2014-02-07, 14:10
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangew
Det finns förstås chans till att synen försämras efter operationen?
Jag tänker på folk som med ett dagligt arbete sitter mycket framför datorn, hur påverkas dom? Är det onödigt att slänga ut 30 000 kr på att göra ögonlaser för att sedan se sämre igen? eller finns det någon typ av garanti att det aldrig blir sämre?

Låt oss säga så här. Om du har glasögon och din syn nu försämras ytterligare inom 5 år så kommer den även försämras lika mycket efter operationen. Därför är det mycket viktigt att din syn varit stabil de senaste åren (försämringen avstannat).

De som fått återgå till glasögon som jag pratat med har dock aldrig hamnat i närheten av den syn de hade innan operationen. Man liksom ”nollställs” och försämras den med t.ex -1.0 så skulle den försämringen kommit ändå men då hade du kanske gått från -3.0 till -4.0 istället för till -1.0 efter operation.

Min syn har varit rock solid stabil de senaste 4 åren vilket ger mig stor förhoppning om att få behålla resultatet mycket längre än 10 år.

Vet inte om du förstår mig. Gör det knappt själv nu ser jag.
Citera
2014-02-07, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Låt oss säga så här. Om du har glasögon och din syn nu försämras ytterligare inom 5 år så kommer den även försämras lika mycket efter operationen. Därför är det mycket viktigt att din syn varit stabil de senaste åren (försämringen avstannat).

De som fått återgå till glasögon som jag pratat med har dock aldrig hamnat i närheten av den syn de hade innan operationen. Man liksom ”nollställs” och försämras den med t.ex -1.0 så skulle den försämringen kommit ändå men då hade du kanske gått från -3.0 till -4.0 istället för till -1.0 efter operation.

Min syn har varit rock solid stabil de senaste 4 åren vilket ger mig stor förhoppning om att få behålla resultatet mycket längre än 10 år.

Jag förstår dig. Tack för svaret.
Citera
2014-02-07, 18:56
Medlem
Citat:

Jag hade haft en stabil syn fem år innan operation, sen tog det ca fem år efter operation innan jag behövde glasögon igen. Jag ser inte alls lika illa som innan operation, men trots det behöver jag glasögon. Glöm heller inte att ålderssyntheten kommer vare sig du opererat dig eller inte.
Citera
2014-02-08, 15:19
Medlem
CAXAPs avatar
Hej

Då är det dags även för mig att skriva i denna tråd. Har suttit senaste 2 veckor och undersökt och läst och kollat på videoklipp.

Tillslut har jag nu bokat en tid på Vårda i Stockholm nästa vecka. Hoppas att får göra en NoCut operation.

Jag har ett par frågor som jag gärna vill ha svar på innan jag går dit.

Först vill jag veta hur är det med betalningen. Jag ser att man kan delbetala kalaset och då går det via Wasa Kredit. Hur går det till rent praktiskt efter undersökningen har genomförts? Tar man kontakt med Wasa, sen bestäms en tid för operation eller tvärtom?

Sen undrar jag också det där angående att man har för tunn hornhinna, har läst en hel del i tråden, men kan inte riktigt komma ihåg om någon har haft det och därför blivit nekad operation.

Vad är det som händer om man har för tunn hornhinna. Får man då göra en Lasek eller i värsta fall Lasik?

Citera
2014-02-08, 15:47
Medlem
Citat:
Efter 7 timmar är det fortfarande "glassigt". De sa att det skulle vara som värst dag 2-3 och det stämde. Bedövningsdropparna är guld värda då. Slösa inte på dom! Dag 4 var det dock mycket mycket bättre. Dag 5 körde jag bil utan problem.

Nu är jag på dag 22 och det känns grymt. Börjar till o med slippa mest av torrheten.

Härligt att höra! Nog hade du rätt om att bedövningsdropparna är guld värda!

Är nu inne på dag 3 och i nuläget känns det bra. Känner knappt någon smärta i ögonen längre och har därför inte behövt använda några smärtstillande tabletter/droppar på hela dagen!
Gårdagen/natten till idag (dag 2) däremot kan ha varit bland det smärtsammaste jag någonsin varit med om! Hade jag inte haft bedövningsdropparna och sömnpillerna så vet jag inte vad jag skulle tagit mig till!

Men som sagt nu känns det betydligt bättre. Ljuskänsligheten är inte heller lika jobbig längre.
Nu får gärna synen bli bättre också, är fortfarande väldigt smörigt/dimmigt och måste hålla mobilen väldigt nära när jag läser nåt på den.
Har dock fattat det som att det ska vara helt normalt de första dagarna så det är väl bara att härda ut!

Mvh
Citera
2014-02-08, 17:24
Medlem
Heaven.girls avatar
Jag gjorde en ReLex SMILE operation på Eira sjukhus för en månad sedan. Förutom att ögonen känns lite torra ibland (har väldigt torra ögon från början) så tycker jag att det läkt jättebra, min syn är bättre än när jag använde kontaktlinser och jag upplever inte halos effekt mera.

Jag är jättenöjd, ska på eftergranskning på måndag och då får jag reda på hur nära 0 min syn är.

Förutom första dagen då det sved lite så har jag egentligen inte haft ont alls, har inte behövt använda fuktande droppar regelbundet förutom den första veckan.
Citera
2014-02-08, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heaven.girl
Jag gjorde en ReLex SMILE operation på Eira sjukhus för en månad sedan. Förutom att ögonen känns lite torra ibland (har väldigt torra ögon från början) så tycker jag att det läkt jättebra, min syn är bättre än när jag använde kontaktlinser och jag upplever inte halos effekt mera.

Jag är jättenöjd, ska på eftergranskning på måndag och då får jag reda på hur nära 0 min syn är.

Förutom första dagen då det sved lite så har jag egentligen inte haft ont alls, har inte behövt använda fuktande droppar regelbundet förutom den första veckan.

Intressant att läsa om någon som gjort Relex SMILE!
Det där om att du redan hade "väldigt torra ögon från början" Hade jag haft det så vet i fasen om jag hade vågat operera, du verkar ju dock ha kommit undan oerhört bra ändå

Mvh
Citera
2014-02-08, 23:38
Medlem
Heaven.girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomalias
Intressant att läsa om någon som gjort Relex SMILE!
Det där om att du redan hade "väldigt torra ögon från början" Hade jag haft det så vet i fasen om jag hade vågat operera, du verkar ju dock ha kommit undan oerhört bra ändå

Mvh

När jag gjorde förundersökningen blev jag rekommenderad SMILE just för att den inte påverkar ögats torrhet alls like mycket som Lasik. Kostade lite mera men helt klart värt det.
Citera
2014-02-09, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CAXAP

Vad är det som händer om man har för tunn hornhinna. Får man då göra en Lasek eller i värsta fall Lasik?

Vadå i värsta fall Lasik?
Citera
2014-02-10, 09:36
Medlem
Heaven.girls avatar
Kom precis ut från eftergranskningen. Synen är +0.25 och allt ser bra ut.

Lyckad operation!
Citera
2014-02-10, 19:53
Medlem
CAXAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3.14
Vadå i värsta fall Lasik?

Ja, precis det jag sa. I värsta fall Lasik, för det är den sämsta metoden om man väljer mellan NoCut, LASEK och LASIK.

Ska jag förklara varför också?

För min del blir det NoCut i slutet på månaden. Ska införskaffa mig solglasögon, matlådor kanske och något att lyssna på i mörkret.

Ni som gjort operationen, får man ta sömnpiller? För då kan jag sova ganska länge.
Citera
2014-02-10, 20:58
Medlem
Faugelfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAXAP
Ja, precis det jag sa. I värsta fall Lasik, för det är den sämsta metoden om man väljer mellan NoCut, LASEK och LASIK.

Ska jag förklara varför också?

För min del blir det NoCut i slutet på månaden. Ska införskaffa mig solglasögon, matlådor kanske och något att lyssna på i mörkret.

Ni som gjort operationen, får man ta sömnpiller? För då kan jag sova ganska länge.

Ja man får ta sömnpiller, jag fick det när jag var på Vårda i ett paket med diverse ögondroppar. Du får tre stycken(iaf i Malmö) och de tipsade om att ta värktabletter med, tror jag sov 12 timmar utan problem de tre första dagarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in