2013-01-22, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag har vid flera tillfällen använd bisarr-uttrycket 'transmofoglyfiering av ambroyade' som en motsvarighet till 'guds'-begreppet och t.ex. ID-konceptet, och det finns INGET som antydar, att ID är mera rimligt från det fakta-underlag vi har än att 'transmofoglyfiering av ambroyade' skulle vara 'svaret' på kunskaps-gapet om 'the primary cause'.
det finns saker som tyder på att det finns en andevärld, och om det stämmer så är det troligt att den skulle ha spelat roll i vår skapelse. och våran historia/mytologi säger också att vi skapades av andar/gudar. och även med logiskt tänkande kan man komma fram till att det finns liv efter döden, och världar och varelser i andra våglängder.

förresten, vad betyder transmofoglyfiering? jag kan inte ens hitta ordet på google...
Citera
2013-01-22, 12:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Det var ju precis vad jag skrev, att relativa sanningar är lika "absoluta" som alla andra. Alltså inte alls.

Frånsett att jag inte delar din definition om relativa sannolikheter som synonymt med 'absoluta' sanninger.

En relativ sannolikhet kan ändras/ökas på, en 'absolut sanning' är statisk.
Citera
2013-01-22, 12:41
Medlem
Citat:
Du för ett väderkvarnskrig emot strawmen du själv har konstruerat, och som Sepiritz ovan konstaterar så konkluderar du med att ett god-of-gaps svar.
precis som folk har strawmen om det jag skriver. hur annars skulle man kunna ha en diskussion, om det inte fanns några strawmen? man skulle ju bara hålla med om varandra hela tiden, och man skulle inte kunna säga något. det är bara genom att missförstå andras argument, och se dom från andra perspektiv, som det kan finnas diskussion.
Citera
2013-01-22, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff
Däremot kan man OBSERVERA evolution i virus i realtid. Varje år utvecklas influensan ett snäpp och blir mer komplex med bättre chanser att få fäste än tidigare års version.
vi ser små förändringar i världen... men problemet med att extrapolera tillbaks dom förändringarna miljarder år i tiden är att felmarginalen blir större och större. precis som historia blir flummigare och mer som mytologi ju mer man går bakåt i tiden.
Citera
2013-01-22, 12:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
det finns saker som tyder på att det finns en andevärld, och om det stämmer så är det troligt att den skulle ha spelat roll i vår skapelse.

Indikationer, OM, i så fall, det är troligt ..... vad är det för fnoskig resonnemangs-kädja.

Citat:
och våran historia/mytologi säger också att vi skapades av andar/gudar.

Jag trodde empiri var essentiellt för bevisföring (enligt dig). Nu är mytologi plötsligt inkluderat.

Du 'tror' inte på informations-värdet av fossiler, kombinerat med DNA-forskning .... delvis p.g.a. bristen på empiri ... men det går hur bra som helst för dig att tro på 100% empiri-fria myter.

Citat:
och även med logiskt tänkande kan man komma fram till att det finns liv efter döden, och världar och varelser i andra våglängder.

Hur kan man komme fram till detta logisk, och varför är logiken nu plötslig fokuset och inte empirin?

Som vanligt ändrar du din semantiska akrobatik efterhand som du målar dig in i ett hörn. Först var det empiri. Nu är det empiri + logik + myter .... vilket iövrigt är självmotsägande.

Citat:
förresten, vad betyder transmofoglyfiering? jag kan inte ens hitta ordet på google...

Det är påhittat nonsens ..... liksom ID-postulatet.
Citera
2013-01-22, 12:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
precis som folk har strawmen om det jag skriver. hur annars skulle man kunna ha en diskussion, om det inte fanns några strawmen? man skulle ju bara hålla med om varandra hela tiden, och man skulle inte kunna säga något. det är bara genom att missförstå andras argument, och se dom från andra perspektiv, som det kan finnas diskussion.

Tom retorik.
Citera
2013-01-22, 12:54
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff
Däremot kan man OBSERVERA evolution i virus i realtid. Varje år utvecklas influensan ett snäpp och blir mer komplex med bättre chanser att få fäste än tidigare års version.

Vilket precis är min poäng, jag förstår inte varför du citerade mig.
Citera
2013-01-22, 12:57
Medlem
Citat:
Jag trodde empiri var essentiellt för bevisföring (enligt dig). Nu är mytologi plötsligt inkluderat.
historia och mytologi handlar om observationer som människor gjorde i forntiden, så det är en sorts bevis, men det är svagare bevis. felmarginalen blir större ju mer man går bakåt i historian, och det blir svårare att tolka händelserna ju mer man går bakåt i tiden.

samma sak med nutida observationer och tolkningar, som man tar miljarder år bakåt i historian, så blir felmarginalen större. det är därför big bang och neo-darwinism är delvis fel.

Citat:
Hur kan man komme fram till detta logisk, och varför är logiken nu plötslig fokuset och inte empirin?
för saker som vi inte kan observera måste vi använda andra metoder. det är bara väldigt få saker vi kan bevisa med säkerhet.

att få information från andevärlden i nutiden är också ett sätt att få information från våran historia, och den informationen stämmer till stor del också överens med mytologin. mytologier har också gjort en del vetenskapliga förutsägelser som har visat sig vara rätt.
Senast redigerad av elsydeon 2013-01-22 kl. 13:04.
Citera
2013-01-22, 12:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
precis... det krävdes en intelligent designer till att skapa en iPhone. precis som andra komplicerade saker som björnar och katter krävde en intelligent designer. björnar och katter är mycket mer komplicerad än en liten iphone, men ändå tror du att den magiska farbror slumpen skapade dom

Citat:
fast om du spolar tillbaks tiden lite så slumpades ju universum och dess naturlagar fram av big bang, eller olika multiversum, så allting baseras i grunden på slumpen, även allt som vi skapar, som en iPhone till exempel, har skapats indirekt av slumpen, eftersom människor styrs av naturlagar, som skapades av slumpen.

Citat:
slump är ett ord som folk använder när de inte känner till orsaken till något.

Sista raden stämmer rätt dåligt med ovanstående rader. Kan vi då konstatera att du är ett troll, så kan du gå vidare och göra något annat?
Citera
2013-01-22, 12:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Vilket precis är min poäng, jag förstår inte varför du citerade mig.

För att förstärka/understryka Din poäng med ytterligare ett lättverifierat exempel på observerbar evolution.
Citera
2013-01-22, 13:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
det kan jag inte veta med säkerhet, för att det är lite som neo-darwinism... det finns saker som tyder på det. det finns tecken som tyder på att det finns en andevärld, och våran historia säger att vi skapades av dessa andar/gudar. jag tror på våran historia/mytologi.
Sagodags med andra ord.

Citat:
gränsen kan finnas i att det finns inte tillräckligt med information i en encellig varelse att den skulle kunna förvandlas till alla livsformer vi ser.
Vad i DNA är information?

Citat:
vi behöver inte lika mycket tid som evolutionen, eftersom vi har intelligens, till skillnad från evolutionen, som inte har någon intelligens. om vi ger oss lika mycket tid som evolutionen har haft så kommer vi ju förvandlas till andliga varelser igen, så det är klart vi kommer kunna skapa livsformer igen.
Lika att avsluta med lite fler fria fantasier, men den första delen är precis varför din jämförelse var korkad. Glad att vi är överens där.
Citera
2013-01-22, 13:07
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
historia och mytologi handlar om observationer som människor gjorde i forntiden, så det är en sorts bevis, men det är svagare bevis. felmarginalen blir större ju mer man går bakåt i historian. samma sak med nutida observationer och tolkningar, som man tar miljarder år bakåt i historian, så blir felmarginalen större. det är därför big bang och neo-darwinism är delvis fel.

Vilket semantiskt dravel... Mytologi handlar alltså om observationer? Det var något nytt. Skillnaden mellan att mäta t.ex. radioaktivt sönderfall i isotoper och att använda mytologi som bevis är att man omöjligt kan veta om mytologi är något annat än just mytologi. Det har alltså i det närmaste noll i bevisvärde.

Citat:
att få information från andevärlden i nutiden är också ett sätt att få information från våran historia, och den informationen stämmer till stor del också överens med mytologin. mytologier har också gjort en del vetenskapliga förutsägelser som har visat sig vara rätt.

Så information som strömmar in från andevärlden i detta nu, överensstämmer till stor del med mytologin? Fantastiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in