Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det låtar som inverterad logik.
Jag har lite titt som tätt ombetts att inkludera SAMTLIGA undersökningar jag gjort för att fastställa HUR jag kunnat skaffa mig den tro jag har (jag är autistisk, matematisk logik är min religion), och jag har även svarat på det, men ... well ... Första gången jag över huvud taget hörde begreppet "wall of text" var när en debattör i detta forum "inte" läste mitt utan bara svarade allt med "svammel" .. Så, jag slutade upp med att inkludera alla parametrar som ingår i min bedömning innan jag drar slutsatsen att något är "på riktigt".
Jag tror det är jag som egentligen är upphovsmannen av begreppet "wall-of-text". Alltså inte själva begreppet i sig, men nödvändigheten att forma det. (nescessity is the mother of invention) *smile*
Citat:
Ber man om något man förväntar sig är det svårt att se hur en 'gud' kommer in i bilden.
Yep, det enklaste är att mer se det som ett kollektivt medvetande av alla celler i universum, där de i sin strävan efter balans kan påverkas att bete sig på ett mer gynnsamt sätt än de hade gjort om man inte lagt en tanke på deras konfiguration.
Jag fann det enklare att helt enkelt bara kalla det för "gud" men.. well .. de 10 miljoner sidor med teori jag sammanställt för att dra den slutsatsen går helt enkelt inte att skriva ut här. *whink*
Citat:
Om jag skulle be om att solen går upp i morgon, skulle solens gående upp i morgon inte implicera något alls.
Too big event .. Du måste välja något du har DIREKT kontroll över via val eller handlingar. Huruvida jorden snurrar eller ej kan du bara påverka om du tar kontrollen över alla kärnvapen som finns på jorden. Har du den kontrollen idag? Nej *smile*
Varpå, du kan inte påverka jordens rotation över huvud taget såvida du inte kan övertyga minst 51% av mänskligheten att FÖRVÄNTA sig att jorden snurrar annorlunda imorrn.
Då KANSKE du kan förändra jordens bana, men .. chansen är lika stor att ni bara formar en masspsykos där era hjärnor helt enkelt bara VISAR för er vad det är ni VILL se (mass-hallucination).
Citat:
Och du menar att i det följande har folk kontroll?
Jag kan inte uttala mig om andras livssituationer såvida jag inte levt dem. Endast DE kan det, och de måste dessutom vara ärliga mot sig själva i processen.
Som f.d drogmissbrukare och van användare av fenomenet "förnekelse-stadie" så vet jag mycket väl hur svårt det kan vara att vara ärlig för sig själv. *smile*
Citat:
Dom inre korstågen, som utvecklades till regelrätt krig mellan kyrkan och katharerna. Vad kunne katharerna ha gjort åt detta, annat än att bli tvångskristnade?
Det var alldeles för många år sedan jag läste om detta i skolan för att ens minnas den historien, men .. Var den invaderande kraften större än den kraft de invaderade hade. Var de våldsbenägna kristna FLER än Katharerna?
Citat:
Hitler's invasion av Ryssland med vem han hade en icke-aggressions pakt.
I can't tell, I wasn't there.
Citat:
Svensson har en liten möjlighet för att påverka omgivningen i ett demokrati.
Vem som helst kan spränga en byggnad samt anonymt informera myndigheterna om VARFÖR det behövde ske från början.
If you don't revolt or make public noise in another way, you deserve your fate *whink*
Citat:
I ett diktatur så gott som ingen.
De flesta diktaturer var demokratier från början (alt folkstyrda på ett eller annat sätt). Där fanns ALLTID ett val. Antingen går man med förändringarna eller också säger man NEJ så det HÖRS!
Citat:
Det vanliga sättet, en kombination av girighet och ideologisk fanatism.
Men vem gav de giriga och de fanatiska makten då, och varför fick de behålla den? Folket är FLER än deras styrande always. you outnumber the evil forces by 100 to 1.
Men, så länge filosofin "one man with a gun can control 100 without one" tillåts regera, så ser jag ingen utväg från den cirkel av helvete som väntar deltagarna.
Citat:
Så man skall bara flytta ..... vart. Det finns inte hur mycket som helst lediga områden, och inte alla har råd med ett flytt.
Flytta/fly ... Man har ändå gjort sitt val. Man väljer tidig död till förmån för att få leva ett prospert liv TILLS dess.
Citat:
Ett foliehatts-svar.
Det var illa ... Det är inte meningen att något av det jag säger skall kunna gå att tolka så igen (det har hänt förr, även om det var längesen).. I need to refine my arguments yet again then. Thank you for the heads up *smile*
I så fall, så har jag ännu inget svar till dig i den delfrågan.
Citat:
Så man skall se till att ha elefanter (e.dyl.) omkring sig annars får man skylla sig själv.
Alltså, ALLA djur reagerar på omedelbara naturfaror, från kackerlackor till elefanter.
Bor man på en plats där det inte finns några djur, insekter eller fåglar alls så har man ingen chans.. Men, frågan är om man hade haft nån överlevnadschans från början ändå i en sådan miljö? Sibirien eller Arktis är inte så gästvänligt för en stuga har jag hört. Det är för långt till närmsta snabbköp eller odlingsbara trädgårdslott ändå *whink*
Citat:
Genetik;
Vem knullade med vem och varför?
Citat:
uppväxt;
Påverkar inte ens möjlighet att fritt välja hur man skall svara på utmaningar.
Citat:
tillgång till mat/vatten/medicin;
Baseras på valet av plats man är på från början. Flytta eller fly, det är frågan? Men val om det, det har man.
Citat:
smitta
Man kan BESTÄMMA sig för att överleva en smitta eller sjukdom, även om den är terminal. The mind decides wether you're gonna have a functioning placebo or a death. It's up to You.
Citat:
press;
Press?
Förkortning för vad? (för du menar väl fan inte MEDIA nu va, dvs psykologisk programmering/opinionsbildning?)
Citat:
möjligheter för immunitets-årgärder
Vems åtgärder och ... Vad för åtgärder?
Citat:
Liksom i Eden (ironi).
lol
Ptja, typ. *smile*
De tidigare-liv minnen jag har gör dock gällande att jag tröttnade på eden rätt kvickt då ingenting förändras på den där jävla semesterorten.. Det är Star Trek - Risa, all over again där. Man vilar upp sig där, sen ger man sig in i dualistisk smet igen *whink*
Citat:
Och det tror du inte dom i exemplen jag har nämnd gör. Ber dom på fel sätt?
Jag tror de lägger för mycket tilltro till att det är nån annan som skall rädda dem, snarare än att se att det är de själva som räddar sig genom att dirigera de kringliggande energierna på ett sådant sätt att kommande events gynnar dem.
Citat:
Så alla dom exempel jag har nämnd har varit RÄTTVIST elände?
Well som jag sade, jag kan egentligen inte uttala mig om nåns liv förrän jag LEVT det själv men .. Överlag så.. JA *smile*