2011-03-22, 23:02
Medlem
jolindbes avatar
Byggår: 1796. Fyra våningar.

Jag hör sidogrannen ha sex (stön från damen och dunkanden i väggen) och se på tv, men väldigt svagt. Grannen under spelar musik med ett band någon gång i veckan, då hörs det på normal radiovolym i min lägenhet. Vad värre är att de röker - har just varit nere och pratat med honom, då jag har väldigt svårt för röklukt, men tydligen har de "inte rökt så mycket under kvällen". Det har dock känts obehagligt i hela lägenheten oavbrutet mellan 19 och 23.
Citera
2011-03-23, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elfride
Intressant att höra att vanligt tal eller TV-ljud inte hörs eller bara kan anas i två hus med helt olika byggår. Jag har bott i ett hus byggt på 40-talet där man tydligt kunde höra vad som sas mellan lägenheterna vägg i vägg och även TV-ljud, musik på normal volym osv. Hälgång kunde även höras tydligt från lägeheten under (!)
Är detta normalt tro? Fler svar önskas.

Undrar om det kan ha något med hus byggda på 40-talet kanske? Jag bor i ett trevåningshus från just 40-talet och jag kan tom ibland urskilja mina grannars konversationer (vägg i vägg) och störs av att de snarkar när jag försöker somna...
Citera
2011-03-24, 10:30
Medlem
Byggår 1970.

HSB-hus i tre våningar. Prefabricerad lättbetong som monterades på plats, i enlighet med miljonprogrammets byggteknik.

Det är tyst mellan våningarna. Däremot hörs det om grannarna på samma våningsplan drar på rejält med musik, fest eller TV:n. Har dom en normal eller låg ljudnivå hörs knappt nånting.

Jag ger lyhördheten i min lägenhet betyg 4- av 5 möjliga. Alltså hyfsat nöjd.
Citera
2011-03-24, 10:59
Medlem
Gonorres avatar
Bor i ett landshövdinge hus från 30-talet ( Privat svartlistad hyresvärd)

Till höger har jag en polackfamilj på 6 pers i en 1:a som brukar spelar eurotrance fram till småtimmarna när man bankar i väggen så höjer dom istället

Eftersom jag är elektriker så brukar jag jävlas och koppla bort elen för dom,då kan det va lungt en dag eller två.

Till vänster har jag min kära tjackpundare till granne (som fick sin dörr insparkad mitt i natten förra veckan och blev grovt misshandlad) och ovanför mig en gravt alkoliserad man som brukar ramla ur sängen på nätterna.

Funderar ibland på på att mörda.

För detta betalar jag 2300 kr i mån för 32 kvm.

Behöver jag tillägga att jag bor på Hisingen..
Citera
2011-03-24, 11:04
Medlem
spoilers avatar
HSB, våning 2 av 3, byggår 1960.

3+ av 5 i betyg.

Grannen mittemot har en hund som ylar emellanåt när den är ensam, men det är inte direkt öronskärande högt. Musik hörs relativt väl men inte så ofta.

Grannparet ovanför har (efter vad jag kan förstå) rätt högljudd gruppsex ca 1 gång per månad, vilket hörs ganska tydligt. Övriga tider låter det normalmycket när de vuxenkramas, oftast kl 21 på söndagskvällen. Även lite ljud från torktumlare och dammsugare.

Kommer lite matos från våningen under, men inga ljud.

Inga ljud alls utifrån.
Citera
2011-03-24, 11:23
Medlem
Seanns avatar
Ingen aning om byggår men.

4 våningar
bor längst ner

Hör inte ett piss från grannar men hör i stort sätt allt som händer utanför dörren då min dörr verkar suga dase
Citera
2011-03-24, 18:54
Bannlyst
Bor hos privat hyresvärd, helt nyrenoverad lägenhet. Hör tydligt väckarklockan hos grannarna under och över. Om någon talar lite högre än vanligt så hörs det också.
Som tur är verkar jag ha hyfsat bra grannar som håller tider på när det ska vara tyst
Citera
2011-05-05, 22:19
Medlem
Mr.Maazes avatar
Bor i en centralt belägen lägenhet i en större stad i Sverige. Jag bor på våning 5 av 6 och det jag framförallt hör är ventilationen (vet dock inte om detta räknas som lyhördhet) annars är det när folket ovanför går extra tungt, eller om musiken är på högsta volym!

Mr.Maaze
Citera
2011-05-05, 22:45
Medlem
Snurrens avatar
Jag bor i ett hus byggt 1991 och det jag hör mest är från vår egen lägenhet. OK, visst, när grannen var på landet i somras hade dottern fest och det hördes, men sånt händer. Annars är nästan dom enda ljuden jag hör när grannen drar ner eller upp sin rullgardin. Kanske vi stör grannen under, jag vet inte, han har inget sagt.
Citera
2011-05-06, 10:10
Medlem
Jag bor sedan cirka 10 år i villa, men innan dess så.

Under min studietid (nu snackar vi kring 1983) bodde jag i ett hemskt hus (numera rivet). Minns inte när det var byggt, men lyhört var det. Flyttade ganska kvickt (när jag fick råd).

Sedan bodde jag i bostadsrätt, våning 3/10 (3 RoK) i ett hus byggt 1978 (kring 1985). Bättre boende. Såg ut som en betonglåda, men man hörde inte ett skavtt från grannarna.

Några år senare (och efter att ha bott i en mindre villa ett par år i början av 90-talet) bodde jag resten av 90-talet i en bostadsrätt byggd 1909, våning 5/5 (5 RoK). Jättebra, hördes knappt något. Hela fastigheten hade renoverats under fastighetsbubblan och isoleringen blev väldigt bra.
Citera
2011-05-12, 13:57
Medlem
bor i ett hyreshus byggt runt 1960, 2a av 4 våningar. jag hört i princip allt som händer ovanför och i trappuppgången. bryr mig dock inte spec mycket förutom när folk får för sig att knulla kl 3-4 på natten

har bott i flera andra hyreshus, inga har varit så lyhört som här jag bor nu. Ett av dem var från 1870, och där hördes inte ett knyst. var ett gediget bygge i sten.
Citera
2011-05-12, 14:36
Medlem
Skägg-Krales avatar
Byggår 1960/70 talet.

Tegel i alla innerväggarna, plåt på utsidan.

Tre våningar, jag har bara en vind ovanför mig. Men de under mig hör tydligen allt jag gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in