Citat:
Ursprungligen postat av TheMournbringer
Hej!
Jag har nu haft den oehörda turen att vinna min ögonoperation. Jag ska på "förundersökning" nästa vecka och se ifall jag kan opereras eller inte.
Jag ska få nåt jag tror kallas "Excimerlaser"
Då till saken: hur pass säker är en sån här operation? Jag har föhållandevis
litet synfel då jag med linser på har styrkorna -3 och -3,25. Inget brytningsfel och ingenting annat.
Dock har jag bytt styrka på linserna för knappt ett år sen med -0,25 respektive -0,50. Är det avgörande huruvida jag kan opereras eller inte?
Jag har även hört att en del som fått denna sortens operationer har fått problem med deras mörkerseende vid senare tillfälle, stämmer detta?
Nu får jag ju operationen gratis, men det är inte värt det om man ska få problem senare i livet, som (förhoppningsvis) framtida pilot är det inte optimalt.
Du har goda förutsättningar med dem synfelen grovt uttryckt. Dock är det för enkelt att säga så utan att känna till pupilstorlek, tjocklek på hornhinna etc...
Det bästa du kan göra är att läsa på i denna tråd vad folk skriver. Samt önskar jag att du är medveten att de antingen skär ett lock på hornhinnan och kapar därmed nervtrådar, tårkanaler etc.. eller så bränner dem bort alltihopa. De svarar om horhinnan bakom det yttersta cellagret.
Det jag tycker du ska kontrollera är hur bra ser du idag. 1.0, 1,2, 1.4, 1.6 ?
Fullgod syn är 1.0, dock ligger många på 1.4, 1.6 och ser alltså bättre. Fråga vad laserdoktorn kan åstadkomma.
Körkortsyn är 0.5 och då är man i princip halvblind(eu-standard).
Kom ihåg, det finns inga garantier och det finns ingen återvändo. Många lider av konstrast problem efter en sådan här operation och nedsatt mörkerseende.
En del upplever dubbelseende och en del får konstiga ljuseffekter när de ser på lampor.
Många är dock också lyckliga över operationen.
En sak kan du vara säker på iaf, ingen vet slutresultatet på dessa operationer och alla kommer att få glasögon förr eller senare. Det är bara frågan om tid. Huruvida en LASIK, LASEK etc innebär något negativt eller positivt i långa loppet, är det ingen som vet. Dock vet man så här mycket, pilla med ögonen så finns det risk för xx komplikationer. Huruvida du får dem eller inte, kan ingen säga. Det här är en chansning.