker ett spel som sannolikt var till Sega Megadrive(/Genesis), och det enda jag minns av det var att man kunde transformera sig till olika former... en av dessa var en kille med en hockeyhjälm och en motorsåg.

HILFE, BITTE!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in