2018-06-03, 18:56
Medlem
Bor mer eller mindre i en betongbunker, byggt på 70-80-tal tror jag.
20-30cm betong vid dörren iallafall (stenhårt när man knackar på väggen).
Hör dunsar, höga skrik när grannen över bråkar och när folk öppnar dörrar, även dammsugare kan höras igenom, annars är det knäpptyst.

Skönt att slippa höra folks prat och liknande
Citera
2018-06-08, 13:12
Medlem
Strangeflowers avatar
Bodde i lägenhet innan jag flyttade till hus för 11 månader sedan.
Höghus, byggt 1995. Hörde i princip aldrig ett skit av grannarna, förutom på natten när de spolade i toan eller "gick på hälarna". Och om nån hade supermegavolym på högtalarna, såklart. Det var helt underbart!
Citera
2018-08-15, 20:36
Medlem
senhackarens avatar
Där jag bor är en ren katastrof, vägg i vägg med en 1:a, och väggarna mellan oss är som ett korthus. Känns som jag bor i en 3:a istället för en 2:a. Den dagen jag flyttar, så blir det förhoppningsvis till ett bättre ställe.
Citera
2018-08-26, 13:38
Medlem
Pungt.s avatar
Bor mitt i ett sjuvåningsbetonghus från 2015. Lågfrekventa ljud fortplantar sig riktigt bra i huset. Stegljud från alla håll. Barn som hoppar och leker kan nästa dåna i mina öron. Ljud från baslådor verkar gå igenom hela huset, vilket Wallenstam till och med skickat ut lappar om. Svårt att lokalisera ljud, låtar verkligen som att det kommer från alla möjliga håll. Grannarna hade fest igår och trodde först att allt stojande och dunkade kom ovanifrån, men efter att att ha gått ut på balkongen visade det sig vara grannarna under.

Vattenledningarna från grannen ovan ligger uppenbarligen bakom en typ plywoodskiva ovanför våra köksskåp, alltså inne i vår lägenhet, plaskar på bra där när grannen spolar vatten. Duschar grannen porlar det i gipsväggen. Grannpissande i toaletten kan nästan låta som att det är inne på vår toa.

Däremot så hör man knappt normalprat, TV och högfrekventa ljud. Hög samtalsvolym kan man höra, verkar ledas genom elementens huvudledningar, som sitter helt öppna längs väggarna. Har treglasfönster vilket isolerar ljud utifrån väldigt bra, hör inte alls bilar och liknande med stängda fönster.

Sen tror jag att det mest avgörande hur ljud upplevs är hur pass ljudkänslig man är i kombination med hur hänsynsfulla grannarna man har. Så vet inte hur givande det egentligen är att beskriva lyhördheten i en lägenhet.

Men som en otydlig referenspunkt så klassas jag helt säkert som en ljudkänslig person. Jag upplever att en majoritet av personer i lägenhet är hänsynslösa och går hårt på hälarna, släpper saker på golvet, drar stolar så det vibrerar, låter ungar leka för mycket inomhus, spelar musik på för hög volym osv.

Jag tror på fullt allvar att jag aldrig kommer hitta en lägenhet där jag är helt ljudmässigt nöjd, det skulle troligtvis kräva en ljudisolering i klass med en inspelningsstudio.

Tacka vet jag att störningsjouren finns, på natten har man i alla fall ett skydd mot ljud! Så det är ju ett tips till alla som letar efter tystare boenden, glöm inte att kolla ifall värden är kopplad till en störningsjour.
Citera
2019-02-02, 02:06
Medlem
Bor på vån 2 av 3.

Byggt 64, tegelhus med lättbetong. Kommunalägt hyresbolag
Mardrömshus på riktigt om man inte gillar ljud.

Jag hör alla grannar runtomkring mig.
Hon under mig hör jag prata och skratta med sina vänner, när hon lagar mat mitt i natten, har sex, bråkar. Hon sover med musik på ibland, inte jätte högt men man hör det ändå.

Bredvid mig till höger hör jag 3 åringen skrika, grina och springa runt.

Till vänster hör jag sonen spela tv/dataspel, hör vad han säger när han pratar i normal ljudton. Dom brukar ju kunna bli arga och skrika ganska högt ibland när dom spelar. Låter som han är i samma lgh.

Grannen över mig är katastrofal! En ensam 50-åring, som spolar vatten mitt i nätterna och det kan hålla på i seriöst 1-2 timmar emellanåt. Han spolar enorma mängder hela dagarna kan man säga. Inget miljötänk där inte. På kvällen när tvn är på och han sätter igång med sitt spolande måste jag höja ljudet på tvn om jag ska höra något. Hör han pissa rakt ner i vattnet. Dammsugaren hörs. Hans tv är på högsta volym ibland.

Sen kan jag även höra dom som bor snett ovanför. Skratt eller ungar som grinar mitt i natten/sena kvällar.

Trapphuset hörs allt genom den tunna dörren.
Citera
2019-08-16, 10:10
Medlem
Fieldxs avatar
Har bott i tre olika lägenheter de senaste åren.

1. Ett hus från 1920 i tegel och betong så tjock att täckningen försvann när man inte stod upptryckt mot fönstret. Ändå kunde man höra grannen ovanför dammsuga och när deras bebis började skrika. Utifrån hörde man folk på gatan och typ exakt vad de sa.

2. En brun betongkloss från miljonprogrammet. Fulaste huset på Södermalm som hade papperstunna ytterdörrar och fönster som skakade när det blåste. När någon gick förbi i trapphuset hörde man varje ord (pga de katastrofala dörrarna) men annars var huset faktiskt bra isolerat. Hörde aldrig grannar förutom när någon borrade. Flyttade dock därifrån i samma veva som grannen fick sin plywood-dörr förvandlad till sågspån och blev mordhotad av ett galet ex. Kan aldrig bo i ett hus med såna dörrar igen.

3. En mörkgrå nybyggd kloss denna gång (byggt 2009) och välisolerat. Har inte hört ett knyst från grannar varken ovanför eller åt sidorna. Bor dessutom ganska nära en motorväg som hörs tydligt från balkongen, men när man stänger blir det knäpptyst. Känner mig också tryggare här då ytterdörren är en säkerhetsdörr i tung metall och utan brevinkast.
Senast redigerad av Fieldx 2019-08-16 kl. 10:16.
Citera
2019-08-16, 23:06
4 våningshus byggt av en sv de största aktörerna 2007. S k putshus med sina risker. Hör nästintill inget av grannarna. Aldrig tal. Ej heller hör av trapphus. Lika varmt överallt i lgh o bra luft. Väldigt bra! Dock säger grannarna längst ner att de har lite vibrationer av passerande bilar.
Citera
2019-08-17, 22:20
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldx
Har bott i tre olika lägenheter de senaste åren.

1. Ett hus från 1920 i tegel och betong så tjock att täckningen försvann när man inte stod upptryckt mot fönstret. Ändå kunde man höra grannen ovanför dammsuga och när deras bebis började skrika. Utifrån hörde man folk på gatan och typ exakt vad de sa.

2. En brun betongkloss från miljonprogrammet. Fulaste huset på Södermalm som hade papperstunna ytterdörrar och fönster som skakade när det blåste. När någon gick förbi i trapphuset hörde man varje ord (pga de katastrofala dörrarna) men annars var huset faktiskt bra isolerat. Hörde aldrig grannar förutom när någon borrade. Flyttade dock därifrån i samma veva som grannen fick sin plywood-dörr förvandlad till sågspån och blev mordhotad av ett galet ex. Kan aldrig bo i ett hus med såna dörrar igen.

3. En mörkgrå nybyggd kloss denna gång (byggt 2009) och välisolerat. Har inte hört ett knyst från grannar varken ovanför eller åt sidorna. Bor dessutom ganska nära en motorväg som hörs tydligt från balkongen, men när man stänger blir det knäpptyst. Känner mig också tryggare här då ytterdörren är en säkerhetsdörr i tung metall och utan brevinkast.

Jag var inte så förtjust i att inte ha brevinkast i dörren i början. Om man är bortrest finns alltid risken att den där lilla postboxen i porten blir full, eller åtminstone tillräckligt full för att det ska vara jävligt uppenbart för alla att man inte är hemma och att det är fritt fram. Men nu gillar jag det, får väldigt lite post ändå och när jag hade brevinkast i dörren var det förstås bara att kika in genom det för att se en veckas post på hallmattan. För ljudisoleringen och känslan gör det faktiskt en hel del att slippa brevinkastet. Har bott på ställen där idioter gått och ryckt i dem eller kikat in, det hörs onödigt mycket utifrån etc. Nu skulle jag aldrig vilja ha brevinkast i dörren.
Citera
2020-01-03, 13:10
Medlem
Flyttade till en ny lägenhet nyss,en större.
Förra lägenheten vad det otroligt lyhörd in till grannen bredvid,”hus byggt 1954”
Där bodde 2 pers som klampade runt som skenade kossor och fick nog o sökte en ny lägenhet.
Trodde jag skulle få frid o fröjd men nu hamnade jag bredvid en barnfamilj istället 😅😅. Visst lite ljud får man väl tåla på dagen men det e ju stört att dom inte ljudisolerade bättre förr??Sover med öronproppar och det funkar ok tycker jag.
Mitt nya hus är med byggt 1954... fan nästa gång får man hitta nått byggt på 80-90 talet😅
Observera att jag bor bredvid dessa grannar,stackars dom som bor under haha,hade fått damp.
Men tycker det är skumt att det är så lyhört när man har riktiga betongväggar?
Kan det va sprickor och springor ljudet kommer ifrån?? Nån som är insatt.Prat och tv ljud hör jag inget av men däremot dunsar och skrammel från grannens kök.Samt basljud.
Hmm det är väl medellyhört då kanske.
Senast redigerad av supermuppen1 2020-01-03 kl. 13:16.
Citera
2020-01-03, 13:19
Medlem
Bor högst upp i ett stenhus (fjärde våningen, byggår 1991). Nästan knäpp tyst. Hissens ljud kan man höra avlägset och om ngn stänger sin dörr hårt. Blir mest störd av min köksklocka som tickar men jag gillar den.
Citera
2020-01-03, 13:29
Medlem
Mysquos avatar
Bodde förut i en väldigt lyhörd lägenhet byggd år 1900. Någon gång när jag nös, hörde jag grannen på andra sidan väggen säga prosit till mig. Man kunde i stort sett följa varandras samtal, om man inte talade tyst i alla fall.

I en annan lägenhet som jag bott i så märkte man att golvbjälkarna gick genom de bärande väggarna och delades med grannen. När grannen gick över sitt golv så kunde man se att bokhyllan i min lägenhet rörde sig.

Visar man lite hänsyn och har trevliga grannar så fungerar det ändå.
Citera
2020-01-03, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Bodde förut i en väldigt lyhörd lägenhet byggd år 1900. Någon gång när jag nös, hörde jag grannen på andra sidan väggen säga prosit till mig. Man kunde i stort sett följa varandras samtal, om man inte talade tyst i alla fall.

I en annan lägenhet som jag bott i så märkte man att golvbjälkarna gick genom de bärande väggarna och delades med grannen. När grannen gick över sitt golv så kunde man se att bokhyllan i min lägenhet rörde sig.

Visar man lite hänsyn och har trevliga grannar så fungerar det ändå.
Jo så är det,bodde i den förra lägenheten 2 år innan dom nya grannarna flyttade in och jag upptäckte hur lyhört det va!min förra granne måste varit tyst som en mus 😅
Det kanske va pga mig han flyttade hehe,tyckte han kolla snett på mig i trappuppgången och han hälsade aldrig heller.Fast han sa aldrig någonting så hur ska man veta då?. Dom nya grannarna sa jag till ett par gånger samt ringde hyresvärden men det hjälpte knappt.
Det dumma va att jag trodde det va snubben under mig som förde liv först,ljudet lät nerifrån?! Så han sa jag till med och han blev nog skärrad för några månader senare flyttade han... känner att det va nog mitt fel 😂
Senast redigerad av supermuppen1 2020-01-03 kl. 13:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in