2013-11-20, 15:37
Medlem
FESKEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Meermin eller Herring.

Jag är inte så förtjust i näsdukar, men det är jag ganska ensam om. Är du osäker fungerar en vit bra.

Tackar för tipset om Herring, riktigt nöjd med skorna, känns som riktigt bra kvalité.
Citera
2013-12-27, 00:40
Medlem
Klädsel till bröllop - mörk kostym

Jag och min fästmö skall gifta oss till sommaren & kommer att ha mörk kostym som klädkod. Det kommer att vara ett relativt avslappnat och litet bröllop, det kommer även att vara rätt högt upp i norrland. Därav är smoking/frack inte ett alternativ som klädkod. Jag har även tänkt kunna mig använda mig av denna kostym i jobbet efter bröllopet.

Jag skulle behöva lite tips och inspiration över vilka kläder jag bör köpa, hade tänkt kika lite under mellandagsrean. Min tanke hittills är följande:

Kostym: Mörkblå (gärna med diskret fiskbensmönster) från Caruso, Corneliani eller dylikt. Exempel på hur jag tänkt mig att den ska se ut:Kostym
Skjorta: Vit från Eton med fullspread eller vit från Barbra Napoli (Självlart utan kontraster). Exempel: Skjorta
Skor: Svarta cap toes (Loake Aldwych): Skor
Slips: Grön grenadineslips, antagligen via Sam Hober. Exempel: Slips
Näsduk: : Vit i bomull.

Kom gärna med kritik/och eller förslag över hur jag kan förbättra/förändra min utstyrsel. Bör jag exempelvis fundera på tredelat?

Tack på förhand!
Senast redigerad av danne8888 2013-12-27 kl. 00:45.
Citera
2013-12-27, 01:16
Medlem
Jag hade inte kört på den gröna slipsen, i övrigt såg det bra ut.
Slipsar jag tycker passar till marinblå kostym och vit skjorta är vinröd, och mörkblå med vita små prickar.
Tredelad kostym hade jag även kört.
Citera
2013-12-27, 01:19
Medlem
varför inte.
Citera
2013-12-27, 02:54
Medlem
Spodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamya
varför inte.

Skulle tro att slipsen anses vara för informell i jämförelse med klädkoden och övrig klädsel.
Citera
2013-12-27, 05:28
Medlem
ShogunAssasins avatar
Trådstart sammanfogad.

/Moderator
Citera
2013-12-27, 06:49
Medlem
Pörrs avatar
Har du själv angett klädkoden till mörk kostym bör du ha en traditionell sidenslips. Tredelat hade jag undvikt, eftersom det kan vara rätt varmt om somrarna även i Norrland.
Citera
2013-12-27, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Har du själv angett klädkoden till mörk kostym bör du ha en traditionell sidenslips. Tredelat hade jag undvikt, eftersom det kan vara rätt varmt om somrarna även i Norrland.

Tack för hjälpen, misstänkte att ni skulle vara kritiska till valet av grenadineslips, är nog egentligen det själv också men det är så j*vla snyggt

Ni får väldigt gärna komma med något förslag på en snyggare sidenslips som skulle kunna passa, personligen tycker jag att formella sidenslipsar är lite knepiga att välja ut, de flesta jag äger är in/semiformella. De enda färger jag har mig att förhålla mig hittills är bukettens färger om rosa, vitt och grönt.
Citera
2013-12-28, 00:03
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danne8888
De enda färger jag har mig att förhålla mig hittills är bukettens färger om rosa, vitt och grönt.

De enda färger du behöver förhålla dig till är de du själv bär. Här är ett tips på slips från Drake's
Citera
2013-12-28, 00:45
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
De enda färger du behöver förhålla dig till är de du själv bär. Här är ett tips på slips från Drake's
En fantastisk slips.

Är det bara jag eller känns mörk kostym som ett lite märkligt val av klädkod till ett sommarbröllop? Jag personligen hade antagligen valt kavaj. Det finns inget som säger att man inte kan ha vit skjorta och svarta skor ändå. Däremot kan man ta ut svängarna lite mer med färger och mönster.
Citera
2013-12-28, 08:44
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
En fantastisk slips.

Är det bara jag eller känns mörk kostym som ett lite märkligt val av klädkod till ett sommarbröllop? Jag personligen hade antagligen valt kavaj. Det finns inget som säger att man inte kan ha vit skjorta och svarta skor ändå. Däremot kan man ta ut svängarna lite mer med färger och mönster.

Nej, det är inte bara du - jag är helt ense.

Och angående slipsen ska du givetvis välja vilken färg du vill, om det inte är så att dealen är att du får välja din blivande frus accessoarer dvs.
Citera
2013-12-28, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Nej, det är inte bara du - jag är helt ense.

Och angående slipsen ska du givetvis välja vilken färg du vill, om det inte är så att dealen är att du får välja din blivande frus accessoarer dvs.

Tack för all hjälp. Håller delvis med om valet av mörk kostym som klädkod. Det enda jag är rädd över om jag väljer kavaj som klädkod är att folk i allmänhet inte vet vad denna klädkod innebär. Risken är att folk dyker upp i jeans och kavaj eller underskattar jag den allmänna kunskapen om klädkoder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in