Citat:
Ursprungligen postat av
CAXAP
Hej allihopa! Nu är Operation Day strax här och jag känner mig inte särskilt förberedd. Har några funderingar just nu..
Kan man läsa/sitta vid datorn/kolla på tv dem första dagarna?
Kan man laga mat en längre stund?
Hur tydligt ser man?
Är det ok att äta D-Vitamin/Järn/Fiskolja?
Måste man sitta i solglasögon inomhus om solen lyser igenom fönstret?
Kommer säkert komma på fler frågor men det tar jag sen

Antar att det fortfarande är no-cut som gäller.
Kolla på tv, sitta vid datorn är mer eller mindre att glömma första dagarna. Första kvällen är det nog att glömma att kolla mycket över huvud taget. Du kommer vilja ha ögonen stänga. Jag gick in i en vägg för att jag inte ens ville öppna ögonen för att gå runt. Skärmar kunde jag kolla på i typ max någon minut åt gången fram till dag 3-4. Liknande med tv, så satt mest och lyssnade.
Det skiljer så klart mycket mellan folk, jag hade som ondast samma dag och inte mycket smärta dag 2-3 som för vissa är värst. Var dock fortfarande känslig och öm. I mitt fall kunde jag se hyffsat men ej hålla ögonen öppna om det var ljust. Skulle inte räkna med att laga mat en längre stund på några dagar, men det kanske funkar för dig efter 2-3. Du kommer vilja undvika ljuset och antagligen dra för fönster så mycket som möjligt. Solljus kan påverka ärrbildningen enligt personalen på kliniken. Det jag blev tillsagd var att ha solglasögon på mig utomhus i 3 månader oavsett om det är soligt eller ej (har sett ut som ett miffo när jag gått runt med solglasögon utomhus sen i december) och därefter varja solig dag fram tills det har gått ett år.
Vitaminer och grejer ska inte vara någon problem alls. Dom uppmuntrar att man tar 1000mg C brusvitamin varje morgon dagarna efter operationen. Doktorn påpekade till och med att alkohol inte var ett problem så fiskolja och järn lär absolut inte vara det ;p