2013-01-15, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Om någon skapade Gud, skulle Gud fortfarande vara Gud?

För om "något" skapade Gud, så hade det varit den nya Guden.

Det är en evighets fråga.

Ordet Gud betyder o-skapad.

För vi lever i "tid" då Gud skapade det!

Och om Gud skapat "tiden", som är början och slutet.

Så är Gud både två, och så mycket mer!

vem kom på att Gud betyder oskapad?
Citera
2013-01-15, 06:06
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det där är ju ett logiskt felslut
Vad? och för att?
Citera
2013-01-15, 09:56
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Visst är det "God of the gaps", när vi talar om det. Men en upplevelse är inte något 'gap', det är en upplevelse.

Medvetandet som fenomen kanske kommer kunna reduceras och förklaras objektivt, det säger jag verkligen inte emot. Det subjektiva upplevandet tror jag däremot aldrig man kommer åt. Visst, det kanske inte är en omöjlighet, men för att vi ens ska kunna se det som en möjlighet verkar det krävas oerhörda vetenskapliga framsteg.

Jag får ju ett intryck av att många inte vill komma åt det. Det går ju nu i större och större utsträckning kvantifiera sinnesintryck med olika metoder och de förfinas hela tiden. Subjektiviteten verkar av många betraktas som helig och får inte reduceras även om många svar kan ligga i att man gör det.
Citera
2013-01-15, 10:09
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Jag får ju ett intryck av att många inte vill komma åt det. Det går ju nu i större och större utsträckning kvantifiera sinnesintryck med olika metoder och de förfinas hela tiden. Subjektiviteten verkar av många betraktas som helig och får inte reduceras även om många svar kan ligga i att man gör det.
Det ligger nog mycket i det du säger. Många känner nog en trygghet i att ha fristad att retirera till.

Som jag ser det ligger inte det stora problemet med medvetandet inte i att man ännu inte förstår hur det fungerar objektivt sett och hur man simulerar upplevelser. Även om man skulle lyckas göra en sådan simulation tycks det (som det ser ut idag) ändå vara omöjligt att komma åt en annan persons subjektiva upplevelse från ett "subjektivt" perspektiv (i egentlig mening).
Citera
2013-01-15, 10:14
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Även om man skulle lyckas göra en sådan simulation tycks det (som det ser ut idag) ändå vara omöjligt att komma åt en annan persons subjektiva upplevelse från ett "subjektivt" perspektiv (i egentlig mening).

Jag vet ärligt talat inte. Jag ser det som en sak framtiden får utröna och jag utesluter inte att det kommer att gå.
Citera
2013-01-15, 10:26
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Jag vet ärligt talat inte. Jag ser det som en sak framtiden får utröna och jag utesluter inte att det kommer att gå.
Självklart ska man inte utesluta möjligheten.
Citera
2013-01-15, 10:44
Medlem
KungPungPats avatar
Designer-utbildningar och ingenjörsutbildningar är beviset för gud..

För dom lär ut att alla designer behöver intelligens för annars kan en design aldrig skapas..

Och skolan ni har gått i är bevis för satan, för dom tycker inte att det är viktigt eller ens rimligt att säga att en design behöver intelligens för att kunna skapas..

Och ni är satans lyckliga små testprojekt som verkligen vägrar förstå att designer i liv behöver den där intelligensen för annars skulle en design ALDRIG existera i naturen, i allt liv..

Det är inge farligt att förneka guds existens i dommedagstider, finns inga bevis för att det är farligt iaf..
Så jag föreslår att ni fortsätter förneka..

Mvh
Citera
2013-01-15, 10:52
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat

För dom lär ut att alla designer behöver intelligens för annars kan en design aldrig skapas..

Och skolan ni har gått i är bevis för satan, för dom tycker inte att det är viktigt eller ens rimligt att säga att en design behöver intelligens för att kunna skapas..

Och ni är satans lyckliga små testprojekt som verkligen vägrar förstå att designer i liv behöver den där intelligensen för annars skulle en design ALDRIG existera i naturen, i allt liv..

Det är inge farligt att förneka guds existens i dommedagstider, finns inga bevis för att det är farligt iaf..

Mvh

Bländande logik min herre.

Jag hade tänkt att skriva ett seriöst inlägg, men ditt resonemang är så urbota dumt att det vore att kasta pärlor åt svin.
Citera
2013-01-15, 11:11
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf

Jag hade tänkt att skriva ett seriöst inlägg, men ditt resonemang är så urbota dumt att det vore att kasta pärlor åt svin.

KPP är en gammal hackig LP-skiva. Jag har slutat läsa men jag tror den spelar något av Hoolabandoolaband.
Citera
2013-01-15, 11:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Hur lär man ut detta? Vilken lektion inbegriper den här informationen? Har du något konkret att stödja detta påstående?

Citat:
Vad grundar du detta påstående på? Vad är sambandet mellan Satan och ID?

Citat:
Igen kommer vi till detta. Bevisa att det finns designer i liv. Visa upp någonting alls så är det ett steg upp från tidigare inlägg.

Citat:
Mvh
Ok, tack, då gör vi det. Tills du producerat stöd för det du säger, så det inte bara verkar vara en sönderknarkad hjärnas lösryckta fantasier.
Citera
2013-01-15, 11:12
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf

hahahaha ok, synd att du inte ens kan förklara varför det är urbota dumt att designer behöver en intelligens som skapar dom..
Citera
2013-01-15, 11:15
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
hahahaha ok, synd att du inte ens kan förklara varför det är urbota dumt att designer behöver en intelligens som skapar dom..

Du kan ju börja i rätt ände, nämligen att visa vad som kräver design och varför.

Citat:
KPP är en gammal hackig LP-skiva. Jag har slutat läsa men jag tror den spelar något av Hoolabandoolaband.

Jag har hållit mig borta från religionsdelen ett bra tag just p g a de oändliga upprepningar som förekommer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in