2020-01-10, 14:07
Medlem
Sverige är som en cancer vad gäller regelverket för att ha rättigheten till lugn och ro i sitt hem.
Citera
2020-01-12, 02:55
Medlem
Analfababetens avatar
Bor på södermalm i Stockholm i en etta hyreslägenhet.
Vägg i vägg så verkar grannen ha sin säng där jag har mitt datorrum, egentligen ett litet matrum officiellt antar jag, som kan användas även som ett litet sovrum.
Jag får tänka mig för när jag spelar Football Manager 2019 t.ex. om nätterna i alla fall, och tyvärr kan jag skrika ut i vansinne om en match håller på att förloras, det går emot en eller om volymen är bara LITE hög.
Blir för engagerad för att tänka mig för och jag hör en *DUNS!* i väggen (grannen slår väl med näven i väggen då), och jag tänker "Hoppsan!" och känner mig dum och elak för att jag stört grannen.

Tänkte inte på det! Nu försöker jag verkligen, svårt ibland. Har många långa monologer för mig själv om hur jäkla pissdåligt spelet är men ändå så spelar jag det?

Edit: Ja byggår och våningsplan är 1916 tror jag och våning två?
Om nu det har nån betydelse.

Ni får inte komma hit å slå mig nu!? (säger inte för mycket här nu, näe. Bra).

Haha! Tänk om min granne skulle svara mig här, känner igen mig
"Jaså det är DU din jä....".
Bara att ringa på här och klaga annars.
Citat:
Ursprungligen postat av Strangeflower
Bodde i lägenhet innan jag flyttade till hus för 11 månader sedan.
Höghus, byggt 1995. Hörde i princip aldrig ett skit av grannarna, förutom på natten när de spolade i toan eller "gick på hälarna". Och om nån hade supermegavolym på högtalarna, såklart. Det var helt underbart!
JA!
Det där med att just GÅ PÅ HÄLARNA i lägenheten. En granne som jag hade förut gjorde det och var nog mästare på det.
Fan vad det störde mig i våningen under.....
Det låter faktiskt ORDENTLIGT under om man gör det utan en tanke och lägger vikten där. I denna fastigheten men rent allmänt kan jag tro.
Lägg vikten på framfoten. Tack!(säger grannen under till dig då, alla).

OK klar.
Senast redigerad av Analfababeten 2020-01-12 kl. 03:12.
Citera
2020-02-03, 22:27
Medlem
Byggår 2010, vån 3. Förvånansvärt lyhört. Inte så att man hör röster eller tv, men stegljud hörs tydligt! Jag antog att en så modern lägenhet (med ljudkrav) skulle klara stegljud bättre än en 80-talskåk men icke. Riktigt uselt att det inte byggs bättre. Ska man verkligen tvingas bo i villa för att slippa höra grannar? Men är väl ingen garanti det heller. Får man väl problem med grannar som klipper gräset 07 på morgonen eller tjatar på altanen halva natten.

Någon som vet om vissa byggabolag är bättre på ljudisolering än andra? JM? Skanska? Besqab? SSM?
Citera
2020-02-04, 09:49
Medlem
Uppdatering till ovan inlägg: jo, man kan höra grannens unge i väggen bredvid när hen skriker och det är tyst hos mig. Inte jättetydligt, men det hörs. Hör även när en annan granne spolar sin toa.

Alltså lol vad bygger de för jävla skräp egentligen. Det här ska vara nyproducerat med ljudkrav 😂
Citera
2020-04-06, 23:03
Medlem
Efter att ha bott i två bostadsrätter med byggår 2014-2016 (ca 50kvm) får jag verkligen ifrågasätta nyproduktioner. I nuvarande lägenhet hör jag stegljud uppifrån men tror även det kommer nedifrån, tvättmaskin vid centrifugering, ena grannen har sitt kök mot mitt sovrum vilket resulterar i en del härliga dunsar i väggen. Min andra granne i sidled har sitt kök mot mitt kök och där hör man också en hel del dunsar. HSB vid produktion valde att inte sätta dämpning på vissa vitala kökslådor vilket resulterar i dessa ljud. Spolar någon längre upp i toaletten kan man höra hur det kommer ljud från rören i väggen också. När grannarna drar igen sina ytterdörrar så hör man det också väldigt väl i lägenheten. Jag bor i en tvåa på 48kvm. Har säkert glömt något men jag tycker det onekligen är för dåligt för en bostadsrätt för dyra pengar.
Citera
2020-04-06, 23:07
Medlem
Paatiences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faffns
Efter att ha bott i två bostadsrätter med byggår 2014-2016 (ca 50kvm) får jag verkligen ifrågasätta nyproduktioner. I nuvarande lägenhet hör jag stegljud uppifrån men tror även det kommer nedifrån, tvättmaskin vid centrifugering, ena grannen har sitt kök mot mitt sovrum vilket resulterar i en del härliga dunsar i väggen. Min andra granne i sidled har sitt kök mot mitt kök och där hör man också en hel del dunsar. HSB vid produktion valde att inte sätta dämpning på vissa vitala kökslådor vilket resulterar i dessa ljud. Spolar någon längre upp i toaletten kan man höra hur det kommer ljud från rören i väggen också. När grannarna drar igen sina ytterdörrar så hör man det också väldigt väl i lägenheten. Jag bor i en tvåa på 48kvm. Har säkert glömt något men jag tycker det onekligen är för dåligt för en bostadsrätt för dyra pengar.

Vem byggde fastigheten?

Jag bor i en 48kvm med inflytt 2016, byggd av JM. Jag hör inget från grannarna förutom när de har riktig fest med riktigt dunka-musik. JM bygger stabila saker jämfört mot många andra.
Citera
2020-04-06, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paatience
Vem byggde fastigheten?

Jag bor i en 48kvm med inflytt 2016, byggd av JM. Jag hör inget från grannarna förutom när de har riktig fest med riktigt dunka-musik. JM bygger stabila saker jämfört mot många andra.

NCC byggde första lägenheten, Peab andra (tror jag).
Senast redigerad av Faffns 2020-04-06 kl. 23:12.
Citera
2020-04-07, 00:45
Citat:
Ursprungligen postat av Paatience
Vem byggde fastigheten?

Måste instämma då det gäller JM o låg ljudnivå.Bor i hus byggt av JM för drygt tio år sedan. Väldigt tyst. Omöjligt höra nån i trapphuset och bra både sid och höjdledes gällande ljuddämpning. Hör aldrig en röst om det inte är värsta råfesten men även då är det ganska ok. Grannen ovanför spelar piano, har aldrig hört det.
Citera
2020-04-13, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elfride
Vill försöka bilda mig en uppfattning om vilka hus som är lyhörda och inte.

Byggår?
Antal våningsplan?
Vilka ljud hör ni - vanlig samtalston/normalt TV-ljud? Svag förnimmelse av det nyss nämnda eller hör ni ingenting i princip, frånsett musik på högsta volym?

Fyll gärna på själv med info som kan vara relevant.

Huset jag bor i är byggd 1979. Två våningsplan. Jag bor på bottenplan och har grannar på vardera sida om lägenheten samt ovanför. Grannarna på vardera sida lägenheten hör jag konstant. Så fort dem skrattar låter det. Ovanför bor det en barnfamilj med 3-4 barn i åldern 2-8 år. Dessa hör jag nästan aldrig. Ibland kan jag höra när barnen springer på hälarna.
Citera
2020-04-14, 07:15
Medlem
Kan höra grannen ta sig på fittan
Citera
2020-04-23, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elfride
Vill försöka bilda mig en uppfattning om vilka hus som är lyhörda och inte.

Byggår?
Antal våningsplan?
Vilka ljud hör ni - vanlig samtalston/normalt TV-ljud? Svag förnimmelse av det nyss nämnda eller hör ni ingenting i princip, frånsett musik på högsta volym?

Fyll gärna på själv med info som kan vara relevant.

1962 åtta våningar, fem lägenheter per våning.
Väldigt lyhört.
Man hör musik, teve, när de ovanför kissar, hör orden när han skriker " jävla idiot" etc till sina barn.
Man hör om någon dammsuger, man hör hissen trots säkerhetsdörr. Man hör även torktumlaren från källaren upp till tredje våningen.
Även när grannar pratar lite högre, till exempel i telefon eller ropar mellan rummen.
Men man vänjer sig.
Citera
2020-04-26, 15:48
Bannlyst
på 90-talet bodde ja i en nybyggd lägenhet på fyra våningar.. bodde på tredje o trodde inte att de va så lyhört... o på den tiden fick man ju mycket fruntimmersbesök o de trodde man ju inte var nå problem såklart.. ..... hehe... men jävlar vad förbannad granntanten var en morgon.. hon knacka på med o hotade med polisanmälan om inte de tystade ner sig i mitt sovrum.. .. hehe.. . själv tyckte man inte att de var så livat på nätterna men ja insåg hur lyhörd kåken var.. . hehe.. man kunde höra när granngubben satte på kaffekokaren på morgonen...

skönt att bo i villa..så får damerna låta som de vill.. .. hehe..

Mvh Johan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in