Citat:
Ursprungligen postat av 526
Något måste ju ha orsakat allt. Vad man kallar det är ju sekundärt egentligen.
Jag förstår inte varför det skulle vara "ovetenskapligt" och omöjligt att det finns högre och lägre frekvenser som vi inte kan mäta. Dessa frekvensband utgör en större del av verkligheten som man kallar "andlig". Det vore väl mer konstigt om det inte var så att det finns andra nivåer av energi. Att det vi kan registrera är det hela. Det strider ju både mot känd empiri och förnuftet.
Något som inte är mätbart eller validerbart är ju per definition ovetenskapligt, så det kan väl inte vara så svårt att greppa. Därmed är det inte sagt att det är omöjligt. Det är inte omöjligt att det finns tomtar och troll i de djupa norrländska skogarna heller, men det betyder inte att de per automatik finns.
Att det vi kan registrera är det hela vet vi egentligen redan nu att så inte är fallet. Enligt beräkningar jag är för enfaldig för att återge så utgör den observerbara (alltså även rent teoretiskt observerbara) massan i universum endast ungefär 1% av universums totala massa/energi. Resten är Dark matter/Dark energy (i brist på svenska diton i mitt ordförråd)
Det betyder för den sakens skull inte att det du kallar "andlig frekvens" existerar. Du har hoppat direkt till en slutsats utan att ha bevis eller egentligen ens indicier som pekar i den riktningen.
Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men behöver inte det finns då innan? Annars är det ju bara en vanlig reproduktion. Dvs en sak parar sig med en annan och det bildas något. Så funkar väl i princip allt i naturen
Det är här det börjar bli väldigt svårgreppbart för gemene man. Vad han egentligen pratar om är detta:
Om all massa och energi i universum tar ut varandra, d v s lika mycket materia som anti-materia, så är resultatet noll, d v s
ingenting. Kvantmekaniken förutspår att om man har
ingenting så kommer resultatet i slutändan ändå alltid bli
någonting. Det är extremt klumpigt skrivet, men jag klarar inte att formulera det bättre än sådär på svenska och på rak arm. Vad det i förlängningen betyder är att även om det finns lika mycket materia som anti-materia i universum så kommer materia (eller anti-materia) ändå att ge upphov till någonting genom kvantumfluktuationer. I vårt fall alltså, det observerbara universum.
Jag vet att det är förbannat klumpigt skrivet, men jag är trött och har själv långt ifrån full förståelse för hela tankekedjan, så för tillfället så får du ta det för vad det är.