2012-09-27, 19:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det du missat är att det du kallar evidens inte förklarar, utan snarare konstaterar. Det är inte samma sak.

Det stora glappen mellan religion/andlighet och materialsitisk kunskaps-syn, är att den senare vill att konstaterandet i sig skall betraktas som förklaring.

Ja det är ju klart, att ni har en god-of-gap som förklaring. Noodlifer också, att inte vi agnostiker kom på det tricket först.

Och vi HAR förstått ditt budskap: "Död åt alla materialister".
Citera
2012-09-27, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Bortse från mitt förra inlägg...skriv inte ett ord till om evolution, jag insåg precis att du inte har förstått det minsta lilla om vad evolutionen innebär eller evidensen som bär upp teorin...och jag tänker inte försöka förklara mer för dig.
Jag bortser nästan alltid från dina inlägg
Citera
2012-09-27, 19:50
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag bortser nästan alltid från dina inlägg

Ja, varför ska man ta till sig information när man redan har bestämt sig?
Citera
2012-09-27, 19:56
Bannlyst
Hur definierar man information?
Citera
2012-09-27, 20:03
Medlem
koffskis avatar
Citat:

Hur?
Jo man sätter en definition på det och så inte mer med det...
Information är allt som innehåller någon sorts kunskap ungefär.

Definitionen har inte med saken att göra eftersom att det ändå finns en fast definition av just information och inte något som behövs bestämmas av oss. Egna definitioner är liksom irrelevanta och bör ej användas i en sådan här diskussion.
Citera
2012-09-27, 20:08
Bannlyst
Hur känner man igen information då?
Citera
2012-09-27, 20:13
Medlem
Citat:

Enkelt, det är sådant som religiösa väljer att ignorera!
Citera
2012-09-27, 20:16
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det du missat är att det du kallar evidens inte förklarar, utan snarare konstaterar. Det är inte samma sak.
Det stora glappen mellan religion/andlighet och materialsitisk kunskaps-syn, är att den senare vill att konstaterandet i sig skall betraktas som förklaring.

Att vi kan observera en biomekanisk process som förändrar arters funktioner, innebär inte att det är bevisat att det inte finns något bakom denna process. Och alla andra processer för den delen.
Både- ock (under vissa omständigheter)

En evidens kommer ju fram ur antaganden som prövas och bevisas, ur evidensen sker naturligtvis ny problematisering och nya resonemanskeedjor, man har ju då erhålligt ett innovativt tänkande med nya frågeställningar att reflektera över, och detta görs bl.a i den vetenskapsfilosofiska andan, som är mycket öppen.. helt vidöppen och inbjudande... ur denna anda kommer faktiskt "intelligenta" förklaringar men de är aldig färdiga, det är det man menar med att ha pragmatiska attityden...

Man vill förstå, inte bara veta och konstatera, man vill ha funktion och nytta, inte bara ära och glans.

Den dagen man är färdig finns ingen mening att utveckla något eller att ställa frågor, den som ställer frågor är öppen..

Ställ detta i kontrast till den färdiga predestinerade gudsidén, den exkluderar starkt och beordrar (färdig förväntan! , den ä'r låst),
.... försluter det fria öppna sinnet och dömer iom det heter pre, pre i denna kontet är på görhand färdig konklusion och så jobbas det inte i evidensutveckling.

Därför är evolutionsteologin ödmjukt omfamnande, alltid uppmuntrande till nya inputs - gudsidén kännetecknas av sin stränga disciplin och hårdnackade SÅ HÄR ska vi tänka.... inte utanför ramarna.

Det är bara de sista timmarna i vår existens som religionsfantaster "försöker" plocka ut gudstorns kärna som alltid varit ytterst dömande (deterministisk)

Evolution som du hör på namnet kan ej vara deterministiskt fastlåsande, en gud/en pappa, men ingen vet var han är, en frånvarande pappa har förlorat sin funktion - det är lätt för t.o.m ett barn att fatta.
Senast redigerad av BlackJewel 2012-09-27 kl. 20:19.
Citera
2012-09-27, 20:25
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Jo, allt vi upplever är information av något slag. Det här har inte med saken att göra. Jag kan inte se hur denna konversation leder till något annat än semantiskt trams heller. Ta denna diskussion till språkforumet eller något, kanske filosofi. Men att diskutera olika definitioner är ganska onödigt när det finns ganska så lättolkade och lättapplicerbara definitioner som det finns av information.
Citera
2012-09-27, 20:30
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Inte det minsta
Då vad som är nödvändigt för att illustrera evolution passerades för länge sedan, så är din skepticism inte längre rationell utan nu bara arbiträr. Under tiden fortsätter evolution att vara en biologisk verklighet, och medans det så klart är din frihet att frånsäga dig denna realitet så måste du förstå att det inte längre finns någonting logiskt eller förnuftigt bakom din tvivelaktigt.

Citat:

Citat:

Vetenskapsfilosofi 101. Snälla, fortsätt i denna tankebana och du kommer slutligen komma in på ett ganska extremt intressant fält - epistemologi och ontologi - och vidare där till empirism och vetenskaplig metod. Kanske du faktiskt lär dig lite om den bakomliggande filosofin som producerat och nu stödjer evolution.
Senast redigerad av Luffarlasse 2012-09-27 kl. 20:40.
Citera
2012-09-27, 20:31
Bannlyst
Jag bara tänkte att informationen som finns i varje cell är ganska imponerande, jag vet inte hur den kommit dit, men den förvånar mig.
Citera
2012-09-27, 20:36
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Jag bara tänkte att informationen som finns i varje cell är ganska imponerande, jag vet inte hur den kommit dit, men den förvånar mig.
Aha, trodde med information att du menade kunskap. Men om du med information menar vad som finns i celler, då är du inne om något annat kreationist-shafs, på vilket mitt standard-svar alltid är följande länk:
http://www.talkorigins.org/indexcc/CB/CB102.html
Citat:
t is hard to understand how anyone could make this claim, since anything mutations can do, mutations can undo. Some mutations add information to a genome; some subtract it. Creationists get by with this claim only by leaving the term "information" undefined, impossibly vague, or constantly shifting. By any reasonable definition, increases in information have been observed to evolve. We have observed the evolution of

increased genetic variety in a population (Lenski 1995; Lenski et al. 1991)
increased genetic material (Alves et al. 2001; Brown et al. 1998; Hughes and Friedman 2003; Lynch and Conery 2000; Ohta 2003)
novel genetic material (Knox et al. 1996; Park et al. 1996)
novel genetically-regulated abilities (Prijambada et al. 1995)

If these do not qualify as information, then nothing about information is relevant to evolution in the first place.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in