2013-01-13, 02:41
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OMGClayAiken
Det är inte vad jag och många andra tror. Såg ett vetenskapsprogram om det för ett tag sen där forskare har just den teorin att solen kommer slockna om 100 miljoner år. Det här är ju ingen fakta utan en vetenskaplig teori som jag tror är mycket möjlig. Men den som lever får se.

Det där får du allt berätta vem du syftar på? Jag är väldigt öppen med källa här, programtitel eller vetenskapsman/män. Eftersom du tror att teorin är mycket möjlig så måste du också veta vad du talar om i stora drag och skriv de orden lite kortfattat då.

Jag skulle vilja säga att du är ute på mycket djupt vatten nu. Men om det skulle hända att solen slocknar om 100 miljoner år så har vi nog det första beviset för att gud faktiskt finns, eftersom det du påstår inte är möjligt utan någon guds inverkan.

Nå! Var e källan?
Citera
2013-01-13, 02:44
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joosa
Det roar mig nästan att läsa alla dessa barnsliga och blåögda kommentarer från småkillar som benämner sig själva som "övertygade ateister", vad än det nu innebär!?

Till er alla där ute vill jag bara uppmana till eftertanke. Det är uppriktigt sagt dumdristigt att ha en sådan övertro på vetenskapen och det mänskliga kunnandet. Vi vet i själva verket INGENTING om hur saker och ting verkligen förhåller sig, sluta därför genast upp med avfärdande av diverse slag!

Det kosmologiska argumentet behandlar den största frågan av dom alla. Det är och kommer med största sannolikhet alltid vara "dead end" för vetenskapen. Så länge det förhåller sig så har givetvis "gud" en plats för oss. Jag vill t.o.m. gå så långt att säga att det mest logiskt rimliga är en "förklaringsmodell" innehållande transcendens..

Kort sagt, fysiken kan förklara mycket men inte sin egna existens - till det behövs något som står över!

Okej... men då är det lika logiskt att du tror på 100 gudar som att du tror på 1 gud också? Hur många gudar tror du att det finns?

EDIT:
Jag fattar faktiskt inte hur du får in logik i det du säger? Du kan inte ha någon som helst aning om det och ändå säger du att det är logiskt? Enligt tanscendens så ställer du upp lagar som du inte kan visa på och då undrar jag varför du tror på det?

Föresten vem här har en "övertro" på vetenskapen?
Senast redigerad av nedboy 2013-01-13 kl. 02:50.
Citera
2013-01-13, 02:48
Medlem
Joosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickal
Vet inte om det sagts ännu men det finns faktiskt en teori hur någonting skapas ur ingenting.

När materia och antimateria möts så tar de ut varandra. Då finns det ju en möjlighet att ur ingenting skapa materia + antimateria.

Nej det finns absolut ingen sådan vetenskaplig teori, möjligen lösa spekulationer i syfte att försöka komma runt den kosmologiska kärnfrågan! Ur INGENTING kommer absolut INGENTING..
Citera
2013-01-13, 02:48
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Något som inte är mätbart eller validerbart är ju per definition ovetenskapligt, så det kan väl inte vara så svårt att greppa. Därmed är det inte sagt att det är omöjligt. Det är inte omöjligt att det finns tomtar och troll i de djupa norrländska skogarna heller, men det betyder inte att de per automatik finns.
Först och främst ska man ha klart för sig att detta du säger är en filosofi i sig. Dvs en åsikt. Att allt som inte kan mätas inte är vetenskapligt, är som att säga att det inte är troligt att det inte finns. Det finns falanger inom vetenskapsfilosofin som tycker att det är det rätta sättet att tänka. Det kallas bl.a fysikalism, materialism och positivism (finns flera namn och olika varianter).
Dvs om jag säger "det är A och B som jag anser är vetenskap. Inget annat" Så har jag satt en norm.
Problemet är att de som prackar på oss andra den normen är prcis som medletidens präster som tryckte ner Jesus i halsen på folk.
Det korrekta är att säga "att det som är observerat är observerat". Allt annat är subjektiva värderingar.
Att en viss falang inom vetenskapen gett sig själva rätten att sätta sina subjektiva värderings som axiom är inte vetenskaplig hållning. Du ska inte tro på allt som män i vita rockar säger. Det handlr i grunden om makt.

Citat:
Att det vi kan registrera är det hela vet vi egentligen redan nu att så inte är fallet. Enligt beräkningar jag är för enfaldig för att återge så utgör den observerbara (alltså även rent teoretiskt observerbara) massan i universum endast ungefär 1% av universums totala massa/energi. Resten är Dark matter/Dark energy (i brist på svenska diton i mitt ordförråd)
Ja, exakt. Eftersom människan hela tiden har upptäck mer och mer av verkligheten, så kan man inte utgå från att det bara är det vi kan mäta som existerar. Det vore ju rent efterblivet. Frågan är vad vi anser vara sannolikt att det finns. Man kan använda sig av Bayes teorem för att reda ut vad som är mer eller mindre troligt.

Citat:
Det betyder för den sakens skull inte att det du kallar "andlig frekvens" existerar. Du har hoppat direkt till en slutsats utan att ha bevis eller egentligen ens indicier som pekar i den riktningen.
Det finns massor av indicier som pekar på att naturen innehåller mer än vad vi känner till. Ju mer vi undersöker, ju mer ser vi att det finns andra energien och fenomen. Det som var magi i går är vardagsmat idag. Tex radio.

Edit:

Citat:
Det är här det börjar bli väldigt svårgreppbart för gemene man. Vad han egentligen pratar om är detta:
Det är ju inte så svårt att förstå att det finns dualism. Det är ju det mest naturliga som vi ser överallt. Två saker skapar en tredje.
Citat:
Om all massa och energi i universum tar ut varandra, d v s lika mycket materia som anti-materia, så är resultatet noll, d v s ingenting. Kvantmekaniken förutspår att om man har ingenting så kommer resultatet i slutändan ändå alltid bli någonting. Det är extremt klumpigt skrivet, men jag klarar inte att formulera det bättre än sådär på svenska och på rak arm. Vad det i förlängningen betyder är att även om det finns lika mycket materia som anti-materia i universum så kommer materia (eller anti-materia) ändå att ge upphov till någonting genom kvantumfluktuationer. I vårt fall alltså, det observerbara universum.
Ja, håller helt med. Bara det att denna terori är en urgammal religiös tanke om naturens dualism och två stridande krafter vars avvikelser skapar världen

Citat:
Jag vet att det är förbannat klumpigt skrivet, men jag är trött och har själv långt ifrån full förståelse för hela tankekedjan, så för tillfället så får du ta det för vad det är.
Det är helt förståligt
Senast redigerad av 526 2013-01-13 kl. 03:27.
Citera
2013-01-13, 02:49
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BasRutten24
Einstein var jude, så du menar att du förespråkar vad en jude sa när du är muslim?
Einstein var panteist
http://sv.wikipedia.org/wiki/Panteism
Citera
2013-01-13, 02:51
Medlem
Unisertits avatar
Mind=blown
Citera
2013-01-13, 02:57
Medlem
Joosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Okej... men då är det lika logiskt att du tror på 100 gudar som att du tror på 1 gud också? Hur många gudar tror du att det finns?

En helt oväsentligt frågeställning. Självklart vet inte jag - eller någon annan - hur det transcendenta (övernaturliga) förhåller sig! Det enda jag säger är att det - med den kunskap vi idag besitter - är betydligt mer logiskt anamma konceptet än att avfärda det.

God natt!
Citera
2013-01-13, 03:06
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joosa
En helt oväsentligt frågeställning. Självklart vet inte jag - eller någon annan - hur det transcendenta (övernaturliga) förhåller sig! Det enda jag säger är att det - med den kunskap vi idag besitter - är betydligt mer logiskt anamma konceptet än att avfärda det.

God natt!

Varför är det mer logiskt?
Citera
2013-01-13, 03:11
Medlem
Joosas avatar
Citat:
EDIT:
Jag fattar faktiskt inte hur du får in logik i det du säger? Du kan inte ha någon som helst aning om det och ändå säger du att det är logiskt? Enligt tanscendens så ställer du upp lagar som du inte kan visa på och då undrar jag varför du tror på det?

Jo helt enkelt därför att litar på fysiken kan förklara "naturen" men inte "övernaturen". Vid den kosmologiska kärnfrågan kan fysiken ej appliceras, därav drar jag slutsatsen att man nått "övernaturen", "tanscendens", "gud" eller vad man nu väljer att kalla det..
Citera
2013-01-13, 03:15
Medlem
Detta skit med att bevisa och motbevisa gudar!

Om jag sitter och runkar just nu och berättar för alla att det är en rosa enhöring i mitt rum. Hur fan ska någon av er kunna motbevisa det eller bekräfta det? Det är vad religion är! Något för inkompetenta idioter!
Citera
2013-01-13, 03:28
Medlem
526s avatar
Citat:
Föresten vem här har en "övertro" på vetenskapen?
De flesta vill jag påstå.
http://en.wikipedia.org/wiki/Scientism
Citera
2013-01-13, 03:30
Medlem
[S][K]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
De flesta vill jag påstå.
http://en.wikipedia.org/wiki/Scientism

Så att tro att man systematiskt kan upptäcka nya saker är övertro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in