2012-02-20, 17:20
Medlem
Adversariuss avatar
Jag tror även att debatterna i den här tråden skulle bli mindre inflammerade och mer sakliga om alla blev lite bättre på att ignorera störande element. Har själv inte följt den devisen särskilt bra förut men jag börjar ändra inställning nu. Om en okänd person på internet t.ex. spottar på min nyligen avlidne bäste vän och därtill drar felaktiga slutsatser om dödsorsaken, bara för att denne har problem med mig och det jag skriver, då förefaller det helt naturligt för mig att aldrig förära den personen minsta uppmärksamhet i diskussionen eller ens erkänna dennes existens igen. Likaså de "utomstående" användare som sporadiskt hoppar in enbart för att förlöjliga diskussionerna som pågår. Jag möter så många svagbegåvade barn i jobbet så här vill jag ha en paus från att behöva stava ut de mest grundläggande fakta för döva öron.

Alltså; vi som får ut något av att diskutera black metal, black metals natur och våra egna trossystem här bör bli bättre på att ignorera de kommentarer vi finner mest hjärndöda och i stället enbart besvara de debattörer vi anser kan hålla det hela på en vuxen nivå. Det innefattar såklart de med meningsskiljaktigheter också; utan sådana blir det ingen debatt, jag syftar på de som envisas med att hela tiden dra ned diskussionen till förskolenivå. Ska man spy galla över alla på internet med en IQ som understiger en burk inlagd majs får man sitta dygnet runt tills man går i pension. Det är bättre om vi alla försöker hålla oss till de sidospår i diskussionen som faktiskt är konstruktiva och givande, vare sig man håller med eller inte.

Detta är inte riktad till någon/några specifika utan gäller alla i tråden, inklusive mig själv.
Citera
2012-02-20, 18:08
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
Och alltså, för min egen del har jag väldigt svårt att tro att de flesta personer härinne som påstår sig älska att t.ex gå ut i skogen på natten och promenera och röka på, faktiskt gör det i verkligheten. Men jag kan ju givetvis ha fel, det känns bara som en så otroligt löjlig grej att skriva det här i denna tråd. Ett patetiskt försök till att propagera för hur "trve" man är. Herregud.
Promenader en kylig vinterdag med black metal i lurarna i all ära, jag förstår absolut grejen. Men att påstå att ni går runt ute i skogen, mitt i natten i kolmörker är helt enkelt löjligt, och jag tror inte på det. (Och ja, antagligen för att jag själv skulle känna mig oerhört obekväm, och därmed inte innehar samma tjusning för skräckinjagande destruktivitet som låt säga, Pentagrammaton.)
Här måste jag säga ifrån. Jag har personligen vid många tillfällen tagit nattliga skogspromenader, dock inte ackompanjerad av någon musik. Man hamnar verkligen i en säregen sinnesstämning när det är alldeles mörkt och det enda ljus som finns är månen och stjärnorna, och man kan höra skogens ljud runt omkring sig.

Ännu mäktigare är det att att göra en utesittning, det vill säga att meditera en hel natt i skogen. Det har jag gjort vid ett par tillfällen när jag bodde utanför Göteborg och hade ett större skogsområde några kilometer hemifrån. Att bygga ett provisoriskt altare och en symbolisk magisk cirkel och sedan sitta i den och meditera en hel natt är en underbar upplevelse.

NP: Dissection - God of Forbidden Light
Citera
2012-02-20, 18:13
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Jag tror även att debatterna i den här tråden skulle bli mindre inflammerade och mer sakliga om alla blev lite bättre på att ignorera störande element. Har själv inte följt den devisen särskilt bra förut men jag börjar ändra inställning nu. Om en okänd person på internet t.ex. spottar på min nyligen avlidne bäste vän och därtill drar felaktiga slutsatser om dödsorsaken, bara för att denne har problem med mig och det jag skriver, då förefaller det helt naturligt för mig att aldrig förära den personen minsta uppmärksamhet i diskussionen eller ens erkänna dennes existens igen. Likaså de "utomstående" användare som sporadiskt hoppar in enbart för att förlöjliga diskussionerna som pågår. Jag möter så många svagbegåvade barn i jobbet så här vill jag ha en paus från att behöva stava ut de mest grundläggande fakta för döva öron.

Alltså; vi som får ut något av att diskutera black metal, black metals natur och våra egna trossystem här bör bli bättre på att ignorera de kommentarer vi finner mest hjärndöda och i stället enbart besvara de debattörer vi anser kan hålla det hela på en vuxen nivå. Det innefattar såklart de med meningsskiljaktigheter också; utan sådana blir det ingen debatt, jag syftar på de som envisas med att hela tiden dra ned diskussionen till förskolenivå. Ska man spy galla över alla på internet med en IQ som understiger en burk inlagd majs får man sitta dygnet runt tills man går i pension. Det är bättre om vi alla försöker hålla oss till de sidospår i diskussionen som faktiskt är konstruktiva och givande, vare sig man håller med eller inte.

Detta är inte riktad till någon/några specifika utan gäller alla i tråden, inklusive mig själv.
Jag håller med. Nu brukar jag sällan ge mig in i sådana här diskussioner då man aldrig kommer någonvart. Man kommer in i något slags cirkelresonemang ganska fort och man ska sitta och förklara om och om igen för folk som ändå aldrig kommer att förstå vad man menar. Det är lätt mer givande att diskutera med likasinnade. Speciellt då jag absolut inte bryr mig ett enda piss om vad folk tycker om mig...

Merciless - The Treasures Within
Citera
2012-02-20, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Merciless - The Treasures Within

Merciless är bra grejer!

Black Witchery - Command of the Iron Baphomet
Citera
2012-02-20, 18:40
Medlem
Tristramns avatar
Repugnant - Eating from a coffin

Någon som har koll på om Repugnant är igång med något nytt?
Citera
2012-02-20, 18:52
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
InnesI, att du tror att det handlar om kunskap pekar snarare på att det är du själv som inte har mycket av den varan. Du är inte förmer än någon annan för att du läst en massa böcker. Allt du läst innehåller andra människors åsikter och utgör ingen objektiv sanningsgrund. Det är väl klart man ska anpassa sin tro till sig själv? Att slaviskt följa färdiga mallar är ju ett abrahamitiskt beteende om något.

Varför förutsätter du att alla har dualistiska världsbilder? Det är skitsnack. Min rör sig någonstans mellan deism och panteism.

NP: The Ruins of Beverast - Soliloquy of the Stigmatised Shepherd

Vad har en tradition för värde om folk bara kan hitta på egna innebörder i den? Den må vara mer eller mindre sann men att göra om den till något den essentiellt inte är eller är motsatt till blir enbart nonsens. Att försöka skapa en starkt dualistisk världsbild från fornnordisk mytologi eller baserad på en indisk gudinna som Kali blir enbart fel. Det blir lika fel som de kristna jag stött på som kallar sig "kristna ateister". En tradition har en mening och om man väljer att använda den på ett annat sätt förlorar den sin mening. Om nu inte dess faktiska innebörd betyder något och man kan hitta på att den står för precis de åsikter man själv har varför hittar du inte på en egen mytologi och skapar ett eget värde i den?

Det verkar dock som att jag i första skedet blandat ihop dig och Pentagrammaton vad gäller dualismen. Dock säger det du skrev en del om dina egna åsikter också - "Men era hånflin kommer blekna bort när Fenrir sliter sig lös från sina kedjor och Surt stormar kosmos tätt följd av sin hord av vredgade kaosjättar." De flesta som uttrycker s.k. anti-kosmiska åsikter är, vare sig de vill kalla sig det eller ej, starka dualister. Och frågan är hur mycket mallar du själv följer. Ditt sätt att skriva minner om diverse texter från de anti-kosmiska satanisterna (vem annars talar om "vredgade kaosjättar"?) och du använder sig av samma mytologier för att förklara din syn på saker. Inte sällan tenderar de att också skriva långt och aningen poetiskt utan att egentligen förklara något metafysiskt. Hur går ditt påstående ovan ihop med din panteism/deism?

De abrahamitiska traditionerna följer dessutom inte mallar slaviskt i alla lägen. De alla bygger tex på starka uppbrytanden av det som var tidigare och även dessa läror förgrenar sig och liksom andra traditioner skiljer sig grenarna åt på betydande punkter.

Nåja, jag kan sitta och vänta på att de vredgade kaosjättarna ska storma kosmos och tvätta bort mitt hånflin. Jag tror inte att det händer inom överskådlig framtid dock...

NP: Meshuggah - Catch 33

Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Jag ger mitt stöd till Adversarius åsikt i frågan. Att slaviskt följa befintliga "mallar" är inte någonting som är givande för en spirituell utveckling utöver det värdsliga. Men att ta inspiration från gamla traditioner är ett väldigt effektivt vis att handskas med den rituella biten. Visst man kan skapa sin egen mytologi och hitta på egna namn på krafterna man åberopar, men det rör sig fortfarande om samma krafter oavsett vilket namn man väljer att kalla dem vid.

NP:
Grá - S/T

Så varför välja en tradition vars essens inte är densamma som den man själv anser vara den sanna?
Senast redigerad av InnesI 2012-02-20 kl. 18:56.
Citera
2012-02-20, 19:01
Medlem
Byfånes avatar
Det jag stör mig på inom black metal scenen (alla har vi väll nått vi stör oss på) är avsaknaden av konkretion. Språket flertalet black metal folk använder sig av är dunkelt, det finns ingen jävla substans i åsikterna. Något konkret att ta på. Det är alltid själsligt, spirituellt, ondska, kosmos, folk är hjärndöda, alla är så jävla klämkäcka osv, "själv är jag elit för att jag förstår konstig musik".

Själva black metal filosofin är som så flummig och destruktiv. Det finns som inget konkret att lära sig, eller att hämta av inbitna svartrockare.

NP: Drudk - Why the sun becomes sad
Citera
2012-02-20, 19:19
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Vad har en tradition för värde om folk bara kan hitta på egna innebörder i den? Den må vara mer eller mindre sann men att göra om den till något den essentiellt inte är eller är motsatt till blir enbart nonsens. Att försöka skapa en starkt dualistisk världsbild från fornnordisk mytologi eller baserad på en indisk gudinna som Kali blir enbart fel. Det blir lika fel som de kristna jag stött på som kallar sig "kristna ateister". En tradition har en mening och om man väljer att använda den på ett annat sätt förlorar den sin mening. Om nu inte dess faktiska innebörd betyder något och man kan hitta på att den står för precis de åsikter man själv har varför hittar du inte på en egen mytologi och skapar ett eget värde i den?

Det verkar dock som att jag i första skedet blandat ihop dig och Pentagrammaton vad gäller dualismen. Dock säger det du skrev en del om dina egna åsikter också - "Men era hånflin kommer blekna bort när Fenrir sliter sig lös från sina kedjor och Surt stormar kosmos tätt följd av sin hord av vredgade kaosjättar." De flesta som uttrycker s.k. anti-kosmiska åsikter är, vare sig de vill kalla sig det eller ej, starka dualister. Och frågan är hur mycket mallar du själv följer. Ditt sätt att skriva minner om diverse texter från de anti-kosmiska satanisterna (vem annars talar om "vredgade kaosjättar"?) och du använder sig av samma mytologier för att förklara din syn på saker. Inte sällan tenderar de att också skriva långt och aningen poetiskt utan att egentligen förklara något metafysiskt. Hur går ditt påstående ovan ihop med din panteism/deism?

De abrahamitiska traditionerna följer dessutom inte mallar slaviskt i alla lägen. De alla bygger tex på starka uppbrytanden av det som var tidigare och även dessa läror förgrenar sig och liksom andra traditioner skiljer sig grenarna åt på betydande punkter.

Nåja, jag kan sitta och vänta på att de vredgade kaosjättarna ska storma kosmos och tvätta bort mitt hånflin. Jag tror inte att det händer inom överskådlig framtid dock...
Ja, jag märker att du har en stark tendens att blanda ihop saker. Det var nämligen Pentagrammaton och inte jag som skrev stycket du citerade. Tråkigt att du således skrev halva ditt inlägg i onödan, men jag ska försöka bemöta de saker du skrev som var riktade mot mig och inte mot den text du trodde att jag skrivit.

Jag förstår inte din premiss om traditioner. Själv har jag aldrig blandat in vare sig fornnordiska eller indiska/indoeuropeiska element i min tro. Ja, jag hämtar en del element från den kaosgnostiska strömningen, men det är enbart på grund av att jag känner igen mig i många av deras doktriner. Jag kallar mig inte kaosgnosticist och har aldrig gjort. Mitt trossystem är mitt eget, och även om det involverar element från befintliga religiösa strömningar så känner jag ingen koppling till dessa. Om jag lånat begrepp och symbolik från existerande strömningar beror det enbart på att dessa redan har formulerat somliga element av min tro på ett sätt som helt överensstämmer med min egen syn, och då ser jag ingen anledning att inte använda mig av dessa element och dess namn/symboler. Skulle jag hitta på egna benämningar för dessa hade de ändå representerat samma sak. Detta gör inte att jag bekänner mig till den religion från vilken de är tagna; att befintliga religiösa element går igen i nya strömningar har varit en väldigt vanlig företeelse genom historien och förblir så.
Senast redigerad av Adversarius 2012-02-20 kl. 19:32.
Citera
2012-02-20, 19:36
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byfåne
Det jag stör mig på inom black metal scenen (alla har vi väll nått vi stör oss på) är avsaknaden av konkretion. Språket flertalet black metal folk använder sig av är dunkelt, det finns ingen jävla substans i åsikterna. Något konkret att ta på. Det är alltid själsligt, spirituellt, ondska, kosmos, folk är hjärndöda, alla är så jävla klämkäcka osv, "själv är jag elit för att jag förstår konstig musik".

Själva black metal filosofin är som så flummig och destruktiv. Det finns som inget konkret att lära sig, eller att hämta av inbitna svartrockare.

NP: Drudk - Why the sun becomes sad
Du har inte övervägt möjligheten att du helt enkelt inte förstår det som sägs? Vad exakt är det du avser med "konkretion"? Vore intressant att höra en mer detaljerad beskrivning.
Citera
2012-02-20, 19:49
Medlem
Imperishables avatar
Nu kommer jag kanske avbryta denna väldigt seriösa diskussion och motsäga att black metal inte ska vara kul men nu är det trots allt vecka 8 och även om jag inte längre har själva lovet är det Sportlov. Så jag har lyssnat igenom Snöbollskrieg och Offerblod i vallabod. Ingen Jesus Krist i vår svarta pist!

NP: Sportlov - Bloddopad av Satan
Citera
2012-02-20, 20:35
Bannlyst
Band: Lifelover
Låt: Myspys
Album: Dekadens
¨
Remarkabelt bra band. Synd att jag aldrig kommer få se dem live.
Citera
2012-02-20, 20:44
Medlem
Pentagrammatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Bra! Du är ännu en av de som omtolkar äldre religioners traditioner för att passa ditt egna psyke som alltjämt inte kan frigöra sig från dualismens bojor. Den gamla nordiska traditionen var icke-dualistisk. Att du och andra försöker att få den till något annat är faktisk patetiskt och visar att ni inte har djupare kunskap. Ni gör detsamma med indisk tradition också. Jag må vara amtörpsykolog men jag är akademiker med inriktning på religion och filosofi med fokus på Satanism

Att du sedan känt Satan sedan du föddes tror jag så mycket jag vill på - åtminstone i en s.k. antikosmisk mening. Precis som de flesta ser man gärna på sin historia och tycker att "det där har alltid varit min hållning" men jag tvivlar att du som 7-åring satt och identifierade dig med destruktivitet. Du beskriver det närmast poetiskt men du ger aldrig några konkreta exempel på hur det tog sig uttryck för dig som ung. Låt mig gissa att det inte gjorde det utöver vad många av oss andra också var inblandade i - högst mänskliga situationer alltså.

Intressant att du ser det som ett gift också. Väljer jag åskådning skulle jag knappast se dess frö som ett gift utan som något positivt (varesig övriga samhället gjorde detsamma eller ej).

"Det här är inget som växt fram i mig efter att ha suttit i mitt pojkrum och onanerat till Mayhems Deathcrush" - Nej men det är där det verkade sluta

NP: Blut aus Nord - Epitome 2

Ja, jag tolkar alla religioners traditioner och läror inom min egna världsbild och använder mig av deras termer för att beskriva min egna världsbild. Det har jag aldrig nekat till och det ser jag inte som något negativt. Samtidigt som jag gör detta ifrågasätter jag mig själv, min tro och allt jag studerar hela tiden om och om igen. Det är detta som är det bästa och renaste sättet att närma sig upplysning. Jag lägger även stor vikt vid att försöka sätta mig in i hur religionerna kom till och hur de som formade de tänkte och fungerade. Jag är inte begränsad av dualism.

Man kan ju diskutera om det är mer imponerande att som du plugga dessa saker akademiskt för att samla ihop poäng på ett papper som du sen kan använda inom samhället för materiell framgång eller som jag att studera intensivt på egen hand med endast törsten efter upplysning som drifkraft och upplysning som mål. Trött på folk som viftar med sina betyg för att imponera med sin överlägsenhet.

Jag ser ju uppenbarligen inte Satanism som något "positivt" och därmed är gift en mycket mer passande term. Det går emot och söker sig bort från det ni är. Ur den synvinkeln är det "ondskefullt". Självklart ser jag det som något "positivt", men det som jag identifierar som positivt är destruktivt för er och den rådande ordningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in