2013-01-11, 20:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Nej, de flesta ateister här på forumet sysslar med argumentera mot alla teisters argument och argumentera för sin egen sak, att inga gudar existerar.

Att motbevisa någots existens går inte. Det är omöjligt. Men hittills har inte någon guds existens bevisats.

Citat:
Ursprungligen postat av danzo
Bibeln

Bibeln går att motbevisa, om det var det du åsyftade.

Men det motbevisar inte 'guds'-konceptet per se.
Citera
2013-01-11, 20:17
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Bibeln

Där fick du mig direkt. Du krossade just alla mina argument, jag förstår plötsligt inte varför vi har konversationen.

Citera
2013-01-11, 20:20
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
En Ateist tror inte på en gud nej, men en ateist försöker ändå motbevisa någonting. Han försöker motbevisa att en gud existerar.

Du har missförstått det hela. En ateist säger att det inga hållbara bevis har framlagts för en gud, vilken som helst. Det bekväma med att vara ateist är att man faktiskt inte har bevisbördan. Känner du att du behöver motbevisa enhörningar, tomten, astrologi, skogsrået, rotdragning, slagrutenbruk, irisdiagnostik, att jorden är platt, att Elvis lever, att folk har blivit anuspalperade av utomjordingar och att man får engelska sjukan av att hoppa i lövhögar?

Läs och tänk innan du vräker ur dig saker.
Citera
2013-01-11, 20:28
Medlem
danzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Du har missförstått det hela. En ateist säger att det inga hållbara bevis har framlagts för en gud, vilken som helst. Det bekväma med att vara ateist är att man faktiskt inte har bevisbördan. Känner du att du behöver motbevisa enhörningar, tomten, astrologi, skogsrået, rotdragning, slagrutenbruk, irisdiagnostik, att jorden är platt, att Elvis lever, att folk har blivit anuspalperade av utomjordingar och att man får engelska sjukan av att hoppa i lövhögar?

Läs och tänk innan du vräker ur dig saker.
Bara för att du inte tror på 'gud' betyder det inte att du har rätt
Citera
2013-01-11, 20:35
Medlem
koffskis avatar
Citat:

Nej?
Det samma gäller för dig. Det är upp till dig att bevisa vad du påstår. Det är den som påstår att något finns som bär ansvaret att bevisa att detta finns, inte den som inte tror det.
Citera
2013-01-11, 20:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Nja, hypotetisk .... mycket hypotetisk ...... existerar Russel's Teapot ju också.

http://en.wikipedia.org/wiki/Russell%27s_teapot
Citera
2013-01-11, 20:45
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Absolut. Men en gudsförnimmelse betyder inte att gud förnimmes. En sådan förnimmelse är oberoende av guds faktiska existens. Att religiösa upplevelser existerar ifrågasätter iaf inte jag.
Då måste du också säga att en smärtförnimmelse inte betyder att smärta förnimmes. Och en sådan förnimmelse är även den oberoende av smärtas faktiska existens. Det finns som sagt ett kryphål i det "privata".
Citera
2013-01-11, 20:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Då måste du också säga att en smärtförnimmelse inte betyder att smärta förnimmes. Och en sådan förnimmelse är även den oberoende av smärtas faktiska existens. Det finns som sagt ett kryphål i det "privata".

OM du nu vill hårddra det, så finns det en biologisk koppling till smärta-förnimmelsen. Men som sagt är reduktionism inte något jag vill sátsa för hårt på.

Däremot är 'guds'-indikationerna inte bara rationellt tämligen små, men också självmotsägande TILLS ett mönster kan observeras.
Citera
2013-01-11, 21:00
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
OM du nu vill hårddra det, så finns det en biologisk koppling till smärta-förnimmelsen. Men som sagt är reduktionism inte något jag vill sátsa för hårt på.
Finns väl fortfarande ganska stora problem med reduktionism när det gäller psykofysik.

Citat:
Däremot är 'guds'-indikationerna inte bara rationellt tämligen små, men också självmotsägande TILLS ett mönster kan observeras.
Varför självmotsägande? Det går säkerligen att peka på biologin bakom religiösa upplevelser också. Problemet är som sagt att det inte tillskriver Gud de egenskaper man brukar tala om när man talar om Gud. Det reduceras till "hallucinationer" eller "socialt fenomen" osv.
Citera
2013-01-11, 21:04
Medlem
Hammarens avatar
Citat:

Jag har rätt i att det inte finns några allmängiltiga bevis för guds existens. Inte för skogsrået heller. Hon kan hypotetiskt finnas, skall jag gå och tro att hon finns fast jag inte sett något bevis för henne existens? Tror du att du har ett guds- eller huldrabevis, så lägg gärna fram det. Jag håller inte andan i väntan på det.
Citera
2013-01-11, 21:05
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
1 Upplevelsen är en produkt av vår hjärna och det finns inte någon gud.
Och studiet av vår hjärna baseras på vad? Upplevelser? Låter som att du råkar göra ett cirkelargument i det här fallet.
Citera
2013-01-11, 21:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo

Bör man inte skilja på interna vs externa saker i det fallet? Hur är det med psykosomatisk smärta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in