2026-08-27, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Är det någon skillnad på lagarna, eller är det bara namnet man bytt?

Ja, det finns skillnader i lagarna. Främst då gravfridsbrott även har ett grovt brott. Så straffet för (grovt) gravfridsbrott är betydligt högre än brott mot griftefriden.
Citera
2026-08-27, 14:51
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ja, det finns skillnader i lagarna. Främst då gravfridsbrott även har ett grovt brott. Så straffet för (grovt) gravfridsbrott är betydligt högre än brott mot griftefriden.

Tack!
Citera
2026-08-27, 15:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Jag har läst FUP , och jag håller med. Han borde inte bli dömd , även fast hans lögner och förklaringar saknar någon form av logik så tycker jag att det är magstarkt att döma han.

Han döms för mord/medhjälp till mord i tingsrätt men frias helt i hovrätten
Det är svårt att se hur JJ i någon instans skulle kunna undvika att bli fälld åtminstone för det brott mot griftefrid som han så beredvilligt har erkänt. Och det är ju ingen Mats Alm-situation, utan det är fullständigt klart att Tor och Gärd har avlidit till följd av annans handaverkan. Det kvarstående problemet gäller om JJ bortom rimligt tvivel kan anses har varit ensam vid, eller i vart fall huvudansvarig för, dåden. Här tycker jag att försvaret har några goda poänger - Lavås är långt ifrån dum - men han har fått väldigt lite hjälp av sin huvudman, och det kan mycket väl visa sig avgörande för rättens bedömning.

Edit: Fälld kan han ju inte bli, eftersom griftefridsbrottet är preskriberat,men han kommer att anges som skyldig till det i domskälen.
Senast redigerad av Hamilkar 2026-08-27 kl. 15:17.
Citera
2026-08-27, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är svårt att se hur JJ i någon instans skulle kunna undvika att bli fälld åtminstone för det brott mot griftefrid som han så beredvilligt har erkänt. Och det är ju ingen Mats Alm-situation, utan det är fullständigt klart att Tor och Gärd har avlidit till följd av annans handaverkan. Det kvarstående problemet gäller om JJ bortom rimligt tvivel kan anses har varit ensam vid, eller i vart fall huvudansvarig för, dåden. Här tycker jag att försvaret har några goda poänger - Lavås är långt ifrån dum - men han har fått väldigt lite hjälp av sin huvudman, och det kan mycket väl visa sig avgörande för rättens bedömning.
Griftefrids brottet är sen länge preskriberad, så där blir det inget.

Vi får koncentrera oss på mord eller medhjälp till mord.

Detdundrar har ett utmärkt minne och hänvisade till dubbelmordet i Långared 2011.

Om man går på det så kanske det bara blir en fällande dom för mordet på Gärd.
Citera
2026-08-27, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Att dra iväg en död kropp, och dessutom täcka över den, hade absolut kunnat utgöra brott mot griftefriden (idag gravfridsbrott). Dock är det brottet preskriberat.

Eftersom att det inte finns några spår från J.J i huset så är inte inbrott möjligt. Ser man till ladan så stod ju den öppen och ingenting fattas ju därifrån (mer än möjligen klyvyxan) så inbrott i ladan är ju heller inte möjligt. Dessutom är även det brottet preskriberat.

De enda brotten han kan dömas för är mord eller medhjälp till mord (även dråp visserligen, men det ser jag som uteslutet)

Vad jag menar är att man väl generellt sett inte kan dömas för brott mot griftefriden om BO inte säkert är avliden vid dådet?

Nej, finns det inga spår från en gärningsman i en bostad, kan man förstås inte döma någon för inbrott. Jag försökte endast tänka mig motivsfrågan i detta fall.

Eftersom jag inte kan tänka mig att JJ kan dömas för mord på Tor, funderar jag fortfarande på brottet på Gerd.

Gällande Gerd:
Man kan undra var Gerds väska och tygpåsen befunnit sig när de tillgreps. De flesta kvinnor, liksom jag själv, ställer inte min handväska utomhus när jag går in.

GM kan ha attackerat Gerd när hon precis anlänt med sin cykel, för enligt FUP brukade hon ha med sig tygpåden med ett ombyte kläder i samt sin handväska liggande i cykelkorgen.

Hon kan ha hunnit parkera cykeln invid väggen (som bilderna visar), greppat kassen och handväskan samt börjat låsa upp dörren.

GM drämmer till med yxan och sliter till sig väskan och påsen från Gerd med sådan kraft att klockarmbandet går av. (Hon låser upp med högerhanden och har väskan och påsen på "klockarmen".

Gerd försöker kanske ta sig mot ladan och Tor men kollapsar snart. GM som redan vet att Tor är död i ladan, släpar iväg henne dit istället för in på glasverandan eller bostadshuset trots att det är närmare. Gerds klocka, glasögon och ena sko som ramlat av halvgömmer han invid bostadshuset. Undrar varför han inte tillgriper klockan, som är en Tissot, det kvalitetsur, ofta guldklocka som många får av sin arbegsgivare efter lång och trogen tjänst.

Inga spår efter JJ finns i huset fast lådor är utdagna och skåp öppnade. Trots det hittas arkivet (som förvarades i huset), väskan och tygpåsen ungefär på samma plats. Så på något sätt har GM har kommit över och hanterat dessa tre. Att väskan bär JJs DNA på insidan och att ett kreditkort saknas är knappast förmildrande, trots att man inte kunnat avgöra vem som försökte använda kortet. Dessutom hittades det väl DNA på även påsens handtag?

Kan slutprodukten bli nog bevis för rånmord på Gerd?
Citera
2026-08-27, 15:34
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Hon kan ha hunnit parkera cykeln invid väggen (som bilderna visar), greppat kassen och handväskan samt börjat låsa upp dörren.

GM drämmer till med yxan och sliter till sig väskan och påsen från Gerd med sådan kraft att klockarmbandet går av. (Hon låser upp med högerhanden och har väskan och påsen på "klockarmen".

Gärd hade väl hunnit börja putsa fönster? Alltså varit på plats ett tag.
Citera
2026-08-27, 15:35
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Vad jag menar är att man väl generellt sett inte kan dömas för brott mot griftefriden om BO inte säkert är avliden vid dådet?

Nej, finns det inga spår från en gärningsman i en bostad, kan man förstås inte döma någon för inbrott. Jag försökte endast tänka mig motivsfrågan i detta fall.

Eftersom jag inte kan tänka mig att JJ kan dömas för mord på Tor, funderar jag fortfarande på brottet på Gerd.

Gällande Gerd:
Man kan undra var Gerds väska och tygpåsen befunnit sig när de tillgreps. De flesta kvinnor, liksom jag själv, ställer inte min handväska utomhus när jag går in.

GM kan ha attackerat Gerd när hon precis anlänt med sin cykel, för enligt FUP brukade hon ha med sig tygpåden med ett ombyte kläder i samt sin handväska liggande i cykelkorgen.

Gerd försöker kanske ta sig mot ladan och Tor men kollapsar snart. GM som redan vet att Tor är död i ladan, släpar iväg henne dit istället för in på glasverandan eller bostadshuset trots att det är närmare. Gerds klocka, glasögon och ena sko som ramlat av halvgömmer han invid bostadshuset. Undrar varför han inte tillgriper klockan, som är en Tissot, det kvalitetsur, ofta guldklocka som många får av sin arbegsgivare efter lång och trogen tjänst.

Inga spår efter JJ finns i huset fast lådor är utdagna och skåp öppnade. Trots det hittas arkivet (som förvarades i huset), väskan och tygpåsen ungefär på samma plats. Så på något sätt har GM har kommit över och hanterat dessa tre. Att väskan bär JJs DNA på insidan och att ett kreditkort saknas är knappast förmildrande, trots att man inte kunnat avgöra vem som försökte använda kortet. Dessutom hittades det väl DNA på även påsens handtag?

Gerd har svarat i T hemtelefon och haft telefonsamtal efter hon anlänt. Hon har angripits efter det. Hennes handväska brukade hänga på en stol på glasverandan har jag för mig. Reagerade för det är väldigt synligt.
Citera
2026-08-27, 15:51
Medlem
Citat:

Gällande Gerd:

Tror inte att man i den stressiga situationen står och funderar på vad en klocka har för värde. Och hur och var skulle man våga sälja den.
Citera
2026-08-27, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlvarViking
Hans sängkläder hade trädmotiv. Han hade skapat ett konstverk av pinnar som han hade dekorerat ett fönster med. Men framför allt hade han en stor porrig trädstam inne i lägenheten. Och ingen normal heterosexuell karl skulle kunna sandpappra på de där grenstumparna utan att känna obehag. Därutöver skulle de aldrig dekorera sina hem med en 2 meters stock som ser ut att ha två erigerade penisar och ett slapp anus.
Jo, jag ser att hans lakan har bilder på träd...

Tror du att om man under rättegången hade huggit sönder ett erotiskt träd rakt framför honom, så skulle han ha blivit helt ursinnig och känslosam? Det skulle jag se som en missad chans, eftersom rättegången är avslutad nu.
Citera
2026-08-27, 16:05
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes

Tror du att om man under rättegången hade huggit sönder ett erotiskt träd rakt framför honom, så skulle han ha blivit helt ursinnig och känslosam? Det skulle jag se som en missad chans, eftersom rättegången är avslutad nu.

Han kanske blev rosenrasande och såg rött när Tor... högg ved.
Citera
2026-08-27, 16:06
Medlem
Jag tror precis som många av er här att mgm var ensam och är skyldig till mord, men om det inte går att utesluta att någon mer varit inblandad (pga brist på sådana bevis) hoppas jag ändå på att han fälls för medhjälp till mord utifrån hans agerande.

Självklart säger han att någon annan gjorde det och självklart kan han inte beskriva dem. Men han var ändå, enligt min mening, och utifrån DNA bevis, blodspår och hans egna medgivanden, högst delaktig i Gärds död. Oavsett om han utdelade huggen eller inte.
Senast redigerad av Sura.S. 2026-08-27 kl. 16:11.
Citera
2026-08-27, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes

I vilket sammanhang kan man se hans lakan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in