2018-04-04, 17:53
Medlem
carass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Två av mina favoritserier är Dexter och Mr.Robot som båda porträtterar huvudkaraktärer alienerade från resten av samhället, kollegor och vardagliga människor. Dexter är en karaktär i dräkt för att smälta in och Elliott helt enkelt en psykiskt instabil individ som egentligen inte har särskilt många relationer alls. Båda har dock varsin djup relation med sin syster. Dexters alienation speglar sig internt för det mesta i dialoger med andra, likaså Elliotts, men kanske också i hans hackande. Båda genier, vars tankebanor man får ta del av i inre monologer.

Det finns mycket annat som sker i dessa TV-serier som är intressant förstås men det jag har fastnat för är just karaktärerna och deras främlingskap för omvärlden.

Finns det någon film eller annan TV-serie som kan liknas vid dessa?
Mr. Mercedes - http://www.imdb.com/title/tt4354880/
Citera
2018-04-04, 21:23
Medlem
Beaver14s avatar
Jag och frugan letar en ny serie att nöta. Hon gillar kriminalserier med cliffhangers, dvs inte att ett fall är ett avsnitt (typ CSI och Criminal Minds).

Serier vi sett och gillat som kan va utgångspunkt för förslag.
The Killing
Bron
Sherlock
Mindhunter
The Fall
True Detective (s 01)

Vi har tillgång till Netflix, HBO och Viaplay
Serien får gärna vara avslutad, så man kan dra igenom allt på en gång, men inget krav.

Edit: The Wire kanske är ett givet förslag men den har jag sett redan.
Senast redigerad av Beaver14 2018-04-04 kl. 21:28.
Citera
2018-04-04, 21:37
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag och frugan letar en ny serie att nöta. Hon gillar kriminalserier med cliffhangers, dvs inte att ett fall är ett avsnitt (typ CSI och Criminal Minds).

The Killing
Bron
Sherlock
Mindhunter
The Fall
True Detective (s 01)

Serien får gärna vara avslutad, så man kan dra igenom allt på en gång, men inget krav.

Tips nr 1: Happy Valley. Jag kan inte nog understryka hur bra detta drama är och alla avsnitt följer samma historia.

Dugliga tips: Luther och Hinterland.
Citera
2018-04-04, 21:44
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Tips nr 1: Happy Valley. Jag kan inte nog understryka hur bra detta drama är och alla avsnitt följer samma historia.

Dugliga tips: Luther och Hinterland.

Intressant. Brittiska kriminalare gillar frugan. Hennes favorit, som jag glömde nämna, är Broadchurch. Jag tröttnade dock på den efter första säsongen. Är det samma stuk på Happy Valley?
Citera
2018-04-04, 22:56
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Intressant. Brittiska kriminalare gillar frugan. Hennes favorit, som jag glömde nämna, är Broadchurch. Jag tröttnade dock på den efter första säsongen. Är det samma stuk på Happy Valley?

Nja. Båda serierna handlar delvis om hur ett brott sliter sönder familjer men Happy Valley är bättre på alla fronter: tajtare, råare, snyggare, mer välskriven, mänskligare karaktärer och full fräs på dramat. En riktigt rörande nagelbitare.
Citera
2018-04-05, 01:43
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:

The Killing
Bron
Sherlock
Mindhunter
The Fall
True Detective (s 01)

Vi verkar ha väldigt liknande smak och den bästa brittiska kriminalserien jag har sett är Line of Duty!
https://www.imdb.com/title/tt2303687/reference
Citera
2018-04-06, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fritidschef
Behöver verkligen en ny serie! Har sett:

Narcos

Homeland

Arrested Development

Vikings

Stranger Things

Modern Family

Rick & Morty

Får gärna var något med humor som liknar Arrested Development men våld och droger som Narcos passar också.
På tal om droger kan jag rekommendera El Chapo. Väldigt likt Narcos men lite mer autentisk enligt mig. Skulle t.o.m säga att den är bättre än Narcos. Finns på Netflix!
Citera
2018-04-08, 02:20
Medlem
carass avatar
Citat:

The Killing
Bron
Sherlock
Mindhunter
The Fall
True Detective (s 01)

La Mante (fransk thriller-serie på netflix - 1 säsong), The Night Of (med "The Wire"-känsla - 1 säsong) och Line of Duty (4 säsonger) rekommenderas
Citera
2018-04-10, 16:03
Medlem
TuffRobbans avatar
God middag mina Damer och Herrar,

Jag har inte tittat på svensk underhållnings TV sedan en längre tid och fick spontant lust att uppdatera mig.
Vore oerhörd tacksam om ni kunde vara vänliga och tipsa mig om nya "sjuka" program. Det sista som jag minns och älskade var "High Chaparrall", "Stockholmare" eller "Nalles Show".
Kan jag be att få fråga vilka nya sådana produktioner ni skulle kunna rekommendera?

Tack på förhand.
Citera
2018-04-16, 10:43
Medlem
ThierryHenry14s avatar
Bosch Bosh Bosch Bosch Bosch Bosch!

Älskar verkligen den här serien. Mest detektivjobbet men att han åker runt och man får så schyssta vyer av LA ger en extra inlevelse.

Sett southland, the shield vad jag kommer på i alla fall.
Citera
2018-04-23, 02:48
Medlem
Hej! Letar efter en serie som är så lik criminal minds och the inside som möjligt.
Är väldigt intresserad av seriemördare och psykologiskt tänkande kring det.
Vill inte ha tips på brittiska eller svenska serier! Heller inte serier som handlar om droger/langning att göra.
Har kollat följande:
The mentalist, lie to me, CSI, ncis, Dexter, mind hunter osv. Tappade dock intresset för de flesta.
Citera
2018-04-23, 02:50
Medlem
Citat:

The Killing
Bron
Sherlock
Mindhunter
The Fall
True Detective (s 01)

How to get away with murder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in