2013-04-01, 21:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
och dels har jag för min del ... i mitt existentiella sökande/experimenterande ..... 'upplevd' en omfattande del av det som annars anses vara förbehållit teismen ..... UTAN teism.

Citat:
Ursprungligen postat av jahrusalem
Härligt att du verkar ha haft trevliga upplevelser om jag förstod dig rätt. Vill du utveckla det fetmarkerade vad det är du har upplevt?

En 'helig ande'; bhakti-hänryckelse; något onamngivet inom asa-tron; neo-teosofisk esoterism + en del som inte är teistisk relaterat, men hör till inom asiatisk semi-religion (~t.ex. upplevelse av 'halvguder' o.dyl).

Möjligt att jag har glömd något ... vilket iofs är irrelevant, för teist-pådyvlare har vanligen så selektiva minnen, att det obekväme filtreras bort omedelbart.
Citera
2013-04-01, 21:47
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Nu svamlar du: "Rörelse finns för att rörelse finns".

Det är du som svamlar. Du har ingen aning om vad jag och Reymont diskuterar.
"Rörelse finns för att rörelse finns" ? vet inte vad du menar, har inte heller sagt det.

Citat:

Citat:
Du får kalla han för vad du vill ...

Vilket är vad du gör.

Ja precis, vart vill du komma?

Citat:

Citat:
...... bara det inte är ingenting eller någonting.

Vad med "vet inte"?

Förstår inte vad du säger.

Citat:

Citat:
Med någonting menar jag allt som finns i universum som har både tid och rum och detta är inte Gud ( eller kalla han för vad du vill).
Falsk dikotomi.

Falsk dikotomi? Kan du peka var i meningen det är falsk dikotomi.
Citera
2013-04-01, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Du ser ju själv hur du svarar, att jag nagriper/anklagar/ enbart ur den simpla saken att jag noterar hur luddigt påverkad du är, lite synd att du ser det som "attack" men jag har rätt att ge min syn på saken och det är utan tvekan att du är i gasen, med den ljusgråblåpastelliga tron att alla borde känna elelr uppleva som du.

Sedan har många människor sina andliga faser vilka utlöser sig på olika sätt och vis och vid olika tider i livet, , jag bara säger att du är naiv och lite toppad, i att påstå att det saknas rymd eller reflektionsrikedom i ateistiskt förhållningssätt, anser t.o.m att du aldrig når de höjder som ateistiskt läge ger, då ateism isf skulle kunna handla om total frihet, så lille vän.. det enda jag nopterade och fyllde i lite grand, var att du har en snedvinklad erfarenhet i att t.ex inbilla dig en massa om ateism, att det skulle vara bra? att ha en gud att lyda under? nej tack... fortsätt du i dimman, må bra, så slipper du reagera med våld i alla fall, då många gör det, utan sina pantade anledningar att hänga och klänga vid en gud (som alltid är påhittad dessutom, men det tror jag du redan vet).
säger han som faktiskt stavar och använder meningar som om han faktiskt vore påverkad "nagriper", "ljusgråblåpastelliga tro", "noptera". haha. jag gillar dock hur du skriver. fortfarande tillskriver du mig lite väl mycket egenskaper och påståenden som inte riktigt stämmer.

jag tror att om du skulle vara lite mer saklig i dina argument så skulle vi nog komma längre än att mumla om "påtänd" och "fortsätt lev i dimman".

försök igen. vad är det du egentligen vill säga? det enda jag egentligen skrev var att gud är en känsla och jag hoppas att fler får uppleva den. i princip ingenting du skrivit till mig har handlat om det jag skrivit. men jag är villig att ge dig ett tredje försök broder. frid
Citera
2013-04-01, 21:53
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Det brukar ofta refereras till Lawrence Krauss och hans bok A universe from nothing i dylika debatter, själv anser jag mig inte besitta tillräcklig kompetens för att svara på frågan.

Jag har dock svårt att se varför vi skall anta att det funnits en tid då "ingenting" var allt som existerade, eller om det ens är möjligt för "ingenting" att existera, eller tills dess vi har en vetenskaplig definition på "ingenting"

Tack för ett ärligt svar. Vi behöver alltså en vetenskaplig definition av "ingenting". Vad anser du om definitionen av "någonting" i mina tidigare inlägg? Finns det en vetenskaplig definition?
Citera
2013-04-01, 21:54
Medlem
BlackJewels avatar
Jahrusalem : du ska väl ine behöva ha ångest över att tända på lite.. vill bara säga att när jag läste bogo´s kommentar om teistproklamatörers iver att alla borde bli lika ilskna som dem, men att selektiva minnet omedelbart fäller bort det obehagliga som den religionsdogmatiska hjärntvätten orsakat i dem, vid lite intag av stoff.. ja, varför det krasst sett, skulle kunna vara bättre med påtända teister än klarsynta teister - hellre en passiv militarist än en aktivt galopperande gudsvurmare som kolliderar sig med huvudet före och får ont p.g.a det.

Så skäms inte ... men maximerat klok kan du inte räkna med att bli, det får jag ju tillägga! det märktes vad gäller orientering i ordet ateism.
Citera
2013-04-01, 21:55
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Om du vill tas på allvar, skapa då riktiga argument med riktig logik m.m. istället för att snickra ihop din egen nonsens-metodologi som är en travesti på logik och sund argumentation.

För sen att förvänta dig, att du skall bemötas på samma sandlåda-nivå som du själv användar.

Förvänta dig inte att du ska få kommentarer från mig om du inte har tydliga argument, där följande ska ingå: antaganden samt en slutsats. Enkelheten är alltid nyckeln till framgång.
Citera
2013-04-01, 21:56
Bannlyst
Citat:
En 'helig ande'; bhakti-hänryckelse; något onamngivet inom asa-tron; neo-teosofisk esoterism + en del som inte är teistisk relaterat, men hör till inom asiatisk semi-religion (~t.ex. upplevelse av 'halvguder' o.dyl).

Möjligt att jag har glömd något ... vilket iofs är irrelevant, för teist-pådyvlare har vanligen så selektiva minnen, att det obekväme filtreras bort omedelbart.
så du har känt den heliga anden menar du?
Citera
2013-04-01, 22:02
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jahrusalem
säger han som faktiskt stavar och använder meningar som om han faktiskt vore påverkad "nagriper", "ljusgråblåpastelliga tro", "noptera". haha. jag gillar dock hur du skriver. fortfarande tillskriver du mig lite väl mycket egenskaper och påståenden som inte riktigt stämmer.

jag tror att om du skulle vara lite mer saklig i dina argument så skulle vi nog komma längre än att mumla om "påtänd" och "fortsätt lev i dimman".

försök igen. vad är det du egentligen vill säga? det enda jag egentligen skrev var att gud är en känsla och jag hoppas att fler får uppleva den. i princip ingenting du skrivit till mig har handlat om det jag skrivit. men jag är villig att ge dig ett tredje försök broder. frid
Saklig? Saken är... gud? .. ja men gud är DIN känsla, du har blivit triggad av någonting ikväll som ger dig detta känsloläge och jag har svarat alldeles relevant på din gudomliga känsla gentemot t.ex ateism, inget värre - däremot blev du putt över att behöva bli kallad för knarkare, det var förstås ine min mening att etikettera dig som knarkare, men övertygelsen om att gud härskar + lite stoff, kan bli en kombination som ger ett töcken utan dess like, tror inte du är kapabel att diskutera sak - det blir cirkuationsargument, rotationsrundor där den sketna saken handlar om huruvdida du har rätt att omskriva konkreta saker till gud, något jag ser som patetiskt, men du ser som skönt.. det är då jag menar att du är påtänd, elelr avtrubbad.

Resten får du förklara själv - är dina känslor alltså så viktiga, är det därför ni trosfanatiker alltid KÄNNER er dåliga, när ni blandar ihop kroppsliga nerver med gud? Jag menar att vi har ett språk för att utveckla oss, inte för att stagnera hur som helst. Men gud är som en mental bromskloss, så ja, så fick du annan version istället för min påtändningsteori om dig, värst vad du blev intressant då! men visst... gud har kommit ned något till dig...
Citera
2013-04-01, 22:06
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Håller med dig att tid är uppmätt rörelse. Men tid ger i upphov till att saker och ting kan röra på sig. Avsaknaden av tid medför att saker inte kan förflytta sig.

Tid är uppmätt rörelse var det va! Då är det inte tiden som får saker att röra på sig, det är väl fortfarande energin som sätter fart på saker och tiden som mäter energins rörelse.

Eftersom jag fortfarande talar om ett hypotetiskt universum så kan det finnas energier som är oändligt snabba och därmed skulle vara överallt hela tiden och därmed orörliga, oföränderliga och eviga.

Citat:
Du får kalla han för vad du vill bara det inte är ingenting eller någonting. Med någonting menar jag allt som finns i universum som har både tid och rum och detta är inte Gud ( eller kalla han för vad du vill).

Ja men då har du väl inte bevisat gud, eller hur?
Citera
2013-04-01, 22:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är du som svamlar. Du har ingen aning om vad jag och Reymont diskuterar.
"Rörelse finns för att rörelse finns" ? vet inte vad du menar, har inte heller sagt det.

Jo, jag vet vad du och Reymont diskuterar.

Citat:
Ja precis, vart vill du komma?

Att du är en semantisk akrobat.

Citat:
Förstår inte vad du säger.

Förvänar mig inte alls.

Citat:
Med någonting menar jag allt som finns i universum som har både tid och rum och detta är inte Gud ( eller kalla han för vad du vill).

Citat:
Falsk dikotomi

Citat:
Falsk dikotomi? Kan du peka var i meningen det är falsk dikotomi.

Hur vet du att 'gud' inte .... exklusivt .... kan vara/vara-en-del-av universum?

Du förstår uppenbarligen inte vad en falsk dikotomi är.
Citera
2013-04-01, 22:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tack för ett ärligt svar. Vi behöver alltså en vetenskaplig definition av "ingenting"?

Snarare en filosofisk.
Citera
2013-04-01, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Saklig? Saken är... gud? .. ja men gud är DIN känsla, du har blivit triggad av någonting ikväll som ger dig detta känsloläge och jag har svarat alldeles relevant på din gudomliga känsla gentemot t.ex ateism, inget värre - däremot blev du putt över att behöva bli kallad för knarkare, det var förstås ine min mening att etikettera dig som knarkare, men övertygelsen om att gud härskar + lite stoff, kan bli en kombination som ger ett töcken utan dess like, tror inte du är kapabel att diskutera sak - det blir cirkuationsargument, rotationsrundor där den sketna saken handlar om huruvdida du har rätt att omskriva konkreta saker till gud, något jag ser som patetiskt, men du ser som skönt.. det är då jag menar att du är påtänd, elelr avtrubbad.

Resten får du förklara själv - är dina känslor alltså så viktiga, är det därför ni trosfanatiker alltid KÄNNER er dåliga, när ni blandar ihop kroppsliga nerver med gud? Jag menar att vi har ett språk för att utveckla oss, inte för att stagnera hur som helst. Men gud är som en mental bromskloss, så ja, så fick du annan version istället för min påtändningsteori om dig, värst vad du blev intressant då! men visst... gud har kommit ned något till dig...
Ja, mina känslor är mina känslor. Det har du alldeles rätt i. En känsla är subjektiv. Det jag skrev var att jag hoppades att fler skulle få känna denna känsla Det var inte meningen att trampa dig på nån tå, själva poängen var att i och med att Gud är något subjektivt så finns det ingenting att bevisa. Således är den här debatten en evighetsprocess där vi inte kommer någonstans fram tills vi har mer att komma med.

Vad för konkret sak har jag omskrivit till gud förresten? Om vi nu ska förhålla oss till saklighet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in