2014-02-11, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CAXAP
Ja, precis det jag sa. I värsta fall Lasik, för det är den sämsta metoden om man väljer mellan NoCut, LASEK och LASIK.

Ska jag förklara varför också?

För min del blir det NoCut i slutet på månaden. Ska införskaffa mig solglasögon, matlådor kanske och något att lyssna på i mörkret.

Ni som gjort operationen, får man ta sömnpiller? För då kan jag sova ganska länge.

mattips för iallafall första dagarna är något du kan äta med stängda ögon och som inte är jobbigt. Satt första två dagarna och blundade helt medan jag åt. enklast var typ pizza som något skurit upp åt mig som jag bara kunde trycka i munn med händerna.
Citera
2014-02-11, 11:21
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinin
mattips för iallafall första dagarna är något du kan äta med stängda ögon och som inte är jobbigt. Satt första två dagarna och blundade helt medan jag åt. enklast var typ pizza som något skurit upp åt mig som jag bara kunde trycka i munn med händerna.

Rekommenderar P3 Dokumentär också. Fan va smart och allmänbildad jag blev dessa dagar
Citera
2014-02-11, 11:23
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heaven.girl
Kom precis ut från eftergranskningen. Synen är +0.25 och allt ser bra ut.

Lyckad operation!

Vad innebär +0,25? Du har bättre än perfekt syn nu då eller?
Citera
2014-02-11, 12:01
Medlem
Heaven.girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Vad innebär +0,25? Du har bättre än perfekt syn nu då eller?

Ja, i princip betyder det att jag uppfyller standarden för noll närsynhet, jag ser alltså tillräckligt bra det som händer långt ifrån mig.

Däremot så ser jag inte längre perfekt på riktigt nära håll, men det är inget som påverkar mig i vardagen.
Citera
2014-02-11, 12:20
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heaven.girl
Ja, i princip betyder det att jag uppfyller standarden för noll närsynhet, jag ser alltså tillräckligt bra det som händer långt ifrån mig.

Däremot så ser jag inte längre perfekt på riktigt nära håll, men det är inget som påverkar mig i vardagen.

Sa de om det finns chans att det växer bort?
Citera
2014-02-11, 12:30
Medlem
Heaven.girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Sa de om det finns chans att det växer bort?

Ja, läkaren sa att de kan ha försvunnit om 6 månader när jag ska dit igen.
Citera
2014-02-24, 08:52
Medlem
Är 24 år och har haft ganska mycket små grumlingar nu ett tag och nyss blänkte det till i ena ögat, är det något jag borde oroa mig över ? Är förövrigt helt frisk.
Citera
2014-02-24, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntresa
Är 24 år och har haft ganska mycket små grumlingar nu ett tag och nyss blänkte det till i ena ögat, är det något jag borde oroa mig över ? Är förövrigt helt frisk.

Antar att du inte har opererat dig? Grumlighet kan väl uppstå av massor av anledningar, många ofarliga. Blänkingar har jag inte hört talas om.

Om du även funderar på att operera dig så skulle jag boka en gratis förundersökning. Då kan du nog få många svar kring det och dina ögon i allmänhet.
Citera
2014-02-26, 21:47
Medlem
Argh123s avatar
Läste på Memira att Peab (bygger hus) sponsrar upp till 53% (bruttolönavdrag). Finns det fler alternativ? Ska utbilda mig till maskinförare och känns som en sponsrad ögonoperation skulle kunna avgöra vilket jobb jag tar. OBS kan för mig kosta 70 000kr
Citera
2014-02-27, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
Läste på Memira att Peab (bygger hus) sponsrar upp till 53% (bruttolönavdrag). Finns det fler alternativ? Ska utbilda mig till maskinförare och känns som en sponsrad ögonoperation skulle kunna avgöra vilket jobb jag tar. OBS kan för mig kosta 70 000kr

Vad kan kosta upp till 70k?

Menar du att du får 53% av kostnaden skattefri? Låter lite konstigt. Vanligtvis brukar bruttolöneavdrag betyda att arbetsgivaren betalar allt och sedan betalar man tillbaks allt till arbetsgivaren före skatt. Dvs att det som du får tillbaks beror helt och hållet på skattesatser.
Citera
2014-02-28, 08:26
Medlem
Argh123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinin
Vad kan kosta upp till 70k?

Menar du att du får 53% av kostnaden skattefri? Låter lite konstigt. Vanligtvis brukar bruttolöneavdrag betyda att arbetsgivaren betalar allt och sedan betalar man tillbaks allt till arbetsgivaren före skatt. Dvs att det som du får tillbaks beror helt och hållet på skattesatser.

Ska visa på måndag en folder. Var o kollade i somras så lär väl finns kvar o ha samma regler.
http://www.memira.se/artikel/priser just dessa är billigare än 70.000, men eftersom jag är nära +10 och bara lite över 20 så kan jag räkna med dyrare...
http://www.memira.se/artikel/brutto --> just här får man nog ringa till Memira, men som sagt, såg i deras informationshäfte Givetvis har jag det inte kvar
Men sen finns ju Koskela , Globen osv osv...
http://koskela.se/system/visa.asp?HID=1515&FID=1089&HSID=28107&ActMenu=2813 1
Citera
2014-03-02, 23:42
Moderator
Carlboms avatar
Var på första 5 veckors-kontrollen i veckan.

Ser 110% nu på båda ögonen och torrheten är i princip borta. Jag har skarpare syn just nu än jag hade med glasögon/linser innan. Kan vara skönt med en droppe ibland på morgonen men de problemen hade jag även innan operation.

Håller det här i 10 år så är jag mer än nöjd. Förhoppningsvis for life :)

Finns inte mycket mer att uppdatera om nu. Nästa kontroll är i augusti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in