2013-01-23, 13:12
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyJoker
jag hoppas inte att du verkligen tror på allt du säger här. gör du det isf säger du bara emot dig själv och jag orkar verkligen inte visa vilken snedriven syn du har lyckats spegla av dig här.

Jag vågar påstå att du inte förstår hälften av bogomils inlägg baserat på din kommentar. Det finns nämligen ingenting i hans inlägg som på något sätt kan anses kontroversiellt.
Citera
2013-01-23, 13:13
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
jag hoppas inte att du verkligen tror på allt du säger här. gör du det isf säger du bara emot dig själv och jag orkar verkligen inte visa vilken snedriven syn du har lyckats spegla av dig här.

För all del, visa gärna för oss andra vad som är snedvridet i Bogomils resonemang.
Citera
2013-01-23, 13:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
jag hoppas inte att du verkligen tror på allt du säger här.

'Tro' är inte ett ord jag själv skulle välja i detta sammanhang. Men för att det skall bli förståeligt i din förenklade värld: Jo, jag anser det jag skrivar vara korrekt.

Citat:
gör du det isf säger du bara emot dig själv och jag orkar verkligen inte visa vilken snedriven syn du har lyckats spegla av dig här.

Det var ju tråkigt, att du inte "orkar" att följa upp, vad som uppenbarligen är drive-by propaganda.

Jag hoppas att ditt energi-nivå och din insikt i det du predikar ökar såpass mycket att du vid senare tillfällen "orkar" komme med annat än tom snack.
Citera
2013-01-23, 14:01
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
varför skulle dessa stavar som kungar och faraor har blivit associerade med kraft, om det inte fanns magiska kraftstavar en gång i tiden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Was

och varför säger våran historia att magi användes i forntiden, om det inte användes: http://en.wikipedia.org/wiki/Magic_(paranormal)#History

arkeologi som stödjer miljoner år gamla civilisationer: http://www.davidpratt.info/ape2.htm#a1

Det där med kraftstavarna ter sig ju bara löjligt.

Om arkeologin så var det mycket skit där du.
Vad folk daterade saker till i mitten av 1800-talet, kom igen...
Och nästan alla av dessa fynd hade försvunnit................

Men det fanns en grej som det fanns substans i och det var fångstgropen i Mexico.
Där var det läge att fundera lite.
För något stämmer uppenbarligen inte där.
Citera
2013-01-23, 14:59
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Som RENT metafysisk argument ... utan någon relation öht till kosmisk existens .... har ett allmänt, abstrakt 'guds'-begrepp 50/50 sannolikhet. För kosmos-relaterande och/eller antropomorfiserade 'gudar' förminskas sannolikheten drastisk

Nja ordning istället för kaos är ett argument för En Skapare inte emot annars håller jag med dig.
Citat:
Det är endast blint troende, som erkännar a priori antagande och cirkel-argumentation som 'evidens'. Men du kan ju alltid försöka 'motbevisa' Det Flygande Spaghetti Monster för mig, som en liten pedagogisk tanke-övning, .... eftersom grundläggande logik uppenbarligen inte är en del av ditt kunnande.
Och grundläggande logik bygger inte på aprior och cirkelargument?
Citera
2013-01-23, 15:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Som RENT metafysisk argument ... utan någon relation öht till kosmisk existens .... har ett allmänt, abstrakt 'guds'-begrepp 50/50 sannolikhet. För kosmos-relaterande och/eller antropomorfiserade 'gudar' förminskas sannolikheten drastisk

Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Nja ordning istället för kaos är ett argument för En Skapare inte emot

Nu ser jag inte en omdelbar koppling till det jag skrev, men pyttsan; din kommentar kan i vilket fall stå på egna ben.

Nu finns det 'absolut' ordning, relativ ordning och kaos av vilket ordning kan uppstå (~t.ex. 'fri vilja'), så ett 'svar' om värdet av 'ordning' beror på vilka ordnings-premisser man väljar som verkliga och vilka man föredrar.

Citat:
annars håller jag med dig.

(Utan sarkasm): Trevligt, vi brukar inte vara överens så ofta.

Citat:
Och grundläggande logik bygger inte på aprior och cirkelargument?

Nej. Om du inte väljar solipsism som ditt epistemiska underlag.
Senast redigerad av Bogomil 2013-01-23 kl. 15:49.
Citera
2013-01-23, 15:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nja ordning istället för kaos är ett argument för En Skapare inte emot annars håller jag med dig.

Jag skulle inte kalla det ett argument för en skapare, men inte heller emot. Varför skulle det vara ett argument för en skapare alls?
Citera
2013-01-24, 13:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nja ordning istället för kaos är ett argument för En Skapare inte emot

Citat:
Nu finns det 'absolut' ordning, relativ ordning och kaos av vilket ordning kan uppstå (~t.ex. 'fri vilja'), så ett 'svar' om värdet av 'ordning' beror på vilka ordnings-premisser man väljar som verkliga och vilka man föredrar.

Då vill jag .... parallelt med Sepiritz fråga .... omformulera min egen kommentar ovan till en fråga: Vilken 'ordning' förespråkar du som 'verkligheten', OCH SÄRSKILD ... varför?
Citera
2013-01-24, 15:55
Medlem
Norrbottenss avatar
Jag har det ultimata beviset på att gud existerar!

Jorden snurrar ett varv runt solen EXAKT på ett år.
OCH, jorden roterar ett varv runt sin egen axel EXAKT på ett dygn.
OCH, månen snurrar runt jorden EXAKT på en månad.

Hur annars skulle det kunna vara så exakt om inte gud låg bakom det?!

Citera
2013-01-24, 15:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Jag har det ultimata beviset på att gud existerar!

Jorden snurrar ett varv runt solen EXAKT på ett år.
OCH, jorden roterar ett varv runt sin egen axel EXAKT på ett dygn.
OCH, månen snurrar runt jorden EXAKT på en månad.

Hur annars skulle det kunna vara så exakt om inte gud låg bakom det?!

Jag utgår ifrån att du skämtar. Inte ens den dummaste gudadyrkaren skulle dra till med ett sådant arguemnt (väl?).
Citera
2013-01-24, 15:58
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PallarN
Jag utgår ifrån att du skämtar. Inte ens den dummaste gudadyrkaren skulle dra till med ett sådant arguemnt (väl?).

Ja, jag skämtar.

Men nja, de dummaste kan mycket väl tycka att det ligger något i mitt resonemang.
Citera
2013-01-24, 19:30
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PallarN

Det är faktiskt samma resonemang han använder som vissa av de religiösa har använt i denna tråd. Grovt sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in