2014-03-04, 08:23
Medlem
CAXAPs avatar
Hej allihopa! Nu är Operation Day strax här och jag känner mig inte särskilt förberedd. Har några funderingar just nu..

Kan man läsa/sitta vid datorn/kolla på tv dem första dagarna?

Kan man laga mat en längre stund?

Hur tydligt ser man?

Är det ok att äta D-Vitamin/Järn/Fiskolja?

Måste man sitta i solglasögon inomhus om solen lyser igenom fönstret?

Kommer säkert komma på fler frågor men det tar jag sen
Senast redigerad av CAXAP 2014-03-04 kl. 09:21.
Citera
2014-03-04, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CAXAP
Hej allihopa! Nu är Operation Day strax här och jag känner mig inte särskilt förberedd. Har några funderingar just nu..

Hur tydligt ser man?

Antar att det fortfarande är no-cut som gäller.

Kolla på tv, sitta vid datorn är mer eller mindre att glömma första dagarna. Första kvällen är det nog att glömma att kolla mycket över huvud taget. Du kommer vilja ha ögonen stänga. Jag gick in i en vägg för att jag inte ens ville öppna ögonen för att gå runt. Skärmar kunde jag kolla på i typ max någon minut åt gången fram till dag 3-4. Liknande med tv, så satt mest och lyssnade.

Det skiljer så klart mycket mellan folk, jag hade som ondast samma dag och inte mycket smärta dag 2-3 som för vissa är värst. Var dock fortfarande känslig och öm. I mitt fall kunde jag se hyffsat men ej hålla ögonen öppna om det var ljust. Skulle inte räkna med att laga mat en längre stund på några dagar, men det kanske funkar för dig efter 2-3. Du kommer vilja undvika ljuset och antagligen dra för fönster så mycket som möjligt. Solljus kan påverka ärrbildningen enligt personalen på kliniken. Det jag blev tillsagd var att ha solglasögon på mig utomhus i 3 månader oavsett om det är soligt eller ej (har sett ut som ett miffo när jag gått runt med solglasögon utomhus sen i december) och därefter varja solig dag fram tills det har gått ett år.

Vitaminer och grejer ska inte vara någon problem alls. Dom uppmuntrar att man tar 1000mg C brusvitamin varje morgon dagarna efter operationen. Doktorn påpekade till och med att alkohol inte var ett problem så fiskolja och järn lär absolut inte vara det ;p
Citera
2014-03-04, 10:35
Moderator
Carlboms avatar
Citat:

Hur tydligt ser man?

Vilken metod ska göra? Gör du LASEK/ noCut:

1. Dator lite grann, men Tv är i princip omöjligt.

2. Du kan laga mat

3. Du ser bättre än du gjorde utan brillor direkt, men för mig var det kanske 40% av normal syn + dimmigt som fan.

4. Du kommer älska dina solglasögon. Satt med dom konstant inomhus, även kvällstid.

5. Enligt rekommendation ska man gärna äta starka c-vitaminer de första dagarna.

Kom ihåg att allt detta är individuellt. Du kan uppleva mer eller mindre biverkningar. Jag körde bil utan problem dag 4.
Citera
2014-03-04, 10:56
Medlem
CAXAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinin

Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom

Ja men tack så jättemycket. Då är jag känner jag mig säkrare. Det är NoCut som gäler för mig.
Citera
2014-03-05, 13:25
Medlem
CAXAPs avatar
Ja men då var det dags för mig. Känner mig lugn. Glasögonorm out!
Citera
2014-03-08, 18:33
Medlem
CAXAPs avatar
Dag 4, synen är dimmig men jag kan äntligen se, förut så stängdes ögonen hela tiden för de vattnades. Var i på stan, känns obeskrivligt att kunna gå utan glajer/linser, man känner sig fri och perfekt. Man kan andas. Ser fram emot att ta av mig skyddslinserna imorgon kväll, känner att det är de som gör att synen känns "dimmig". och ser verkligen fram emot att kunna gnugga ögonen om 3 veckor och skölja dem med vattnet. Får hoppas att det fortsätter kännas lika bra som det gör nu.

Det är nog endast en liten skara människor som förstår hur man känner efteråt och det är de som gjort operationen, vilket är ingen jag känner.

Men ni förstår.

Hörs efter första checken.
Senast redigerad av CAXAP 2014-03-08 kl. 18:36.
Citera
2014-03-11, 17:35
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Dag 4, synen är dimmig men jag kan äntligen se, förut så stängdes ögonen hela tiden för de vattnades. Var i på stan, känns obeskrivligt att kunna gå utan glajer/linser, man känner sig fri och perfekt. Man kan andas. Ser fram emot att ta av mig skyddslinserna imorgon kväll, känner att det är de som gör att synen känns "dimmig". och ser verkligen fram emot att kunna gnugga ögonen om 3 veckor och skölja dem med vattnet. Får hoppas att det fortsätter kännas lika bra som det gör nu.

Det är nog endast en liten skara människor som förstår hur man känner efteråt och det är de som gjort operationen, vilket är ingen jag känner.

Men ni förstår.

Hörs efter första checken.

Grattis!

Det kommer bara bli bättre och bättre nu. Dock ska du förbereda dig på att synen kan verka sämre då och då helt plötsligt. Bli inte besviken eller orolig. Det är helt normalt. Det svajar rätt bra de första 2-4 veckorna.

Glöm inte skölja REJÄLT med droppar innan du tar ut bandagelinserna.

EDIT: Såg att du tog ut linserna igår
Citera
2014-03-13, 12:23
Medlem
Aftonbladet verkar göra en grej om ögonoperationer idag.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18273851.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18274288.ab
http://www.aftonbladet.se/incoming/article18274317.ab

Tycker det är bra att lyfts upp och att det sätts lite press på ögonkliniker att bli öppna med resultat men har ofta svårt att ta till mig deras exempel.

Det verkar ofta handla om folk med vääldigt dålig syn, typ -9 eller -12 som ovan, eller folk som gjort det för över 10 år sen. Det finns ju så klart viss risk att även de nyare metoderna kan leda till vissa problem på sikt men det verkar som att dom tidigare varianterna ofta ledde till problem direkt.

Kan säga att jag inte tycker folk bör oroa sig alltför mycket utifrån det som skrivs i liknande artiklar speciellt när dom nämner problem efter metoder som sedan länge inte används. Det skulle dock vara bra med mer öppenhet.
Citera
2014-03-15, 13:06
Medlem
lulz123s avatar
Är det någon som vet hur garantin brukar fungera? Dvs hur dåligt måste man se för att få en korrigerande operation?
Citera
2014-03-17, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lulz123
Är det någon som vet hur garantin brukar fungera? Dvs hur dåligt måste man se för att få en korrigerande operation?

Man får informationen under förundersökningen. Det jag minns va något ca om synen på båda ögonen är sämre än 0.9 men vågar inte stå för det, va ett tag sen.
Citera
2014-03-20, 10:34
Medlem
Undertecknad gjorde laseroperationen på Malta för drygt 3 veckor sedan, redan samma dag såg jag klara förbättringar på mina ögon.

Nu tre veckor senare ser jag som en hök, fram tills 17 på eftermiddagen då mina ögon bli "trötta" Kan tillägga att jag sitter framför en dator hela dagen så det kanske inte är helt optimalt....

Ögondroppar ytterligare två veckor för att sedan göra återbesök på kliniken. Kan verkligen rekomendera St James Hospital i Malta, www.stjameshospital.com! Operationen kostade drygt 20 000 SEK för bägge ögonen
Citera
2014-03-20, 11:56
Medlem
CAXAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Grattis!

Det kommer bara bli bättre och bättre nu. Dock ska du förbereda dig på att synen kan verka sämre då och då helt plötsligt. Bli inte besviken eller orolig. Det är helt normalt. Det svajar rätt bra de första 2-4 veckorna.

Glöm inte skölja REJÄLT med droppar innan du tar ut bandagelinserna.

EDIT: Såg att du tog ut linserna igår

Tack ska du ha!

Jo, synen är stabil och klockren när jag väl fått ut salvan som jag har natten innan, men detta sker typ endast efter bastu/bad. Fungerar inte så bra med salvan då det lägger sig som lager på ögonen hela dagen efter.

Någon som har tips hur man ska göra för att får bort salvan på morgonen? Den är ju som olivolja....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in