2013-11-18, 11:21
Medlem
padrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Förmiddagsbröllop: Jackett
Eftermiddagsbröllop: Frack

Känns lite överdrivet såvida man inte vill tvinga gästerna att inhandla en frack, och därmed skapa en lätt irritation.

Kör på det mer vedertagna mörk kostym eller kavaj.
Citera
2013-11-18, 11:28
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Känns lite överdrivet såvida man inte vill tvinga gästerna att inhandla en frack, och därmed skapa en lätt irritation.

Kör på det mer vedertagna mörk kostym eller kavaj.

Kan också hålla med om att det framstår som onödigt skitnödigt att tvinga på gästerna en frack eller jackett de antagligen inte har.
Citera
2013-11-18, 11:43
Medlem
csts avatar
Om man nu tänker hålla på traditionen att gifta sig kan man ju lika gärna hålla på traditionen hur man klär sig vid bröllop också.
Citera
2013-11-18, 11:55
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Om man nu tänker hålla på traditionen att gifta sig kan man ju lika gärna hålla på traditionen hur man klär sig vid bröllop också.

Förvisso, men nu är ju traditionen att gifta sig betydligt äldre än både frack och jackett så ska man tillbaka till ursprungskällorna blir det nog vare sig jackett, frack eller kostym.

http://www.kingsacademy.com/mhodges/11_Western-Art/16_Late-Renaissance/Bruegel/Bruegel_1566_Wedding-Dance-in-Open-Air.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/70/Pieter_Bruegel_the_Elder_-_Peasant_Wedding_-_Google_Art_Project_2.jpg

Jag ser inga frackar eller liknande men desto fler snopphållare.
Citera
2013-11-18, 12:06
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Förvisso, men nu är ju traditionen att gifta sig betydligt äldre än både frack och jackett så ska man tillbaka till ursprungskällorna blir det nog vare sig jackett, frack eller kostym.

http://www.kingsacademy.com/mhodges/11_Western-Art/16_Late-Renaissance/Bruegel/Bruegel_1566_Wedding-Dance-in-Open-Air.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/70/Pieter_Bruegel_the_Elder_-_Peasant_Wedding_-_Google_Art_Project_2.jpg

Jag ser inga frackar eller liknande men desto fler snopphållare.
Förvisso, men enligt rådande konvention bör man av tradition bära högtidsdräkt till ett högtidligt tillfälle. Garderoben har förändrats en del sedan 1600-talet så det kan knappast användas som måttstock, om jeans och vita tubsockor är högtidsklädsel om 500 år får väl det anses vara kutym.
Citera
2013-11-18, 13:52
Medlem
kebabsvarvs avatar
Citat:
snopphållare.
Nästa år på Pitti .
Citera
2013-11-18, 16:25
Medlem
Mörk kostym är väl en utomordentlig klädkod för ett bröllop.
Citera
2013-11-18, 23:37
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Förmiddagsbröllop: Jackett
Eftermiddagsbröllop: Frack

Korrekt. Normen i Sverige ar ju eftermiddagsbrollop med efterfoljande middag, sa fracken har en viss fordel. Gaster som annu inte ager en frack kan alltid lana eller hyra en.

En man kan inte anses ha varit riktigt kladd innan han burit en valsittande frack. Ett brollop ar ett sa gott tillfalle som nagot att gora det for forsta gangen.
Citera
2013-11-19, 07:59
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Förvisso, men enligt rådande konvention bör man av tradition bära högtidsdräkt till ett högtidligt tillfälle. Garderoben har förändrats en del sedan 1600-talet så det kan knappast användas som måttstock, om jeans och vita tubsockor är högtidsklädsel om 500 år får väl det anses vara kutym.

Fast det där beror ju helt på vilka konventioner man anses vara rådande, och att högtidsdräkt knappast för alla innebär frack (även om det enligt vissa borde vara så).

Jag kan bara tala för mig själv men om jag räknar rätt har jag varit på dussinet bröllop och inte ett enda av dessa har varit frack eller jackett som klädkod. Hade det varit det hade det antagligen uppfattats som krystat.

Men det kanske är jag som är unik i sammanhanget. Hur många frackbröllop har du själv varit på?
Citera
2013-11-19, 10:14
Medlem
csts avatar
Citat:
Fast det där beror ju helt på vilka konventioner man anses vara rådande, och att högtidsdräkt knappast för alla innebär frack (även om det enligt vissa borde vara så).

Jag kan bara tala för mig själv men om jag räknar rätt har jag varit på dussinet bröllop och inte ett enda av dessa har varit frack eller jackett som klädkod. Hade det varit det hade det antagligen uppfattats som krystat.

Men det kanske är jag som är unik i sammanhanget. Hur många frackbröllop har du själv varit på?
Jag har inte varit på överdrivet många kyrkliga bröllop överhuvudtaget men av de fem jag har varit på har tre inneburit frack och ett jackett, ett hade klädkoden "sommarfin" (så 80% av de bröllop jag varit på). De flesta i min omgivning väljer dock att gifta sig borgerligt om de nu ska gifta sig överhuvudtaget och i det fallet är väl mörk kostym långt mer gångbart.

edit, kan ju tillägga att jackett verkade ställa till det för gästerna eftersom att de flesta dök upp i frack vilket väl enligt svensk tradition får anses okej eftersom vi aldrig riktigt anammat jacketten.
Citera
2013-11-19, 10:29
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Jag har inte varit på överdrivet många kyrkliga bröllop överhuvudtaget men av de fem jag har varit på har tre inneburit frack och ett jackett, ett hade klädkoden "sommarfin" (så 80% av de bröllop jag varit på). De flesta i min omgivning väljer dock att gifta sig borgerligt om de nu ska gifta sig överhuvudtaget och i det fallet är väl mörk kostym långt mer gångbart.

edit, kan ju tillägga att jackett verkade ställa till det för gästerna eftersom att de flesta dök upp i frack vilket väl enligt svensk tradition får anses okej eftersom vi aldrig riktigt anammat jacketten.

Jaså, du och din omgivning är sådana där antikristna typer.

Nej, jackett känns inte riktigt som en svensk grej (inte heller att gifta sig i smoking) så då håller jag med om att fracken är betydligt bättre.
Citera
2013-11-19, 11:48
Medlem
tantaluss avatar
Citat:

Nagot tjugotal frackbrollop samt fyra-fem jackettbrollop, mest utomlands. Ett par smokingbrollop far dessvarre ocksa laggas till listan - en smula a brollopsparens vagnar - samt en handfull kostymbrollop.

Fracken kommer aven till anvandning vid andra tillfallen, framst baler nagon gang om aret. Tur det eftersom jag borjar intrada i den mogna alder da de flesta vanner som kommer att gifta sig har gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in