2014-11-02, 12:55
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
... Jag har för mig att man på vissa håll behöll den gamla stavningen fram till 1920-talet. Och så måste man ju skilja mellan offentliga och privata sammanhang.
I offentligt sammanhang får man också skilja på färskvara och semistatiska dokument som lagar och författningar. Bibeln har periodvis varit statisk.

Någon vet säkert när Svea Rikes Lag var färdigtvättad vad avser hv / fv / dt. Pluralformer på verb avvecklades som sagt under sent 1940-tal. Verbformen »skall« är långt ifrån avvecklad i svensk förvaltning så som anbefallt år 200x.

Jfr (FB) Ska vs skall
Citera
2014-11-02, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
När du klipper av det jag skrev blir det naturligtvis otydligare. Om man läser det jag skrev så framgår det bättre. Grundläggande är alltså att det fattas ett beslut 1906 som förmodligen inte kan beaktas av den som skriver böcker utgivna 1906, men som med större sannolikhet kan följas för böcker utgivna 1907.
Var exakt framgår detta samt följande som du skrev?
Citat:
Jag skrev aldrig att det var "hux flux" och mitt svar byggde på att man fattar ett beslut som sedan ligger till grund för nyutgåvor av böcker.

Den enda meningen jag hittar som kan anses vara inne på detta är ”Det fattades ett beslut som sedan följdes” men det är ju väldigt implicit.
Citera
2014-11-02, 13:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Var exakt framgår detta samt följande som du skrev?

Den enda meningen jag hittar som kan anses vara inne på detta är ”Det fattades ett beslut som sedan följdes” men det är ju väldigt implicit.

Var framgår det du tolkade in? Det var ju i så fall även det en i högsta grad implicit tolkning. Det jag svarade på var ju en fråga om det gick så snabbt att övergå till ett nyare språk från 1906 till 1907 i böcker som frågeställaren hade tittat i. Det "privata" är något som du tolkat in.
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-11-02 kl. 13:31.
Citera
2014-11-02, 14:37
Medlem
Citat:
Var framgår det du tolkade in? Det var ju i så fall även det en i högsta grad implicit tolkning. Det jag svarade på var ju en fråga om det gick så snabbt att övergå till ett nyare språk från 1906 till 1907 i böcker som frågeställaren hade tittat i. Det "privata" är något som du tolkat in.
Det är ju skillnad mellan att göra en tolkning av något som sägs och att säga något och mena att man egentligen sa något mer eller annat än det man sa.

Att ...
Citat:
Det fattades ett beslut som sedan följdes. Konstigare än så är det inte.
... betyder ...
Citat:
Grundläggande är alltså att det fattas ett beslut 1906 som förmodligen inte kan beaktas av den som skriver böcker utgivna 1906, men som med större sannolikhet kan följas för böcker utgivna 1907
... och ...
Citat:
att man fattar ett beslut som sedan ligger till grund för nyutgåvor av böcker.
... var för mig implicit. Är det så konstigt att ”Det fattades ett beslut som sedan följdes” i sammanhanget kom att uppfattas som något som enbart gällde hur snabbt själva genomförandet gick, i synnerhet som det föregicks av frågan ”Gick det så hux flux att genomföra den reformen?” Nej, nu räcker det, tack för mig i den här frågan.
Citera
2014-11-02, 18:13
Medlem
Att lärares och elever metaspråk om läsförståelse marginaliseras till ”Läsfixarna” ser vi som ett hot mot stärkandet av vetenskaplig förankring i svensk skola.

När det står marginaliseras till betyder det begränsas till?

Det finns forskning inom receptionsfältet som visar att man ska vara försiktig när det gäller att utveckla en framställningsmedveten reception bland yngre elever. Målet ska inte vara att eleverna ska lära sig att tolka litteratur, målet ska vara att eleverna via tolkning av olika texter ska utveckla förståelse om sig själva och sin omvärld.

Vad menas med framställningsmedveten reception?

Källa: http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2014/09/25/lasande-klass-ar-hemmabygge-utan-vetenskaplig-grund
Citera
2014-11-02, 20:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
... var för mig implicit. Är det så konstigt att ”Det fattades ett beslut som sedan följdes” i sammanhanget kom att uppfattas som något som enbart gällde hur snabbt själva genomförandet gick, i synnerhet som det föregicks av frågan ”Gick det så hux flux att genomföra den reformen?”

Jag svarade alltså på hur det kunde få så snabbt från 1906 till 1907 att ändra språket i böcker.
Citera
2014-11-02, 20:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
Att lärares och elever metaspråk om läsförståelse marginaliseras till ”Läsfixarna” ser vi som ett hot mot stärkandet av vetenskaplig förankring i svensk skola.

Det finns forskning inom receptionsfältet som visar att man ska vara försiktig när det gäller att utveckla en framställningsmedveten reception bland yngre elever. Målet ska inte vara att eleverna ska lära sig att tolka litteratur, målet ska vara att eleverna via tolkning av olika texter ska utveckla förståelse om sig själva och sin omvärld.

Vad menas med framställningsmedveten reception?

Källa: http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2014/09/25/lasande-klass-ar-hemmabygge-utan-vetenskaplig-grund

Marginalisera betyder att göra obetydlig.

En framställningsmedveten reception betyder sannolikt i detta fall att man påverkar eleverna att följa en mall. Denna mall skulle då göra att man mer läser för att lära sig det som står där och mindre att man genom det som står reflekterar över vad det faktiskt innebär.
Citera
2014-11-02, 20:32
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transkript

Vad menas med framställningsmedveten reception? ...
Metaspråkligt intresserad men utan handgriplig kontakt med skolvärlden gör jag följande tolkning av de två fraserna:

marginaliseras till … = får sin status sänkt till beteckningen … (?)

framställningsmedveten reception = framställningsfokuserat studium (?)

Med förlov sagt, texten smakar lite märkvärdighetsfaktor för internt kuddkrig mellan forskare och trendsättare. Det låter som en motsägelse att inte eleverna ska lära sig att tolka litteratur utan att de ska tolka texter i stället.

En snäll analys är att eleverna inte ska fokusera på författarens språkteknik utan direkt dra nytta av den livserfarenhet och människokunskap som författaren ådagalägger i framställningen. Vackert så, när vi ser på konst i Florens eller Köpenhamn behöver vi inte veta vilka färgstoff målarna använt och vilka mejslar bildhuggarna använt. Problemet i skolans textstudier blir att det blir omöjligt att mäta elevernas metaförståelse av språkbehandlingen som sådan, och den förståelsen var visst ett mål i första frasen. Motsägelsefullt verkar vara bara förnamnet.

Det är mycket begärt att eleverna ska känna igen arketypen Carlsson på ett djupare plan när de läser Hemsöborna. Att känna igen flyhänt språkbehandling och gott hantverk kan vara gott nog.

Är det inte mycket begärt att eleverna alls ska ha ett ”metaspråk om sin läsförståelse”?
Senast redigerad av egon2b 2014-11-02 kl. 20:36.
Citera
2014-11-02, 20:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Det är mycket begärt att eleverna ska känna igen arketypen Carlsson på ett djupare plan när de läser Hemsöborna. Att känna igen flyhänt språkbehandling och gott hantverk kan vara gott nog.

Det står väl ingenstans att det är läsförståelse av litterära texter? Det är väl läsförståelse överhuvudtaget oavsett ämne i syfte att tillgodogöra sig (års-)kursmålen.
Citera
2014-11-02, 20:47
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Det står väl ingenstans att det är läsförståelse av litterära texter? Det är väl läsförståelse överhuvudtaget oavsett ämne i syfte att tillgodogöra sig (års-)kursmålen.
Var lär man känns sig själv och omvärlden om inte i skönlitterära texter och facklitteratur? Citat:
Citat:
Målet ska inte vara att eleverna ska lära sig att tolka litteratur, målet ska vara att eleverna via tolkning av olika texter ska utveckla förståelse om sig själva och sin omvärld.
Satsradningen i den korta texten drar ner betyget kraftigt. Satsradning är kontraproduktiv i ett kuddkrig om läsförståelse.
Citera
2014-11-02, 21:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Var lär man känns sig själv och omvärlden om inte i skönlitterära texter och facklitteratur?

Ja, det är naturligtvis sant. Jag tänkte närmast på att man även kan reflektera över sådant som gäller samhällskunskap, naturvetenskap och historia på ett liknande sätt. Det heter ju så vackert att "lära för livet". Detta till trots vet vi ju att lärare över tiden mer premierat bokstavstrogna svar än reflekterande svar vid prov/tentamen.
Citera
2014-11-03, 16:54
Medlem
Tack för hjälpen men behöver ännu mer...
Det gåtfulla glappet mellan materia och mening diskuteras i en ny bok. Hur kan målstyrda processer uppstå i organismer som är underställda naturens blinda orsakssammanhang? För att förstå det måste vi utgå från tänkandets termodynamik och begreppet entropi.

Vad menas med materia och mening? Jag har nästan ingen aning om vad det kan handla om, iaf inget värt att skrivas.

Källa: http://www.svd.se/kultur/understrecket/livet-tankandet-och-driften-mot-oordning_8731928.svd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in