2026-08-18, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Många scenarion här utgår från att JJ hamnat i Brattås en eller flera gånger under en av sina långa promenader, och där konfronterats av Tor vilket lett till dubbelmordet. Men finns det verkligen belägg för att dessa långpromenader ägde rum 2005? Har JJ ägnat sig åt detta på andra bostadsorter?

Vi vet att JJ dels söker soc-bidrag vid denna tid, och kan anta att han tar med sig Gerds bankomatkort. En alternativ förklaring skulle därför kunna vara att JJ i sin penningnöd sökt sig ut till Härnön för att hitta en gård att stjäla från. När han ser Tor på vedbacken med hörselkåpor tänker han sig smyga in i huset och leta runt. Han blir upptäckt och det slutar med dubbelmord.

Lite detta jag är inne på.

Söket i huset är antingen:

1. Arrangerat. Vilket jag tror mindre på, då saker faktiskt togs från huset.
2. MGM visste exakt vad han var ute, såg direkt om det fanns när han öppnade lådor och skåp, och kände därmed inget behov av att rota och slänga ut saker.
3. Söket skedde under så stor tystnad som möjligt. MGM ville inte märkas eller höras. Att smyga upp dörrar och skåp, och inte stänga dem, generar minsta möjliga ljud.
Citera
2026-08-18, 18:39
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Fan va gött att du löst fallet ! Vem vet du kanske kan få plats till rättegången och göra processen kort

Jag är knappast ensam om att tro att JJ gjorde det själv, eller att det blir svårt att få till en bestående dom på de bevis som finns,

En domstol dömer utifrån det som kan ställas utom rimligt tvivel i målet, inte nödvändigtvis utifrån exakt vad som hände i verkligheten. Och rimligt tvivel finns fortfarande.
Citera
2026-08-18, 18:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Tack för att du tillåter att jag får ha min uppfattning 👍 och du får självklart ha din uppfattning.

Åklagaren har i uppgift att bevisa att JJ har utfört morden.
Vad åklagaren som jag har läst kan hitintills endast visa att JJ varit på plats i samband med morden.
Åklagaren får nog hoppas på ett erkänade från JJ om han ska vinna målet.

Man kan kanske komma fram till att JJ inte är trovärdig men det räcker inte till en fällande dom.

Det är inte så märkligt att "nästan alla" är skeptiska till åklagarens positiva förhoppning till att nå en fällande dom i det här fallet.
Det finns ett antal mordmål som diskuterats här på fb både högt och lågt där åtalade blivit friade med bättre rekvisita än vad jag bedömer åklagaren har i det här målet.
Jag tänker närmast på det där malin målet i örnsköldsvik var det va? där hade de inte mer än vad de har här, dock så nekade den dömde där helt till det och inte som jj gör här som lämnat en berättelse som sätter honom i betydligt mera problem än om han bara varit tyst.
Citera
2026-08-18, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryckmannen
Jag är knappast ensam om att tro att JJ gjorde det själv, eller att det blir svårt att få till en bestående dom på de bevis som finns,

En domstol dömer utifrån det som kan ställas utom rimligt tvivel i målet, inte nödvändigtvis utifrån exakt vad som hände i verkligheten. Och rimligt tvivel finns fortfarande.

du skrev "han är helt självklart ensamt skyldig till båda morden".

Det låter inte som du tror, utan att du vet.

Rimligt tvivel är rimligt tvivel, Jag hoppas inte han blir dömd med tanke på hur " lite" man har i bevisvärde till ett dubbelmord, samt att utredningen verkar ha skötts bokstavligt talat av kling och klang, jävla hönsgårdsutredning.

Frågar du vad jag tror? jag tror han är skyldig till båda morden.
Senast redigerad av 13stryket 2026-08-18 kl. 18:47.
Citera
2026-08-18, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
Jag tänker närmast på det där malin målet i örnsköldsvik var det va? där hade de inte mer än vad de har här, dock så nekade den dömde där helt till det och inte som jj gör här som lämnat en berättelse som sätter honom i betydligt mera problem än om han bara varit tyst.

Jag vet att du inte vill/vågar svara på mina inlägg till dig. Men vill bara tips om en jämförelsestudie jag gjorde mellan Brattås-mordet och Malin-mordet. Läser du detta får du en bättre bild av skillnaderna som finns mellan dessa fallen. Observera att DNA-träffen i handväskan inte var känt när inlägget skrevs (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas
Citera
2026-08-18, 18:52
Medlem
Kan verkligen inte komma runt att det känns som att mordet gått till helt bakvänt mot gängse teorier. Först Gärd, sen Tor. GM är inne på gården av oklar anledning (stjäla?), Gärd kommer på honom, GM yxar ner henne, drar henne mot uthuset för att dölja mordet, där intet ont anande hörlurs-Tor råkar vara, GM släpper Gärd och attackerar Tor, börjar sedan dölja Tor, ser att Gärd verkar ge ifrån sig livstecken och klubbar ihjäl henne innan han behöver stressa iväg.

Tycker det är mer märkligt att Gärd skulle komma utstruttande på gården efter att Tor mördats, dessutom oklart varför GM skulle behöva mörda även henne istället för att bara dra därifrån.
Citera
2026-08-18, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Lite detta jag är inne på.

Söket i huset är antingen:

1. Arrangerat. Vilket jag tror mindre på, då saker faktiskt togs från huset.
2. MGM visste exakt vad han var ute, såg direkt om det fanns när han öppnade lådor och skåp, och kände därmed inget behov av att rota och slänga ut saker.
3. Söket skedde under så stor tystnad som möjligt. MGM ville inte märkas eller höras. Att smyga upp dörrar och skåp, och inte stänga dem, generar minsta möjliga ljud.

4. Total panik efter att yxmördat två pers och missar pengar och annat.
Senast redigerad av sukp 2026-08-18 kl. 18:56.
Citera
2026-08-18, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
därav tog han även med Tors pass (för att försöka få ut pengar på banken).
Gjorde han verkligen det?
Kom inte passet till rätta senare?
Citera
2026-08-18, 19:03
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
du skrev "han är helt självklart ensamt skyldig till båda morden".

Det låter inte som du tror, utan att du vet.

Rimligt tvivel är rimligt tvivel, Jag hoppas inte han blir dömd med tanke på hur " lite" man har i bevisvärde till ett dubbelmord, samt att utredningen verkar ha skötts bokstavligt talat av kling och klang, jävla hönsgårdsutredning.

Frågar du vad jag tror? jag tror han är skyldig till båda morden.

Hade jag varit där och vetat vad som hände, så hade jag givetvis inte suttit här på FB utan i tingsrätten och vittnat. Det är givetvis min uppfattning baserat på vad som är hitintills känt.

Bortsett övertolkningen av vad jag skrev tycks vi vara överens.
Citera
2026-08-18, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
Nja jag tänkte tex på Linda Chen fallet.

Samma typ av påståenden i Linda fallet kinesiska maffian och nu här okända män på gården.

Kan det vara så? Inte trovärdigt men det kan vara så.
Då har vi uttrycket "ställt utom rimligt tvivel" och den är väldigt långtgående.
Om det finns minsta rimliga tvekan eller ett alternativt rimligt händelseförlopp ska domstolen frikänna.

Så min bedömning är att DNA spåret inte är tillräckligt i det här fallet, att spekulera i motiv kommer inte heller att vara någon stödbevisning.

Blir en lång uppförsbacke för åklagaren.
Citera
2026-08-18, 19:06
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Detta eventuella mord,begånget 2005 är väl inte preskriberat, om jag har förstått rätt? Dum fråga förstår jag.

Nej, mord och medhjälp till mord är inte preskriberat och kommer aldrig att bli det. Det är inte heller ett 'eventuellt mord', det är ett dubbelmord.

Citat:
Ursprungligen postat av JaneDoe753
Någon som vet något om detta?
Tydligen någon misstänkt nu igen

Läs första inlägget i tråden. JJ är mig veterligt den första misstänkta.
Citera
2026-08-18, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Nja jag tänkte tex på Linda Chen fallet.

Samma typ av påståenden i Linda fallet kinesiska maffian och nu här okända män på gården.

Kan det vara så? Inte trovärdigt men det kan vara så.
Då har vi uttrycket "ställt utom rimligt tvivel" och den är väldigt långtgående.
Om det finns minsta rimliga tvekan eller ett alternativt rimligt händelseförlopp ska domstolen frikänna.

Så min bedömning är att DNA spåret inte är tillräckligt i det här fallet, att spekulera i motiv kommer inte heller att vara någon stödbevisning.

Blir en lång uppförsbacke för åklagaren.

I det fallet lyckades inte obduktionen visa att hon ens mördats efter att kroppen legat ute en hel sommar plus att han försökt elda upp henne. Så där skiljer sig fallen åt rejält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in