Jag menar att du, med ett resonemang, låter vederlägga solipsism bortom allt möjligt tvivel. Huruvida du väljer att kalla det 'positivism' eller ej är mig egalt. Att säga att du "inte sysslar med sånt" låter närmast kunskapsfientligt. Menar du att är berättigat att acceptera ett 'det bara är så-resonemang' i detta fall? Om så är fallet vore det intressant att se ett argument för det.
Syftet med tråden är att bevisa Guds existens. Det verkar ofruktbart att göra detta på empiriska grunder. Därför menar jag att trådens riktning bör gå i en annan riktning — mot det rena resonerandet — för att undvika att diskussionen stagnerar.
Försök rensa perspektiv och konklusioner HELT från closet-positivism, och se vilka resultat du skulle få, om du opererade med ren relativism.
Hurvida empiri är en del av ett 'guds'-bevis beror på 'guden' i fråga.
Citat:
I grund och botten utgår även du från metafysiska antaganden.
Försök rensa perspektiv och konklusioner HELT från solipsism och navelbeskådande kartesianism, och se vilka resultat du skulle få, om du opererade med ren relativism.
Jag ser metafysiken som en makt som har tolkningsföreträde.
Märklig syn.
Citat:
Okej. Kan du då säga vad det betyder? Om jag säger till en handlare att jag vill ha lagom många apelsiner? Vad betyder det? Skulle du förstå vad jag menade?
Min poäng var att språket är betydligt vagare än vad man tror. Trots det verkar det fungera utmärkt i de flesta situationer. Om du hade köpt apelsiner av mig innan hade det förmodligen inte varit några problem, för att ge ett trivialt exempel.
Citat:
Nja, kanske, men är det inte där vi hamnar till slut?
Det är möjligt, men är det verkligen relevant i den här tråden?
Citat:
Jo, det gjorde han, men inte i det fall jag tog upp.
Så vad är då 'tinget i sig'?
Citat:
Att vi upptäcker att andra har samma slags trancendentalt jag, ger väl vår konsensus en indikation på.
Konsensus skulle lika gärna kunna indikera att du gärna håller med dig själv, om man nu vill vara sån.
Citat:
Missade visst att svara på den här. Nej, jag ser inte texten som tillräcklig. Eftersom vi diskuterar vill jag veta din position, då jag inte har nån lust att skriva essäer. Om du är neutral så vill jag veta det. Har ingen lust att ödsla energi på någon som inte har någon åsikt.
Min åsikt är att det där är en oerhört ofruktbar inställning. Varför skulle en åsikt vara nödvändig för att föra en diskussion framåt? Måste varje argument indirekt vara ett känsloargument? Att ha en fast 'åsikt' eller 'position' är ren dogmatik i dessa sammanhang. Dessutom valde du själv att "ödsla tid" genom att börja skriva till mig. Själv ser jag ingen större anledning till att fortsätta den här diskussionen.
Försök rensa perspektiv och konklusioner HELT från closet-positivism, och se vilka resultat du skulle få, om du opererade med ren relativism.
Varför det? Att du inte ens bemödar dig att ge något argument för varför jag ska "operera med ren relativism" indikerar endast att du väljer att blunda för de uppenbara bristfälligheterna. Jag tvivlar på att du faktiskt har din ontologi på det torra.
Hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga, när du inte ser bjälken i ditt eget? Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt öga, så kan du se klart och ta bort flisan ur din broders.
Hoppas att det lilla bibelcitatet är tillräckligt provocerande för att du ska få tummen ur och ge mig ett argument för relativismens påstådda suveränitet.
Citat:
Hurvida empiri är en del av ett 'guds'-bevis beror på 'guden' i fråga.
Gud i sin mest 'opersonliga' och 'abstrakta' form.
Citat:
Försök rensa perspektiv och konklusioner HELT från solipsism och navelbeskådande kartesianism, och se vilka resultat du skulle få, om du opererade med ren relativism.
Som ovan. Du har ännu inte presenterat något argument. Varför skulle jag "rensa perspektiv" om du inte ens ger en motivering? Det du skriver nu börjar ärligt talat påminna om 'apologeternas' argumentationsstil: "Acceptera Jesus i ditt liv och se vilka resultat du skulle få".
Ja, det är ju lätt att säga. Det är ju i det närmaste plågsamt att diskutera sånt här med några få meningar. Du ställde en fråga om ontologin som jag tyckte var alltför omfattande att svara på. Det är därför lika bra att jag ger dig min syn på tillvaron så att vi slipper fler tjafs om olika begrepp.
Jag är enig med Derrida om att det inte finns någon metafysisk närvaro varken hos subjektet eller objekten som gör att vår verklighet går att tolka, utan hjälp av en frånvaro. I detta perspektiv blir den andre/frånvaron en förutsättning för existensen. Allt och alla är beroende av det andra för att kunna tolka, kommunicera och existera överhuvudtaget. Det finns inget övernaturligt: högre, renare, enhetligare, som är centrum för tolkningen av tillvaron.
De ideal som vi människor bygger upp tillsammans och använder oss av som "sanningar" är just mänskliga ideal och inte övernaturliga. Lagar, regler, moral är möjliga att förändra när vi människor inte längre ser dem som ideala.
Citat:
Min poäng var att språket är betydligt vagare än vad man tror. Trots det verkar det fungera utmärkt i de flesta situationer. Om du hade köpt apelsiner av mig innan hade det förmodligen inte varit några problem, för att ge ett trivialt exempel.
Jo, det kan trivialt sett, både vara vagt och starkt. Språket kan också leda till grava missförstånd som leder till krig och elände. Jag förstår inte vart du vill komma: språket är vagare än vad vi tror ändå fungerar det utmärkt?
Citat:
Det är möjligt, men är det verkligen relevant i den här tråden?
Ja, det kan det vara.
Citat:
Så vad är då 'tinget i sig'?
Fråga Kant Nej men allvarligt. Jag tog Kant som exempel för att svara på hur det trancendentala jaget kom ut till objekten, eftersom jag misstänkte att du läst honom. Det var dumt av mig. Kants metafysik är i mina ögon klantig.
Citat:
Konsensus skulle lika gärna kunna indikera att du gärna håller med dig själv, om man nu vill vara sån.
Det förstår jag inte. Konsensus innebär väl att vi lyckas hitta en gemensam position och inte att var och en håller med sig själv. Det finns ju faktiskt exempel på att vi lyckas övertyga, eller närma oss varandra, genom att förhandla.
Citat:
Min åsikt är att det där är en oerhört ofruktbar inställning. Varför skulle en åsikt vara nödvändig för att föra en diskussion framåt? Måste varje argument indirekt vara ett känsloargument? Att ha en fast 'åsikt' eller 'position' är ren dogmatik i dessa sammanhang. Dessutom valde du själv att "ödsla tid" genom att börja skriva till mig. Själv ser jag ingen större anledning till att fortsätta den här diskussionen.
Jo, visserligen har du en poäng i det du säger. Men nu är det ju så att jag är metafysikkritiker och om jag då diskuterar med någon som inte har en metafysisk uppfattning, så faller ju hela diskussionen platt. Vi kan visserligen diskutera metafysikkritiken i sig, hur relevant den är, osv... Nu är det kanske inte rätt tråd att göra det i då vi är här, antingen för att bevisa guds existens, eller för att argumentera mot bevisen.
Jag ska ändå svara dig på frågan som du ställde till Bogomil: Vilken fördel ett relativistiskt perspektiv har framför ett metafysiskt.
Det handlar om synen på den andre. I metafysiken är den ene/närvaron/det rena/det högsta mm, det som är det ideala och det andra, är det icke önskvärda som ska bekämpas.
I Derridas relativism är den andre förutsättningen för existensen. Den andre bör respekteras eftersom ingen kan leva utan den andre. En sån syn garanterar en respekt för den andre i stället för att bekämpa den andre. Väldigt kortfattat.
Living requires forming some set of views about the world. These views necessarily rest on core consciously or unconsciously held metaphysical assumptions. According to Derrida, these core assumptions contain a decision about how to structure fundamental oppositions--oppositions such as good/evil, life/death, pain/pleasure, love/hate, male/female, self/other, etc. However, abstract, allegorical, and/or unconscious that decision may be, it nevertheless serves as a prime resource for the general structuring of oppositional tensions. This grounding then serves as a primary intuition and a ready template when encountering relationships and conflicts that arise in day-to-day living. And the way in which conflict is approached in day-to-day living figures crucially in determining the quality of individual and community life. As experts on conflict assessment and management have discovered, the approach to and structuring of conflict has much to do with the potential for moving it in productive (cooperative) or destructive (violent) directions.
Metaphysical positions that postulate a cosmic oneness or a fundamental unity at the heart of being accomplish a kind of violence toward the other. These positions, whether viewed as varieties of "transcendentalism" or "monism," include the possibility for attaining forms of pure transcendence. Here every manner of otherness ceases to be other through varieties of denial ranging from appropriation, as when discovered to be error or illusion (all is really one), or cleansing (sacrifice or redemption) as when found to be a contamination, an accident in essence that must be "repaired." In a unitary model the dynamic tension between self and other collapses and this collapse is viewed as a goal and a cause for celebration.
As a model for human conflict in the real world this metaphysical approach to opposition provides, on the one hand, momentum for varieties of colonialism (understood broadly) and, on the other hand, incentive for scapegoating. Here monism manifests itself as a polarizing monistic antagonism because it induces an identification of otherness as inessential intrusion and thereby worthy of appropriation or elimination in the endeavor to restore the whole to its pure and natural state. The transcendentalism implicit in monist metaphysical positions induces a focus on various programs of self perfection as improved self-awareness, higher consciousness, self-actualization, and ultimately self-transcendence into the ultimate oneness of pure consciousness or pure being.
By contrast the deconstructive approach advocated by Derrida moves the emphasis away from becoming a pure or highest self or consciousness toward becoming a better partner.
For the record: Ordet "scientism" refererar till den grupp inom vetenskapen, som har sitt filosofiska underlag i positivistisk materialism.
Och positivistisk materialism i vetenskaplig bemärkelse, är inget annat än att uppskatta materia, kemi, fysik, biologi ; kort sagt naturvetenskap och då betyder det inte som skällsord utan med humana underförstådda givna flödet, vore inte humanism inkorporerat i positiv materialism, så skulle man aldrig kunna bygga konstruktivt, producera konstruktivt eller öht ha människors bästa i fokus; när det däremot är avvikelser eller mr´ärkliga diskrepanser kan det vara humanoria som tar överhanden i navigerandet av s.k positiv materialism.. det finns puckor där också, inte anbart i religion, t.o.m storpuckon som är närmast analfabetiska, analfabetism har i sig varit skällsord länge, men det har med råvaruutvinning att göra, viss kvot människor FÅR INTE, delges eller tillhandahållas kunskap.
En sko som klämmer eller jag vill säga ett trassligt gökbo som ger sig till känna rätt ofta här och var.
Inte för att inte svenska skolan haft allt, precis allt... men kanske för få resurser har givits åt antal människor.. det är långt ifrån kvalitet ensamt som kan tillgodose säkran av allmänbildning, krävs antal också.
Så där har man kört felkalkyleringar över en kam och ensidigt inriktat sig på "konsumism" eller oproportionerlig konsumentmani. Bara min personliga åsikt. Att det utarmar, ger andefattiga tankeförmågor. En förtryck som kan vara rätt mycket värre än lite bibelläsning och sociala gemenskaper i kyrkor, hur vedervärdig bibeln än är för dem som hatar den.
Men allt detta är OT, det hör inte hemma i forum religion. Hör hemma i vetenskap/utbildning./samhällsplanering kanske, rätt man på fel plats osv. Fel man på udda plats och krypticism.
Dessutom.. så är det humanism ur det psykosociala, socialpsykiatriska perspektivet, som varit mastodontstort område bredvid medicin, som alltid varit och är grundläggande i samhällskontext och med det också religiösa kontext, då nu kyrkor, haft och har mening för folk.. svårt att undvika vad människor tillskriver kyrkorna för värden, enl. statistik betyder det för många allt, deras värld rasar... utan kontakt med nätverken, något som kan utnyttjas och också har gjorts. Ger ingen statistik, jag är själv inte statistiker men förstår litegrand.
Sedan kom etnologin på tapeten och med det försök till tredje världskrig. Ett helt annat kapitel. Enda kopplingen till tråden skulle vara att man ville bevisa att gud inte finns. Det görs i en handvändning om jag säger.