2013-01-15, 11:25
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Du kan ju börja i rätt ände, nämligen att visa vad som kräver design och varför.

Jag har hållit mig borta från religionsdelen ett bra tag just p g a de oändliga upprepningar som förekommer

Människan har fått intelligens som ska kunna avgöra vad som är designat och vad som inte är deisgnat..

Skolorna som ni gått i har dock utan förklaring lärt er att när det gäller naturens deisgner så behövs ingen intelligens.
Vi människor lär oss deisgna genom att kolla på naturens designer och hur naturen löst diverse problem som att gå uppför väggar, flyga osv..

Så det är ett stoooooort hål i vetenskapen som ni lärt er, för så länge man inte ens erkänner designer, då är nånting väldigt fel..

Och det är därför satan är den som fått er att tro att evolutionteorin är förklaringen på allt och intelligenta deisgner kommer från nån okänt ställe som inte har nån intelligens..

Och han har även lurat i er att döden existerar så därför måste ni passa er för att erkänna att det finns intelligenta deisgner i naturen hahaha

Men jag ska inte vara en repig LP-skiva här..

Detta är helt upp till er att repetera era korta liv tills ni förstår det som ni missade i det här livet..
Och det är ni själva som kommer att ta det valet att göra om era korta liv i den lägsta dimensionen istället för att gå uppåt i existens som det verkar vara på gång att vi andra gör nu..

Kram
Citera
2013-01-15, 11:54
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Människan har fått intelligens som ska kunna avgöra vad som är designat och vad som inte är deisgnat..

Skolorna som ni gått i har dock utan förklaring lärt er att när det gäller naturens deisgner så behövs ingen intelligens.
Vi människor lär oss deisgna genom att kolla på naturens designer och hur naturen löst diverse problem som att gå uppför väggar, flyga osv..

Så det är ett stoooooort hål i vetenskapen som ni lärt er, för så länge man inte ens erkänner designer, då är nånting väldigt fel..

Och det är därför satan är den som fått er att tro att evolutionteorin är förklaringen på allt och intelligenta deisgner kommer från nån okänt ställe som inte har nån intelligens..

Och han har även lurat i er att döden existerar så därför måste ni passa er för att erkänna att det finns intelligenta deisgner i naturen hahaha

Men jag ska inte vara en repig LP-skiva här..

Detta är helt upp till er att repetera era korta liv tills ni förstår det som ni missade i det här livet..
Och det är ni själva som kommer att ta det valet att göra om era korta liv i den lägsta dimensionen istället för att gå uppåt i existens som det verkar vara på gång att vi andra gör nu..

Kram

Du har fortfarande inte ens försökt att påvisa var i naturen det finns "intelligent" design och i så fall varför. Tills det är gjort så bygger ditt resonemang på felaktiga premisser.
Citera
2013-01-15, 12:06
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:

Kram
Vadå "på väg uppåt"? Du som var så säker på att du och Dolores skulle sitta i 5D hand i hand nu. Har du varit en stygg pojke så du är fast här i 3D med oss andra? Eller är det nya undanflykter för att du inte kan se att du hade fel (ala Harold Camping)
Citera
2013-01-15, 12:26
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Du har fortfarande inte ens försökt att påvisa var i naturen det finns "intelligent" design och i så fall varför. Tills det är gjort så bygger ditt resonemang på felaktiga premisser.

OK, men vi människor har lärt oss skapa intelligenta designer genom att titta på hur naturen löst problem som tex. att flyga, en fågels vinge är en intelligent design som naturen utvecklat, och vi människor tagit efter..

Förstår att detta är svårt för dig att greppa, du som låtit religioner och politiker lura dig att evolutionsteorin och skäggig och arg gubbe på molnen är dom enda alternativen som förklarar liv på Jorden, för naturen har ingen intelligens enligt dom idioterna..

Och du är en av dom idioterna, tyvär..

Mvh
Citera
2013-01-15, 12:31
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Vadå "på väg uppåt"? Du som var så säker på att du och Dolores skulle sitta
i 5D hand i hand nu. Har du varit en stygg pojke så du är fast här i 3D med oss andra? Eller är det nya undanflykter för att du inte kan se att du hade fel (ala Harold Camping)

Din nolla, du kommer sitta där och säga att du inte tror på nånting tills du får beviset upptryck i ansiktet , eller upptryckt i röven som jag röstar för..

Helt upp till dig din dåre, jag har inget förtroende för att du har intelligens att lyssna på nån annan än en statligt anställd lärare som blivit hjärntvättad i 30-70 år av samhället och religioner..
Du har väl gått i skolor och blivit väldresserat husdjur åt svenska staten, du kritiserar inte tvång av barn/skolplikt och diverse satanistiska saker vi har i samhället..

Staten är ett monopol på att använda våld och tvång, och du vet att du inte ska kritisera staten och dom som äger dig, ditt lortiga husdjur till ägodel..

Men deppa inte, staten är nöjd över dig och hur deras dressering fungerade på dig..

Bevis för satan dock ..
KRam
Citera
2013-01-15, 12:33
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
OK, men vi människor har lärt oss skapa intelligenta designer genom att titta på hur naturen löst problem som tex. att flyga, en fågels vinge är en intelligent design som naturen utvecklat, och vi människor tagit efter..

Förstår att detta är svårt för dig att greppa, du som låtit religioner och politiker lura dig att evolutionsteorin och skäggig och arg gubbe på molnen är dom enda alternativen som förklarar liv på Jorden, för naturen har ingen intelligens enligt dom idioterna..

Och du är en av dom idioterna, tyvär..

Mvh

Lilla vän... Du kan inte ens stava, än mindre bedriva ett logiskt resonemang och du anklagar mig för att vara dåligt informerad? Snälla du, sluta skäm ut dig.

Att du fortsätter att upprepa att saker i naturen är intelligenta designer gör det inte sant. Jag vet att det är en vanlig teistisk föreställning att upprepning på något sätt validerar en åsikt, men för oss övriga som sysslar med logik så fungerar det inte riktigt så.
Citera
2013-01-15, 12:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men det utgår ju helt från att subjektiva upplevelser är helt reducerade till fysik/materia. Dva att upplevelser är endast kemikalier.

Nej, det är endast din falska dikotomi-uppställning i ditt väderkvarnskrig mellan positivistisk idealism och positivistisk materialism som förvrängar perspektivet till detta.

Citat:
Om det inte är det så betyder det att det är något som existerar utanför det slutna systemet (hjärnan) eftersom tolkningarna beror av yttre stimuli.

Ja, kosmos finns per se.

Citat:
Dessutom påverkar qualia omvärlden. Dvs om man hävdar att det endast är kemi som existerar, och att själva föremålets princip bara är en mental konstruktion så blir det problem med existensdiskontinuiteten pga att det går att bevisa saker i den fysiska världen utifrån de subjektiva upplevelserna. Dvs de principer som ligger bakom de fysiska tingens. De subjektiva påverkar den objektiva och omvänt.

Vilke bakomliggande principer? Dom du försökar förklara existensen av med att 'dom finns därför finns dom'.
Citera
2013-01-15, 12:37
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Lilla vän... Du kan inte ens stava, än mindre bedriva ett logiskt resonemang och du anklagar mig för att vara dåligt informerad? Snälla du, sluta skäm ut dig.

Att du fortsätter att upprepa att saker i naturen är intelligenta designer gör det inte sant. Jag vet att det är en vanlig teistisk föreställning att upprepning på något sätt validerar en åsikt, men för oss övriga som sysslar med logik så fungerar det inte riktigt så.

Forsätt neka att naturen har intelligens så ska vi nog få se när naturen pruttar ut dig som ett lortigt skadedjur som inte förstod att han var en del i ett massivt och intelligent system som vi kallar för naturen..

Stava ja hahahahaha, stavning är inget annat än ett bevis för att du är ett väldresserat husdjur som tror att stavning är beviset för hur intelligent nån är .. hahahhaha

Ursäkta om jag gör bort mig men jag bryr mig inte, det är för er som är väldresserade husdjur som får bry er om vad andra tycker och tänker om er.. Inte jag.'

barnsligt!
Citera
2013-01-15, 12:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Men eftersom medvetandet inte är reducerbart är det fullt möjligt att argumentera för man har en 'själ'.

Vad hände med 'självorganiserande komplexitet'?

Citat:
Det problematiska är att frågeställningen då förflyttas och blir en annan (svårare?): hur kan två väsensskilda substanser mötas?

Tv fungerar kosmos trots vi inte heller har en GUT mellan mikro- och makrokosmos.

Citat:
Att postulera metafysik på detta sätt är självfallet att gå emot Ockhams rakkniv, men nog är det möjligt att göra så.

Att postulera metafysik med underlag i 'själa'-konceptet är bara mera something-of-gaps.

Citat:
Eftersom ens subjektiva upplevelser på detta sätt kan antas vara 'själssubstans' kan Gud "undkomma" att bli reducerad till hjärnspöke, och således finnas i den objektiva (högre) verkligheten.

Finns ingen anledning till att "anta" detta.
Citera
2013-01-15, 12:48
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Forsätt neka att naturen har intelligens så ska vi nog få se när naturen pruttar ut dig som ett lortigt skadedjur som inte förstod att han var en del i ett massivt och intelligent system som vi kallar för naturen..

Stava ja hahahahaha, stavning är inget annat än ett bevis för att du är ett väldresserat husdjur som tror att stavning är beviset för hur intelligent nån är .. hahahhaha

Ursäkta om jag gör bort mig men jag bryr mig inte, det är för er som är väldresserade husdjur som får bry er om vad andra tycker och tänker om er.. Inte jag.'

barnsligt!

Förmågan att ta till sig grundläggande grammatik och meningsbyggnader är en form av intelligens ja. Jag är dock inte särskilt förvånad över att du förespråkar motsatsen.

Din förmåga till logiska resonemang ligger i bästa fall på nivån av en omogen 15-åring. Du drar helt vilda slutsatser baserade på felaktiga premisser och med fullständig avsaknad av deduktiv logik. Sanningen existerar endast i ditt huvud och alla andra är för dumma för att förstå dig.

Tills du har något av substans att komma med så kan du med fördel dra dig tillbaka och vältra dig i din upplevda förträfflighet.
Citera
2013-01-15, 13:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Här är vi helt överens. Magi betyder ju okänt. Det som var magiskt i går är det inte idag. Men det finns mycket som fortfarande är magiskt.

Det betydar inte att man på den konto kan stoppa in alla möjliga fabulationer i kunskapsgapen såsom du gör.

Citat:
Sen kan man tolka innebörden av magi som om det handlar om att det finns något annat som inverkar. Något som inte kan förklaras genom mätning. Dvs saker blir inte mindre "gudomligamagiska/fantastiska" bara för att vi studerat dem ingående och ser hur energin agerar (i stort som smått).

Du har uppenbarligen helt glömd, att du inte kan använda det 'gudomliga' axiomatisk.

Citat:
Men det är ju en tolkningsfråga vad man anser är en "anledning". Det är här jag misstänker att du/ni har en princip för detta som innebär att det MÅSTE vara något som är fysiskt verifierat för att det ens ska ses som en anledning att tro. OBS att det är stor skillnad mellan anledning att veta. Dvs det finns en gräns där något anses som tillräckligt rimligt för att betraktas som en hypotes som kan vara sann.

Egentligen inte. Det är bara du, som försökar smyglegitimera induktion.

Citat:
Googla på qualia. Det är i korthet en tes om hur medvetandet uppfattar upplevelser. Finns det en objektiv känsla?

Nu är det du, som är reduktionisten. Varför begränsa objektiviteten till 'känslor'?

Citat:
Finns en metoafor om den färblinda bibliotikarien Mary. Hon har suttit på sitt bibliotek och läst allt om färg. Hon vet allt om färg som går att veta objektivt, men hon har aldrig sett någon färg. Så en dag blir hon botad och helt plötsligt ser hon alla färger. Vad tillförs då för kunskap till henne om färg? Hon har tidigare lärt sig hur koppen reagerar känslomässigt på olika färgnyanser etc. Dvs hon har den objektiva kunskapen om hur det känns.
Endast genom att uppleva något subjektivt kan man få verklig objektiv kunskap och förståelse. Detta är centralt. Förståelse kan komma utan logik, direkt via upplevelser. Dvs samma upplevelse som en föreliggande informations- och tankeprocess skulle ge. Dvs slutresultatet är det samma. Men det är svårare att överföra denna kunskap via ord och skrift. Det måste upplevas.
Frågan är om detta då existerar? Tex så har flera matematiker berättat att först när de har varit tvungna att förklara sina beräkningar med vanliga ord, har de själva fått en annan insikt. Något fysiskt har hänt inom dem.

Jag förstår inte hur man som tänkande individ kan bortse från sånt.

Det gör "vi" inte heller. Dina problem är, att du redan har bestämd dig för en konklusion, som du sen konstant försökar marknadsföra med samtliga den pådyvlande teistens sakfel.

Citat:
Det kan bara bero på att det är något inom sig man vill skydda.

Och pop-psykologi.

Citat:
Dvs om en person tänkt mycket i hela sitt liv och sedan blir ifrågasatt, kommer den att göra allt för att motsäga detta, eftersom det annars skulle ha inneburit att den tänkt fel under lång tid. Särskilt om denne har "gjort en grej" av den tänker så. Tex genom att besserwissra andra.

Speak for yourself. Vem är det som brukar bli folkilsken p.g.a. kritik?

Citat:
Då blir det extra hårt. Jag tycker det är lite sorgligt med att folk fastnar i vissa tänk.

Inte mer sorgligt än inkompetent fabulation.

Citat:
Även religiösa. Eller kanske i synnerhet religiösa. Men de är åtminstone tydliga med att de håller på med en religion. Det som är lite småläskigt är hur ateismen börjar likna en en sekt.

Du försökar ännu engång med semantisk akrobatik att fokusera ditt väderkvarnskrig till att bli generellt för hela religions-kritiken.

No sale.

Citat:
De har ockuperat begreppet vetenskap som "deras". Det är nästan kriminellt. Vetenskapen ska vara det som är mest neutrakt och befriat från värderingar. Det är jätteviktigt. Därför är det skrämmande att se hur den infiltreras sakta av vissa värderingar. Exempel på detta är sk humanister och skeptiker och scientister. Även direkt politiska grupperingar som realister och ultraliberaler börjar använda sig av vetenskap som en ingrediens i deras politik.

Vetenskapen är vetenskapens. Att du inte förstår den är en annan sak.
Senast redigerad av Bogomil 2013-01-15 kl. 13:11.
Citera
2013-01-15, 13:05
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad hände med 'självorganiserande komplexitet'?
Uttryckte mig lite förhastat. De subjektiva aspekterna av medvetandet syftade jag på. Ser inte hur någon 'självorganiserande komplexitet' skulle kunna knäcka den nöten. Tror som sagt att det krävs fundamentala framsteg inom fysiken för att detta skall kunna ses som en möjlighet.

Citat:
Tv fungerar kosmos trots vi inte heller har en GUT mellan mikro- och makrokosmos.
Men dessa ser man knappast på som olika substanser.

Citat:
Att postulera metafysik med underlag i 'själa'-konceptet är bara mera something-of-gaps.
Absolut.

Citat:
Finns ingen anledning till att "anta" detta.
Nej, det kanske inte finns någon anledning per se, jag ville bara visa att det går att argumentera i en sådan riktning om man så önskar. Själv önskar jag det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in