Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Att dra iväg en död kropp, och dessutom täcka över den, hade absolut kunnat utgöra brott mot griftefriden (idag gravfridsbrott). Dock är det brottet preskriberat.
Eftersom att det inte finns några spår från J.J i huset så är inte inbrott möjligt. Ser man till ladan så stod ju den öppen och ingenting fattas ju därifrån (mer än möjligen klyvyxan) så inbrott i ladan är ju heller inte möjligt. Dessutom är även det brottet preskriberat.
De enda brotten han kan dömas för är mord eller medhjälp till mord (även dråp visserligen, men det ser jag som uteslutet)
Vad jag menar är att man väl generellt sett inte kan dömas för brott mot griftefriden om BO inte säkert är avliden vid dådet?
Nej, finns det inga spår från en gärningsman i en bostad, kan man förstås inte döma någon för inbrott. Jag försökte endast tänka mig motivsfrågan i detta fall.
Eftersom jag inte kan tänka mig att JJ kan dömas för mord på Tor, funderar jag fortfarande på brottet på Gerd.
Gällande Gerd:
Man kan undra var Gerds väska och tygpåsen befunnit sig när de tillgreps. De flesta kvinnor, liksom jag själv, ställer inte min handväska utomhus när jag går in.
GM kan ha attackerat Gerd när hon precis anlänt med sin cykel, för enligt FUP brukade hon ha med sig tygpåden med ett ombyte kläder i samt sin handväska liggande i cykelkorgen.
Hon kan ha hunnit parkera cykeln invid väggen (som bilderna visar), greppat kassen och handväskan samt börjat låsa upp dörren.
GM drämmer till med yxan och sliter till sig väskan och påsen från Gerd med sådan kraft att klockarmbandet går av. (Hon låser upp med högerhanden och har väskan och påsen på "klockarmen".
Gerd försöker kanske ta sig mot ladan och Tor men kollapsar snart. GM som redan vet att Tor är död i ladan, släpar iväg henne dit istället för in på glasverandan eller bostadshuset trots att det är närmare. Gerds klocka, glasögon och ena sko som ramlat av halvgömmer han invid bostadshuset. Undrar varför han inte tillgriper klockan, som är en Tissot, det kvalitetsur, ofta guldklocka som många får av sin arbegsgivare efter lång och trogen tjänst.
Inga spår efter JJ finns i huset fast lådor är utdagna och skåp öppnade. Trots det hittas arkivet (som förvarades i huset), väskan och tygpåsen ungefär på samma plats. Så på något sätt har GM har kommit över och hanterat dessa tre. Att väskan bär JJs DNA på insidan och att ett kreditkort saknas är knappast förmildrande, trots att man inte kunnat avgöra vem som försökte använda kortet. Dessutom hittades det väl DNA på även påsens handtag?
Kan slutprodukten bli nog bevis för rånmord på Gerd?