2014-10-31, 22:58
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trocaderoegott
När min farbror, som tidigare var officer, sagt något felaktigt och sedan rättat sig så brukar han säga "fel", för att sedan säga vad han egentligen menade, och på GMU (militärtjänst) gjorde befälen samma sak. Är detta en militärisk sak, att säga "Fel", eller ett vanligt uttryck som många använder?

Exempel: "Kartongen ska vara i köket... Fel, lägg kartongen där borta!"
Antingen är det ett mycket gammalt eller sentida uttryck. Det klassiska militära uttrycket från ca 1930 var Mittåt ... NE Svensk ordbok:
mittåt interj.
• (militär signal för) rättning av det sagda:
[exempel] en pluton ... mittåt , ett kompani avdelas för brandbekämpningen
BET.NYANS: förr äv. (kommandoord för) rättning mot mitten
HIST.: sedan 1932; till ²mitt och ¹åt
Citera
2014-10-31, 23:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Antingen är det ett mycket gammalt eller sentida uttryck.

Sentida, alltså efter andra världskriget. Om jag skulle våga mig på en gissning tror jag att det började tillämpas vid officersutbildningarna under 60-talet. Mittåt är äldre och mer ursäktande än detta "fel".
Citera
2014-11-01, 23:49
Medlem
Jag har i min rapport skrivit:

Citat:
...två meter bred och ha ett djup på tre meter samtidigt som höjden är 2,1 meter...

och fått en anmärkning på att jag har blandat bokstäver och siffror. Hur skriver man 2.1 i bokstäver? (eftersom talen 1-12 ska skrivas i bokstäver)
Citera
2014-11-02, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lookimgreen
Hur skriver man 2.1 i bokstäver? (eftersom talen 1-12 ska skrivas i bokstäver)

Två meter och en decimeter.
Citera
2014-11-02, 00:44
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lookimgreen
... och fått en anmärkning på att jag har blandat bokstäver och siffror. Hur skriver man 2.1 i bokstäver? (eftersom talen 1-12 ska skrivas i bokstäver)
Regeln gäller heltal.¹ Decimaltal skrivs med siffror och komma i svensk text.

– Takhöjden varierar mellan 2,0 och 2,4 meter.

I ditt fall:
... 2,0 meter bred och ha ett djup på 3,0 meter samtidigt som höjden är 2,1 meter...
¹ Om flera heltal förekommer i samma mening har siffror företräde.

– Familjens ungdomar är 11 respektive 19 år.
Senast redigerad av egon2b 2014-11-02 kl. 01:31.
Citera
2014-11-02, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edse1991
När vi nu talar om reformer, arkaiska uttryck och ecklesiastikministrar i andra trådar. Jag fick idag ett paket med böcker. Däribland fanns en, tryckt 1906, som är skriven med gammal stavning (af, hvilka m.m.) och några från 1907 som är skrivna med med modern stavning. Gick det så hux flux att genomföra den reformen?
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det fattades ett beslut som sedan följdes. Konstigare än så är det inte.
Riktigt så hux flux var det nog inte. Jag har för mig att man på vissa håll behöll den gamla stavningen fram till 1920-talet. Och så måste man ju skilja mellan offentliga och privata sammanhang.
Citera
2014-11-02, 11:15
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodhopper
Hur skulle man översätta till engelska uttrycket: "Det var klös i den personen.." Jag skrev "scratch " och de andra personerna i forumet tolkar det som något negativt.

"Has spirit" skulle jag säga. Eller är det viktigt att uttrycket ska ha med katter att göra?
Citera
2014-11-02, 11:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Riktigt så hux flux var det nog inte. Jag har för mig att man på vissa håll behöll den gamla stavningen fram till 1920-talet. Och så måste man ju skilja mellan offentliga och privata sammanhang.

Var skrev jag att det var "hux flux"?
Citera
2014-11-02, 11:31
Medlem
Citat:
Var skrev jag att det var "hux flux"?
”Hux flux” var edse1991:s ordval, men jag fick intrycket att du stödde detta med ditt ”Det fattades ett beslut som sedan följdes. Konstigare än så är det inte”, som ju onekligen ger sken av att det gick oerhört smidigt, vilket inte nödvändigtvis var fallet. Du måste ju förstå att när jag citerade två personer så betyder det att det finns det en gemensam tanke mellan dem och inte att ett exakt ordval återfinns i båda citaten.
Citera
2014-11-02, 11:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
”Hux flux” var edse1991:s ordval, men jag fick intrycket att du stödde detta med ditt ”Det fattades ett beslut som sedan följdes. Konstigare än så är det inte”, som ju onekligen ger sken av att det gick oerhört smidigt, vilket inte nödvändigtvis var fallet. Du måste ju förstå att när jag citerade två personer så betyder det att det finns det en gemensam tanke mellan dem och inte att ett exakt ordval återfinns i båda citaten.

Ja och det var min invändning. Jag skrev aldrig att det var "hux flux" och mitt svar byggde på att man fattar ett beslut som sedan ligger till grund för nyutgåvor av böcker. Jag berörde aldrig "privata" sammanhang.
Citera
2014-11-02, 11:48
Medlem
Citat:
Ja och det var min invändning. Jag skrev aldrig att det var "hux flux" och mitt svar byggde på att man fattar ett beslut som sedan ligger till grund för nyutgåvor av böcker. Jag berörde aldrig "privata" sammanhang.
Detta framgick ju inte speciellt tydligt.
Citera
2014-11-02, 11:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Detta framgick ju inte speciellt tydligt.

När du klipper av det jag skrev blir det naturligtvis otydligare. Om man läser det jag skrev så framgår det bättre. Grundläggande är alltså att det fattas ett beslut 1906 som förmodligen inte kan beaktas av den som skriver böcker utgivna 1906, men som med större sannolikhet kan följas för böcker utgivna 1907.

I frågeställningen står det nämligen:

Citat:
Däribland fanns en, tryckt 1906, som är skriven med gammal stavning (af, hvilka m.m.) och några från 1907 som är skrivna med med modern stavning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in