2026-09-21, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Det är väl ovanligt i en ladugård? Är ni säker?
Jag vill minnas att jag läste det i FUPen.
Jag orkar inte kolla nu.
Citera
2026-09-21, 19:05
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Jag vill minnas att jag läste det i FUPen.
Jag orkar inte kolla nu.
Okej, vid tillfälle, var allt täckande material när polisen kom uttömt i ladugården?
Citera
2026-09-21, 21:19
Medlem
Citat:
Okej, vid tillfälle, var allt täckande material när polisen kom uttömt i ladugården?
Vad menar du med uttömt?
Citera
2026-09-22, 02:48
Medlem
FUP s. 1195-1196

Förhör med JJ, 8 april, 2026.

Känns som att det var riktigt nära att JJ avslöjade fler detaljer här. Samtidigt som jag förstår att det är viktigt att följa gängse polisiär praxis och vedertagna normer så önskar jag att de hade grillat honom hårdare en stund till. När han kommer tillbaka från toa är han mer sammanbiten igen.
FL1: Vet inte. Du säger att du hittar Gärd utomhus, du drar in henne i ladan och där ligger
också hennes döda särbo bredvid.

JJ: Inget jag vet.

FL1: Gärd hittas delvis övertäckt och han är också övertäckt. Det är ändå märkliga
omständigheter. Det är så att vi kan konstatera att Gärd har ju utsatts för våld mot huvudet på
den här gårdsplanen utanför verandan till bostadshuset. Hon har släpats in till ladugården, och
hon placeras bredvid Tor. Den sammantagna bedömningen av blodstänk och blodansamling
kring Gärd bedöms ge stöd för att Gärd utsattes för ytterligare våld inne i ladan, inne i ladan.
Och bedömningen är att den person som släpade Gärd avsatte sitt dna på Gärds
nylonstrumpor i samband med detta. Berätta om det. Hur kunde det bli så här, Johan?
(Tystnad)Hur kunde det gå så här? (Tystnad)Det är ju så med såna här förhör, du har ju du
möjligheten att berätta din version av vad som har hänt.

JJ: Mm, det har jag gjort.

FL1: Det har du gjort. Vad tänker du om det här då som jag läste upp nu, berättade för dig, att
Gärd ska ha utsatts för ytterligare våld när hon vart insläpad i ladan?

JJ: Det vet jag ingenting om.

FL1: Ja. Vad var det som hände? Berätta. (Tystnad)
Det finns många personer runt kring Gärd och Tor, barn och barnbarn, som ändå vill veta vad
det är som har hänt, som har levt med det här nu i många, många år, som har rätt att få veta
sanningen hur det gick till. (Tystnad) Du berättar att du har ju levt med det här i snart 20 års
tid, det har ju de också gjort, många här runtomkring, offren.

JJ: Mm.

FL1: Mm. (Tystnad) Hur går dina tankar kring dem? (Tystnad) Berätta vad du tänker nu,
Johan. Jag ser att du… att du tycker att det är jobbigt.

FL1: Mm. Berätta om det. (Tystnad 18:34–19:10) Tänker du på dina anhöriga också, de som
du har nära dig? (Tystnad 19:22-19:55) Hur är det med det? (Tystnad 19:58-20:30) Vad har
du för känslor nu? Berätta så att vi förstår. Va? (Tystnad) Hur går dina tankar och
funderingar? (Tystnad 21:00-21:30) För det har du, det ser jag ju på dig. Visst är det så,
Johan? Va? (Tystnad 21:41-22:11) Jag tänker, det kan ju vara känslor som du har haft under
många år som du har bara tryckt undan också i din ensamhet. Kan det vara så? (Tystnad
22:27-23:10) Berätta, hur känns det? (Tystnad 23:14-24:06)

FL2: När du tog tag i Gärds ben, berätta hur det kändes, hur hennes ben kändes. (Tystnad
24:17-25:03) Kan du beskriva hur du höll händerna? Höll du på ett ben eller höll du en hand
i varje ben eller hur? (Tystnad)Nej. Men du, jag tänker… Ja, skulle du säga något?

JJ: Nej.

FL2: Nej.

FL1: Jag ser att det är jättejobbigt för dig nu, Johan. Mycket känslor inom dig. Vill du att vi
ska ta en kort paus så kan vi göra det, men du får bestämma.

FL1: Vill du göra det?

JJ: Får jag gå på toa?

FL1: Vill du gå på toa? Ja, det…

FL2: Vi ber dem assistera oss.

FL1: Ja. Eller så tar vi… Jamen, absolut.

FL2: Vänta kvar bara en liten stund så ska jag (ohörbart 25:29)
Citera
2026-09-22, 08:40
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Vad menar du med uttömt?
Att det inte fanns något täckande material kvar i ladugården att använda. Tor täcktes av så mycket så han ska ha varit helt gömd. Gerd endast sparsamt.
Citera
2026-09-22, 15:08
Medlem
Citat:
Kan du ladda upp det lilla du har?
Nä, det är ingen offentlig handling. Det jag vill ha fram är motivet.
Man springer inte runt och slår ihjäl folk hipp som happ. Lantmäteriet är en statlig myndighet och sådana har arkiv då det kommer till ärenden som man har handlagt
Problemet här är att det kom en förfrågan till Lantmäteriet en ansökan från Tor som ville sälja av tomter. Tor hade ansökt till Lantemäteriet med en karta gjort av JJ.
Det blev frågeställningar runt det hela.
Anledningen till att det inte finns arkiverat är just att ärendet aldrig blev avslutat.
Citera
2026-09-22, 15:25
Medlem
PeterNosters avatar
Radioprogram om DNA i brottsutredningar:

DNA ljuger inte – metoden som bara ökar och utvecklas i brottsutredningarna
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/dna-ljuger-inte-metoden-som-bara-okar-och-okar-i-brottsutredningarna
Citera
2026-09-22, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Det enda som fattas är att någon polis på sin dödsbädd avslöjar att alltihop varit en stor konspiration. Att halva byn är insyltad på något vis och de försökte så klart sätta dit någon som "inte hörde hemma där" (JJ).

Otrohet
Lögner
Mord
Ekonomiska och romantiska motiv
Korrupt polis
Knark
Tjuvjakt
Homosexträffar i skogspartier
Utbyggnad utan bygglov
Snatteri

Fan, det låter som Smala Sussie nästan.

Nu skriver jag så klart det här med glimten i ögat. Men ändå.
Varför dissades egentligen det här inlägget?

Helt klart relevant. Jag lanserar härmed polisspåret. 😄

JJ:s föräldrar var poliser. Poliser är ett ganska litet skrå där många känner varandra genom utbildningar, kurser och gamla kollegor. När JJ flyttade upp till Härnösand bad föräldrarna därför en gammal kollega att hålla ett litet öga på grabben och hjälpa honom om det behövdes.

Problemet var bara att polisen i fråga inte stod på särskilt god fot med Tor.

Och eftersom vi redan konstaterat att JJ ljuger om både det ena och det andra – varför skulle just berättelsen om hur han kom till Brattås vara sann?

Nej, naturligtvis kom han dit i den röda Volvon tillsammans med polisen och den mystiska tredje personen. Där har vi dessutom löst bilspåret på köpet.

Uppdraget var egentligen enkelt, JJ skulle hjälpa till att leta igenom gården efter något intressant. Men när de kommer dit visar det sig att Tor är hemma. Det uppstår gräl mellan Tor och polisen, situationen eskalerar och Tor dödas.

Sedan inträffar katastrofen för vår lilla liga, Gerd är där. Hon skulle egentligen inte alls vara på plats och känner dessutom igen åtminstone polisen. Plötsligt har man ett vittne som inte kan lämnas kvar.

Och nu kommer det riktigt fiffiga. Vem dyker senare upp på brottsplatsen i tjänsten? Polisen. Eventuella fingeravtryck, DNA eller andra spår från honom kan därmed elegant förklaras som kontaminering från polisens arbete. Perfekt alibi för spåren innan någon ens hunnit hitta dem.

JJ får däremot panik, släpar Gerd, flyttar prylar och lämnar sitt DNA lite här och där. Sedan håller han käften i 20 år och hittar på en allt märkligare historia när polisen slutligen knackar på dörren.

Voilà. Polisspåret.

Jag vill redan nu reservera filmrättigheterna. Smala Sussie 2 – Morden i Brattås. 😂

Och för säkerhets skull, ovanstående är naturligtvis ungefär lika seriöst menat som Noetlovskijs ursprungliga inlägg. 😉
Citera
2026-09-22, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
FUP s. 1195-1196

Förhör med JJ, 8 april, 2026.

Känns som att det var riktigt nära att JJ avslöjade fler detaljer här. Samtidigt som jag förstår att det är viktigt att följa gängse polisiär praxis och vedertagna normer så önskar jag att de hade grillat honom hårdare en stund till. När han kommer tillbaka från toa är han mer sammanbiten igen.
FL1: Vet inte. Du säger att du hittar Gärd utomhus, du drar in henne i ladan och där ligger
också hennes döda särbo bredvid.

JJ: Inget jag vet.

FL1: Gärd hittas delvis övertäckt och han är också övertäckt. Det är ändå märkliga
omständigheter. Det är så att vi kan konstatera att Gärd har ju utsatts för våld mot huvudet på
den här gårdsplanen utanför verandan till bostadshuset. Hon har släpats in till ladugården, och
hon placeras bredvid Tor. Den sammantagna bedömningen av blodstänk och blodansamling
kring Gärd bedöms ge stöd för att Gärd utsattes för ytterligare våld inne i ladan, inne i ladan.
Och bedömningen är att den person som släpade Gärd avsatte sitt dna på Gärds
nylonstrumpor i samband med detta. Berätta om det. Hur kunde det bli så här, Johan?
(Tystnad)Hur kunde det gå så här? (Tystnad)Det är ju så med såna här förhör, du har ju du
möjligheten att berätta din version av vad som har hänt.

JJ: Mm, det har jag gjort.

FL1: Det har du gjort. Vad tänker du om det här då som jag läste upp nu, berättade för dig, att
Gärd ska ha utsatts för ytterligare våld när hon vart insläpad i ladan?

JJ: Det vet jag ingenting om.

FL1: Ja. Vad var det som hände? Berätta. (Tystnad)
Det finns många personer runt kring Gärd och Tor, barn och barnbarn, som ändå vill veta vad
det är som har hänt, som har levt med det här nu i många, många år, som har rätt att få veta
sanningen hur det gick till. (Tystnad) Du berättar att du har ju levt med det här i snart 20 års
tid, det har ju de också gjort, många här runtomkring, offren.

FL1: Mm. (Tystnad) Hur går dina tankar kring dem? (Tystnad) Berätta vad du tänker nu,
Johan. Jag ser att du… att du tycker att det är jobbigt.

FL1: Mm. Berätta om det. (Tystnad 18:34–19:10) Tänker du på dina anhöriga också, de som
du har nära dig? (Tystnad 19:22-19:55) Hur är det med det? (Tystnad 19:58-20:30) Vad har
du för känslor nu? Berätta så att vi förstår. Va? (Tystnad) Hur går dina tankar och
funderingar? (Tystnad 21:00-21:30) För det har du, det ser jag ju på dig. Visst är det så,
Johan? Va? (Tystnad 21:41-22:11) Jag tänker, det kan ju vara känslor som du har haft under
många år som du har bara tryckt undan också i din ensamhet. Kan det vara så? (Tystnad
22:27-23:10) Berätta, hur känns det? (Tystnad 23:14-24:06)

FL2: När du tog tag i Gärds ben, berätta hur det kändes, hur hennes ben kändes. (Tystnad
24:17-25:03) Kan du beskriva hur du höll händerna? Höll du på ett ben eller höll du en hand
i varje ben eller hur? (Tystnad)Nej. Men du, jag tänker… Ja, skulle du säga något?

JJ: Nej.

FL2: Nej.

FL1: Jag ser att det är jättejobbigt för dig nu, Johan. Mycket känslor inom dig. Vill du att vi
ska ta en kort paus så kan vi göra det, men du får bestämma.

FL1: Vill du göra det?

JJ: Får jag gå på toa?

FL1: Vill du gå på toa? Ja, det…

FL2: Vi ber dem assistera oss.

FL1: Ja. Eller så tar vi… Jamen, absolut.

FL2: Vänta kvar bara en liten stund så ska jag (ohörbart 25:29)

Vad ska detta bevisa, tycker förhörsledaren håller på ledande frågor.

Tycker det är märkligt ställning att han "erkänna' att där ligger Tor och det skulle JJ veta att han gjorde

Ska han svara - där ligger Tor under massa bråte men det vet jag inte om?

Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Nä, det är ingen offentlig handling. Det jag vill ha fram är motivet.
Man springer inte runt och slår ihjäl folk hipp som happ. Lantmäteriet är en statlig myndighet och sådana har arkiv då det kommer till ärenden som man har handlagt
Problemet här är att det kom en förfrågan till Lantmäteriet en ansökan från Tor som ville sälja av tomter. Tor hade ansökt till Lantemäteriet med en karta gjort av JJ.
Det blev frågeställningar runt det hela.
Anledningen till att det inte finns arkiverat är just att ärendet aldrig blev avslutat.

Men hur skulle JJ och Tor kommit i kontakt med varandra? För JJ hade väl inga erbjudande kring kartor eller var utbildad för att göra en karta då han hoppade av utbildningen.
Citera
2026-09-22, 17:36
Medlem
Citat:
Bara en mockajacka och en fårskinnsfäll tror jag.

Vill minnas att Gerd var täckt med en skinnjacka och att fällen var en del av detTor var täckt med.
Citera
2026-09-22, 17:39
Medlem
Citat:
Det är väl ovanligt i en ladugård? Är ni säker?

Tydligen fanns det en del rockar och annat som hängt i ladugården, vilka användes för att täcka Tor med. Inget ovanligt att ha grövre plagg för utomhusarbete i uthus.
Citera
2026-09-22, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcabo
Vad ska detta bevisa, tycker förhörsledaren håller på ledande frågor.

Tycker det är märkligt ställning att han "erkänna' att där ligger Tor och det skulle JJ veta att han gjorde

Ska han svara - där ligger Tor under massa bråte men det vet jag inte om?
Förstår inte vad du menar. FL berättar om brottsplatsen för att se hur JJ svarar eller reagerar. Inget konstigt alls i det.

Vad som däremot är skumt i sammanhanget är hur knapphändigt JJ:s gensvar är, fast han samtidigt upplever det som "jättejobbigt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in