2026-09-22, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Att Tor och JJ haft kontakt före morden är helt klarlagt. Hur dom etablerade kontakten är intressant. Som jag skrivit förut så tror jag att dom kom i samspråk då JJ passerade Tors gård på sina promenader.
Sen att JJ skulle ha bott kvar i Härnösand ett antal år efter morden tror jag inte på. Han var skriven i Härnösand, men han bodde på ett annat ställe, hos föräldrarna.
Finns en del som skulle ha utretts i det här fallet men han kommer att få sitta runt 9 år i fängsligt förvar. Hovrätten kommer att fastställa TRs dom, 14 år.
Han hade fått livstid om han åkt fast i samband med morden, nu gör tidsaspekten att han kommer lindrigare undan.

Källa på det?
Citera
2026-09-22, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Förstår inte vad du menar. FL berättar om brottsplatsen för att se hur JJ svarar eller reagerar. Inget konstigt alls i det.

Vad som däremot är skumt i sammanhanget är hur knapphändigt JJ:s gensvar är, fast han samtidigt upplever det som "jättejobbigt".

Fast jag utan vara psykolog skulle definiera JJ med autism/Asperger och lider man av det kan man ha svårt och ge uttryck för känslor och tankar.

Tror det är ett orsak till varför syn/vallning på mordplatsen blev som det blev.
Citera
2026-09-22, 20:15
Medlem
Citat:
Då kommer en motfråga, hur vet du att det är som du skriver?
Minns hur det skrevs före rättegången. JJ var ju helt oskyldig, han var ju si och så som barn då han gick i grundskolan... Man fabulerade att JJs dna hade kommit på Gerds strumpor/byxben då JJ jobbat i en skoaffär, andra sa att Gerd och JJ krockat i en cykelolycka, nån annan föreslog att JJ hade så mycket mjäll att han i princip skulle kunnat skakat av sig mjällen vart som helst och dessa då fastnat på BO. För JJ skulle ju ALDRIG kunna begå ett sånt här brott enligt utsagor från klasskamrater och lärare då han gick i grundskolan.
Nu har han själv satt sig på brottsplatsen, vidgått att han drog in Gerd i ett uthus där Tor redan låg.
Att man inte kan se JJs skuld i morden är väldigt märkligt enligt mig.

Det har du verkligen rätt i och jag har tänkt på det också. Hur folk skrev att snälle JJ måste vara oskyldig. För han var ju så konflikträdd och skulle aldrig göra en fluga förnär. Men han verkar vara en dubbelnatur.
Citera
2026-09-22, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcabo
Fast jag utan vara psykolog skulle definiera JJ med autism/Asperger och lider man av det kan man ha svårt och ge uttryck för känslor och tankar.

Tror det är ett orsak till varför syn/vallning på mordplatsen blev som det blev.

Jag tror mer att han inte vill samarbeta och hjälpa utredningen framåt. Att han kanske saknar förmåga till empati. Allt har ju handlat om att försöka dölja sin egen inblandning under alla år.
Citera
2026-09-22, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Ja, jag är familjär med Lantmäteriets arbete och tjänster, som du nog har märkt.

Men jag frågade dig om bevis för dina påståenden.
För du skriver att JJ hjälpt Tor att rita en karta som skickats in till Lantmäteriet tillsammans med ansökan om avstyckning samt att ansökan hade avslagits och därför inte finns arkiverad.

Det är dessa tre påståenden som jag vill ha källa på.
Det är så det ser ut. Hade ansökan blivit avslagen hade den funnits arkiverad. Nu låg ärendet öppet för en komplettering som aldrig kom in av förklarliga skäl.
Citera
2026-09-22, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Kommit i kontakt? Man säger bara hej. Sen börjar man prata lite om sitt liv. Tor börjar prata lit om sina planer med gården.JJ pratar om utbildningen han har gått på.Sedan får dom för sig att dom kan hjälpas åt med saken.Men JJ är ju inte färdigutbildad, men både Tor och JJ är för dumma för att förstå att det är viktigt, så de chansar på att göra ett försök iallafall.Avslag blir det och JJ får inga utlovade pengar. Han tror att han blivit lurad och sedan inträffar katastrofen.

Tycker du det vi sett framkommit att JJ är en person som springer runt och söker kontakt med folk i H-dand? Han var vi konstaterat 0 vänner där och sedan tidigare samtal med flickvännen hur dom kom i kontakt med varandra var ju genom jobbet där hon undrade varför han inte hejade.
Citera
2026-09-22, 20:25
Medlem
Citat:
Att Tor och JJ haft kontakt före morden är helt klarlagt. Hur dom etablerade kontakten är intressant. Som jag skrivit förut så tror jag att dom kom i samspråk då JJ passerade Tors gård på sina promenader.
Sen att JJ skulle ha bott kvar i Härnösand ett antal år efter morden tror jag inte på. Han var skriven i Härnösand, men han bodde på ett annat ställe, hos föräldrarna.
Finns en del som skulle ha utretts i det här fallet men han kommer att få sitta runt 9 år i fängsligt förvar. Hovrätten kommer att fastställa TRs dom, 14 år.
Han hade fått livstid om han åkt fast i samband med morden, nu gör tidsaspekten att han kommer lindrigare undan.

Att dom träffades på morddagen är ju det vi utgår från men inte en chans att dom blivit vänner och höll på med någon form av affärer tillsammans.

JJ har inte den personligheten att han kan öppna upp sig och tagit kontakt med Tor för sälja tjänster med kartor.

Han har ingen personlighet för sälja tjänster, han är typiskt jobba på lager, kyrkogård och liknade.
Citera
2026-09-22, 20:26
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Om de har haft kontakt borde du omedelbart kontakta polisen om detta.

Helt klart ska du kontakta polsen om du vet att "det är helt klarlagt att Tor och JJ haft kontakt före morden".

Och då antar jag att du inte menar ögonkontakt eller att någon av dem hälsar innan mordet.
Citera
2026-09-22, 20:28
Medlem
Citat:
Då kommer en motfråga, hur vet du att det är som du skriver?

...

Nu har han själv satt sig på brottsplatsen, vidgått att han drog in Gerd i ett uthus där Tor redan låg.
Att man inte kan se JJs skuld i morden är väldigt märkligt enligt mig.
Men människa. Jag skriver utifrån den fakta som finns på bordet - dvs vad som presenteras i det nästan 1800 sidor djupa förundersökningsprotokollet.

Ingenstans däri framgår att JJ och Tor haft någon kontakt innan morden.

Och varför skulle jag anse JJ oskyldig, bara för att jag konstaterar att ingenting pekar mot att JJ och Tor umgåtts?

Faktum är ju att vi inte vet en enda människa som JJ skulle ha umgåtts med i Härnösand.
Citera
2026-09-22, 20:32
Medlem
Citat:

Oavsett JJ:s eventuella diagnoser, fastställda eller ej, så började det uppenbarligen brännas där under utfrågningen. Han höll på att tappa masken och bryta ihop. Därför tyckte jag det var ett illa valt tillfälle att pausa förhöret för ett toabesök.
Citera
2026-09-22, 20:43
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Oavsett JJ:s eventuella diagnoser, fastställda eller ej, så började det uppenbarligen brännas där under utfrågningen. Han höll på att tappa masken och bryta ihop. Därför tyckte jag det var ett illa valt tillfälle att pausa förhöret för ett toabesök.

Det skulle inte förvåna mig om han sett/lyssnat på timtals med förhör i andra fall.

Finns ju väldigt mycket från USA på Youtube där de bryter ned psykologin; bakom förhörsledarnas tillvägagångssätt, hur den tilltalade för sig och vad som funkar/inte funkar från båda håll. Nu kan ju förhörsledare ta till en massa fula knep i USA, vilket man inte kan i Sverige. Men hans toalettbesök var säkert taktiskt av honom.
Citera
2026-09-22, 20:56
Medlem
Citat:
Tycker du det vi sett framkommit att JJ är en person som springer runt och söker kontakt med folk i H-dand? Han var vi konstaterat 0 vänner där och sedan tidigare samtal med flickvännen hur dom kom i kontakt med varandra var ju genom jobbet där hon undrade varför han inte hejade.
Om två ensamma personer på landet ses då och då,vid JJs promenader förbi Tors gård får för sig att säga hej och sedan prata lite om läget, tycker jag inte skulle vara så konstigt.
Man vet ju inte heller hur JJ kan vara i olika situationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in