2013-02-03, 02:53
Medlem
logik skapar olösbara paradoxer så bli religös och lev lyckligt.
Citera
2013-02-03, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DarkBackground

Nah, det är snarare tvärt om. Religionen skapar paradoxerna, logiken löser upp dem.
Citera
2013-02-03, 12:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkBackground

Logiken har sin egen 'självkritik', som sättar en gräns för det logisk 'valida'.

Men det krävar lite mental aktivitet, så självklart är religion bättra för den intellektuellt inkompetenta eller generellt lata person.
Citera
2013-02-04, 08:29
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag anser att potentialet för logik är medfött.

Även en del däggdjur kan t.ex. 'experimentera' och förstå kausala sammanhang.

Och en del fåglar. Kråkfåglar och papegojor har högt utvecklat kausalt tänkande.

Ta t.ex. kråkorna i japan. De lärde sig att för att komma åt valnötterna kunde de lägga dem på vägen så kör bilar över dem. Inte nog med det, de lägger valnötterna på ett övergångsställe med trafikljus och passar på att hämta krosset när det är rött ljus för bilarna.
Citera
2013-02-07, 21:57
Medlem
Troll0lzs avatar
Tänkte att jag postar detta i denna tråden istället för att skapa en ny;

Ronald "Ron" Wyatt har hittat flertalet bibliska objekt. Något som är ett faktum, men som forskarvärlden förnekar och förkastar eftersom forskarvärlden är evolutions-indoktrinerad.

Bara ännu ett bevis på att Gud existerar och på att Guds Ord (Bibeln) är Sanning.

Väljer du, mot alla odds, att ändå förneka dessa fynd.. ja, då är även du evolutions-indoktrinerad och vill inte känna Sanningen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ron_Wyatt
http://en.wikipedia.org/wiki/Ron_Wyatt#Claimed_discoveries
Citera
2013-02-07, 23:30
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troll0lz
Något som är ett faktum, men som forskarvärlden förnekar

Jag ser INGA faktum i denna text. Var är bevisen för dessa föremål?

Till och med många hardcore-kristna gillar honom inte:

Citat:
Wyatt's fellow evangelicals have also been critical: Answers in Genesis called Wyatt's claims "fraudulent,"[14] and one Seventh-day Adventist professor of archaeology sums up Wyatt's Noah's Ark and anchor stones claims in these words: "While the Durupinar site is about the right length for Noah's ark, [it is] ... too wide to be Noah's ark. Wyatt has claimed that the "boat-shapedness" of this formation can only be explained by its being Noah's ark, but both Shea and Morris have offered other plausible explanations. Likewise, Wyatt has argued that the standing stones he has found are anchors, while Terian is aware of similar stones outside the Durupinar site area that were pagan cultic stones later converted by Christians for Christian purposes."
Citera
2013-02-07, 23:43
Medlem
Troll0lzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tungatorsk
Jag ser INGA faktum i denna text. Var är bevisen för dessa föremål?

Till och med många hardcore-kristna gillar honom inte:

Bevisen för dessa föremål har ju givetvis mörkats eftersom hela forskarvärlden är evolutions-indoktrinerad..

Förstår att många kristna är emot denna mannen. Det är ju väldigt kontroversiella objekt han har funnit.
Citera
2013-02-07, 23:50
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:
Bevisen för dessa föremål har ju givetvis mörkats eftersom hela forskarvärlden är evolutions-indoktrinerad..

Du vet väl att majoriteten av Kristna nuförtiden tror på evolution och samtidigt på Gud? Och vad har evolution med dessa föremål att göra om jag får fråga?

Citat:
Förstår att många kristna är emot denna mannen. Det är ju väldigt kontroversiella objekt han har funnit.

Du hör väl hur idiotisk det du säger låter? Varför skulle INTE kristna stötta honom till hundra procent om han VERKLIGEN hittat genuina objekt som stödjer Bibelns berättelse?
Citera
2013-02-08, 01:57
Medlem
Troll0lzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tungatorsk
Du vet väl att majoriteten av Kristna nuförtiden tror på evolution och samtidigt på Gud? Och vad har evolution med dessa föremål att göra om jag får fråga?

Du hör väl hur idiotisk det du säger låter? Varför skulle INTE kristna stötta honom till hundra procent om han VERKLIGEN hittat genuina objekt som stödjer Bibelns berättelse?

Jag vet och det är bara så korkat. Varför skulle Bibelns Gud, som är allsmäktig och allvetande, behöva miljarders miljarder år på sig för att skapa hela universum? Varför skulle Han behöva en totalt slumpmässig och intelligensbefriad process som "evolution"?

Bibelns Gud vet redan från början vad Han vill skapa och Han skapar det omgående, genom att endast säga Ordet.

En "gud" som behöver flera miljoner år på sig och som behöver "evolution" är inte en "gud" värdig att dyrka. Det är en riktigt efterbliven "gud".

Ja, du skrev ju själv att det finns kristna som tror på både evolution och Gud. Idioter alltså. Varför förvånar det dig att det skulle finnas kristna idioter som skulle förneka bibliska objekt? Det finns många som säger sig vara kristna, men dom flesta är inte sanna kristna människor..

"Många kommer att säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat i ditt namn, drivit ut onda andar.......... Då kommer jag att svara dem: Försvinn från mig! Jag har aldrig känt er!" (Inte citerad korrekt).

^ Många, kanske dom flesta, av dessa människor som denna versen talar om är förmodligen "kristna" människor. Kristna människor som egentligen inte är kristna..
Citera
2013-02-08, 02:07
Medlem
Citat:
Jag vet och det är bara så korkat. Varför skulle Bibelns Gud, som är allsmäktig och allvetande, behöva miljarders miljarder år på sig för att skapa hela universum? Varför skulle Han behöva en totalt slumpmässig och intelligensbefriad process som "evolution"?

Bibelns Gud vet redan från början vad Han vill skapa och Han skapar det omgående, genom att endast säga Ordet.

En "gud" som behöver flera miljoner år på sig och som behöver "evolution" är inte en "gud" värdig att dyrka. Det är en riktigt efterbliven "gud".

Som jag har förstått det har flera kristna accepterat att tidsangivelserna i religiösa texter kan ha tolkats totalt fel. Dvs dagar är inte sådana dagar som vi tänker. En gud kanske har andra tidsperspektiv och en dag är flera miljarder år.

Nä, men sanningen är att den gud som beskrivs i abrahamiska religioner stämmer inte med verkligheten. Det är uppenbart att det är påhittat. Om du inser det så kommer allt att stå klart för dig hur världen egentligen ser ut.
Citera
2013-02-08, 02:16
Medlem
Troll0lzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Som jag har förstått det har flera kristna accepterat att tidsangivelserna i religiösa texter kan ha tolkats totalt fel. Dvs dagar är inte sådana dagar som vi tänker. En gud kanske har andra tidsperspektiv och en dag är flera miljarder år.

Nä, men sanningen är att den gud som beskrivs i abrahamiska religioner stämmer inte med verkligheten. Det är uppenbart att det är påhittat. Om du inser det så kommer allt att stå klart för dig hur världen egentligen ser ut.

"En dag för Gud är som tusen år och tusen år för Gud är som en dag", står det i Bibeln. Bara att tolka på!

Men att en allsmäktig och allvetande Gud behöver flera miljarder år på sig för att skapa allt och en intelligensbefriad evolution.. du hör ju själv hur det låter. Vad är det för allsmäktig och allvetande "gud"? Långt ifrån en "gud"

Och varför är det påhittat? Vi vet inte ett skit om hur gammal jorden eller hur gammalt universum är. Forskarna säger att dom vet, men det är bara bullshit alltihop. Det är absolut omöjligt att veta..
Citera
2013-02-08, 02:43
Medlem
Citat:
"En dag för Gud är som tusen år och tusen år för Gud är som en dag", står det i Bibeln. Bara att tolka på!

Men att en allsmäktig och allvetande Gud behöver flera miljarder år på sig för att skapa allt och en intelligensbefriad evolution.. du hör ju själv hur det låter. Vad är det för allsmäktig och allvetande "gud"? Långt ifrån en "gud"

Och varför är det påhittat? Vi vet inte ett skit om hur gammal jorden eller hur gammalt universum är. Forskarna säger att dom vet, men det är bara bullshit alltihop. Det är absolut omöjligt att veta..

Tja, det handlar nog om att du har valt vad du vill tro på. Bibeln eller allt annat i världen. Åldern på jorden är ju betydligt mer bevisat än guds existens om man säger så. Tusen dagar låter lite futtigt, trots allt föreställer vi väl oss en allsmäktig gud och då rör vi väl oss med begrepp som all oändlighet eller hur? I det sammanhanget är tusen dagar eller tusen år rätt så.. meh..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in