2013-01-11, 23:29
Medlem
Tomtejannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Det du inte förstår är att allt detta uppenbarades för 1 400 år sedan. Tänk på det.

Det är guds ord, borde inte han ha koll på universum? Tänk på det.
Citera
2013-01-11, 23:31
Medlem
-ELF-s avatar
Citat:
Om ni tror på att Big Bang var början till allt, vad skapade då Big Bang?
Big bang kan ha skapats av big crunch och detta kan ha hållit på i evigheters evigheter.
Men det är ju dock fortfarande inget svar på vad som fanns innan detta.

Citat:
Hur kan slumpen vara att bli när den inte har någon som helst grund?
Förstår inte riktigt vad du skriver, men gissar på att du inte tror på att saker kan utvecklas på grund av slumpen eller ska vi kanske kalla det variationer som det också kan kallas.

Scenario 1.
Du är på väg till affären för att handla mat. Vid en korsning väljer du att köra höger (Det tar lika lång tid åt båda hållen). När du har handlat åker du hem igen precis som du tänkt dig. Inget speciellt händer. Du drar dagen där efter till pubben med dina kompisar. Du träffar en man/kvinna som du pratar lite grann med. Efter bara ett par dejter så har ni helt plötsligt gift er och det visar sig tyvärr att ni inte alls passar ihop. Men ni håller ändå ihop en längre tid, trots bråk och svordomar. Detta förrhållande sätter tyvärr sina spår och det är som först i de äldre åren som du lyckas hitta en partner som du känner dig lugn och trygg med...

Scenario 2.
Kanske inte så vanligt att just detta händer, men, men....
På väg till affären så väljer du att köra vänster i korsningen. Du kör på något litet föremål så det blir punka. Du blir tvungen att stanna till väg vägkanten och byta däck. Ett litet tag efter att du lossat däcket och lagt muttrarna på trottoaren så kommer en kvinna/man gående. Utan att se sig för så kickar hon/han till en av muttrarna så den flyger även. Hon/han ber om ursäkt och hämtar muttern. När du får muttern så kan du endast tänka på hur snygg hon/han är och du bara måste bjuda på dejt. Personen i fråga tackar ja. Efter en längre tids fast förhållande (Ni har flyttat ihop) så visar det sig att ni är en perfect match och det slutar med att ni skaffar barn och håller ihop livet ut.

PS.
Ni som är religiösa få ta och kolla på Ancient Aliens
Det låter i alla fall lite troligt, dock fortfarande för bra för att vara sant. Skulle det vara som de säger så borde utomjordingarna lämnat bättre och klarare budskap.
Senast redigerad av -ELF- 2013-01-11 kl. 23:44.
Citera
2013-01-11, 23:35
Medlem
https://www.flashback.org/t909045 kollat denna tråd?
Citera
2013-01-11, 23:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag tror ni står still i evolutionen för att dom lärt er i skolan att planeterna åker runt en sol som står still..

Ojdå, jag måste ha missat den lektionen.

Citat:
I verkligheten så flyger soler framåt i galaxen och planeterna flyger runt solen medans den flyger och planeternas banor åker i samma form som en DNA-sträng..

Så duktig du är.

Citat:
Men dom har lärt er att planeterna åker runt i samma bana för evigt runt en sol som står still..

Så du var alltså med på den lektion, som jag missade. Växte du också upp i Danmark?

Citat:
Slump?

Vilken 'slump'?

När kommer du till 'bevis'?
Citera
2013-01-11, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

MITT TIDIGARE INLÄGG, BARA FÖR ATT JAG KAN!

Okej, det ligger så här till.
Jag vill ta upp frågan som många valt att skippa eller inte brytt sig om.
Det är frågan om Guds existens. Det finns två val, ja eller nej.

Om svaret är nej:

Hur kom du fram till att någonting kom till av ingenting?
Vetenskapen bevisar även att det är omöjligt. Om ni tror på att Big Bang var början till allt,
vad skapade då Big Bang? Hur kan slumpen vara att bli när den inte har någon som helst grund?
Allt som existerar är i sin perfekta ordning. Kolla runt och skåda. Vi har inte ens förståt oss på mer än 5% av universum, men endå är vi stensäkra att vi har svaret, hur kommer detta sig?

Om svaret är ja:

Nu tänker du logiskt. Om du tror på en att en skapare har skapat allt så accepterar du att den skaparen är mycket mäktig. Då allt som existerar är för stort och komplicerat för oss att förstå.
Gud kan inte vara någon man, eller en inkarnation, eller skapelsen själv. Vi kan inte ens kolla på Solen utan att ens börja gråta, tänk på att det är skapelsen. Tänk dig då Guds mäktig syn.

Men vem skapade då Gud:

Ordet Gud betyder också bokstavligen oskapad. Om något skapat Gud, så är ju Gud inte någon Gud längre.
För det som skapade Gud måste då vara den nya Guden. Det är en evighets fråga som i sig är ett bevis på Guds existens. För om Gud skapade tiden, så kan Gud asså existera utan tid. Då är Gud både början och slutet med andra ord.

Dela med er av era tankar.

I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

SÄG: "Han är Gud - En,

Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror.

Han har inte avlat och inte blivit avlad,

och ingen finns som kan liknas vid Honom."

Koranen. Kapitel: Den rena tron.
Citera
2013-01-11, 23:41
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag tror ni står still i evolutionen för att dom lärt er i skolan att planeterna åker runt en sol som står still..

I verkligheten så flyger soler framåt i galaxen och planeterna flyger runt solen medans den flyger och planeternas banor åker i samma form som en DNA-sträng..

Men dom har lärt er att planeterna åker runt i samma bana för evigt runt en sol som står still..

Slump?
Nej de har skolan absolut inte lärt mig. Det är inte heller något jag tror. Planeternas banor är inte samma form som en helix, de hade snurrat om lott med varandra och hållit på och muppat sig då. De har en elliptisk bana. Inte heller har någon lärt mig att de åker i samma bana hela tiden.
Citera
2013-01-11, 23:45
Medlem
raptor123s avatar
Detta argument är ganska debunkat, bara att läsa på. Kan rekommendera ett klipp: http://www.youtube.com/watch?v=aD9MtIma5YU
Senast redigerad av raptor123 2013-01-11 kl. 23:47.
Citera
2013-01-11, 23:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Så allt du är kapabel till är att klippa och klistra.... tragiskt.

Med några få undantag .... som för det mesta användar sig av hitta-på retorik istället .... är det FB muslim-missionens trademark, och är det är underbart kontraproduktivt.

Dess mer inkompetente och okunnige dom framstår, dess mindre attraktiv blir den sortens islam dom representerar. Den sortens drive-by graffiti som denna tråd manifesterar är ju närmast pinsam i sin primitivitet.

"God lives" med klumpiga bokstäver på en bro eller vägg, och sen bär det iväg.
Citera
2013-01-12, 00:00
Medlem
koffskis avatar
Citat:
INTE MIN TEXT!!

Betydelselös och meningslös text. Det är bara en massa påståenden som inte tillför något till diskussionen. Du får gärna förklara varför jag ska tro på att detta är sant och varför det faktiskt är sant. Överraska mig! Om det inte heller är din egna text fattar jag inte varför du postar den, reposta saker kan jag göra någon annan stans. Undantag är källor för det man säger stämmer eller liknande.
Citera
2013-01-12, 00:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtejanne
Märklig Gud. Om han är allvetande, varför fråga en så dum fråga?

Han är kanske lika förtjust i retorik som sina troende zombier.
Citera
2013-01-12, 00:06
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Jag har inga invändningar mot ditt syfte som sådant, reagerade endast på det sätt du framlade argumentet. Mig veterligen har man inte heller kunnat reducera "what-it's-like-to-be-ness", det är tveksamt om det överhuvudtaget går i min mening.

En fråga, vad betyder begreppet/termen: "what-it's-like-to-be-ness"
Googling ger mig att det har med vad som har ett medvetande och liknande frågor. Fortsätter gärna diskussionen men jag vill ha det klart för mig vad du menar

Det finns många problem med att använda en reduktiv metod när man kommer till biologi vet jag. Förmodligen uppstår samma problem när man kommer till psykologi och filosofi.

Jag är inte heller säker på om jag kan fortsätta diskussionen så mycket längre för det börjar hamna utanför mitt område av kunskap. Men jag fortsätter gärna lite till ändå, jag kanske lär mig något
Citera
2013-01-12, 00:12
Medlem
koffskis avatar
Förklara varför Gud skal tas särskild hänsyn till och inte behöva en förklaring för sin existens när big bang behöver en sådan. Jag har inte läst hela tråden och endast trådstarten men som flera andra skriver så kommer du inte med något nytt och du har bristfälliga kunskaper om big bang-teorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in