2013-01-09, 20:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Ni tror väl att Jorden åker runt solen som står still också.. för ni står verkligen still i evolutionen..
Vi andra swishar förbi er nu..

Vad "VI" 'tror' är att ditt meningslösa pladder borde rivas upp helt från grunden, och rekonstrueras med enkla funktionella begrepp som det centrala. Som t.ex. att veta vad ett 'bevis' är.
Citera
2013-01-09, 20:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voddy
Han betalade för våra synder var genom att dö på korset.
Det var det sätt Gud valde att sona människornas synd på.
Det var därför han kom.

Och ditt oändliga upprepande av mytologiska fabulationer ledar VART?
Citera
2013-01-09, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och ditt oändliga upprepande av mytologiska fabulationer ledar VART?

Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
HUR betalade han för våra synder?

..
Citera
2013-01-09, 20:34
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troll0lz
Jesus betalade våra synder genom att leva ett perfekt och syndfritt liv, som INGEN ANNAN någonsin kan klara av att göra. Därför räknas Jesus offergärning som en betalning för världens alla synder. Då, nu och för framtiden.

När Han även steg ner i dödsriket och återuppstod till liv igen på den 3e dagen så uppfylldes ännu en profetia; att Han besegrade döden. Det är syftet med hela den grejen..

Var finner du den informationen?
Jag kan bibeln rätt väl och Jesus betalade med sitt lidande på korset enligt den.

Sitt goda liv levde han som exempel för mänskligheten snarare. Tillverkar du en egen version av Jesus.
Lite kättersk va?
Ingen fara dock, det har varenda kristet samfund gjort i 1700 år.

Problemet är att ett dygns frivilligt lidande oavsett nivå inte är ett SKIT i jämförelse med det han sades sona åt oss. Och med tanke på att han visste var han skulle komma direkt efter så kan man inte annat än se det som att han smet och lämnad alla utom judarna i sticket.
Hans budskap vände sig till de 12 stammarnas folk. Globaliseringen av texterna i det hänseendet är ett påfund först några hundra år senare.

Man kan ju undra varför han inte höll sig vid liv och gav människor i Nordamerika, asien, Australien osv möjligheten att nå sällheten som gud erbjuder genom att leva fromma korrekta liv.

Nej, han ville hem! Och han tog livet av sig för att komma dit. Judas uppfyllde rollen han visste att han skulle utföra och han vandrade frivilligt i döden precis som MASSOR av folk som varit betydligt godare än han gjort.

Hur uppväger ett dygns lidande med en fribiljett till paradiset efter hela mänsklighetens lidande.
Var han så känslig för smärta tex att han led ofantligt mycket mer än andra?
Senast redigerad av Puffarn 2013-01-09 kl. 21:19.
Citera
2013-01-09, 20:55
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad "VI" 'tror' är att ditt meningslösa pladder borde rivas upp helt från grunden, och rekonstrueras med enkla funktionella begrepp som det centrala. Som t.ex. att veta vad ett 'bevis' är.

En intelligent design är "tyvär" ett bevis för att nån form av intelligens har skapat designen..

Jag förstår att du vill ha en bild på en människoliknande gud som tillverkar olika liv med sina händer, för att det ska ses som bevis.. hahahahahaa och du är även en idiot som lever i en mental box som staten gav dig genom skoltvång..

MVh
Citera
2013-01-09, 21:03
Medlem
Troll0lzs avatar
Citat:
Var finner du den informationen?
Jag kan bibeln rätt väl och Jesus betalade med sitt lidande på korset enligt den.

Sitt goda liv levde han som exempel för mänskligheten snarare. Tillverkar du en egen version av Jesus.
Lite kättersk va?
Ingen fara dock, det har varenda kristet samfund gjort i 1700 år.

Problemet är att ett dygns frivilligt lidande oavsett nivå inte är ett SKIT i jämförelse med det han sades sona åt oss. Och med tanke på att han visste var han skulle komma direkt efter så kan man inte annat än se det som att han smet och lämnad alla utom judarna i sticket.
Hans budskap vände sig till de 12 stammarnas folk. Globaliseringen av texterna i det hänseendet är ett påfund först några hundra år senare.

Man kan ju undra varför han inte höll sig vid liv och gav människor i Nordamerika, asien, Australien osv möjligheten att nå sällheten som gud erbjuder genom att leva fromma korrekta liv.

Nej, han ville hem! Och han tog livet av sig för att komma dit. Judas uppfyllde rollen han visste att han skulle utföra och han vandrade frivilligt i döden precis som MASSOR av folk som varit betydligt godare än han gjort.

Hur uppväger ett dygns lidande med en fribiljett till paradiset efter hela mänsklighetens lidande.
Var han så känslig för smärta tex att han led ofantligt mycket mer än andra?

Sen har vi nästa okunskap.
Han levde ingalunda ett perfekt liv. Herre Gud! Vilka biblar läser ni egentligen?
Han säger ju för fan rakt ut att han syndat och isolerade sig för att brottas med sina problem och för att åter igen hitta rätt.

Ni låter som:
"Ja, jag vill vara Kristen. Bibeln? Tja, den ska jag plöja någon dag också. I det stora hela låter det fett nice dock."

2 Corinthians 5:21
For he has made him, who knew no sin, to be sin for us; that we might be made the righteousness of God in him.

Romans 5:12
Therefore, just as sin entered the world through one man, and death through sin, and in this way death came to all people, because all sinned.

Hebrews 10:10
He became the offering for sin that the law expected. "And it is in the fulfillment of the will of God that we have been purified by the sacrifice, once and for all, of the body of Jesus Christ"

Hebrews 4:15
For we have not an high priest which cannot be touched with the feeling of our infirmities; but was in all points tempted like as we are, yet without sin.

Bara ett fåtal verser som visar att Jesus levde ett syndfritt liv och att Han betalade för vår skuld genom sin offergärning..

Visst är Jesus en förebild för oss alla och vi bör leva ett så gott liv som Han levde. Men av goda gärningar kommer du inte till Fadern, precis som Bibeln säger. Det finns bara EN enda väg och det är genom tron på Jesus och inte genom några goda gärningar. För ingen, inte en enda, är god.

Tillverkar inte min egen Jesus, jag följer den Jesus som beskrivs i Bibeln.
Gud Sonen.

Hans lidande är tillräckligt för att kunna tvätta både dig och mig ren från synd. Kanske inte i dina ögon, men i Gud Faderns ögon. Det är ju inte du som dömer vad som är tillräckligt och inte då du inte alls är rättfärdig. Endast Gud Fadern kan döma..

Visa gärna var i Bibeln det står att Jesus syndar, för det existerar inte. Där har du så fel..

Och helt ärligt så ber jag för att Gud ska öppna dina ögon ang. Jesus offergärning. För helt klart så har du inte insett Sanningen ännu.
Citera
2013-01-09, 21:18
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
2 Corinthians 5:21
For he has made him, who knew no sin, to be sin for us; that we might be made the righteousness of God in him.

Romans 5:12
Therefore, just as sin entered the world through one man, and death through sin, and in this way death came to all people, because all sinned.

Hebrews 10:10
He became the offering for sin that the law expected. "And it is in the fulfillment of the will of God that we have been purified by the sacrifice, once and for all, of the body of Jesus Christ"

Hebrews 4:15
For we have not an high priest which cannot be touched with the feeling of our infirmities; but was in all points tempted like as we are, yet without sin.

Bara ett fåtal verser som visar att Jesus levde ett syndfritt liv och att Han betalade för vår skuld genom sin offergärning..

Visst är Jesus en förebild för oss alla och vi bör leva ett så gott liv som Han levde. Men av goda gärningar kommer du inte till Fadern, precis som Bibeln säger. Det finns bara EN enda väg och det är genom tron på Jesus och inte genom några goda gärningar. För ingen, inte en enda, är god.

Tillverkar inte min egen Jesus, jag följer den Jesus som beskrivs i Bibeln.
Gud Sonen.

Hans lidande är tillräckligt för att kunna tvätta både dig och mig ren från synd. Kanske inte i dina ögon, men i Gud Faderns ögon. Det är ju inte du som dömer vad som är tillräckligt och inte då du inte alls är rättfärdig. Endast Gud Fadern kan döma..

Visa gärna var i Bibeln det står att Jesus syndar, för det existerar inte. Där har du så fel..

Och helt ärligt så ber jag för att Gud ska öppna dina ögon ang. Jesus offergärning. För helt klart så har du inte insett Sanningen ännu.

Har du?
Jag ska ställa mig och sopa gatan utanför ditt hus nästa söndag, var bor du och behöver jag ha livakt med mig?
Om inte så vilken Jesus tror du på?

Om dina barn en dag vänder sig från Kristendomen kommer de klara sig levande ifrån det?
Vilken Jesus tror du på, den i bibeln talar TYDLIGT om för dig hur du ska agera.

Är det ok att välja och vraka efter vad som passar DIN moral hellre än guds egen eller den Jesus förde fram?

Sa Jesus:
Mina regler har ett bäst före datum. Om 300 år så är det eder fritt att ändra mitt budskap. Ändra min ordalydelse och omtolka det jag klart och tydligt bett er om?
Om 2000 år så bör ni se mig enbart som en rekommendation i de fall där verklig moral står i strid med vad jag säger idag.

Vilken Jesus är den man bör följa?
Jesus eller Kyrkans version som är under ständig reversion beroende på det sekulära samhällenas krav på Religionerna?

Kom inte till mig och säg att du följer Jesus för det gör du inte och mycket få idag levande människor gör. Du följer en instutions moderna version av honom.

Vad tror DU att Jesus hade sagt idag med tanke på hur han bannade andra för att de för släpphänt straffade brott mot Guds lagar?
Vad hade han sagt dig idag, du som kallar dig hans följare (som Kristen)?
Dina barn är vad? Ateister.
Varför lever de?

Du klippte gräsmattan när, i söndag?
Dö!

Tolkningsfrågan förstår jag. Hemskt mycket i bibeln är skrivet på sätt som MÅSTE tolkas men det finns en hel del som är omöjligt att tolka och absolut inte öppet för debatt. Dessa saker omtolkas dock iaf på de mest komiska sätt när de inte passar de troende längre. De är inte tillräckligt mycket martyrer för att vilja spendera sina liv i fängelse så de rationaliserar sina brott mot sin gud i de fallen med helt vansinniga saker och fantastiska omtolkningar. Med den metodologin...
Hur kan man då säga att "Du skall icke dräpa" tex är en fråga för tolkning?
Kan man säga att andra passager direkt ur jesus mun som är tydliga order till följarna kan tolkas om eller helt bortses ifrån?

Kan man det ena så kan väl allt ha varit menat som ett stort skämt.
Senast redigerad av Puffarn 2013-01-09 kl. 21:36.
Citera
2013-01-09, 21:38
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
@Puffarn

Ok, så det Gud säger är moraliskt fel, säger du är moraliskt rätt?
Är det inte bara din åsikt (baserat på politisk korrekthet)?

Jag undrar om du inser hur dubbel, skenhelig, antikritisk och slipprig du framstår i denna post. Om mission är viktigt för dig och det är vittnesmål du lutar dig mot så skjuter du dig själv i foten med den grövsta kalibern du kan hitta. Ditt svärmeri för martyrer är rent ut sagt äcklande, särskilt din illa dolda, koketta önskan att bli uppfattad som en sådan.
Citera
2013-01-09, 21:44
Medlem
Troll0lzs avatar
Citat:
Har du?
Jag ska ställa mig och sopa gatan utanför ditt hus nästa söndag, var bor du och behöver jag ha livakt med mig?
Om inte så vilken Jesus tror du på?

Om dina barn en dag vänder sig från Kristendomen kommer de klara sig levande ifrån det?
Vilken Jesus tror du på, den i bibeln talar TYDLIGT om för dig hur du ska agera.

Är det ok att välja och vraka efter vad som passar DIN moral hellre än guds egen eller den Jesus förde fram?

Sa Jesus:
Mina regler har ett bäst före datum. Om 300 år så är det eder fritt att ändra mitt budskap. Ändra min ordalydelse och omtolka det jag klart och tydligt bett er om?
Om 2000 år så bör ni se mig enbart som en rekommendation i de fall där verklig moral står i strid med vad jag säger idag.

Vilken Jesus är den man bör följa?
Jesus eller Kyrkans version som är under ständig reversion beroende på det sekulära samhällenas krav på Religionerna?

Kom inte till mig och säg att du följer Jesus för det gör du inte och mycket få idag levande människor gör. Du följer en instutions moderna version av honom.

Vad tror DU att Jesus hade sagt idag med tanke på hur han bannade andra för att de för släpphänt straffade brott mot Guds lagar?
Vad hade han sagt dig idag, du som kallar dig hans följare (som Kristen)?
Dina barn är vad? Ateister.
Varför lever de?

Du klippte gräsmattan när, i söndag?
Dö!

Tolkningsfrågan förstår jag. Hemskt mycket i bibeln är skrivet på sätt som MÅSTE tolkas men det finns en hel del som är omöjligt att tolka och absolut inte öppet för debatt. Dessa saker omtolkas dock iaf på de mest komiska sätt när de inte passar de troende längre. De är inte tillräckligt mycket martyrer för att vilja spendera sina liv i fängelse så de rationaliserar sina brott mot sin gud i de fallen med helt vansinniga saker och fantastiska omtolkningar. Med den metodologin...
Hur kan man då säga att "Du skall icke dräpa" tex är en fråga för tolkning?
Kan man säga att andra passager direkt ur jesus mun som är tydliga order till följarna kan tolkas om eller helt bortses ifrån?

Kan man det ena så kan väl allt ha varit menat som ett stort skämt.

Förstår inte vad ditt problem är?

Bibeln är klar på den punkten att MANNEN SOM INTE KÄNDE SYNDEN BLEV SYNDEN! Jesus blev frestad, ja. Han blev frestad av självaste Satan på berget. MEN Han föll aldrig för frestelsen och Han blev frestad flera gånger av Satan, men Han föll aldrig för synden. Vilket betyder att Han var syndfri. Det perfekta lammet.

Om Han inte vore syndfri och perfekt, då skulle ju inte offergärningen räknas i Gud Faderns ögon..

Jag följer Bibelns Jesus, inte kyrkans.
Citera
2013-01-09, 21:47
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ja jag missade att svara dig angående det som du skriver nu ser jag.
Hängde upp mig på att du skrev detta:

Han betalade för våra synder var genom att dö på korset.
Det var det sätt Gud valde att sona människornas synd på.
Det var därför han kom.

han valde att göra det. Han kunde lika gärna strunta i oss.

Du svarar fortfarande inte på frågan HUR betalade han för andras syn? Hur går det till? Det är inte originellt att dö för en princip. Det är inte originellt att dö för någon annan heller.

Detta är en av de mest skitnödiga konstruktionerna i kristendom som har som uppenbart endast har propagandistiskt syfte. Jesus var en människa. Han var en upprorsledare. Man gjorde honom till symbol för ett fortsatt uppror.
Citera
2013-01-09, 21:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
En intelligent design är "tyvär" ett bevis för att nån form av intelligens har skapat designen..

Ja, om man tillskrivar a priori-antagande och cirkel-argumentation något värde.

Det gör rationalismen inte; det är endast underutbildade, inkompetenta och megalomana foliehattar som förlitar sig på sånt.

Så när kommer du till en förklaring på vad ett 'bevis' är?
Citera
2013-01-09, 21:53
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Förstår inte vad ditt problem är?

Bibeln är klar på den punkten att MANNEN SOM INTE KÄNDE SYNDEN BLEV SYNDEN! Jesus blev frestad, ja. Han blev frestad av självaste Satan på berget. MEN Han föll aldrig för frestelsen och Han blev frestad flera gånger av Satan, men Han föll aldrig för synden. Vilket betyder att Han var syndfri. Det perfekta lammet.

Om Han inte vore syndfri och perfekt, då skulle ju inte offergärningen räknas i Gud Faderns ögon..

Jag följer Bibelns Jesus, inte kyrkans.

Om Jesus funnits, vilket det finns anledning att anta, så var en vanlig människa och drogs med samma moraliska problem och misstag som alla andra i historien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in