2012-06-10, 14:22
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
vad är skillnaden mellan sammarbete och samarbete?

obs söker man på google kommer både orden upp
Att det första är felstavat och det andra är rättstavat.
Citera
2012-06-10, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Behöver du skriva att du såg annonsen? Räcker det inte med ”Jag är intresserad av programmet X”?

Eller om du absolut måste nämna annonsen: ”Jag fann/såg/läste er annons och är intresserad av programmet X”.

Det har du rätt i, när jag tänker eter så känns det lite överflödigt. Tack In-Fredel.
Citera
2012-06-10, 17:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Att det första är felstavat och det andra är rättstavat.

Det första ska stavas sommarbete och är vad våra kossor i hagarna ägnar sig åt just nu!
Citera
2012-06-10, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroGravity
Tack för svar!

Jag letade efter ett ämne om detta dessutom... vilken miss.
Inte ditt fel, jag har alltid haft problem med satslära, satsdelar osv och har det fortfarande. Problemet är att de inte lärs ut det på rätt sätt i svenska skolan. Och det är inget nytt, utan det har varit så i evigheter. Jag tror faktiskt att svenskundervisningen kan vara aningen bättre nu är förr; jag har en känsla av det i alla fall.

Svenska kan vara hur tråkigt som helst, ett riktigt pissämne. Men precis som alla annan undervisning kan man göra det hur intressant och kreativt som helst också. Det beror på hur läraren sköter sitt jobb! Det handlar om pedagogisk styrka och skicklighet.

Det här är en mycket viktig sak, inte minst numera när vi har så mycket invandring. Svenska måste vara centralspråket, standardspråket, det absolut viktigaste ämnet av alla.
Citera
2012-06-10, 17:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Inte ditt fel, jag har alltid haft problem med satslära, satsdelar osv och har det fortfarande. Problemet är att de inte lärs ut det på rätt sätt i svenska skolan. Och det är inget nytt, utan det har varit så i evigheter. Jag tror faktiskt att svenskundervisningen kan vara aningen bättre nu är förr; jag har en känsla av det i alla fall.

Svenska kan vara hur tråkigt som helst, ett riktigt pissämne. Men precis som alla annan undervisning kan man göra det hur intressant och kreativt som helst också. Det beror på hur läraren sköter sitt jobb! Det handlar om pedagogisk styrka och skicklighet.

Det här är en mycket viktig sak, inte minst numera när vi har så mycket invandring. Svenska måste vara centralspråket, standardspråket, det absolut viktigaste ämnet av alla.

Kanske lika bra att starta om på nytt med arabiska
Citera
2012-06-10, 22:39
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Dåligt med definitioner för
effektsökeri
Senast redigerad av Herr Bökberg 2012-06-10 kl. 22:56.
Citera
2012-06-10, 23:24
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Dåligt med definitioner för
effektsökeri
NE Svensk ordbok har en kompakt förklaring med exempel:
effektsökeri substantiv ...
• lust att väcka uppseende ofta med ytliga el. tarvliga knep:
hans sätt att dirigera liknade mest effektsökeri
HIST.: sedan 1850
Det är lite förvånande att ordet klassas som substantiv, eftersom en så luftig aktivitet som effektsökeri saknar substans. Ordklassen substantiv är lite av ett olycksfall i arbetet, termen ”nomen” hade varit bättre (att behålla). Då hade ordklassen pronomen fallit på plats som en pusselbit. Man kan referera till nomen ”effektsökeri” med pronomen ”det” / ”detta”.
Citera
2012-06-11, 00:57
Medlem
Nu förstår jag inte. Det är klart att "effektsökeri" är ett substantiv.
Citera
2012-06-11, 10:05
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Nu förstår jag inte. Det är klart att "effektsökeri" är ett substantiv.
Jadå, ”effektsökeri” är substantiv – om inte annat genom uteslutningsprincipen och av hävd. Ordet är desto tydligare ett ”nomen” – benämning på en företeelse.

Till och med ”tomhet” och ”vacuum” är substantiv, trots att ordens idé är icke-substans.
Citera
2012-06-11, 10:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Jadå, ”effektsökeri” är substantiv – om inte annat genom uteslutningsprincipen och av hävd. Ordet är desto tydligare ett ”nomen” – benämning på en företeelse.

Till och med ”tomhet” och ”vacuum” är substantiv, trots att ordens idé är icke-substans.

Men grammatik och tillstånd har väl inte med varandra att göra.
Citera
2012-06-11, 10:30
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Men grammatik och tillstånd har väl inte med varandra att göra.
Det har det väl: det finns en hel ordklass för tillstånd, nämligen adjektiven. Att vara varm är ett tillstånd, att vara tom likaså. Tomhet är ett substantiv ’det att vara tom’.

Sen finns det ett annat tillstånd som har med grammatik att göra: licentia poetica. Poeten har tillstånd att variera ordföljden och förkorta ord. Poeten har till och med licens att använda nödrim. När fattas en bit till metern så har nöden ingen lag.
Citera
2012-06-11, 10:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Det har det väl: det finns en hel ordklass för tillstånd, nämligen adjektiven. Att vara varm är ett tillstånd, att vara tom likaså. Tomhet är ett substantiv ’det att vara tom’.

Sen finns det ett annat tillstånd som har med grammatik att göra: licentia poetica. Poeten har tillstånd att variera ordföljden och förkorta ord. Poeten har till och med licens att använda nödrim. När fattas en bit till metern så har nöden ingen lag.

Nu skiljer jag mellan tillstånd och egenskaper. Ett vacuum är ett tillstånd, värme är en egenskap.

Edit: Men jag förstår hur du menar och begreppet "tillstånd" är inte distinkt.
Senast redigerad av HerrGickhan 2012-06-11 kl. 10:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in