Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Förklara då varför Bogomil (forumets expert inom argumentationsanalys) sagt följande:
exemplet som Bogomil gav förenligt med regeln ovan är:
Förklaringen är att du använder hans kriterier helt fel, ur sammanhanget och på ett oärligt vis.
Kriterierna gäller inte att alla upphävanden av naturlagarna oavsett läge skulle bevisa Gud. Detta är inte sant och förstår du inte skillnaden är det sorgligt, men förmodligen är du bara oärlig.
Citat:
när du observerar transcendens av naturlagarnas deterministiska aspekter, som tex upphävandet av gravitation som en strikt axiomatisk observation medlat av budbäraren så att folk förstår att det är Gud, så är det naturligt att man frågar sig hur detta kunde ske. I detta fall har vi följande alternativ att välja bland:
1. Det var slumpen och inte Gud.
2. Budbärarens förklaring, att det var Gud som ingrep, stämmer.
3. Aliens störde jordens gravitationskraft.
4. en atombomb exploderade.
5. magiska krafter inverkade.
Vilken förklaring är mest sannolik och förklarar fenomenet bäst?
Det enda högt sannolika alternativet är nr.2.
Nu dikterar du alternativen igen och jag finner mig inte i det.
Det ENDA han uppvisat är en förmåga att bryta mot naturlagar, inte källan för denna förmåga.
Av dina alternativ är 5 lika möjligt som 2 och om man applicerar Ockhams rakkniv, den mer troliga. Men jag ger inte din lista någon som helst värde.
Citat:
Alternativ 2 stärks ytterligare om budbäraren ger fler observerbara exempel på transcendens av naturlagarnas deterministiska aspekter.
Varför skulle upprepade trollerier stärka alternativ två mer än en gång?
Citat:
därför är det inte ” Var fick dom det ifrån? Vet inte? AHA, GUD!” eftersom budbäraren stärker sin position genom att följa reglerna beskrivna ovan.
Jag använde God of the gaps illustrationen för att svara på följande:
"
hur introducerades begreppet Skaparen/Gud till människan? från det tomma intet? varför är majoriteten av jordens befolkning säkra på att vår existens inte orsakats av en slump, utan av medveten kraft? hur förklaras detta fenomen?"
Den första meningen du skriver är typisk idioti där man hävdar att X måste komma någonstans ifrån, och har man inga svar, då är det så som man önskar för det är ens utgångspunkt och overifierade premiss. Oftast så trycker man in gud där.
Citat:
Jag vill inte gå in på ifall person X eller Y är en budbärare eller inte.
Det handlar om att du vill göra påståendet att en person som påstod sig vara budbärare dök upp och accepterades, och du vill få detta till en validering. Jag svarade som ovan för att förklara för dig att om det är en validering, då validerar du samtidigt alla andra trossystems budbärare på samma meriter. Ofta är dessa budbärare representanter för religioner som motsäger varandra.
Citat:
Det teoretiska resonemanget för att starkt argumentera för Gud existens beskrivet för dig (vi kan kalla det för Budbärar-argumentet) kan användas för att man ska komma fram till Guds existens. Budbäraren som följer regeln:
legitimerar tron på Gud.
Att bryta mot naturlagar legitimerar inte tron på gud. Det legitimerar, om vi antar att det skett, tron på det övernaturliga. Inget mer. Resten måste verifieras på mer specifika sätt än att på måfå bryta mot naturlagar. Om Gandalf fanns på riktigt, hade han bevisat Guds existens genom att trolla?
Citat:
Vi kan öppna en tråd om varför olika religioner tror på olika gudar och vilka teorier som finns till varför de tror på olika gudar.
Det var alltså inte poängen med vad jag skrev.
Citat:
Den gemensamma nämnaren med alla teistiska religioner är att universum och vår existens inte grundar sig på slump, utan den grundar sig på högre medvetna, intelligenta makter. Om det är Shiva, brahman, Allah, Jahova, Ra, osv är inte huvudfrågan. Huvudfrågan är: formades universums och livet av intelligent kraft eller slump?
Alla teistiska religioner inte på Slumpen som orsakande faktor. Denna likhet är signifikant, håller du med?
Ja, och det passar bra in med all annan vidskepelse som är till för att förklara det okända. Det betyder inte att man är något på spåren, bara att man har ett behov av att få svar på frågor.