2026-09-22, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Det skulle inte förvåna mig om han sett/lyssnat på timtals med förhör i andra fall.

Finns ju väldigt mycket från USA på Youtube där de bryter ned psykologin; bakom förhörsledarnas tillvägagångssätt, hur den tilltalade för sig och vad som funkar/inte funkar från båda håll. Nu kan ju förhörsledare ta till en massa fula knep i USA, vilket man inte kan i Sverige. Men hans toalettbesök var säkert taktiskt av honom.
Ja, jag tror det också. Han hade väl uttryckt ett intresse för true crime. Och snut-unge dessutom. Men det är själva tillvägagångssättet i förhöret som stör mig. Jag antar att den misstänkte när som helst kan kräva en paus, typ. Men det kändes så otaktisk att bryta just när han verkade vara på bristningsgränsen (FL1: "Jag ser att det är jättejobbigt för dig nu, Johan. Mycket känslor inom dig. Vill du att vi ska ta en kort paus så kan vi göra det, men du får bestämma"). För mig som novis verkar det vara ett gyllene läge att pressa hårdare, inte att erbjuda en paus.
Citera
2026-09-22, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Om två ensamma personer på landet ses då och då,vid JJs promenader förbi Tors gård får för sig att säga hej och sedan prata lite om läget, tycker jag inte skulle vara så konstigt.
Man vet ju inte heller hur JJ kan vara i olika situationer.
Om det är något vi vet om JJ, så är det ju just att han INTE pratar om läget med folk.
Citera
2026-09-22, 21:06
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Ja, jag tror det också. Han hade väl uttryckt ett intresse för true crime. Och snut-unge dessutom. Men det är själva tillvägagångssättet i förhöret som stör mig. Jag antar att den misstänkte när som helst kan kräva en paus, typ. Men det kändes så otaktisk att bryta just när han verkade vara på bristningsgränsen (FL1: "Jag ser att det är jättejobbigt för dig nu, Johan. Mycket känslor inom dig. Vill du att vi ska ta en kort paus så kan vi göra det, men du får bestämma"). För mig som novis verkar det vara ett gyllene läge att pressa hårdare, inte att erbjuda en paus.

Ja, ett synnerligen dumt erbjudande. Vem vet vad ytterligare 5-10 minuter hade kunnat leda till...
Citera
2026-09-22, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcabo
Fast jag utan vara psykolog skulle definiera JJ med autism/Asperger och lider man av det kan man ha svårt och ge uttryck för känslor och tankar.

Tror det är ett orsak till varför syn/vallning på mordplatsen blev som det blev.

Ja, kan nog vara så också. Men jag tror han var rädd för att bli konfronterad med något han inte skulle kunna förklara bort. Något han glömt, förträngt eller helt enkelt inte förstått vidden av.

Kan hans advokat ha velat förhindra en sådan sak och avrått medverkan?
Citera
2026-09-22, 21:58
Medlem
Citat:
Men människa. Jag skriver utifrån den fakta som finns på bordet - dvs vad som presenteras i det nästan 1800 sidor djupa förundersökningsprotokollet.

Ingenstans däri framgår att JJ och Tor haft någon kontakt innan morden.

Och varför skulle jag anse JJ oskyldig, bara för att jag konstaterar att ingenting pekar mot att JJ och Tor umgåtts?

Faktum är ju att vi inte vet en enda människa som JJ skulle ha umgåtts med i Härnösand.
Jo jag är en människa och den här människan tror vad jag har redogjort för här.
Det är mina åsikter och du har uppenbarligen dina vilka du får ha för min del. Nemos problemos.
Citera
2026-09-22, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Helt klart ska du kontakta polsen om du vet att "det är helt klarlagt att Tor och JJ haft kontakt före morden".

Och då antar jag att du inte menar ögonkontakt eller att någon av dem hälsar innan mordet.
Nä det vet redan polisen om. Problemet är att kunna bevisa det. Pudelns kärna. Papper som hade kunnat bevisa det hela försvann i det s k "hem arkivet".
Citera
2026-09-22, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcabo
Att dom träffades på morddagen är ju det vi utgår från men inte en chans att dom blivit vänner och höll på med någon form av affärer tillsammans.

JJ har inte den personligheten att han kan öppna upp sig och tagit kontakt med Tor för sälja tjänster med kartor.

Han har ingen personlighet för sälja tjänster, han är typiskt jobba på lager, kyrkogård och liknade.
Jo jag har noterat att det finns många amatörpsykologer i tråden. Ja man får tro vad man vill för mig.
Citera
2026-09-22, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Det har du verkligen rätt i och jag har tänkt på det också. Hur folk skrev att snälle JJ måste vara oskyldig. För han var ju så konflikträdd och skulle aldrig göra en fluga förnär. Men han verkar vara en dubbelnatur.
Just dom saker som jag vill ha fram är motivet. Att han begått dom här morden är inget att diskutera om. Men VARFÖR?
Citera
2026-09-22, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Källa på det?
Källa? Det är väldigt få mord som sker utan nåt som helst motiv. Tänker du att JJ bara får för sig att här slår jag ihjäl Tor och Gerd? Jag vet att du föreslog att han skulle vara nån form av dendrologfil...Skogsavverkningar som Tor gjorde. Jamen då måste dom ju också ha träffats innan morden, JJ kan ju inte bara gissat att det var Tor som gjort avverkningarna.
Citera
2026-09-22, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Jo jag har noterat att det finns många amatörpsykologer i tråden. Ja man får tro vad man vill för mig.
Håller med. Lite svårt att veta precis hur en människa är och fungerar som man inte ens har träffat.
Citera
2026-09-22, 23:33
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Om det är något vi vet om JJ, så är det ju just att han INTE pratar om läget med folk.
Nej för han har med största sannolikhet psykiska diagnoser och personlighetsstörningar, hade jag varit i hans kläder hade jag nog erkänt och försökt få till psykisktvångsvård istället, men det är försent nu.

Killen är uppenbarligen inte frisk.
Citera
2026-09-23, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Jo jag är en människa och den här människan tror vad jag har redogjort för här.
Det är mina åsikter och du har uppenbarligen dina vilka du får ha för min del. Nemos problemos.
Åsikter får du ha, hur galna teorier som helst. Problemet är att du uttalar dem som vidimerade sanningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in