2010-03-04, 09:51
Avslutad
Exemplet med att de civilisationer som kommer finnas om miljontals år, när galaxerna är för långt ifrån varandra för att observera, och därför kommer dom inte förstå big bang teorin utan ha någon annan felaktig teori, är intressant.

Man då kan ju tänka sig de civilisationer som fanns på något sätt INNAN big bang resonerade att vi som uppstår EFTER big bang aldrig kommer förstå vad som fanns innan, och många av "OSS" kommer därför vilja dra slutsatser, te att det var en gud som skapade vårat universum.

Blev lite luddigt men hoppas poängen framgår.
Att likt de framtida civilisationer inte kommer förstå big bang utan bygga felaktiga skapelse teorier, kanske skapade på religiösa grunder så har vi drar vi (dagens religiösa dvs) själva den felaktiga slutsatsen att gud måste ligga bakom big bang.
Citera
2010-03-04, 10:44
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Nej jag håller med dig till stor del, poängen är i alla fall att det finns saker i universum långt bortom våra begrepp och våran vetenskap. Därför menar jag att det är en märklig inställning att helt säkert kunna avsäga en Gud.
Av vilken anledning måste alltid människans oförmåga att förklara allt i detalj, utmynna i "konstruktionen" av en tänkt men ännu mer oförståelig skaparkraft, vars tillkomst saknas minsta belägg för?

Citat:
Det låter inte helt otroligt att det finns en evig och ickeorsakad energi i universum.
"inte helt otroligt"??? Vad ger anledning att uttrycka saken så?

Citat:
Om det sedan är en personlig Gud är en annan fråga.
Fullständigt teoretiska tankegångar som det saknas minsta belägg för. Vad vi med säkerhet vet är att vi ingenting vet om energins tillkomst. Den kunskapen ger oss inte rätt att påstå det "inte vara helt otroligt" med existensen av en allsmäktig skapare av världsalltet. Det antagandet är logiskt sett det minst sannolika. Man kan knappast ersätta problemet (frågeställningen om hur något stegvis kan skapas utan någon intelligent konstruktör) med att i tanken konstruera en konstriktör - mer komplex än något vi känner - som själv inte behövt skapas!
Citera
2010-03-04, 11:29
Medlem
Protoman85s avatar
En fråga som förbryllar mig i all oändlighet är om universum är oändligt eller ändligt. Inget kan vara oändligt, men om det är ändligt vad ligger då utanför det? Men skillnaden mellan mig och en religiös är att jag nöjer mig med att inte veta. Hellre inte veta än att tro utan bevis.
Citera
2010-03-04, 11:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Protoman85
Inget kan vara oändligt

Förklara varför inte, är du snäll.
Citera
2010-03-04, 12:15
Medlem
Protoman85s avatar
Jag vet inte.
Citera
2010-03-04, 12:32
Avslutad
Citat:
Jag vet inte.

Bara för att vi har svårt att greppa något, betyder inte att det inte existerar.

Du gör nästan samma misstag som de religiösa, som förutsätter något (gud) bara för att dom själva inte förstår bättre.

No offence alltså, bara en reflektion
Citera
2010-03-04, 16:28
Medlem
TangbuaTs avatar
Det är svårt att bevisa guds existens för någon annan än gud själv.
Trådstartaren var ju intresserad av kristendommens gud, altså jesus kristus - citat/själv gud och alltid nära fadern/ från något av breven i biblen, håller inte reda på vilket och vilken vers - sök själv och du skall finna)
Citera
2010-03-04, 16:32
Medlem
TangbuaTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Bara för att vi har svårt att greppa något, betyder inte att det inte existerar.

Du gör nästan samma misstag som de religiösa, som förutsätter något (gud) bara för att dom själva inte förstår bättre.

No offence alltså, bara en reflektion

bara för att jag inte förstår behöver jag inte vara dum och ignorant eller hur?
Citera
2010-03-04, 16:39
Medlem
TangbuaTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TangbuaT
bara för att jag inte förstår behöver jag inte vara dum och ignorant eller hur?

Jag kanske tror!
Citera
2010-03-04, 17:10
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
En fråga som förbryllar mig i all oändlighet är om universum är oändligt eller ändligt. Inget kan vara oändligt, men om det är ändligt vad ligger då utanför det? Men skillnaden mellan mig och en religiös är att jag nöjer mig med att inte veta. Hellre inte veta än att tro utan bevis.
Även om jag har en tro, så vet ju inte jag mer än dig om universum.. För mig är snarare tron en hjälp i vardagen, och jag söker kraft och styrka i bönen, en slags ledning i mitt liv.

Tron ger mig dock, hoppet om en dag får komma till den som jag tror skapat oss, jag lever i en förströstan till detta. Men jag vet ju inte om Gud finns.
Det är heller inte så att min Gudstro får mig att sluta fascineras av vårt mäktiga universum.
Gudstron ger mig så att säga inget färdigt svar till det hela. Utan som jag sade tidigare, det ger mig, hopp och förtröstan.
Citera
2010-03-04, 17:31
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Tänk själv så inser du förhoppningsvis hur pass orealistiskt det är.

...eller just ja.

Jag behover tanka i ca 5 sekunder innan jag inser att det ar vansinne att tro att hela jorden och universum skapats av en slump. Gud har talat till mig och kallat mig. Det racker som bevis for mig. Bara det att Jesus sager att man skall valja den lilla porten....inte den stora som dom flesta manniskor valjer sager en hel del. Dom flesta vagrar tro och valjer darfor den stora porten.
Angaende vad som ar orealistiskt sa kan man ju stalla sig fragan...Vad ar mest orealistiskt...Att t.ex tiden ar evig eller att tiden kommer att ta slut....Tycker att alla kan ta och fundera pa denna fraga en stund. Da inser man att bagge sakerna ar for en manniska lika orimligt.

Verkar ha ett amerikansk tangentbord just nu...darav stavningen....
Citera
2010-03-04, 18:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jag behover tanka i ca 5 sekunder innan jag inser att det ar vansinne att tro att hela jorden och universum skapats av en slump.

Men håller du inte med om att tex vädret är slumpmässigt?
Om man kan acceptera slumpmässiga saker i naturen, så är det väl inte så konstigt acceptera jorden skapades av en slump genom att stenar och stoft klumpade ihop sig på ett visst sätt, en gång i tiden?

Eller hur hade du tänkt att jorden skapades?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in