2013-01-22, 13:47
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon

jag kan exempelvis genom historia lita på att adolf hitler har funnits.

Jävligt dåligt exempel.
Citera
2013-01-22, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tungatorsk
Jävligt dåligt exempel.
du får motivera lite, annars förstår jag inte varför det är ett dåligt exempel.
Citera
2013-01-22, 13:48
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:
korrekt. det finns såna människor.

fast mytologier är ju också vetenskapliga och logiska, och de använde den vetenskapliga metoden för att bevisa saker som andevärlden, och händelser i vår historia. det är bara en gammal vetenskap.

Varför ljuger du?
Citera
2013-01-22, 13:49
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
fast jag har ju inte sagt att vi kan lita på det förbehållslöst, jag har bara sagt att vi kan lita på det. jag kan exempelvis genom historia lita på att adolf hitler har funnits.

Förutom att det det var knappt 80 år sen Hitler dog och att det finns tiotusentals ögonvittnesskildringar av honom, så finns han även med på en hel del filmer. Du försöker alltså på fullt allvar att jämställa detta med en text av okänd författare där det påstås att Moses delade röda havet för några tusen år sedan t.ex.?

Citat:
det är inte helt säkert. vi har ju exempelvis förlorat till viss del vår förmåga att verifiera andevärlden, genom tusentals år. om vi skulle få tillbaks våra andliga förmågor i framtiden kanske vi inte skulle skapa teknologier som telefoner, för att vi skulle kunna kommunicera telepatiskt, så vi skulle inte ha någon nytta av det, precis som människor i atlantis inte hade nytta av det.

Men snälla lilla vän... Du har inga bevis för att vi någonsin haft någon kontakt med andevärlden, eller för den delen att den ens existerar. Vidare så har du absolut inga belägg för att Atlantis har existerat heller. Du kan med fördel sluta att referera till sagor som om de vore bekräftat sanna.

Citat:
det finns inga tolkningar som är helt objektiva.

Du hade alltså inte något bättre svar än semantisk akrobatik? Hur vore det om du slutade slingra dig istället?

Citat:
korrekt. det finns såna människor.

Frånsett att du ignorerade 2/3 av det jag sa så är jag nyfiken på hur du vet detta. Låt mig gissa, de har berättat det för dig att det är så?
Senast redigerad av CannonDorf 2013-01-22 kl. 13:52.
Citera
2013-01-22, 13:51
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:
du får motivera lite, annars förstår jag inte varför det är ett dåligt exempel.

Hitler är ett dåligt exempel då det faktist finns foton, video, ljudupptagning etc etc.
Citera
2013-01-22, 13:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
mytologier är också empiriska, logiska och entydiga, om man tolkar dom rätt. observationer måste också tolkas rätt, om man ska få rätt slutsats.

I dagens kunskaps-läge är tolkning a och o. Men det är inte bara 'tolkning som tolkning', även inom tolknings-metodologier finns det varierande validitet/kvalitet.

Och än sålänge har din foliehatts-metodologi öht ingen fast grund under fötterna, men vilar enbart på stundens semantiska akrobatik ang. underlag, position, åsikter och special-metodologi som ofta är självmotsägande.

Bara det att ditt språbruk i sig är meningslöst från ett informations-bärande perspektiv sägar mycket om vad det är du försökar marknadsföra.
Citera
2013-01-22, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Förutom att det det var knappt 80 år sen Hitler dog och att det finns tiotusentals ögonvittnesskildringar av honom, så finns han även med på en hel del filmer. Du försöker alltså på fullt allvar att jämställa detta med en text av okänd författare där det påstås att Moses delade röda havet för några tusen år sedan t.ex.?
jag har inte försökt jämställa det med det, jag bara tog det som ett exempel på att vi kan lita på vår historia. men som jag sa tidigare blir historian mer och mer som mytologi ju mer man går bakåt i tiden. men även om vi går bakåt i historian 2000 år, så skulle du säkert hålla med mig om att personer som julius caesar och herodotus har funnits. och det finns historiska personer som är äldre än moses, som de flesta håller med om har existerat.

jag tar det bara lite längre, och tror att vi kan även lita på mytologier som berättar om saker som har hänt hundratusentals och biljoner år sedan. du litar ju också på vetenskapen när den pratar om saker som sägs ha hänt för miljarder år sedan.

Citat:
Vidare så har du absolut inga belägg för att Atlantis har existerat heller. Du kan med fördel sluta att referera till sagor som om de vore bekräftat sanna.
jo, det finns en del belägg för det. plato sa ju exempelvis att den har funnits.
Senast redigerad av elsydeon 2013-01-22 kl. 14:03.
Citera
2013-01-22, 14:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Ni går som katten kring het gröt, ni pratar om sanningar hit och dit..

Ja, det är hemsk så verklighets-fixerade "vi" är; istället för att fantisera fritt.

Citat:
Det är inte så svårt egentligen, så som ateisterna vill komplicera till det,
Gud är verklig och vi ska vara glada för det, det betyder att inte den
barbariska ateist-verkligheten är sann.

"Det är bara så"-verkligheterna är onekligen enkla. Tråkigt det finns så många olika, motstridande versioner av dom.

Citat:
Livet är en gåva ...

Från en av dom många imaginäre entiter som postuleras vara 'the primary cause'?

Citat:
och vi människor har chansen att komma till himlen, bara släpp eran vetenskapsmani, jag vet att Gud finns.

Nej, du TROR att 'gud' finns.
Citera
2013-01-22, 14:08
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
jag har inte försökt jämställa det med det, jag bara tog det som ett exempel på att vi kan lita på vår historia. men som jag sa tidigare blir historian mer och mer som mytologi ju mer man går bakåt i tiden. men även om vi går bakåt i historian 2000 år, så skulle du säkert hålla med mig om att personer som julius caesar och herodotus har funnits. och det finns historiska personer som är äldre än moses, som de flesta håller med om har existerat.

jag tar det bara lite längre, och tror att vi kan även lita på mytologier som berättar om saker som har hänt hundratusentals och biljoner år sedan.

Den stora skillnaden mellan t.ex. Julius Caesar och valfri mytologisk figur är, förutom att det finns betydligt mer och tillförlitligt material om honom, att han inte tillskrivs egenskaper som strider mot vad vi vet om världen. Fantastiska påståenden kräver fantastiska bevis, som det brukar heta. En enskild text om Moses med okänd författare uppfyller t.ex. inte de kraven.

De enda jag på rak arm kan komma på vi med hyfsad säkerhet kan säga existerat före Moses är väl i så fall egyptiska faraoner. Faraonerna som finns nedtecknade har säkert existerat, men däremot påståendena om att de skulle haft övermänskliga förmågor är ju betydligt mer tveksamma.

Citat:
jo, det finns en del belägg för det. plato sa ju exempelvis att den har funnits.

Om nu Plato har sagt det, så är det ungefär lika mycket belägg för dess existens som om du säger det. D v s noll.
Citera
2013-01-22, 14:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
fast mytologier är ju också vetenskapliga och logiska, och de använde den vetenskapliga metoden för att bevisa saker som andevärlden,

Jag har redan bett dig om specifikation ang. detta postulat, och istället upprepar du det endast.

Citat:
...och händelser i vår historia,

Historie-inslag i mytologier bevisar historie, men inte det metafysiska (eller för den delen det såkallade paranormala).

Citat:
och de hade fler sinnen än moderna människor, så de kunde se mer än vi kan. det är bara en gammal vetenskap. så det jag säger är att vi borde lita på både gammal och ny vetenskap.

Visst, en ny fusk-faktor .... forna tiders 'andliga vetenskap'. Detaljer och evidens, tack.
Senast redigerad av Bogomil 2013-01-22 kl. 14:12.
Citera
2013-01-22, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
De enda jag på rak arm kan komma på vi med hyfsad säkerhet kan säga existerat före Moses är väl i så fall egyptiska faraoner. Faraonerna som finns nedtecknade har säkert existerat, men däremot påståendena om att de skulle haft övermänskliga förmågor är ju betydligt mer tveksamma.
det finns folk som har haft andliga krafter även i modern tid, så jag tycker inte det är något konstigt med människor i historien som har haft det. och mytologierna säger ju att dom andliga krafterna var större i forntiden. magi var mycket mer vanligt i forntiden, men den vetenskapen har vi i princip förlorat idag. men vi har fått en materialistisk vetenskap, som ersätter den andliga vetenskapen.
Senast redigerad av elsydeon 2013-01-22 kl. 14:19.
Citera
2013-01-22, 14:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Ni går som katten kring het gröt, ni pratar om sanningar hit och dit..
Det är inte så svårt egentligen, så som ateisterna vill komplicera till det,
Gud är verklig och vi ska vara glada för det, det betyder att inte den
barbariska ateist-verkligheten är sann. Livet är en gåva och vi människor har
chansen att komma till himlen, bara släpp eran vetenskapsmani, jag vet att
Gud finns.

Ojdå. Du vet, och det bara är så.
Då släpper vi vetenskapsmanin då, tack så mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in