2026-09-22, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Det är väl ovanligt i en ladugård? Är ni säker?
Det var ju i en verkstadslokal i ladugården.
Citera
2026-09-22, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Att det inte fanns något täckande material kvar i ladugården att använda. Tor täcktes av så mycket så han ska ha varit helt gömd. Gerd endast sparsamt.
Oavsett om det fanns fler kläder eller prylar att täcka över Gerd med så agerade mördaren (alternativt "släparen") nog mer eller mindre i panik vid det här laget. Det fanns redan ett tjockt blodspår som ledde raka vägen till hennes kropp, så inga jackor i världen skulle ha räckt till för att försöka dölja brottsplatsen.
Citera
2026-09-22, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Tor hade ansökt till Lantemäteriet med en karta gjort av JJ.
Det här var helt nya uppgifter för mig.
Inget jag minns från FUPen.
Citera
2026-09-22, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det här var helt nya uppgifter för mig.
Inget jag minns från FUPen.
Se där ja, nu tror jag att vi kan ha kommit en bit på att vi kan ha knäckt den här nöten. Eventuellt. Det är väl i så fall ganska intressant att få veta vad Tord och JJ har haft för kontakt före morden. Om det här nu är sant. Inga uppgifter som jag heller har läst tidigare.
Citera
2026-09-22, 18:51
Medlem
Citat:
Nä, det är ingen offentlig handling. Det jag vill ha fram är motivet.
Man springer inte runt och slår ihjäl folk hipp som happ. Lantmäteriet är en statlig myndighet och sådana har arkiv då det kommer till ärenden som man har handlagt
Problemet här är att det kom en förfrågan till Lantmäteriet en ansökan från Tor som ville sälja av tomter. Tor hade ansökt till Lantemäteriet med en karta gjort av JJ.
Det blev frågeställningar runt det hela.
Anledningen till att det inte finns arkiverat är just att ärendet aldrig blev avslutat.

Menar du alltså att JJ hade träffat Tor och ritat en karta till hans avstyckning? Var har du fått reda.på det?

Som jag tidigare berättat så arbetar enbart Lantmäteriets (alt
Kommunens lantmäterimyndighet, där det finns) egna utbildade förättningslantmätare med handläggning av sådana här ärenden. Man skickar inte bara in en ansökan med någon karta man totat ihop själv. Dessutom är det dyrt att få en förättning utförd. Alla ansökningar finns arkiverade och även om de har blivit avfärdade och icke godkända.

Var har du fått reda på att ärendet aldrig blev avslutat och därför ej arkiverat? Detta är ju viktiga uppgifter så en källa på det vore bra.
Citera
2026-09-22, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcabo
Vad ska detta bevisa, tycker förhörsledaren håller på ledande frågor.

Tycker det är märkligt ställning att han "erkänna' att där ligger Tor och det skulle JJ veta att han gjorde

Ska han svara - där ligger Tor under massa bråte men det vet jag inte om?

Men hur skulle JJ och Tor kommit i kontakt med varandra? För JJ hade väl inga erbjudande kring kartor eller var utbildad för att göra en karta då han hoppade av utbildningen.
Kommit i kontakt? Man säger bara hej. Sen börjar man prata lite om sitt liv. Tor börjar prata lit om sina planer med gården.JJ pratar om utbildningen han har gått på.Sedan får dom för sig att dom kan hjälpas åt med saken.Men JJ är ju inte färdigutbildad, men både Tor och JJ är för dumma för att förstå att det är viktigt, så de chansar på att göra ett försök iallafall.Avslag blir det och JJ får inga utlovade pengar. Han tror att han blivit lurad och sedan inträffar katastrofen.
Citera
2026-09-22, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcabo
Vad ska detta bevisa, tycker förhörsledaren håller på ledande frågor.

Tycker det är märkligt ställning att han "erkänna' att där ligger Tor och det skulle JJ veta att han gjorde

Ska han svara - där ligger Tor under massa bråte men det vet jag inte om?

Men hur skulle JJ och Tor kommit i kontakt med varandra? För JJ hade väl inga erbjudande kring kartor eller var utbildad för att göra en karta då han hoppade av utbildningen.
Att Tor och JJ haft kontakt före morden är helt klarlagt. Hur dom etablerade kontakten är intressant. Som jag skrivit förut så tror jag att dom kom i samspråk då JJ passerade Tors gård på sina promenader.
Sen att JJ skulle ha bott kvar i Härnösand ett antal år efter morden tror jag inte på. Han var skriven i Härnösand, men han bodde på ett annat ställe, hos föräldrarna.
Finns en del som skulle ha utretts i det här fallet men han kommer att få sitta runt 9 år i fängsligt förvar. Hovrätten kommer att fastställa TRs dom, 14 år.
Han hade fått livstid om han åkt fast i samband med morden, nu gör tidsaspekten att han kommer lindrigare undan.
Citera
2026-09-22, 19:21
Medlem
Citat:
Att Tor och JJ haft kontakt före morden är helt klarlagt.
NEJ. Det är ju inte det.

Vad fan har du och 2britter för problem som fortsätter låtsas som att JJ och Tor haft kontakt. Det finns ju inga bevis alls för det, och JJ har inte umgåtts med någon över huvud taget under sin tid i H-sand, så vitt vi vet. Han är inte en kommunicerande människa. Möjligen en som chattat på nätet, men träffas och prata och planera - bara nej.
Citera
2026-09-22, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Menar du alltså att JJ hade träffat Tor och ritat en karta till hans avstyckning? Var har du fått reda.på det?

Som jag tidigare berättat så arbetar enbart Lantmäteriets (alt
Kommunens lantmäterimyndighet, där det finns) egna utbildade förättningslantmätare med handläggning av sådana här ärenden. Man skickar inte bara in en ansökan med någon karta man totat ihop själv. Dessutom är det dyrt att få en förättning utförd. Alla ansökningar finns arkiverade och även om de har blivit avfärdade och icke godkända.

Var har du fått reda på att ärendet aldrig blev avslutat och därför ej arkiverat? Detta är ju viktiga uppgifter så en källa på det vore bra.
Så här. Lantmäteriet får in en ansökan om att avstycka tomter som en markägare avser att sälja. I ansökan finns då ett förslag om hur avstyckningarna ska se ut. Lantmäteriets uppgift är ju då att se till så tomtgränserna är ok och sen sköta det juridiska runt fastighetsbildningen.
Vi vet ju inte vad Tor och JJ pratade om då dom träffades, för att dom träffades före morden, den saken är klar.
Citera
2026-09-22, 19:57
Medlem
Citat:
Så här. Lantmäteriet får in en ansökan om att avstycka tomter som en markägare avser att sälja. I ansökan finns då ett förslag om hur avstyckningarna ska se ut. Lantmäteriets uppgift är ju då att se till så tomtgränserna är ok och sen sköta det juridiska runt fastighetsbildningen.
Vi vet ju inte vad Tor och JJ pratade om då dom träffades, för att dom träffades före morden, den saken är klar.

Ja, jag är familjär med Lantmäteriets arbete och tjänster, som du nog har märkt.

Men jag frågade dig om bevis för dina påståenden.
För du skriver att JJ hjälpt Tor att rita en karta som skickats in till Lantmäteriet tillsammans med ansökan om avstyckning samt att ansökan hade avslagits och därför inte finns arkiverad.

Det är dessa tre påståenden som jag vill ha källa på.
Citera
2026-09-22, 20:00
Medlem
Citat:
Att Tor och JJ haft kontakt före morden är helt klarlagt
Om de har haft kontakt borde du omedelbart kontakta polisen om detta.
Citera
2026-09-22, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
NEJ. Det är ju inte det.

Vad fan har du och 2britter för problem som fortsätter låtsas som att JJ och Tor haft kontakt. Det finns ju inga bevis alls för det, och JJ har inte umgåtts med någon över huvud taget under sin tid i H-sand, så vitt vi vet. Han är inte en kommunicerande människa. Möjligen en som chattat på nätet, men träffas och prata och planera - bara nej.
Då kommer en motfråga, hur vet du att det är som du skriver?
Minns hur det skrevs före rättegången. JJ var ju helt oskyldig, han var ju si och så som barn då han gick i grundskolan... Man fabulerade att JJs dna hade kommit på Gerds strumpor/byxben då JJ jobbat i en skoaffär, andra sa att Gerd och JJ krockat i en cykelolycka, nån annan föreslog att JJ hade så mycket mjäll att han i princip skulle kunnat skakat av sig mjällen vart som helst och dessa då fastnat på BO. För JJ skulle ju ALDRIG kunna begå ett sånt här brott enligt utsagor från klasskamrater och lärare då han gick i grundskolan.
Nu har han själv satt sig på brottsplatsen, vidgått att han drog in Gerd i ett uthus där Tor redan låg.
Att man inte kan se JJs skuld i morden är väldigt märkligt enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in