2026-08-27, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, man har inte hittat storlek 42-43 på brottsplatsen.

I övrigt läs: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas

Borde inte JJ lämnat skospår när han drog in Gerd i ladan? I sådana fall är det han som bar 45r.
Citera
2026-08-27, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sura.S.
Jag tror precis som många av er här att mgm var ensam och är skyldig till mord, men om det inte går att utesluta att någon mer varit inblandad (pga brist på sådana bevis) hoppas jag ändå på att han fälls för medhjälp till mord utifrån hans agerande.

Självklart säger han att någon annan gjorde det och självklart kan han inte beskriva dem. Men han var ändå, enligt min mening, och utifrån DNA bevis, blodspår och hans egna medgivanden, högst delaktig i Gärds död. Oavsett om han utdelade huggen eller inte.

Vilka "blodspår" syftar du på?
Citera
2026-08-27, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Polisen har sagt att de tror att det här med bankomatkortet kan vara ett villospår utlagt av mördaren själv. Vad tror ni om det?

Kan mordet vara någon hämnd för en oförätt som hänt för många, många, år sedan?

Var inne på samma linje tidigare. För det är märkligt att försöka lista ut en bankkod. Såvida inte GM trodde sig veta den. Eller försökte med några siffror från hennes personnummer. ID fanns väl också i väskan. Men var detta värt chansen att bli filmad? GM kunde nog inte veta att filmen vid automaten skulle visa sig svårtydd.

Kanske var därför JJ höll sig undan?
Citera
2026-08-27, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Jo så är det men man har preciserat ganska mycket.

”På brottsplatsen har två olika skospår säkrats. Ett spår är från skomodellen Victory, fabrikat Deichmann i storlek cirka 38. Detta är en tysktillverkad sko. Det andra spåret är en sko av fabrikat Reebook i storlek cirka 44-45.”

Skomodellen Victory är mer osäkert.

Ja. Deichmannskor såldes dock i Danmark vid tiden för dådet, tror sedan 2003.
Citera
2026-08-27, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
GM kunde nog inte veta att filmen vid automaten skulle visa sig svårtydd.
Svårtydd?
Det fanns väl ingen fungerande kamera över huvud taget?
Citera
2026-08-27, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Om man har använt en sko mycket kanske undersidan på skon blivit lite uttrampad och därför ger ett större skoavtryck och därför ser ut att vara en storlek större? Jag vet inte. Bara en tanke.

Ja, kanske det med tanke på om man är en person som promenerar mycket i skog och mark.
Citera
2026-08-27, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Svårtydd?
Det fanns väl ingen fungerande kamera över huvud taget?

I Fup står det att filmen inte gick att tyda.
Citera
2026-08-27, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Skriv en roman

😄ja, jag får kanske göra det - för det känns som att jag skulle kunna få ihop en bok som enbart handlar om trädstammen😉 det finns så många frågor kring den. Exempelvis var han fick han tag på den och hur länge har han haft den. Det borde hans mamma veta, så jag borde kanske tipsa Carina Bergfelt om dendrofil-teorin, så hon kan fråga ut mamman om trädstammen då hon gör sin dokumentär🤩
Citera
2026-08-27, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
I vilket sammanhang kan man se hans lakan?
Sida 1610 i FUP.
Citera
2026-08-27, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Jo, jag ser att hans lakan har bilder på träd...

Tror du att om man under rättegången hade huggit sönder ett erotiskt träd rakt framför honom, så skulle han ha blivit helt ursinnig och känslosam? Det skulle jag se som en missad chans, eftersom rättegången är avslutad nu.

Roligt att du nämner det för jag tänkte precis samma sak😃 att han omgående skulle ha erkänt om åklagaren hade tagit dit hans trädstam och hotat såga av penis-grenarna. Så det är som sagt synd att rättegången är avslutad😟
Citera
2026-08-27, 17:02
Medlem
Går det verkligen att döma JJ för medhjälp till mord här? Blir det inte lite moment 22.
Citera
2026-08-27, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlvarViking
Roligt att du nämner det för jag tänkte precis samma sak😃 att han omgående skulle ha erkänt om åklagaren hade tagit dit hans trädstam och hotat såga av penis-grenarna. Så det är som sagt synd att rättegången är avslutad😟
Hur kommer det sig att du vet så mycket om dendrofili? Är du själv en?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in