2012-11-26, 16:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncleandroid
Det får du nog fråga nån som är mer fundamentalistisk än jag, sepiritz.

Ok, jag lämnar självklart frågan öppen för alla som känner sig manade. Vad jag undrar över är ju då hävdande att tro utan bevis är vad som gäller, för annars är det inte tro utan vetande, men samtidigt kan man då inte redogöra för hur Gud uppträdde i Bibeln och om han ändrat beteende?

Det lättaste svaret, för mig, skulle vara slutsatsen att tro>vetande är ett påhitt för att rationalisera bristen på bevis i dagens mer kunskapsbejakande samhälle. Jag tror Occam hade varit på min sida i det.
Citera
2012-11-26, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Oj, då.
Tex så är tanken om Gud en Apriori tanke. Det naturliga för alla i alla tider är att det fins en "kraft" bakom allt och att finns något större som är det yttersta etc.

Du är minsann expert på a priori-tänkande. Hur vet du att det naturliga för alla i alla tider är att det finns en kraft och att det finns något större? Vad är alla tider? Vad är alla? Det mänskliga språket uppstod för ca 1,6 - 0,6 miljoner år sen. Utan det fanns det knappast möjligheter till abstrakt tänkande (vilket som utvecklades först, språk eller abstrakt tänkande, kan också diskuteras), så vi kan hålla 1,6 miljoner år för terminus post quem. Vid vilken tidpunkt inbillar du dej att tanken om en kraft och något större uppkom och vad har du för belägg för det, och vad menar du att det berodde på? Tänk om det skedde för 500 000 år sen, för 100 000 år sen, för 10 000 år sen? På vilket sätt påverkar detta ditt resonemang och sannolikheten för att det är sant? På vilket sätt påverkas dina hypoteser av det faktum att 1,6 miljoner år är mindre än en droppe i havet jämfört med livets ålder på jorden, jordens ålder och universums ålder? Vad skulle ett litet sidospår på 1,6 miljoner år ha för betydelse jämfört med 13,7 miljarder år?

När ska du sluta med ditt flummande?
Citera
2012-11-26, 16:20
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Så hur skiljer du på mängden av de rationella och mängden av de reella? Räknar du hur många dom är?
Vad utgår man ifrån vad gäller rationella tal? Existensen av vadå?
Citera
2012-11-26, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Vad utgår man ifrån vad gäller rationella tal? Existensen av vadå?
Man utgår från att siffror lever ett eget, a priori, liv. Om man nu inte vill härleda aritmetiken från logiken...lycka till!
Citera
2012-11-26, 17:41
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Man utgår från att siffror lever ett eget, a priori, liv. Om man nu inte vill härleda aritmetiken från logiken...lycka till!
Vad ligger till grunden för rationella tal? Jo, reella tal. Och vad ligger till grunden för reella tal? Jo, mängdlära. En fråga. Om det inte hade existerat diskreta objekt i naturen. Hade mängdlära då existerat? Hade vi då kunnat abstrahera idén utav set?
Senast redigerad av baylife 2012-11-26 kl. 17:54.
Citera
2012-11-26, 17:57
Bannlyst
Citat:
En fråga. Om det inte hade existerat diskreta objekt i naturen. Hade mängdlära då existerat? Hade vi då kunnat abstrahera idén utav set?
Märklig fråga. Om det inte finns diskreta objekt så finns bara en singularitet. Inget mer. Ingen empirisk kunskap. Ingen a priori kunskap. Ingen kunskap alls.
Citera
2012-11-26, 17:58
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Märklig fråga. Om det inte finns diskreta objekt så finns bara en singularitet. Inget mer. Ingen empirisk kunskap. Ingen a priori kunskap. Ingen kunskap alls.
Och vad ligger då till grunden för mängdlära? Borde vara ganska självklart vid detta laget.
Citera
2012-11-26, 17:59
Bannlyst
Citat:
Vad ligger till grunden för rationella tal? Jo, reella tal. Och vad ligger till grunden för reella tal? Jo, mängdlära. En fråga. Om det inte hade existerat diskreta objekt i naturen. Hade mängdlära då existerat? Hade vi då kunnat abstrahera idén utav set?
Grunden för rationella tal är dom naturliga talen.
Citera
2012-11-26, 17:59
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Grunden för rationella tal är dom naturliga talen.
Vilket är en del av de reella.
Citera
2012-11-26, 18:01
Bannlyst
Citat:
Och vad ligger då till grunden för mängdlära? Borde vara ganska självklart vid detta laget.
Grunden för mängläran utarbetades nån gång på 1800-talet om jag inte minns fel. Då hade man räknat med rationella och reella tal i tusentals år.
Citera
2012-11-26, 18:02
Bannlyst
Citat:
Vilket är en del av de reella.
Och med det vill du säga?
Citera
2012-11-26, 18:05
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Och med det vill du säga?
Att existensen utav set härleds från existensen av diskreta objekt i naturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in