2009-02-19, 10:22
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Choklaad
Gjorde en Lasek/ELSA i tisdags och ögonen är grymt ljuskänsliga, svider en hel del ungefär som att hacka lök hela tiden.

Pga av ljuskänsligheten så har jag ingen möjlighet att läsa igenom hela denna långa tråden så jag hoppas någon kan tala om för mig på ett ungefär hur långe tid det har tagit innan det "värsta" gick över för er. När ni började kunna se mer normalt även om inte perfekt?

Det är just sådant här jag är rädd för..Har funderat ett tag på att göra en sån här operation men det känns som om man "vet för lite " om dessa operationer. Hur kommer ögonen se ut om 20 år?? Tänk om 90% av alla blir blinda?! (lite överdrivet, men ändå) . Laser i ögonen låter ändå lite läskigt..På 50-60 talet rekomenderades Neurosedyn som det ultimata sömnmedlet för gravida. Inga som helst biverkningar hette det..Jo tjena!
Citera
2009-02-19, 10:28
Medlem
Choklaads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det är just sådant här jag är rädd för..Har funderat ett tag på att göra en sån här operation men det känns som om man "vet för lite " om dessa operationer. Hur kommer ögonen se ut om 20 år?? Tänk om 90% av alla blir blinda?! (lite överdrivet, men ändå) . Laser i ögonen låter ändå lite läskigt..På 50-60 talet rekomenderades Neurosedyn som det ultimata sömnmedlet för gravida. Inga som helst biverkningar hette det..Jo tjena!

Lägg av och skräm upp mig nu, operationen är redan gjord .

Att det skulle vara ljuskänsligt och svida närmsta dagarna var något de berättade redan innan. (har solbrillor på mig för att kunna skriva här).
i övrigt så kan jag läsa texten på TV redan direkt efter det har jag inte gjort på många år.
Citera
2009-02-20, 01:21
Medlem
H0nkens avatar
Jag har funderat att genomgå en laseroperation. Jag är närsynt och har -1.5 på vänsterögat och -1.25 på högerögat samt måttlig astigmatism. Jag var faktiskt på St:Erikslasern för två år sedan och gjorde en undersökning av ögonen. Allting såg bra ut och jag hade bra förutsättningar för att genomföra en operation med LASEK eller LASIK (kommer ej ihåg vilken metod som jag blev rekommenderad).

När det var dags att diskutera med läkaren efteråt så rekommenderade han dock att jag INTE genomförde operationen eftersom jag "inte hade så grovt synfel" (jag klarar mig dock inte utan glasögon eller linser). Jag fegade då ur, men nu funderar jag på att operera i sommar. Jag känner mig dock fortfarande ängslig och risken finns nog att jag fegar ur igen. Jag skulle bli överlycklig om jag slapp glajerna, men risken finns ju att det kan gå fel.. Faaaan vilket dilemma.
Citera
2009-02-20, 09:53
Medlem
Choklaads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H0nken
Jag har funderat att genomgå en laseroperation. Jag är närsynt och har -1.5 på vänsterögat och -1.25 på högerögat samt måttlig astigmatism. Jag var faktiskt på St:Erikslasern för två år sedan och gjorde en undersökning av ögonen. Allting såg bra ut och jag hade bra förutsättningar för att genomföra en operation med LASEK eller LASIK (kommer ej ihåg vilken metod som jag blev rekommenderad).

När det var dags att diskutera med läkaren efteråt så rekommenderade han dock att jag INTE genomförde operationen eftersom jag "inte hade så grovt synfel" (jag klarar mig dock inte utan glasögon eller linser). Jag fegade då ur, men nu funderar jag på att operera i sommar. Jag känner mig dock fortfarande ängslig och risken finns nog att jag fegar ur igen. Jag skulle bli överlycklig om jag slapp glajerna, men risken finns ju att det kan gå fel.. Faaaan vilket dilemma.
Än så länge ångrar jag mig inte, men mitt lilla råd är om u funderar på att operera dig i sommar, så vänta till senare istället, ljuset är för mig vidrigt än så länge, hade jag fattat hur hemskt det var så hade jag gjort det i december/januari och bosatt mig i Kiruna den första veckan så det var typ mörkt dygnet om.
Citera
2009-03-14, 23:33
Medlem
hej!

Jag e inte svensk jag e norsk!
Kommer at skriva på norsk!
Ni førstår vad jag skriver!

Jeg er 32 år og fikk briller når jeg var 10 eller noe sånt!
Synet mitt har forandret seg hele tiden!

Jeg har lest hele tråden!
Om du har -2 er ikke det verdens undergang!
Ulempene kan bli større enn fordelene med en laseroperasjon!
Selv har jeg -5 på begge øynene og synest derfor at dere som bare har -2 burde tenke dere godt om!
For det første er det veldig dyrt! For det andre kan det skje at laseroperasjonen ikke blir helt vellykket!
Les hva "jegdl" skriver i tråden!
https://www.flashback.org/showthread.php?t=91570&page=29

DET ER KOMMET NYE LASEROPERASJONER I NORGE!
http://www.synslaser.no/forsiden
http://www.synslaser.no/metoderprk/cms/49
http://www.synslaser.no/teknisk_informasjon/cms/35
http://www.synslaser.no/metoderlasik/cms/48
Om jeg skulle laseroperert meg ville jeg gjort det i tromsø på grunnlag av denne informasjonen!
Sitat:
SynsLaser ble dannet i Tromsø i 1995 og var først ut i Norge med LASIK (februar 1996). I 2005 valgte vi å gå bort fra denne metoden til fordel for moderne overflatebehandling. Les mer om dette her. I Tromsø brukes behandlingsmetoden c-TEN (Custom Trans-Epithelial No-touch Ablation).

Ikke det at jeg er ekspert men det jeg vet er at øyet må GRO og etter hva jeg tror er det derfor noen får komplikasjoner senere fordi at deler av hornhinnen blir fjernet er det egentlig et stort arr i øyet som må gro!
Når du skader deg på fingeren for eksempel dannes det arr!

Håper dette var til hjelp!
Senast redigerad av -5polaren 2009-03-14 kl. 23:54.
Citera
2009-03-15, 23:38
Medlem
Viktit!

Tycker det her emnet e rett viktit!
Citera
2009-03-19, 04:37
Medlem
Jodå

jaa
Citera
2009-03-23, 11:29
Bannlyst
Hur fungerar LASIK, vad är det dom bränner bort med lasern?

Och hur fungerar synen, kan man se saker lika bra på nära avstånd som på långt.
Citera
2009-03-23, 20:30
Medlem
Funkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haystak

http://www.medocular.se/synfel/metoder/lasik/
Citera
2009-04-12, 19:06
Medlem
Jag vet fortfarande inte om jag ska operera mina øgon!
Citera
2009-04-19, 09:20
Medlem
phantomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haystak

Med LASIK så öppnar man upp en liten "flap" i hornhinnan och med hjälp av laser bränner bort vävnad i det underliggande hornhinneskiktet, på så sätt ändrar du hornhinnans kupning, dvs ändrar dess brytkraft. Då ser man till att ta bort så pass mycket och på rätt ställe så att ljuset inte längre bryts till en bild innan näthinnan(närsynt = myop), utan faktiskt bryts till en bild PÅ näthinnan. Således bra syn igen..

Resultat-statistiken för LASIK är väldigt bra. Finns så klart måndagsexemplar, där resultatet inte blivit som man önskar, men ofta blir det bra!

Jag är inte ögonläkare (än) men jag är optiker, så jag vet lite om det hela.

Angående syn på avstånd kontra nära håll, så antar jag att du inte är över 45 år? Är du inte det så behöver du inte oroa dig för ditt närseende. Du kommer se lika bra på avstånd som på nära håll. Kommer dröja ett tag innan du behöver läsglasögon. Vilket operationen INTE fixar. Operationen tar inte bort faktum att du kommer bli åldersynt så småningom (presbyop), då detta har att göra med linsens elasticitet och inte brytkraften på din hornhinna.

Lycka till!
Citera
2009-04-19, 17:25
Medlem
tlasaks avatar
Har 0.5 på bägge ögonen, vilken synklass är det? A, B, C?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in