2012-11-14, 15:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SoZRandom
och även om det kan finnas vetenskapliga förklaringar till detta så väljer jag att tro att det är den delen som skiljer sig från universum och det från "själen" är som olika saker, det får mig att må bättre och det låter vettigare.

Det är viktigare att tro på något som får dig att må bättre än att tro på något som är sant?

Förstår du om jag ser detta som "stoppa huvudet i marken" mentalitet?
Citera
2012-11-14, 15:45
Avslutad
Citat:
Jag kan inte bevisa eller motbevisa enhörningar eller pysslingar.
Ändå ber du oss ateister bevisa att gud inte existerar och så länge vi inte gör det så existerar gud?
Uppenbarligen missade du min poäng så jag gör det tydligare. Finns enhörningarm lika mycket som din gud, så länge inte någon motbevisat enhörningars existens?

Förstår du det dumma i ditt ursprungliga påstående nu?

Citat:
jag har en sett min morfars ande innan jag visste att han dött, sen att du kommer tro på det förväntar jag mig inte heller.
Du tror inte på folk som påstår sig sett UFOn.
Det är möjligt att du är ärlig när du menar på att du upplevt något, jag menar på att du är oärlig mot dig själv när du påstår att det var din morfars ande du såg.

Citat:
tror du inte läst ordentligt vad jag skrev, 1 miljard flugor har oftast fel, majoriteten av folk följer religoner blint utan att fundera så mycket, majoriteten av världen är också väldigt dum och blind i andra frågor.
Vilket gör det statistiskt troligt att även du har fel. Eller hävdar du att du funderat mer än alla andra på något vis?
Citera
2012-11-14, 15:46
Medlem
SoZRandoms avatar
Det blir väldigt rörigt nu, jag har Dyslexi och adhd det blir väldigt krångligt att hålla iordning allting, jag disskuterar och berättar gärna mer om vad jag tror på och svarar på era frågor.

om ni har lust att skicka dom till mig i PM det blir enklare så, blir stressad av att svara 3 pers samtidigt.

är kanske inte jätte smart, men jag anser mig vara allmänbildad för min ålder och för att inte ha gått mycket i skolan och jag försöker åtminstone hitta min egen väg.

vetenskap och min egna tro på luckorna som finns.

inom vetenskap finns det inte bara fakta, det finns teorier också.

Edit:

Ner jag ber inte ateister bevisa att gud inte finns, jag skrev så för att även om 1 miljard flugor har fel, om du är 1 fluga hur ska du övertyga 1miljard flugor att dom har fel? det var så jag menade, jag kräver varken bevis eller motbevis på guds existans.

Nej jag tror inte på enhörningar, det kan ha funnits någon form av liknande djur för tiotusentals år sedan, det fanns trots allt sabeltandade tigrar, noshörningar finns osv.. och enhörningar kan isåfall ha varit ett annat sorts djur som varit ovanligt men som grottmänniskor osv osv berättat om och hållt kvar ända tills idag. det finns inga bevis för det, men det gör mig inte förvånad, människan är fantastiskt och homo erectus har levt från 1.8miljoner år sedan frams tills för 40'000 år sedan ungefär.

det fanns 4 sorters "människor" för 40'000 år sedan och pysslingar kan ha kommit från ett väldigt liten folk som levde i sydost asien.

Jag vaknade mitt i natten och under 30sekunder stod en skepnad över in säng jag var väl bara 10 år då, på morgonen berättade min mamma till mig att morfar hade gått bort. han var inte sjuk eller något, det kan förstås finnas en förklaring till detta, jag har inte funnit någon än.

jag tror faktiskt att jag funderar lite mer än majoriteten, jag är inte ensam om det, men jag tror jag tänker mer på saker och ifrågasätter, har rest mycket och folk där jag mött funderar inte alls som jag eller mycket över det alls.
Senast redigerad av SoZRandom 2012-11-14 kl. 15:52.
Citera
2012-11-14, 15:48
Avslutad
Citat:
blir stressad av att svara 3 pers samtidigt.

Det är lungt, ta din tid. Bättre att samla tankarna och skriva bra argument än att haspla iväg något man egentligen inte står för...
Citera
2012-11-14, 15:53
Medlem
SoZRandoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Det är lungt, ta din tid. Bättre att samla tankarna och skriva bra argument än att haspla iväg något man egentligen inte står för...

jag måste gå nu, jag kommer tillbaka ikväll. förhoppningsvis efter att jag träffat vänner och sportat lite är min hjärna lite enklare och mindre stressad.

ha det bra!
Citera
2012-11-14, 15:56
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Känner inte att jag behöver bevis eller bevisa något.
Jag tänker globalt när jag säger så.

I rest my case. Du bryr dig inte om huruvida något är sant eller inte.

Citat:
Jag kan inte bevisa eller motbevisa enhörningar eller pysslingar,

Varför ska jag motbevisa gud då?

Citat:
jag har en sett min morfars ande innan jag visste att han dött,

Nej det har du med största sannolikhet inte.

Citat:
sen att du kommer tro på det förväntar jag mig inte heller.

Ditt första rätt idag! Grattis!

Citat:
Jag har inget behov av att imponera på folk som är ateister, dom följer inget, och funderar inte så mycket själv över det dom ifrågasätter.

Och vad vet du om det?

Citat:
vilket jag själv gör hela tiden, ifrågasätter alltså.

Eller hur....

Citat:
tror du inte läst ordentligt vad jag skrev, 1 miljard flugor har oftast fel, majoriteten av folk följer religoner blint utan att fundera så mycket, majoriteten av världen är också väldigt dum och blind i andra frågor.

Tur att du är en sån unik snöflinga då...

Citat:
kristendomen är nästan samma sak om den egyptiska mytologin

Låt mig gissa: Du har sett Zeitgeist?

Nej de båda är inte nästan samma sak. Det finns några likheter, men det skiljer betydligt mer än vad som är likt.
Citera
2012-11-14, 15:57
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Det blir väldigt rörigt nu, jag har Dyslexi och adhd det blir väldigt krångligt att hålla iordning allting, jag disskuterar och berättar gärna mer om vad jag tror på och svarar på era frågor.

om ni har lust att skicka dom till mig i PM det blir enklare så, blir stressad av att svara 3 pers samtidigt.

är kanske inte jätte smart, men jag anser mig vara allmänbildad för min ålder och för att inte ha gått mycket i skolan och jag försöker åtminstone hitta min egen väg.

Inom vetenskapen finns det, hypoteser,teorier,fakta och lagar.

med stora skillnader, en Hypotes för exempel kan du aldrig säga, jag tror,jag vet eller jag kan förutspå. gör man det som vetenskapsman, riskerar ditt rykte att bli väldigt skadat

Sedan kan man aldrig bevisa en teori eller fråga som rätt, utan bara fel. alltid bara fel. spelar ingen roll vad vi pratar om, evolution eller gravitation. det är så man jobbar för att hela tiden hålla upp en hög grad av skeptiskt tänkande.

En vetenskaplig teori, är en stor mängd information samlad över tid via observation och test. som sedan kan användas till förutspå och förklara naturliga ting. En teori innehar oftast också både fakta och lagar. En teori är starkare en fakta.

Vad jag vill komma med detta är, att om du själv jobbar eftersamma princip så vill ditt tänkande ge mindre men bättre resultat. Det vill också ge dig bättre förståelse för hur vetenskapen jobbar och hur starka bevis dom faktiskt har om något klassas som teori.
Citera
2012-11-14, 15:58
Medlem
SoZRandoms avatar
innan jag drar, zeitgeist är väl en dokumentär om 9/11? jag har inte sett den.

jag kommer vara tillbaka klockan 8-9 om någon vill verkligen att jag utvecklar mig lite mer.
Citera
2012-11-14, 16:00
Avslutad
Citat:
Jag vaknade mitt i natten och under 30sekunder stod en skepnad över in säng jag var väl bara 10 år då, på morgonen berättade min mamma till mig att morfar hade gått bort. han var inte sjuk eller något, det kan förstås finnas en förklaring till detta, jag har inte funnit någon än.
Först och främst tycker jag du gör ett helt vansiningt språng när du drar slutsatsen att du träffat din morfars ande.

Sömnparalys är ett vanligt fenomen som många upplevt och ett tag var jag själv ganska bra på att framkalla fenomenet med vilja. Som tur är så gör inte alla antagandet att det är en död släktings ande som påträffat.
Kanske inte vad som hände dig, vad vet jag, men betydligt lättare förklaring att börja titta iaf...

Citat:
jag tror faktiskt att jag funderar lite mer än majoriteten, jag är inte ensam om det, men jag tror jag tänker mer på saker och ifrågasätter, har rest mycket och folk där jag mött funderar inte alls som jag eller mycket över det alls.
Tror du underskattar dina medmänniskors filosofiska sidor, men det är bara min åsikt.
Citera
2012-11-14, 16:02
Medlem
KungPungPats avatar
Här har ni bevis för gud, Bill Hicks style.. förstår ni innebörden av det han berättar i filmen, då kommer ni kunna se gud..

Manna - psilocybin mushroom inspired documentary - by Simon G. Powell
http://www.youtube.com/watch?v=_xfe7g-3Xuk

Den här dokumentären var så mäktig så den förändrade hela min syn på världen..
Citera
2012-11-14, 16:15
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det blir väldigt rörigt nu, jag har Dyslexi

Du stavar faktiskt bättre än många härinne

Citat:
och adhd det blir väldigt krångligt att hålla iordning allting, jag disskuterar och berättar gärna mer om vad jag tror på och svarar på era frågor.

Ta det bara lugnt och quota ordentligt så kommer det gå galant!

Citat:

Du är lite för ärlig. När du skriver så kan du lika gärna hålla i en stor skylt som lyder "God-of-the-gaps är ett giltigt argument"

Citat:

Teorierna är det som förklarar faktan.

Citat:
Edit:
Ner jag ber inte ateister bevisa att gud inte finns, jag skrev så för att även om 1 miljard flugor har fel, om du är 1 fluga hur ska du övertyga 1miljard flugor att dom har fel? det var så jag menade, jag kräver varken bevis eller motbevis på guds existans.

Nu borde du dock förstå varför bevisbördan ligger där den ligger?

Och att det inte går att övertyga alla om att det inte finns en gud, betyder ingenting i sammanhanget. Irrelevant.

Citat:
Nej jag tror inte på enhörningar, det kan ha funnits någon form av liknande djur för tiotusentals år sedan, det fanns trots allt sabeltandade tigrar, noshörningar finns osv.. och enhörningar kan isåfall ha varit ett annat sorts djur som varit ovanligt men som grottmänniskor osv osv berättat om och hållt kvar ända tills idag. det finns inga bevis för det, men det gör mig inte förvånad,

Då är det fortfarande inte enhörningar. Enhörningar tillskrivs vissa magiska egenskaper som inte skulle uppstått evolutionärt i en häst med ett horn.

Citat:
människan är fantastiskt och homo erectus har levt från 1.8miljoner år sedan frams tills för 40'000 år sedan ungefär.

det fanns 4 sorters "människor" för 40'000 år sedan och pysslingar kan ha kommit från ett väldigt liten folk som levde i sydost asien.

Då är det inte en pyssling. En pyssling har magiska egenskaper.

Citat:

Vad du har där är ett så kallat "argument from ignorance" (jag vet inte vad det var, alltså måste det vara en ande).

Att du inte kan förklara det betyder ingenting i sammanhanget, (och jag kan tänka mig flera förklaringar på rak arm).

Citat:

Tänker mer på vissa frågor? Fullt möjligt...
Ifrågasätter mer? Nja....med tanke på att du är en erkänd russinplockare som tar det du tycker låter bra så vet jag inte.....
Citera
2012-11-14, 16:17
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
innan jag drar, zeitgeist är väl en dokumentär om 9/11? jag har inte sett den.

jag kommer vara tillbaka klockan 8-9 om någon vill verkligen att jag utvecklar mig lite mer.

Det är en utav dem. En annan handlar om att kristendomen är ett medvetet och rakt plagiat av andra religioner. Alla Zeitgeist innehåller dock ungefär lika mycket sanning....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in