2010-02-05, 20:22
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moordred
Nu är det som sagt i slutet på 2009, och min syn har stabiliserat sig på 0.4/0.65.
Det innebär rent praktiskt att jag klarar mig hyfsat men skulle behöva glasögon när jag tittar på tv (och kör bil.. det är jobbigt att köra bil när man ser skyltarna precis vid passering)
Så jag gick tillbaka till kliniken och frågade om dom inte kunde korrigera det. Visade sig att det fanns gott om vävnad kvar så nu är jag inbokad på en ELSA behandling för att kunna fixa till det sista, så det är väl bara att hoppas att det blir brah.

är det gratis att korrigera?
Citera
2010-02-05, 21:18
Medlem
Funkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer

På alla kliniker jag har hört om så är det gratis att korrigera. Om man nu inte räknar fysiskt lidande och inkomstbortfall.
Citera
2010-02-10, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funke
Citat:
På alla kliniker jag har hört om så är det gratis att korrigera. Om man nu inte räknar fysiskt lidande och inkomstbortfall.
Alla kliniker har inte korrigeringar inbakade i priset, så om du redan valt en speciell klinik bör du dubbelkolla med dom. Detta var en av anledningarna till att jag valde memira i uppsala, då dom garanterar uppföljning tills du får det resultat du är nöjd med (förutsatt att optikern/ögonläkaren tror det är möjligt och det är medicinskt säkert).

11000 per öga är ett bra pris, kanske för bra? Men vad vet jag, memira tog 28000 för båda ögonen med en studentrabatt på 3000 kr landar du på 25000.

Du säger att du valt lasik pga priset? Det känns som en dålig utgångspunkt för något som kan förändra ditt liv. Vad rekommenderade optikern?

Funke, har synen stabiliserats än?
Citera
2010-02-10, 18:25
Medlem
Funkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Btothek

Nej inte än. Den har dock förbättrats en hel del sedan mitt senaste inlägg. Denna veckan har det blivit så att jag ser bättre och bättre ju längre dagen går för att sedan gå tillbaka till sämre under natten.
För att jämföra: I början av förra veckan kunde jag inte läsa ritningar på jobbet utan att anstränga mig ganska mycket och nu kan jag göra det utan några större problem. Speciellt i slutet av dagen. Jag tror att det främst är vänster öga som förbättrats och jag har lärt mig att fokusera mer med vänster. Tidigare var det höger som var klart dominant och det var jobbigt eftersom jag är dubbelsynt på höger. Nu är det mer att vänster får sköta det mesta och höger verkar bara vara med som ett stöd. Dock ser jag lite bättre med båda ögonen än vad jag gör när jag håller för höger öga så någon nytta verkar det göra.

De senaste dagarna har synen varit tillräckligt bra för att jag ska vara på det hela taget nöjd med att ha gjort operationen. Dvs det är värt att se som jag gör nu och slippa glasögon men jag hoppas ju naturligtvis att det blir bättre för det är ju fortfarande ganska långt ifrån perfekt. Shit vad svårt det är att beskriva såna självklara saker som hur man ser.
Citera
2010-02-18, 15:19
Medlem
Citat:
Nej inte än. Den har dock förbättrats en hel del sedan mitt senaste inlägg. Denna veckan har det blivit så att jag ser bättre och bättre ju längre dagen går för att sedan gå tillbaka till sämre under natten.
Jag upplever precis samma sak, att synen förbättras i en cykel under dagen. Däremot har jag märkt att om jag utför många olika sysslor, inte bara tuggar text eller dylikt, utan rör mig utomhus med olika djup i synfältet osv, så ser jag klarare.

Citat:
Ursprungligen postat av funke
Jag tror att det främst är vänster öga som förbättrats och jag har lärt mig att fokusera mer med vänster. Tidigare var det höger som var klart dominant och det var jobbigt eftersom jag är dubbelsynt på höger. Nu är det mer att vänster får sköta det mesta och höger verkar bara vara med som ett stöd. Dock ser jag lite bättre med båda ögonen än vad jag gör när jag håller för höger öga så någon nytta verkar det göra.

De senaste dagarna har synen varit tillräckligt bra för att jag ska vara på det hela taget nöjd med att ha gjort operationen. Dvs det är värt att se som jag gör nu och slippa glasögon men jag hoppas ju naturligtvis att det blir bättre för det är ju fortfarande ganska långt ifrån perfekt. Shit vad svårt det är att beskriva såna självklara saker som hur man ser.
Tidigare såg jag betydligt bättre på vänster öga, nu verkar dom ha jämnat till sig, däremot är jag också dubbelsynt på höger öga så det blir skarpare av att titta på med båda ögonen. Jag har lätta svårigheter av dubbelseendet om jag tittar på tv som är textad, då det blir lite suddigt. Detsamma gäller när jag tex tittar personer i ansiktet på ett medelavstånd, jag ser skarpt både på långt håll och på nära håll, men inte mittimellan, men jag tror det har att göra med att högerögat inte skärpt till sig riktigt.

Jag tycker hittils att det varit klart värt att göra operationen. Min vardag fungerar ju med synen jag har nu, jag kan läsa skyltar, använda datorn (jag behöver inte längre ha pensionärsupplösning), mm även om jag självklart vill att det ytterligare ska förbättras och att ögonen ska "snacka ihop sig" till slut.
Citera
2010-02-19, 18:48
Bannlyst
Det som oroar mig är om man rör ögat när dom använder lasern, kan man detta? eller hur går en operation till mer exakt?
Citera
2010-02-19, 19:21
Medlem
Dandellions avatar
Är opererad i båda ögonen. Inget synfel, men hade synliga tumörer i bägge ögonen ovanpå hornhinnan. Skivepitelpapillom, vilket drog till sig mycket uppmärksamhet hos läkare. Hade minst 5 läkare som var med på op. för att se på.

Ingen som kollade på mig, hade någonsin sett eller hört om detta i ögonen förut.Inte ens läkaren som opererade, som har jobbat i 25 år, hade aldrig hört talas om detta. Han sa själv: "Jag har ingen aning, inte heller ögonsjukhuset i stockholm (namn?) har ingen aning. Vi får pröva att skära bort det. Annars kan man prova att frysa bort det"
Skivepitelpapillom förkommer vanligast i huden.

Det värsta av allt, var att jag var tvungen att vara vaken under op. Och jag har hela operationen på film, som förmodligen nu finns att kolla på i utbildningssyfte!
Citera
2010-02-19, 19:21
Medlem
Funkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greveholm
Det som oroar mig är om man rör ögat när dom använder lasern, kan man detta? eller hur går en operation till mer exakt?

Man kan röra ögat men man gör det helt enkelt inte. Man ligger i en stol och är livrädd samtidigt som man stirrar på en blinkande lampa. Dessutom så styr lasern efter hur pupillen rör sig så det är ganska liten risk att lasern ska råka bränna på fel plats.
Citera
2010-02-20, 00:42
Bannlyst
Citat:
Man kan röra ögat men man gör det helt enkelt inte. Man ligger i en stol och är livrädd samtidigt som man stirrar på en blinkande lampa. Dessutom så styr lasern efter hur pupillen rör sig så det är ganska liten risk att lasern ska råka bränna på fel plats.
Skönt att höra
Citera
2010-02-25, 22:52
Medlem
cosmic_dancers avatar
Nu har jag fått tid till ögonmottagningen på sjukhuset för att kolla mina fläckar på ögonen och ifall dessa kan vara ett hinder vid en operation. Mitt synfel är inte så illa så att en lesik/lasekoperation går bort vilket känns skönt.

Så fort jag är klar på laarettet ska jag nog boka tid för operation. Men vilka kliniker är att rekoimendera? De jag kollat närmare på är
Vårda
God syn
Menira

Jag personligen tycker vårda verkar bra.

Men hur är det efteråt, får man speciella ögondroppar och sådant på klinikerna? Hur länge måste man vara kvar där innan man får åka hem?
Citera
2010-02-25, 23:01
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Btothek
Alla kliniker har inte korrigeringar inbakade i priset, så om du redan valt en speciell klinik bör du dubbelkolla med dom. Detta var en av anledningarna till att jag valde memira i uppsala, då dom garanterar uppföljning tills du får det resultat du är nöjd med (förutsatt att optikern/ögonläkaren tror det är möjligt och det är medicinskt säkert).

11000 per öga är ett bra pris, kanske för bra? Men vad vet jag, memira tog 28000 för båda ögonen med en studentrabatt på 3000 kr landar du på 25000.

Du säger att du valt lasik pga priset? Det känns som en dålig utgångspunkt för något som kan förändra ditt liv. Vad rekommenderade optikern?

Jo men med mitt brytningsfel också, vet inte om de andra metoderna kan det. En icl behandling skulle gå på 35-40000 och det rekomenderades om man hade ett synfel på -10 och brytningsfel på +5 har inte så pass mycket att just den behandlingen skulle kännas relevant.
Sen tycker jag lasik/lasek låter smidigast.
Citera
2010-02-26, 17:04
Medlem
Funkes avatar
Citat:
Nu har jag fått tid till ögonmottagningen på sjukhuset för att kolla mina fläckar på ögonen och ifall dessa kan vara ett hinder vid en operation. Mitt synfel är inte så illa så att en lesik/lasekoperation går bort vilket känns skönt.

Så fort jag är klar på laarettet ska jag nog boka tid för operation. Men vilka kliniker är att rekoimendera? De jag kollat närmare på är
Vårda
God syn
Menira

Jag personligen tycker vårda verkar bra.

Men hur är det efteråt, får man speciella ögondroppar och sådant på klinikerna? Hur länge måste man vara kvar där innan man får åka hem?

Jag har en bekant som gjorde en Lasek-operation på god syn i GBG och hon är iaf jättenöjd med deras bemötande och allt sånt. Stanna kvar efter operationen behöver man inte göra. Jag fick sitta ner ett par minuter efter operationen för att koppla av och äta några pepparkakor. Sedan fick jag en fet påse med ögondroppar av olika slag och värktabletter och sömntabletter samt en lista på när de olika sakerna kunde/skulle användas. Sedan gick jag till tåget. Hade tid för operation 11:00 och missade 12:06-tåget hem med några minuters marginal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in