2009-01-03, 13:07
Medlem
nbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disembowler
Jag funderar på att laseroperera mig har -10 i glasögon och -8.5 i linser med viss astigmatism.

Vilka kliniker är att rekommendera i Malmö?

Dessutom, vad skiljer IVIS suite maskinen från andra? Eftersom att den norska kliniken i Tromsø som slutat med LASIK marknadsför denna som den nya generationens laserkirurgi.

Jag rekommenderar dig att uppsöka en klinik och undersöka vilka metoder som är lämpliga just för dig. Ögats egenskaper (hornhinnans tjocklek, pupillens storlek tex) kan påverka valet av metod.
Enligt Medoculars hemsida (http://www.medocular.se/) så passar LASEK/ELSA och LASIK bättre vid mindre synfel, något som du bör ha i åtanke då du verkar ha lite större synfel. I detta fallet kanske ICL är bättre för dig.

Jag opererade mig (ICL) hos Medocular i Göteborg och tyckte de var bra. Kan däremot inte säga något om deras klinik i Malmö.
Citera
2009-01-04, 00:11
Medlem
Disembowlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nblues
Jag rekommenderar dig att uppsöka en klinik och undersöka vilka metoder som är lämpliga just för dig. Ögats egenskaper (hornhinnans tjocklek, pupillens storlek tex) kan påverka valet av metod.
Enligt Medoculars hemsida (http://www.medocular.se/) så passar LASEK/ELSA och LASIK bättre vid mindre synfel, något som du bör ha i åtanke då du verkar ha lite större synfel. I detta fallet kanske ICL är bättre för dig.

Jag opererade mig (ICL) hos Medocular i Göteborg och tyckte de var bra. Kan däremot inte säga något om deras klinik i Malmö.

Vad hade du för synfel?
Citera
2009-01-04, 12:48
Medlem
nbluess avatar
Citat:
Vad hade du för synfel?
-7 på båda
Citera
2009-01-05, 09:37
Medlem
Citat:
Jag funderar på att laseroperera mig har -10 i glasögon och -8.5 i linser med viss astigmatism.

Vilka kliniker är att rekommendera i Malmö?

Dessutom, vad skiljer IVIS suite maskinen från andra? Eftersom att den norska kliniken i Tromsø som slutat med LASIK marknadsför denna som den nya generationens laserkirurgi.

Slutat med LASIK? Det var besynnerligt när många hävdar att metoden är säker .

Aja, jag kan inte norska men det låter som en vanlig LASEK. Ögat bränns och skalas utan hänsyn till tårkanaler, nerver mm(där lasik skär av).

Synfel som -8 är grova och har man astigmatism utöver det så är risky buisness om man säger så...

ICL verkar vara bättre även om chansen att få gråstarr är högre.
Senast redigerad av ariser 2009-01-05 kl. 09:46.
Citera
2009-01-21, 18:23
Medlem
TheMournbringers avatar
Hej!

Jag har nu haft den oehörda turen att vinna min ögonoperation. Jag ska på "förundersökning" nästa vecka och se ifall jag kan opereras eller inte.

Jag ska få nåt jag tror kallas "Excimerlaser"

Då till saken: hur pass säker är en sån här operation? Jag har föhållandevis
litet synfel då jag med linser på har styrkorna -3 och -3,25. Inget brytningsfel och ingenting annat.

Dock har jag bytt styrka på linserna för knappt ett år sen med -0,25 respektive -0,50. Är det avgörande huruvida jag kan opereras eller inte?

Jag har även hört att en del som fått denna sortens operationer har fått problem med deras mörkerseende vid senare tillfälle, stämmer detta?

Nu får jag ju operationen gratis, men det är inte värt det om man ska få problem senare i livet, som (förhoppningsvis) framtida pilot är det inte optimalt.
Citera
2009-01-21, 18:26
Medlem
TheMournbringers avatar
Dubbelpost
Senast redigerad av TheMournbringer 2009-01-21 kl. 18:58.
Citera
2009-01-21, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMournbringer
Hej!

Jag har nu haft den oehörda turen att vinna min ögonoperation. Jag ska på "förundersökning" nästa vecka och se ifall jag kan opereras eller inte.

Jag ska få nåt jag tror kallas "Excimerlaser"

Då till saken: hur pass säker är en sån här operation? Jag har föhållandevis
litet synfel då jag med linser på har styrkorna -3 och -3,25. Inget brytningsfel och ingenting annat.

Dock har jag bytt styrka på linserna för knappt ett år sen med -0,25 respektive -0,50. Är det avgörande huruvida jag kan opereras eller inte?

Jag har även hört att en del som fått denna sortens operationer har fått problem med deras mörkerseende vid senare tillfälle, stämmer detta?

Nu får jag ju operationen gratis, men det är inte värt det om man ska få problem senare i livet, som (förhoppningsvis) framtida pilot är det inte optimalt.

Du har goda förutsättningar med dem synfelen grovt uttryckt. Dock är det för enkelt att säga så utan att känna till pupilstorlek, tjocklek på hornhinna etc...

Det bästa du kan göra är att läsa på i denna tråd vad folk skriver. Samt önskar jag att du är medveten att de antingen skär ett lock på hornhinnan och kapar därmed nervtrådar, tårkanaler etc.. eller så bränner dem bort alltihopa. De svarar om horhinnan bakom det yttersta cellagret.

Det jag tycker du ska kontrollera är hur bra ser du idag. 1.0, 1,2, 1.4, 1.6 ?

Fullgod syn är 1.0, dock ligger många på 1.4, 1.6 och ser alltså bättre. Fråga vad laserdoktorn kan åstadkomma.

Körkortsyn är 0.5 och då är man i princip halvblind(eu-standard).

Kom ihåg, det finns inga garantier och det finns ingen återvändo. Många lider av konstrast problem efter en sådan här operation och nedsatt mörkerseende.

En del upplever dubbelseende och en del får konstiga ljuseffekter när de ser på lampor.

Många är dock också lyckliga över operationen.

En sak kan du vara säker på iaf, ingen vet slutresultatet på dessa operationer och alla kommer att få glasögon förr eller senare. Det är bara frågan om tid. Huruvida en LASIK, LASEK etc innebär något negativt eller positivt i långa loppet, är det ingen som vet. Dock vet man så här mycket, pilla med ögonen så finns det risk för xx komplikationer. Huruvida du får dem eller inte, kan ingen säga. Det här är en chansning.
Citera
2009-02-03, 20:22
Medlem
Hawkejns avatar
Orkar tyvärr inte läsa igenom hela tråden för att hitta ett passande svar.

Har själv funderat på att göra en ögonoperation, men är lite fundersam. Blir väldigt lätt irriterad (mentalt alltså) när jag inte ser ordentligt med linser på. Syftar i detta fallet på tidigare erfarenheter då jag varit tvungen att ändra styrkor på linserna.

Min fråga lyder alltså: Blir synen efter operationen lika bra som när man innan operationen hade linser. Nu menar jag alltså vardaglig dagssyn och inte mörkersyn/halo-seende och sådana saker. Kan väl tillägga att jag för nuvarande har -3.00 och -2.50, vilket jag även haft de senaste åren.
Citera
2009-02-03, 20:46
Medlem
nbluess avatar
Min är precis likabra.
Citera
2009-02-12, 00:42
Medlem
Istället för att försöka hitta svar genom att läsa hela tråden så är det nog enklast att fråga;

Funderar på att göra LASIK behandling på Memira i Helsingborg, finns det något bättre ställe eller bättre företag som gör behandlingar?

Har haft -3.5 vänster och -3 på höger konstant i halvår eller något ska snart iväg till min ögonläkare igen och kolla en sväng till. Hur lång tid bör man ha haft samma nedsättning på synen innan man ska ta sig an en laserbehandling?

Varför ja gör detta är för träningens skull, linserna åker ut hela tiden, minst 2gånger varje boxnings träning för mina ögon slutat stänga sig när någon slår mot mej vet inte om detta kommer påverka behandlingen i efterhand. Hur länge borde man vara borta från all träning och när kan man kanske börja träna t.ex. styrka/kondition igen och sedan boxning osv?

Tacksam för svar ^^
Citera
2009-02-14, 12:22
Medlem
Gjorde igår min Lasik-operation. Gick relativt smärtfritt, några jobbiga timmar när jag kom hem men såg bra redan samma kväll.

Dock upplever jag lite dimmig syn, främst på vänstra ögat. Doktorn sa att det kunde vara så någon dag. Fick även ett så kallat "blåmärke" på varje öga från vakuumsugen. Inget jag känner av dock, men har en röd prick på ögonvitan i varje öga.

Jag känner mig dock väldigt torr i ögonen, precis som om jag skulle haft linser i dem en hel dag. Hur lång tid tog det för er innan torrheten försvann?
Citera
2009-02-19, 10:18
Medlem
Choklaads avatar
Gjorde en Lasek/ELSA i tisdags och ögonen är grymt ljuskänsliga, svider en hel del ungefär som att hacka lök hela tiden.

Pga av ljuskänsligheten så har jag ingen möjlighet att läsa igenom hela denna långa tråden så jag hoppas någon kan tala om för mig på ett ungefär hur långe tid det har tagit innan det "värsta" gick över för er. När ni började kunna se mer normalt även om inte perfekt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in