2010-06-22, 20:37
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tittutiskogen
För att du har inte tredelad kostym på bröllop. Du ska inte vara mer uppklädd än brudgummen, och utan kavaj, med bara väst, ser du ut som en hotellportier eller servitör..så skippa manskorsetten.

Då borde brudgummen fixa en schysstare svid, så att man inte behöver stå och se ut som en idiot för att man har tagit en ordentlig kostym på sig.
Citera
2010-06-23, 09:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Då borde brudgummen fixa en schysstare svid, så att man inte behöver stå och se ut som en idiot för att man har tagit en ordentlig kostym på sig.

Men om vi vänder på det, är det okej för en kvinna att komma i brudklänning till ett bröllop och hävda att bruden borde skaffa sig en snyggare klänning?
Citera
2010-06-23, 19:10
Medlem
Citat:
Men om vi vänder på det, är det okej för en kvinna att komma i brudklänning till ett bröllop och hävda att bruden borde skaffa sig en snyggare klänning?

Nej, för vit är brudens färg. Ingen skulle få idén att ha vitt på sig på ett bröllop, att däremot sätta på sig en ordentlig kostym är knappast fel. Likadant klär sig kvinnor i en klänning som passar klädkoden, och varken högre eller lägre. Har bruden sedan sämre tyg eller något annat som skulle göra den sämre så är det inte gästens fel.
Citera
2010-06-23, 21:05
Medlem
Citat:

Brudgummen brukar inte ha väst i samma färg som övriga kostymen. There, problem solved.
Man får ju faktiskt ha klänning på bröllop.
Citera
2010-06-28, 19:42
Medlem
hetfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jag håller med Heinkel. Även om etiketten (Ack, hemska tanke) numera inte förbjuder svart kostym utanför begravning, kvarstår faktum att vi nordbor sällan gör oss speciellt bra i svart.
Ska köpa min första kostym själv, i samband med en begravning. Känns ju lite tråkigt att köpa en svart om den bara kan användas till begravningar. Funkar mörkblå på begravning eller ses man som en idiot då?
Kanske i den här färgen?

http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-36c408bd36a3aee319e853d10b25097748c64d59dc9a6.jpg/version-30947c89645d7e2163624a5638838d59/

http://pici.se/618634/
Citera
2010-06-28, 19:54
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetfield
Ska köpa min första kostym själv, i samband med en begravning. Känns ju lite tråkigt att köpa en svart om den bara kan användas till begravningar. Funkar mörkblå på begravning eller ses man som en idiot då?
Kanske i den här färgen?

http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-36c408bd36a3aee319e853d10b25097748c64d59dc9a6.jpg/version-30947c89645d7e2163624a5638838d59/

Jag har väl dessvärre varit på fler begravningar än bröllop o ska själv på bröllop i mitten av juli o jag kommer att gå i helsvart kostym, svarta strumpor o skor, vit skjorta o en färgglad röd/vit slips.

Men på begravning... om det är någon som står dig hyfsat nära - helsvart!
Citera
2010-06-29, 14:58
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetfield
Kanske i den här färgen?

Ska du ha den på begravning och inte vill köra svart, kör då en mörkgrå istället. Den är formell och du kan använda den i de flesta andra sammanhang. Blå skär sig ganska mycket mot svart på ett sätt som inte mörkgrå gör. Kör sedan vit skjorta och svart/vit slips beroende på närhet till den avlidne.
Citera
2010-06-29, 14:58
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Jag har väl dessvärre varit på fler begravningar än bröllop o ska själv på bröllop i mitten av juli o jag kommer att gå i helsvart kostym, svarta strumpor o skor, vit skjorta o en färgglad röd/vit slips.

Men på begravning... om det är någon som står dig hyfsat nära - helsvart!

Svart kostym på bröllop.
Citera
2010-07-01, 19:15
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Svart kostym på bröllop.
Vi har ju onekligen just avverkat "årets bröllop" mellan Victoria o Daniel o hur många såg du som INTE var klädda i helsvart kostym av de manliga gästerna?

Duger det åt de kungliga så duger det även åt pöbeln.
Citera
2010-07-01, 20:42
Medlem
psykologjannes avatar
Klädsel till bröllop

Hej där!

Ska på ett bröllop i Juli och behöver hjälp med klädval. Det är ett ett par mellan 50-60 som gifter sig och båda har varit gifta förut. Vilket gör att det känns mer ledigt. Bröllopet kommer inte vara i kyrka och utan präst som jag har förstått det. Har hört något om att det ska vara på stranden men vettefan. Klädkoden är mer eller mindre valfri och hela tillställningen känns somsagt ganska ledig och en lite mer informell klädsel skulle kunna fungera. Håller ni med?

Någon som har tips på en klädsel som skulle kunna fungera?

Var själv inne på chinos,skjorta och blazer.

Chinos: Ett på vanliga beige som sitter hyfsat tight. Typ Dockers.

Skjorta: Vad är det för typ av skjorta som rekommenderas? Färg och eventuellt mönster? Kom gärna med förslag till märken och olika modeller.

Blazer: En mörkblå enkelknäppt blazer. Inga konstigheter va?

Skor: Fungerar ett par oxford? Andra tips uppskattas.

Övrigt: Vad har man mer för övriga accessoarer? Slips,näsduk osv?

Känns det för informellt och som att det inte passar in alls? Har ni synpunkter?
Ifall ni tycker allt är helt åt helvete, vad rekommenderar ni då? Alla kommenterar uppskattas verkligen!
Citera
2010-07-01, 21:06
Medlem
zuppja0s avatar
Det låter ganska stilligt. Hade dock föredragit svart kostym/blazer, men som du sa var det ganska ledigt. Vit skjorta funkar alltid, och av den bild jag fått av dina kläder tror jag även att en ljusare blå skjorta hade matchat bra. MÖnster i skjortan fungera nog helt okej så långe det är hyffsat diskret, de ska med andra inte vara "skejt-rutiga" imo.
Citera
2010-07-01, 21:19
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuppja0
Det låter ganska stilligt. Hade dock föredragit svart kostym/blazer, men som du sa var det ganska ledigt. Vit skjorta funkar alltid, och av den bild jag fått av dina kläder tror jag även att en ljusare blå skjorta hade matchat bra. MÖnster i skjortan fungera nog helt okej så långe det är hyffsat diskret, de ska med andra inte vara "skejt-rutiga" imo.

Han ska givetvis inte ha svart kostym/blazer till ett bröllop. Hur tänker folk egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in