2009-05-22, 15:43
Medlem
Elfrides avatar
Vill försöka bilda mig en uppfattning om vilka hus som är lyhörda och inte.

Byggår?
Antal våningsplan?
Vilka ljud hör ni - vanlig samtalston/normalt TV-ljud? Svag förnimmelse av det nyss nämnda eller hör ni ingenting i princip, frånsett musik på högsta volym?

Fyll gärna på själv med info som kan vara relevant.
Citera
2009-05-22, 15:52
Medlem
schabo-labos avatar
Landshövdingehus, 3 vånings: Tunna väggar, dåvt bankande och smällande fortplantar sig och dånar i lägenheten. Barnskrik och lek i svalen hörs genom de tunna ytterdörrarna. Vanligt prat och normalt levende hörs ej. Byggår är okänd, men gissar på 60-tal.
Citera
2009-05-22, 16:08
Medlem
Byggt 189x, 5 våningar. Är lyhört mot lägenheterna ovan och under. Vägg i vägg störs man inte mycket. Bortser från när någon har fest, då är det inte så kul.

Till vardags,
  • Folk som går på hälarna våningen ovan hörs högt.
  • Musik, bastoner hörs, sång hör man att det är, men kan ej urskilja vad de sjunger.
  • TV, jo man hör att den är på, men inte vad de säger på TV:n.
  • Vanliga samtal hörs ej.

Är väll priset man får betala om man inte vill bo i ett trist betonghus, men ibland undrar man om det är värt att bo i ett gammalt hus.
Citera
2009-05-22, 16:15
Medlem
Elfrides avatar
Intressant att höra att vanligt tal eller TV-ljud inte hörs eller bara kan anas i två hus med helt olika byggår. Jag har bott i ett hus byggt på 40-talet där man tydligt kunde höra vad som sas mellan lägenheterna vägg i vägg och även TV-ljud, musik på normal volym osv. Hälgång kunde även höras tydligt från lägeheten under (!)
Är detta normalt tro? Fler svar önskas.
Citera
2009-05-22, 16:23
Medlem
Byggår: 1962-66
Våningar: 3

Hör knappt någonting från andra lägenheter. Det som hörs är när folk går i trapphuset och smäller med dörrarna.
Citera
2009-05-22, 16:45
Medlem
Byggår 1956
Stenfasad
vån 2 av 3

lättbetongväggar till granne. Oerhört lyhört till grannen brevid. Vanlig samtalston går att höra och tv-ljud som om det vore min egen tv. Kan sitta och kolla på samma tv-kanal som grannen fast utan ljud hos mig själv.
Hör även högt skrik från våningen ovanför samt hårda fotsteg.
Citera
2009-05-22, 17:05
Medlem
ugge_das_boots avatar
högst upp i 4 våningshus..byggt på 40-50 talet någon gång. Hör inte ett jota
Citera
2009-05-22, 17:17
Medlem
Tredje plan bor jag på av tre möjliga.

Huset stod klart 1967.

Jag hör inget från mina grannar på samma plan.

Vanligtvis hör jag inget från lägenheten under min, Hade innan en tyst och trevlig kille som inte gjorde något väsen av sig. Den perfekta grannen.

Nyligen flyttade det in ett par som ursprungligen kommer ifrån något ökenland. De kan tydligen inte prata i normal samtalston utan måste skrika till varandra när de pratar. Hör dock ingen tve eller annan utrustning, inga toalett besök hörs förrutom när de spolar i toaletten. Av någon oförklarlig orsak kan de inte stänga dörren på ett normalt och civiliserat sätt utan bokstavligen slänger igen dörren varje gång de kommer och går. Putsen runt deras dörrkarm har lossnat i små bitar så detta hör jag naturligtvis med.

Ibland så tycks den slöjklädda frun i paret få sig en rejäl omgång i sovrummet, då kan hon skrika både det ena och det andra rakt ut. Självklart förstår jag inte vad hon säger men troligtvis är det något i stil med att ta mig hårdare, inte det hålet, Snabbare, hårdare, jag vill inte, sluta sluta jag måste kissa, dra mig i håret, slå mig osv osv. Detta brukar avslutas med att den annars så välklädda killen skriker ut i vällust när han levererar sina soldater i något av sin frus tre hål! Olyckligtvis hör jag allt detta men som tur är tycks han bara få till det någon gång i månaden.

Så här är det rätt så tyst och jag trivs bra med ljudnivån i Min lägenhet.
Citera
2009-05-22, 18:17
Medlem
Denna lägenheten är byggd för ca 5 år sen och har extra ljudisolering i väggarna. Har aldrig hört ett skit från de andra lägenheterna, vilket är skönt som fan för jag vet mycket väl hur det är att ha bo lyhört.

Edit: Våning 2.
Citera
2009-05-22, 18:48
Medlem
3:e våningen (högsta) i ett hus byggt 200X. I själva huset hör man i princip ingenting. Möjligt att man hör dov bas när någon drar på rejält på stereon. Annat är det tyvärr utåt, då hör man fåglarna som börjar kvittra klockan 04:00.
Citera
2009-05-22, 19:40
Medlem
schabo-labos avatar
Varför tänker vissa folk inte på detta alls. De är ju inte ens medvetna om att de smäller, utan det kommer helt naturligt, dörrhandtaget i deras värld är endast för öppning av dörrar ej stängning.
Citat:
Ursprungligen postat av TheRetard
Byggår: 1962-66
Våningar: 3

Hör knappt någonting från andra lägenheter. Det som hörs är när folk går i trapphuset och smäller med dörrarna.
Citera
2009-05-22, 19:51
Medlem
Snurrens avatar
Där jag bor nu hörs inte grannarna särskilt ofta, men vi bor högst upp. Hissen hörs dock, även från porten bredvid.

I en lgh jag bodde i förut kunde man höra grannarna kissa, man hörde även om det var han eller hon som gjorde det. Detta hörde jag även från sovrummet och vardagsrummet så det var inte bara vägg i vägg, från badrum till badrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in