2013-01-12, 23:05
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Men då måste ni väl förstå att om detta är möjligt, så existerade "ingenting". Vem skapade då "ingenting"

Vet du inte vad "ingenting är? Det är inte ett rum där ljuset är släkt och någon sitter och lurar i mörkret.
Citera
2013-01-12, 23:11
Medlem
Renewables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
... medan Adam skapades av damm. Vad säger det?

Nåväl. Intressant att du av oss kräver att vi ska kunna peka på vår anmoders grav för att ge evolutionen någon som helst giltighet medan revbensteorin bekräftas av ett enkelt "det är så det ligger till".

Det måste alltid understrykas att det är sällan det logiska som lockar folk till religion eller får infödda att stanna kvar. Det är den sociala press som den religiösa klassen har skapat.

Även om personen ifråga till slut skulle övertygas om osannolikheten gällande Gud kommer han/hon aldrig att erkänna det. Att göra det skulle innebära för stora sociala konsekvenser.
Citera
2013-01-12, 23:15
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renewable
Det måste alltid understrykas att det är sällan det logiska som lockar folk till religion eller får infödda att stanna kvar. Det är den sociala press som den religiösa klassen har skapat.

Även om personen ifråga till slut skulle övertygas om osannolikheten gällande Gud kommer han/hon aldrig att erkänna det. Att göra det skulle innebära för stora sociala konsekvenser.

Sällan? Har det någonsin varit det logiska?
Citera
2013-01-12, 23:23
Medlem
Renewables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Sällan? Har det någonsin varit det logiska?

Ja? Ifall du inte utgår från att absolut ingen tror att det som nämns låter logiskt? Änn värre blir det om man kollar bakåt i tiden.
Citera
2013-01-12, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Okej, det ligger så här till.
Jag vill ta upp frågan som många valt att skippa eller inte brytt sig om.
Det är frågan om Guds existens. Det finns två val, ja eller nej.

Om svaret är nej:

Hur kom du fram till att någonting kom till av ingenting?
Vetenskapen bevisar även att det är omöjligt. Om ni tror på att Big Bang var början till allt,
vad skapade då Big Bang? Hur kan slumpen vara att bli när den inte har någon som helst grund?
Allt som existerar är i sin perfekta ordning. Kolla runt och skåda. Vi har inte ens förståt oss på mer än 5% av universum, men endå är vi stensäkra att vi har svaret, hur kommer detta sig?

Om svaret är ja:

Nu tänker du logiskt. Om du tror på en att en skapare har skapat allt så accepterar du att den skaparen är mycket mäktig. Då allt som existerar är för stort och komplicerat för oss att förstå.
Gud kan inte vara någon man, eller en inkarnation, eller skapelsen själv. Vi kan inte ens kolla på Solen utan att ens börja gråta, tänk på att det är skapelsen. Tänk dig då Guds mäktig syn.

Men vem skapade då Gud:

Ordet Gud betyder också bokstavligen oskapad. Om något skapat Gud, så är ju Gud inte någon Gud längre.
För det som skapade Gud måste då vara den nya Guden. Det är en evighets fråga som i sig är ett bevis på Guds existens. För om Gud skapade tiden, så kan Gud asså existera utan tid. Då är Gud både början och slutet med andra ord.

Dela med er av era tankar.

I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

SÄG: "Han är Gud - En,

Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror.

Han har inte avlat och inte blivit avlad,

och ingen finns som kan liknas vid Honom."

Koranen. Kapitel: Den rena tron.

Jag fick höra samma argument när jag gick i grundskolan, av mina då lika gamla klasskamrater.

Jag tyckte att det var skitsnack då, och jag tycker att det skitsnack nu.
Citera
2013-01-12, 23:36
Medlem
AnonymLFCAREs avatar
Finns det troende ens i Sverige? Jag var stensäker på att det inte ens finns troende i Sverige..
Citera
2013-01-13, 00:08
Medlem
grejigabosses avatar
Jag blir så trött på detta. Trodde vi avhandlade den sista religionsdiskussionen på 90-talet.
Min uppfattning är att kristna religiösa och vi som inte tror på någonting alls lärt oss leva i harmoni med varann. Detta är tack vare att dom religiösa lärt sig att det är meningslöst att prata religion med en som inte är religiös och tvärtom. I 999 fall av 1000 låser sig diskussionen.

TS kan ju inte ens förklara en så enkel sak som ett svart hål, hur skall han då kunna förklara hur hela världen kom till, att det finns en gud. 5% bevis är mer än 0%.

Om din teori är att det finns en gud, då är min teori att vi bara är en form av partikel i det vita rummet, ett vitt rum som i sin tur befinner sig i det svarta hålet. Det svarta hålet finns inte och därmed inte vi. Vi lever bara i en illusion.
Citera
2013-01-13, 00:16
Medlem
Rodwizards avatar
Jag har ingen som helst förståelse för (bildat) folk som tror på skapelseberättelsen. Det är helt galet. Vi kan se hur saker och ting fungerar och vi kan därför förklara det mesta vetenskapligt. I mina ögon får man vara rätt blåst eller obildad för att tro att Gud skapade världen, universum, Adam och Eva. Man kan ändå tro på annat konstigt. Liv på andra planeter, andra dimensioner, ännu okända sinnen (icke vetenskapligt påvisade) osv. Men en Gud som snickrade ihop oss. Näppeligen!
Citera
2013-01-13, 01:20
Medlem
big bang är guden som skapade allting, big bang är guden som blev från ingenting till allting
Citera
2013-01-13, 01:20
Medlem
Hur kom gud till då jävla pajas.
Citera
2013-01-13, 01:28
Medlem
_RHCP_s avatar
Gud kanske skapades ur big bang.
Citera
2013-01-13, 01:42
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grejigabosse
TS kan ju inte ens förklara en så enkel sak som ett svart hål, hur skall han då kunna förklara hur hela världen kom till, att det finns en gud. 5% bevis är mer än 0%.

Det finns ingen som har kunskap om vad som försiggår i ett svart hål, för det går inte att göra beräkningar på i nuläget. Så att "förklara" ett svart hål är knappast någon smal sak. Din poäng att TS minst sagt inte är särskilt bevandrad inom vetenskap instämmer jag dock med.

För övrigt så är det ointressant om vetenskapen kan svara på 1% eller 90% av alla företeelser i universum, det rättfärdigar inte ett god-of-gaps argument. Avsaknad av bevis inom vetenskapen är inte bevis för förekomsten av en skapare. De tycks ha väldigt svårt att se den kopplingen.
Senast redigerad av CannonDorf 2013-01-13 kl. 01:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in