2013-04-01, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smidigast
Det är lite som att vara förälskad då kanske? Då brukar ju det mesta kännas starkare. Fast jag skulle ändå inte kunna klämma i gud i mitt liv.
hehe ännu mer. det går inte sätta ord riktigt, och det är därför jag hoppas fler får uppleva det.
Citera
2013-04-01, 21:26
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Och du kan bevisa att det fanns en tid då ingenting existerade?

Nej det har jag inte sagt. Jag gör bara några antaganden och en slutsats som jag vill diskutera med er. Håller du med del1? Att ingenting leder till ingenting? Kräver inget långt svar, bara ja eller nej räcker.

Ett exempel på vad jag menar med att ingenting leder till ingenting:

Du har ett tomt glas framför dig på ett bord. Den förblir tom (i all oändlighet) då inte någon/något häller vatten i den (dvs ingen yttre påverkan).

Om du svarar nej förklara varför du tycker så.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Dels finns det ju ... som smidigast skrivar ... en del mera mundana upplevelser av det som vanligen tillskrivas religion; och dels har jag för min del ... i mitt existentiella sökande/experimenterande ..... 'upplevd' en omfattande del av det som annars anses vara förbehållit teismen ....

..... UTAN teism.

Ni stoppar ju bara en god-of-gaps in i upplevelserna.
Härligt att du verkar ha haft trevliga upplevelser om jag förstod dig rätt. Vill du utveckla det fetmarkerade vad det är du har upplevt?
Citera
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Håller med dig att tid är uppmätt rörelse. Men tid ger i upphov till att saker och ting kan röra på sig. Avsaknaden av tid medför att saker inte kan förflytta sig. Man kan inte få en evig rörelse om tid inte skulle existera. Den enkla formeln för beräkna sträcka har alla sett, s = v x t. Då det inte finns någon tid finns det heller ingen sträcka. sätt t = 0 så får du s = 0. Slutsats: ingen tid ingen rörelse.

Nu svamlar du: "Rörelse finns för att rörelse finns".

Citat:
Du får kalla han för vad du vill ....

Vilket är vad du gör.

Citat:
...... bara det inte är ingenting eller någonting.

Vad med "vet inte"?

Citat:
Med någonting menar jag allt som finns i universum som har både tid och rum och detta är inte Gud ( eller kalla han för vad du vill).

Falsk dikotomi.
Citera
2013-04-01, 21:28
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jahrusalem
tack för din omtanke broder det uppskattas även om den verkar lite felriktad.
Jag är tillräckligt riktad för att se ditt töcken och som sagt, viljan att behaga, du nämner att det ger dig behag, medan andlighet för det första inte passiviserar utan aktiverar, någiot jag inte kan se hos dig, utifrån hur du svarar, troligtvis är du helt ärligt bara påtänd, något som många är i dessa dagar.....

Skulle vilja se hur du skriver när du inte är påtänd och vurma "andlighet" på samma sätt då, andligt tillstånd är obeskrivbart. du vill fånga någonting och är så klok att du ger dig in i ateism och säger att det saknas något.. säger mig att du är ordentligt i gasen.
Citera
2013-04-01, 21:29
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du upprepar endast ditt ursprungs-perspektiv med exakt samma suspekta semantisk/kognitiva a priori underlag, samma inflikande av 'antaganden' efterhand som det behövs och samma god-of-gaps semantik.

Du kör ... i detaljer ... exakt samma argumentations-stil som 'sanning05'. Det skulle vara intressant att höra vad er högst sannolika gemensama 'apologetics for dummies'-manual hetar.

Jag förstår inte vad du säger, ser inga tydliga argument, kan därför inte kommentera. Vill du att jag ska kommentera dina inlägg så får du använda ett klarare språk som vi alla förstår. Annars har dina kommentarer inget värde i mina ögon.
Citera
2013-04-01, 21:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej det har jag inte sagt. Jag gör bara några antaganden och en slutsats som jag vill diskutera med er. Håller du med del1? Att ingenting leder till ingenting? Kräver inget långt svar, bara ja eller nej räcker.

Varför skulle någon vara låst i ja/nej svar som har sina underlag i dina falska dikotomier? Det är dumfråga-metoden du är inne på nu.

Citat:
Du har ett tomt glas framför dig på ett bord. Den förblir tom (i all oändlighet) då inte någon/något häller vatten i den (dvs ingen yttre påverkan).

Om det är en analogi, då är den falsk.
Citera
2013-04-01, 21:32
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
hehe ännu mer. det går inte sätta ord riktigt, och det är därför jag hoppas fler får uppleva det.

Det är biologiskt, vet du.
http://www.independent.co.uk/news/science/belief-and-the-brains-god-spot-1641022.html

Eftersom tron är evolutionärt betingad kan man alltså dra slutsatsen att inte tro på evolution är evolutionärt betingat.
Citera
2013-04-01, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Jag är tillräckligt riktad för att se ditt töcken och som sagt, viljan att behaga, du nämner att det ger dig behag, medan andlighet för det första inte passiviserar utan aktiverar, någiot jag inte kan se hos dig, utifrån hur du svarar, troligtvis är du helt ärligt bara påtänd, något som många är i dessa dagar.....

Skulle vilja se hur du skriver när du inte är påtänd och vurma "andlighet" på samma sätt då, andligt tillstånd är obeskrivbart. du vill fånga någonting och är så klok att du ger dig in i ateism och säger att det saknas något.. säger mig att du är ordentligt i gasen.
att du sänker dig till att komma med knarkanklagelser säger väl mer om ditt sätt att resonera med människor. jag känner inte att jag behöver svara på det. men jag är villig att ge dig ett nytt försök. igen..
Citera
2013-04-01, 21:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag förstår inte vad du säger, ser inga tydliga argument, kan därför inte kommentera. Vill du att jag ska kommentera dina inlägg så får du använda ett klarare språk som vi alla förstår. Annars har dina kommentarer inget värde i mina ögon.

Om du vill tas på allvar, skapa då riktiga argument med riktig logik m.m. istället för att snickra ihop din egen nonsens-metodologi som är en travesti på logik och sund argumentation.

För sen att förvänta dig, att du skall bemötas på samma sandlåda-nivå som du själv användar.
Citera
2013-04-01, 21:36
Medlem
Citat:

Ett exempel på vad jag menar med att ingenting leder till ingenting:

Om du svarar nej förklara varför du tycker så.

Det brukar ofta refereras till Lawrence Krauss och hans bok A universe from nothing i dylika debatter, själv anser jag mig inte besitta tillräcklig kompetens för att svara på frågan.

Jag har dock svårt att se varför vi skall anta att det funnits en tid då "ingenting" var allt som existerade, eller om det ens är möjligt för "ingenting" att existera, eller tills dess vi har en vetenskaplig definition på "ingenting"
Citera
2013-04-01, 21:42
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
att du sänker dig till att komma med knarkanklagelser säger väl mer om ditt sätt att resonera med människor. jag känner inte att jag behöver svara på det. men jag är villig att ge dig ett nytt försök. igen..
Du ser ju själv hur du svarar, att jag nagriper/anklagar/ enbart ur den simpla saken att jag noterar hur luddigt påverkad du är, lite synd att du ser det som "attack" men jag har rätt att ge min syn på saken och det är utan tvekan att du är i gasen, med den ljusgråblåpastelliga tron att alla borde känna elelr uppleva som du.

Sedan har många människor sina andliga faser vilka utlöser sig på olika sätt och vis och vid olika tider i livet, , jag bara säger att du är naiv och lite toppad, i att påstå att det saknas rymd eller reflektionsrikedom i ateistiskt förhållningssätt, anser t.o.m att du aldrig når de höjder som ateistiskt läge ger, då ateism isf skulle kunna handla om total frihet, så lille vän.. det enda jag nopterade och fyllde i lite grand, var att du har en snedvinklad erfarenhet i att t.ex inbilla dig en massa om ateism, att det skulle vara bra? att ha en gud att lyda under? nej tack... fortsätt du i dimman, må bra, så slipper du reagera med våld i alla fall, då många gör det, utan sina pantade anledningar att hänga och klänga vid en gud (som alltid är påhittad dessutom, men det tror jag du redan vet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in