Nu har jag läst hela din text, men eftersom det börjar bli sent plockar jag bara ut representativa delar och svarar på dom.
Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff
Yep, det enklaste är att mer se det som ett kollektivt medvetande av alla celler i universum, där de i sin strävan efter balans kan påverkas att bete sig på ett mer gynnsamt sätt än de hade gjort om man inte lagt en tanke på deras konfiguration.
Visst är "allt är étt" (du är inte den första med detta) på något sätt det enklaste, men det betydar inte att det är det korrekta svaret ..... före det har presenterats som en samlat modell (med nödvändiga detaljer) och belägg .... inklusive vilka 'verktyg' som användas i bevisföringen.
Citat:
Jag fann det enklare att helt enkelt bara kalla det för "gud" men.. well .. de 10 miljoner sidor med teori jag sammanställt för att dra den slutsatsen går helt enkelt inte att skriva ut här.
'Gud' är ett fruktansvärd semantisk belastat ord, som närsomhelst kan leda till alla möjliga konstigheter av retorisk/demagogisk natur.
Citat:
Du måste välja något du har DIREKT kontroll över via val eller handlingar.
Hur kan något jag redan har kontroll över leda till teistiska eller panteistiska konklusioner.
Citat:
Varpå, du kan inte påverka jordens rotation över huvud taget såvida du inte kan övertyga minst 51% av mänskligheten att FÖRVÄNTA sig att jorden snurrar annorlunda imorrn.
Då KANSKE du kan förändra jordens bana,
Och det krävar 51% av jordens befolkning för möjligen att kunne transcendera naturlagarna. Vad med naturens övriga historicitet; sten t.ex. verkar vara ganska konservativa och rubbar inte gärna sina rutiner.
Är det en observer-created verklighet du är inne på?
Citat:
men .. chansen är lika stor att ni bara formar en masspsykos där era hjärnor helt enkelt bara VISAR för er vad det är ni VILL se (mass-hallucination).
Så NÄR naturlagarna BLIR transcenderade är det verkligt kollektivt medvetande, annars är det mass-psykos. I så fall är den kosmiska verkligheten en mass-psykos, eftersom chansen för att den ändras är ung. 10 på 7.000.000.000 (och dom 10 är av mig mycket generöst accepterat anekdotisk information)
Om dom inre korstågen mot Katharerna:
Citat:
Var den invaderande kraften större än den kraft de invaderade hade. Var de våldsbenägna kristna FLER än Katharerna?
Det mesta av monarkin och påvedömet emot en samling pacifister. Lokalt numerärt ung. 2 mot 1.
Citat:
Vem som helst kan spränga en byggnad samt anonymt informera myndigheterna om VARFÖR det behövde ske från början.
Din (panteistiska "allt är ett") 'gud' är alltså anarkist eller extremist-libertarian?
Citat:
If you don't revolt or make public noise in another way, you deserve your fate
Anarkin fungerar INTE heller, det har provats på flera olika sätt. Eller du är kanske inne på extremist-libertarianismen?
Citat:
De flesta diktaturer var demokratier från början (alt folkstyrda på ett eller annat sätt). Där fanns ALLTID ett val. Antingen går man med förändringarna eller också säger man NEJ så det HÖRS!
Vilken demokrati-form refererar du i så fall till? Det är ingen jag kännar till.
Citat:
Men vem gav de giriga och de fanatiska makten då, och varför fick de behålla den? Folket är FLER än deras styrande always. you outnumber the evil forces by 100 to 1.
Och én nuke outnumbers 10 miljoner människor.
Citat:
Men, så länge filosofin "one man with a gun can control 100 without one" tillåts regera, så ser jag ingen utväg från den cirkel av helvete som väntar deltagarna.
Jag avvaktar din kombination av politisk filosofi och "allt är ett" varianten.
Citat:
Flytta/fly ... Man har ändå gjort sitt val. Man väljer tidig död till förmån för att få leva ett prospert liv TILLS dess.
Självklart får katastrof-drabbade skylla sig själv. Du har dock ännu inte förklarat varför annat än med en spekulation om att ett kollektivt medvetande kan skapa mirakler.
Är du med i en Alice Bailey grupp? Det låtar sånt.
Citat:
Alltså, ALLA djur reagerar på omedelbara naturfaror, från kackerlackor till elefanter.
Bor man på en plats där det inte finns några djur, insekter eller fåglar alls så har man ingen chans..
Så i dom fallen är bön enda chansen. Fungerar bönen bättra där?
Citat:
Men, frågan är om man hade haft nån överlevnadschans från början ändå i en sådan miljö? Sibirien eller Arktis är inte så gästvänligt för en stuga har jag hört. Det är för långt till närmsta snabbköp eller odlingsbara trädgårdslott ändå
Jag förstår du förespåkar befolknings-kontrol, så ingen behövar på ogästvänliga ställen. Vad är ditt förslag till ett praktisk genomförande av befolknings-kontrol. Är 'gud' med på planen?
Citat:
Man kan BESTÄMMA sig för att överleva en smitta eller sjukdom, även om den är terminal. The mind decides wether you're gonna have a functioning placebo or a death. It's up to You.
Beklagligt att ingen ännu har kommit på det helt korrekte sättet att "bestämma sig till att bli frisk". Är det på samma sätt som ingen uppenbarligen vet hur man skal 'be' korrekt?
Citat:
De tidigare-liv minnen jag har gör dock gällande att jag tröttnade på eden rätt kvickt då ingenting förändras på den där jävla semesterorten.. Det är Star Trek - Risa, all over again där. Man vilar upp sig där, sen ger man sig in i dualistisk smet igen
Jotack, jag har förstahands observationer av folk med inkarnations-regression. Ungefär lika övertygande som cold-reading i claivoyance.
Citat:
Jag tror de lägger för mycket tilltro till att det är nån annan som skall rädda dem, snarare än att se att det är de själva som räddar sig genom att dirigera de kringliggande energierna på ett sådant sätt att kommande events gynnar dem.
Visst: Kollektivt mirakel-medvetanda med mirakel-effekt ....om bara någon visste hur det fungerar.
Bön med bönesvar ..... om bara någon visste hur det fungerar.
Och nu: Manipulerande av good vibes ..... om bara någon visste hur det fungerade.