2013-01-22, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Det är självklart att Gud finns och att han påverkar människorna.
du menar att han existerar som en idé eller? ja... gud fanns nog en gång i tiden, men han är ju så gammal att han dog.
Citera
2013-01-22, 14:44
Medlem
[quote=CannonDorf]Fram med dem.[quote]

Nej, det vore som att kasta pärlor till svin, och Jesus har sagt att det ska man inte göra, hehe.

Citat:
Till skillnad från dig så förstår vi att världen är som den är vare sig vi vill eller inte.

Den synen ni ateister har på världen är barbarisk.

Citat:
Fantastiskt, du har förstås bevis för detta också?

Du får helt enkelt lita på att det Jesus har sagt är till stora delar är sanningar fortfarande,
eftersom jag stundtals har hört en del hemligheter om världen, så är jag väldigt
övertygad om att evigt liv finns inom räckhåll. Vill du att livet ska sluta för dig när du dör?
Nej det vill du inte, så jag ska ge dig en hint, livet bortom döden finns.

Citat:
Nej du vet inte att det finns en andevärld, för det vet ingen. Du tror däremot att det gör det.

Det finns.

Citat:
Jag tror att DFSM har ett äventyr som väntar alla som är beredda att acceptera dess nudlighet genom att svinga en 50 cm lång nudel 3 varv runt huvudet, 5 ggr om dagen med en sil på huvudet.

Struntprat
Citera
2013-01-22, 14:45
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
RAmen.
Har du något invända mot? Du kan knappast förneka att den kulturella entiteten Gud (i alla de olika varianter den förekommer) existerar och att det är en av de entiteter som påverkat flest människor starkast under historiens gång.
Citera
2013-01-22, 14:47
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
du menar att han existerar som en idé eller?
Som idé, "kulturell entitet" eller vad man nu vill kalla det.
Citera
2013-01-22, 14:54
Medlem
Citat:

Fast då är det väl snarare tanken om gud som existerar, vi människor är ju knappast överens om att gud existerar och de människor som är troende har extremt svårt att enas om vilken Gud vi har.

"Det är självklart att religion finns och att den påverkar människorna." Hade i mitt tycke varit ett vettigare påstående, då vi faktiskt kan föra det i bevis.
Citera
2013-01-22, 14:57
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Så Spindelmannen finns också under samma kriterier?
Citera
2013-01-22, 14:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Har du något invända mot? Du kan knappast förneka att den kulturella entiteten Gud (i alla de olika varianter den förekommer) existerar och att det är en av de entiteter som påverkat flest människor starkast under historiens gång.

Den kulturella entiten DFSM finns också, och påverkar i ökande omfattning människan. Ge honom tid, och du kan skapa ett ad populum argument omkring honom precis likadan som det ovan.

Eller vad med den kulturella metodologin 'transmofoglyfiering av ambroyade', som säkert kommer att influera åtminstone en del FB-läsare?

Men egentligen så fallar detta under religions-filosofi/psykologi och bevisar varken det ena eller det andra om den verklighet som möjligen kan finnas, bevisas eller upplevas i varierande grad beroende på perspektiv i en 'faith vs. fact' debatt.
Citera
2013-01-22, 15:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
som jag har sagt tidigare så måste man har rätt tolkning av sagorna, för att de ska vara användbara... drakarna refererade till dinosaurier och även till kundalini-energin. det handlade om den intellektuella andliga elden som prometheus-myten handlade om, som kunde dock användas till exempel till pyrokinesis.

Vad skiljer gammal myt från modern myt som t.ex. X-men, Spindelmannen och Bamse?
Alla monster från t.ex. Odyssén finns med? Eller är det bara ännu äldre sagor som finns på riktigt?
Citera
2013-01-22, 15:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Nej, det vore som att kasta pärlor till svin, och Jesus har sagt att det ska man inte göra, hehe.

Den synen ni ateister har på världen är barbarisk.

Du får helt enkelt lita på att det Jesus har sagt är till stora delar är sanningar fortfarande,
eftersom jag stundtals har hört en del hemligheter om världen, så är jag väldigt
övertygad om att evigt liv finns inom räckhåll. Vill du att livet ska sluta för dig när du dör?
Nej det vill du inte, så jag ska ge dig en hint, livet bortom döden finns.

Det finns.

Struntprat

Jag har hemlig information som säger att den du tror är Gud och Jesus i själva verket är Satan som han framställs i Bibeln. Lucifer sitter på tronen och suger själslig energi från dumma dyrkare som dig.
Hur jag vet detta tänker jag inte berätta och om du fick bevis så skulle du ju reagera ganska dåligt, så jag håller det för mig själv. Du får helt enkelt lita på att det jag säger är sanningen.
Citera
2013-01-22, 15:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så Spindelmannen finns också under samma kriterier?

Självklart, och om tvåtusen år kan det 'bevisas' att han kunne spindelmanna, eftersom New York fanns engång och historien 'bevisar' ju det anomala inom samma mytologi.
Citera
2013-01-22, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag har hemlig information som säger att den du tror är Gud och Jesus i själva verket är Satan som han framställs i Bibeln. Lucifer sitter på tronen och suger själslig energi från dumma dyrkare som dig.
Hur jag vet detta tänker jag inte berätta och om du fick bevis så skulle du ju reagera ganska dåligt, så jag håller det för mig själv. Du får helt enkelt lita på att det jag säger är sanningen.

Du är väck. Men Jesus är Jesus, liksom Paulus är Paulus, liksom Satan är Satan.

Försök inte förvilla något, himlens makter har mer koll på oss människor än vad du anar.
Citera
2013-01-22, 15:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Du är väck. Men Jesus är Jesus, liksom Paulus är Paulus, liksom Satan är Satan.

Försök inte förvilla något, himlens makter har mer koll på oss människor än vad du anar.

Jag argumenterar ju på samma sätt som du gör, så varför är jag väck?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in