2013-05-02, 17:06
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Nu blandar jag friskt mellan humor och allvar och de blir det missförstånd?

Nej, nej - vi förstår att du skämtar. Annars hade du aldrig påstått att du var "två gånger så snygg".

Jag tror alla är skrämmande överens härinne. Det gäller att inte "påfågla" sig för mycket helt enkelt, men samtidigt finns det ju inget som säger att man inte kan klä sig propert och "korrekt". Däremot är det nog ingen bra idé att dyka upp i högtidsdräkten på någon annans bröllop. Men om detta råder det nog inga tvivel, hos någon av oss.
Citera
2013-05-02, 17:31
Medlem
GoteborgsKexs avatar
Ska på bröllop nu i sommar. Klädkod kavaj.

Står i valet mellan mörkblå och grå kostym. Den grå är rättså ljusgrå och den mörkblå snarare midnattsblå. Till dessa ska jag bära en vit skjorta och mörkblå virkad slips. Har tänkt bruna oxfords, finns det egentligen något alternativ? (Tänker inte ha svarta skor)

Tips?
Citera
2013-05-02, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Skitsnack. Man ska alltid klä sig så snyggt man bara kan. Däremot kan man dra ner på flashigheten både ett och två steg ibland.
Jag håller faktiskt inte riktigt med dig här. Personligen ser jag klädkoden som ett verktyg för att alla ska känna sig bekväma. Det har hänt att jag medvetet har klätt mig aningens fel på tillställningar just av hänsyn till andra. Jag kommer inte ihåg vem som sa det, men jag minns citatet "Att följa klädkoden är en artighet mot värden och övriga gäster." Den andemeningen försöker jag ta med mig.
Citera
2013-05-02, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag håller faktiskt inte riktigt med dig här. Personligen ser jag klädkoden som ett verktyg för att alla ska känna sig bekväma. Det har hänt att jag medvetet har klätt mig aningens fel på tillställningar just av hänsyn till andra. Jag kommer inte ihåg vem som sa det, men jag minns citatet "Att följa klädkoden är en artighet mot värden och övriga gäster." Den andemeningen försöker jag ta med mig.

Att klä sig så snygg man kan innebär inte att man bryter mot klädkoden.
Citera
2013-05-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Att klä sig så snygg man kan innebär inte att man bryter mot klädkoden.
Nej, det har jag inte heller sagt. Jag sa bara att jag inte alltid tycker att det det bästa att göra.
Citera
2013-05-02, 20:10
Medlem
Citat:
Nej, det har jag inte heller sagt. Jag sa bara att jag inte alltid tycker att det det bästa att göra.

Jag förstår i ärlighetens namn inte riktigt var du menar!?
Man behöver absolut inte sticka ut eller överglänsa brudgummen eller bruden för den delen bara för att man klär sig så snyggt man kan på en lämplig nivå.

Menar du att man ska ta på sig en illa sittande kostym, Gekåsskjorta och ett par på eccos på det, eller?
Citera
2013-05-02, 20:17
Medlem
Citat:
Jag förstår i ärlighetens namn inte riktigt var du menar!?
Man behöver absolut inte sticka ut eller överglänsa brudgummen eller bruden för den delen bara för att man klär sig så snyggt man kan på en lämplig nivå.

Menar du att man ska ta på sig en illa sittande kostym, Gekåsskjorta och ett par på eccos på det, eller?
Så illa behöver det ju inte bli.

Det har hänt ibland när jag har gått på fester att jag har tagit ner nivån ett par knäpp, enbart för att jag vet vilket klientel som hade varit på festen. Folk hade tittat om jag hade lagt mig på den nivån som man egentligen borde haft.

Men låt oss säga att en kompis bjuder mig på middag och han säger att han vill att folk ska ha kavaj, och jag vet att han har noll koll på kläder och liknande, ja då skulle jag kunna dra på mig en kavaj och jeans och mina "finaste gympadojor" för att min vän inte ska känna sig fånig när alla kommer finklädda.

Den här diskussionen drog iväg lite mer än vad jag hade tänkt mig.
Citera
2013-05-02, 20:23
Medlem
Citat:
Så illa behöver det ju inte bli.

Det har hänt ibland när jag har gått på fester att jag har tagit ner nivån ett par knäpp, enbart för att jag vet vilket klientel som hade varit på festen. Folk hade tittat om jag hade lagt mig på den nivån som man egentligen borde haft.

Men låt oss säga att en kompis bjuder mig på middag och han säger att han vill att folk ska ha kavaj, och jag vet att han har noll koll på kläder och liknande, ja då skulle jag kunna dra på mig en kavaj och jeans och mina "finaste gympadojor" för att min vän inte ska känna sig fånig när alla kommer finklädda.

Den här diskussionen drog iväg lite mer än vad jag hade tänkt mig.

Jo men om du nu tar på dig dina "finaste gympadojor" så gör du ju det så bra du kan. Precis vad jag menar.

Jag har varit på ganska många bröllop de senaste åren, har i princip alltid varit bäst och snyggast klädd men aldrig på något sätt varit olämpligt eller iögonfallande klädd.
Citera
2013-05-02, 20:31
Medlem
Citat:
Jo men om du nu tar på dig dina "finaste gympadojor" så gör du ju det så bra du kan. Precis vad jag menar.
Med "finaste gympadojor" menade jag då att jag medvetet tar steget ner till gympadojor från ordentliga skor.
Citat:
Jag har varit på ganska många bröllop de senaste åren, har i princip alltid varit bäst och snyggast klädd men aldrig på något sätt varit olämpligt eller iögonfallande klädd.
Ja, jag inser att den här diskussionen egentligen var lite onödig att starta och om jag ska vara helt ärlig hade jag lite ovidkommande historier i huvudet där folk så att säga utnyttjat klädkoden.

Ett exempel är en tjej som drog på sig en kostym på ett bröllop. Visst, om det var en transsexuell tjej hade jag inte sagt något alls, men det här handlade om en tjej som helt enkelt tycker om att byta lite mellan könsrollerna när hon klär sig. På ett bröllop tyckte jag det var väldigt olämpligt.

Det enda jag egentligen vill säga är att jag tycker det är viktigare att alla känner sig bekväma än att man klär sig så snyggt som möjligt. Om man gör folk obekväma med sin klädsel har man gjort fel.
Citera
2013-05-02, 20:36
Medlem
Citat:
Med "finaste gympadojor" menade jag då att jag medvetet tar steget ner till gympadojor från ordentliga skor.

Jo men detta har varit min poäng hela tiden. Göra det på en lämplig nivå men ändå göra det bra.
Citera
2013-05-02, 22:40
Medlem
Spodes avatar
Skall på en tillställning imorgon där klädkoden är kavaj. Efter att ha kollat runt lite har jag kommit fram till att detta inte innebär att det är mörk kostym som gäller utan ledigare. Min plan är som följer:

-Mörkblå kostym
-Bruna full brogues (oxfords)
-Randig skjorta (typ http://www.ctshirts.co.uk/men%27s-shirts/men%27s-formal-shirts/Sky-Bengal-extra-slim-fit-shirt?q=gbpdefault||RT026SKY|||||1861,406,3571,||| |||||

Är detta ok enligt panelen? Slips är jag lite mer osäker på. Kanske helt mörkblå eller en bredrandig mörkblå/mörkröd?

Edit: Eventuellt skulle jag kunna ha en ljusblå skjorta, men den randiga har snyggare krage (cut away vs den ljusblåas turndown) och sitter bättre.
Citera
2013-05-02, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spode
Skall på en tillställning imorgon där klädkoden är kavaj. Efter att ha kollat runt lite har jag kommit fram till att detta inte innebär att det är mörk kostym som gäller utan ledigare. Min plan är som följer:

-Mörkblå kostym
-Bruna full brogues (oxfords)
-Randig skjorta (typ http://www.ctshirts.co.uk/men%27s-shirts/men%27s-formal-shirts/Sky-Bengal-extra-slim-fit-shirt?q=gbpdefault||RT026SKY|||||1861,406,3571,||| |||||

Är detta ok enligt panelen? Slips är jag lite mer osäker på. Kanske helt mörkblå eller en bredrandig mörkblå/mörkröd?

Edit: Eventuellt skulle jag kunna ha en ljusblå skjorta, men den randiga har snyggare krage (cut away vs den ljusblåas turndown) och sitter bättre.
Spontant tycker jag det låter snyggt. Vilken tid ska du vara där? Ju senare desto mer ok är det att ha en mörkblå kostym. Eftersom våren börjar övergå i sommar hade jag nog valt en lite ljusare kostym.

Nu är ju jag personligen inte så förtjust i kombinationen bruna skor och mörkblå kostym, men det handlar nog mest om ovana från min sida.

EDIT:
svart -> mörkblå
Senast redigerad av patwotrik 2013-05-02 kl. 22:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in